Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Man flu hoito-ohjeet!!!

Vierailija
13.01.2015 |

http://m.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/miesflunssa_tunnista_ja_hoida_oikein

Omaishoitajan opas sesonkitaudeista raskaimman kohtaamiseen.

Talven flunssasesonki velloo kiihkeänä. Influenssavirus voi kaataa ihmisen petiin moneksi päiväksi ja saattaa potilaan jopa sairaalakuntoon. Myös monia lievempiä nuhakuumepöpöjä leviää ilmassa, kun ihmiset pärskivät, yskähtelevät ja niistävät valtoimenaan.

Puolta väestöstä uhkaa flunssakauden pelottavin kuokkavieras: miesflunssa. Tuo kavala, toimintakyvyn kokonaan lamaannuttava tauti sairastuttaa nimensä mukaisesti lähes pelkästään miehiä. Myös naiset voivat silti levittää miesflunssaa: tavallinen flunssa muuttuu perheen sisällä helposti miesflunssaksi siirtyessään naisesta mieheen.

Tässä pikaohjeet omaishoitajille maailman tuskallisimman taudin kanssa taistelemiseen.

1. Miten tunnistat?

Miesflunssan oireet muistuttavat monien yleisten hengitystieinfektioiden oireita: kuumetta, pää- ja lihassärkyä, kurkkukipua, tukkoisuutta ja yskää. Miesflunssan erottaa normiflunssasta siitä, että tauti tuntuu moninkertaisesti raskaammalta kuin muiden ihmisten flunssat ja kestää pitempään.

Oireet eivät näytä tai kuulosta pahoilta, kuumemittarin lukemat nousevat harvoin yli 37 asteen. Siitä huolimatta potilaan toimintakyky heikkenee olemattomiin. Hän kaatuu vaaka-asentoon ja alkaa ulista. Työkyky katoaa vähintään viikoksi. Tyypillinen miesflunssapotilas katsoo hoitajaansa vetistävin silmin vällyjen välistä ja pyytää kuumaa juotavaa.

2. Hoito-ohjeet

Miesflunssapotilaalle on tärkeintä täydellinen vuodelepo. Vaikka potilas näyttäisi kykeneväiseltä auttamaan kevyissä arkiaskareissa, hän ei kykene. Miesflunssan hoidossa oleellista on potilaan herkeämätön monitorointi siltä varalta, että hän tarvitsee lisää mehua, mieskoon nessuja, panadolia, yskänlääkettä, strepsilssiä, salmiakkia, metvurstivoileipiä tai kaukosäätimiä.

Toipilasvaiheessa on huomioitava, että vaikka tavallisen flunssan jälkeen ihminen voi palata koti- ja palkkatöiden pariin yhden kuumeettoman päivän jälkeen, miesflunssa vaatii kuumeettoman päivän jälkeen yhden (1) kuumeettoman viikon levon.

3. Huomioitavaa

Miesflunssaan sairastunut mies on herkässä tilassa ja hyvin hauras. Hoitajan on hyvä muistaa, että sairauden vähättely voi nopeasti pahentaa taudinkuvaa kuoleman porteille asti. Lisäksi nykytutkimus väittää, että miehet saattavat oikeasti kestää flunssaa huonommin ja kärsiä siitä enemmän kuin kehittyneemmät lajitoverinsa.

Silti: jos potilaan ulina ja vaikerrus ottaa kovasti päähän, miehen voi jättää sairastamaan itsekseen. Historiassa on raportoitu ihmeparantumisia tilanteissa, joissa passaaja puuttuu.

Tuossa on oikein hyvä ja kattava paketti man flun hoitoon! Nyt on näille tarvetta, kun influenssa jyllää koko maassa. Voimia siskot tuleviin koitoksiin!!

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan ihan sillä, että mahdollisimman moni nainen saisi nämä ohjeet tietoonsa. Nyt niille on tarvetta!

Vierailija
2/15 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä mielestäsi hauskaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 09:12"]

Onko tämä mielestäsi hauskaa?

[/quote]

minusta on :) aika osuvaa.

Vierailija
4/15 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 09:12"]Onko tämä mielestäsi hauskaa?
[/quote]

Itseasiassa on! :D
Kaikkea kun EI kannata liian tosissaan ottaa. ;) Edes sinun.
-ap

Vierailija
5/15 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoito-ohje: painu ulos ja palaa joskus kolmen viikon päästä kun olen terve. Älä häiritse.

Vierailija
6/15 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppis

Vierailija
7/15 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä parhaillaan flunssa molemmilla. Mulla on lisäksi kuumetta, mutta koska poikaystävällä on miesflunssa niin minä hoidan suurimman osan siivoamisista ja kaupassa käynneistä. Kyl on raukalla vaikeeta :(

Vierailija
8/15 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 00:02"]Hoito-ohje: painu ulos ja palaa joskus kolmen viikon päästä kun olen terve. Älä häiritse.
[/quote]

Miesflunssa ei parane ilman jokaisen buranan nielemisen dramatisointia ja "kuumeen" voivottelua! Vai miksi muutenkaan miehet käyttäytyisivät siten?

Vierailija
9/15 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on ihan tutkittu juttu, että miehet kärsii flunssassa enemmän kuin naiset. Reppanat:)

Vierailija
10/15 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 11:08"]Meillä parhaillaan flunssa molemmilla. Mulla on lisäksi kuumetta, mutta koska poikaystävällä on miesflunssa niin minä hoidan suurimman osan siivoamisista ja kaupassa käynneistä. Kyl on raukalla vaikeeta :(
[/quote]

Juu, mä muistan kans ku miehellä oli nenä tukossa ja flunssanen olo, mulla kuumetta ja kunnon vatsatauti sekä flunssa päällä. Mies teki lähes kuolemaa ja mä jouduin hoitamaan hänetkin siinä sivussa. Mulla kun kuulemma oli "paljon helpompaa" kun hänellä.
Molemmista päistä tyhjennystä ja olo muutenki ku zombiella, tosin zombie ei tunne kipua saati särkyä. Kyllä olisin vaihtanu roolit ukon kanssa ihan samalla sekunnilla jos vain olisi ollu mahollista!

Vierailija
11/15 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päde ainakaan minuun. Kun oon kipeä haluan olla rauhassa.

Vierailija
12/15 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse te naiset teette tästä ongelman näyttelemällä jotain sissejä ja paahtamalla menemään sairaina. Painukaa vittu sinne sänkyyn ja pysykää siellä! Mutta kun naisen on saatava olla marttyyri että olis joku syy mistä miestä haukkua!

Vierailija
13/15 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei saa osoittaa heikkoutta. Heikko mies on naisesta vastenmielinen. 

Tosi nykyaikaisia asenteita.

Vierailija
14/15 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Tosin aina se miesflunssakin jännästi on parantunut, kun on tullut viereen pelkät alusvaatteet päällä katsomaan sitä televisiota.

Vierailija
15/15 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://m.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/miesflunssa_tunnista_ja_hoida_oikein

Omaishoitajan opas sesonkitaudeista raskaimman kohtaamiseen.

Talven flunssasesonki velloo kiihkeänä. Influenssavirus voi kaataa ihmisen petiin moneksi päiväksi ja saattaa potilaan jopa sairaalakuntoon. Myös monia lievempiä nuhakuumepöpöjä leviää ilmassa, kun ihmiset pärskivät, yskähtelevät ja niistävät valtoimenaan.

Puolta väestöstä uhkaa flunssakauden pelottavin kuokkavieras: miesflunssa. Tuo kavala, toimintakyvyn kokonaan lamaannuttava tauti sairastuttaa nimensä mukaisesti lähes pelkästään miehiä. Myös naiset voivat silti levittää miesflunssaa: tavallinen flunssa muuttuu perheen sisällä helposti miesflunssaksi siirtyessään naisesta mieheen.

Tässä pikaohjeet omaishoitajille maailman tuskallisimman taudin kanssa taistelemiseen.

1. Miten tunnistat?

Miesflunssan oireet muistuttavat monien yleisten hengitystieinfektioiden oireita: kuumetta, pää- ja lihassärkyä, kurkkukipua, tukkoisuutta ja yskää. Miesflunssan erottaa normiflunssasta siitä, että tauti tuntuu moninkertaisesti raskaammalta kuin muiden ihmisten flunssat ja kestää pitempään.

Oireet eivät näytä tai kuulosta pahoilta, kuumemittarin lukemat nousevat harvoin yli 37 asteen. Siitä huolimatta potilaan toimintakyky heikkenee olemattomiin. Hän kaatuu vaaka-asentoon ja alkaa ulista. Työkyky katoaa vähintään viikoksi. Tyypillinen miesflunssapotilas katsoo hoitajaansa vetistävin silmin vällyjen välistä ja pyytää kuumaa juotavaa.

2. Hoito-ohjeet

Miesflunssapotilaalle on tärkeintä täydellinen vuodelepo. Vaikka potilas näyttäisi kykeneväiseltä auttamaan kevyissä arkiaskareissa, hän ei kykene. Miesflunssan hoidossa oleellista on potilaan herkeämätön monitorointi siltä varalta, että hän tarvitsee lisää mehua, mieskoon nessuja, panadolia, yskänlääkettä, strepsilssiä, salmiakkia, metvurstivoileipiä tai kaukosäätimiä.

Toipilasvaiheessa on huomioitava, että vaikka tavallisen flunssan jälkeen ihminen voi palata koti- ja palkkatöiden pariin yhden kuumeettoman päivän jälkeen, miesflunssa vaatii kuumeettoman päivän jälkeen yhden (1) kuumeettoman viikon levon.

3. Huomioitavaa

Miesflunssaan sairastunut mies on herkässä tilassa ja hyvin hauras. Hoitajan on hyvä muistaa, että sairauden vähättely voi nopeasti pahentaa taudinkuvaa kuoleman porteille asti. Lisäksi nykytutkimus väittää, että miehet saattavat oikeasti kestää flunssaa huonommin ja kärsiä siitä enemmän kuin kehittyneemmät lajitoverinsa.

Silti: jos potilaan ulina ja vaikerrus ottaa kovasti päähän, miehen voi jättää sairastamaan itsekseen. Historiassa on raportoitu ihmeparantumisia tilanteissa, joissa passaaja puuttuu.

Tuossa on oikein hyvä ja kattava paketti man flun hoitoon! Nyt on näille tarvetta, kun influenssa jyllää koko maassa. Voimia siskot tuleviin koitoksiin!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän