Ostoskeskuksessa muistutettiin asiakkaita kuulutuksella influenssarokotteen tärkeydestä. Onko "rokotekieltäytymistä" olla ilman influenssarokotetta?
Tiedän että siihen kuolee Suomessa lapsiakin, mut silti ei ole tullut otettua. Ei kai se enää aikuisiin tartu tai on harmiton tauti vai??
Kommentit (8)
Jos se kerta on niin vakava tauti, miksei kaikkia rokoteta ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
No onko se reilu kymppi liikaa?
Enemmän sen sairastaminen tulee maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko se reilu kymppi liikaa?
Enemmän sen sairastaminen tulee maksamaan.
On.
Influenssarokotetta riittää alle puolelle suomalaisista, joten hyvä jos jätät sen niille, jotka eivät halua sairastaa influenssaa tai ainakaan kuolla siihen. Itse sairastin sen rokotettuna (arvaukset Suomeen tulevista viruksista eivät aina osu kohdalleen) juuri ennen koronapandemiaa, enkä todella halua tietää kuinka rankka tauti olisi ollut ilman rokotetta tai lääkettä, jonka onneksi ehdin saamaan. Taudin alku oli kaamea, mutta tamiflu tehosi nopeasti. Lääke pitää aloittaa alle 48h ensioireista, jotta se tehoaa. Silti sairastin 10 päivää.
Vierailija kirjoitti:
Influenssarokotetta riittää alle puolelle suomalaisista, joten hyvä jos jätät sen niille, jotka eivät halua sairastaa influenssaa tai ainakaan kuolla siihen. Itse sairastin sen rokotettuna (arvaukset Suomeen tulevista viruksista eivät aina osu kohdalleen) juuri ennen koronapandemiaa, enkä todella halua tietää kuinka rankka tauti olisi ollut ilman rokotetta tai lääkettä, jonka onneksi ehdin saamaan. Taudin alku oli kaamea, mutta tamiflu tehosi nopeasti. Lääke pitää aloittaa alle 48h ensioireista, jotta se tehoaa. Silti sairastin 10 päivää.
Sairastin saman influenssan ja ilman rokotusta ja Tamifluta (oli jo myöhäistä aloittaa kuuri). Kaksi viikkoa ankara kuume josta noin puolet sairaalan eristysosastolla puoliksi tajuttomana. Se olo oli tosiaan kuin kuolema. Kotiuduin romuna ja sitten alkoi jälkitauti ja taas sairaalaan. Itkin kuolemaa anellen, mutta en jaksanut.
Ihmeen hyvin kuitenkin olen toipumassa keuhkoja ja neurologisia ongelmia lukuun ottamatta. Mulla on todettu influenssan aiheuttama aivovamma.
Voi kunpa ihmiset älyäisivät ottaa influenssarokotteen...
Jos sinulle tarjotaan sitä ilmaiseksi, niin siitä kieltäytyminen on tietenkin kieltäytymistä.
Mutta jos et kuuluu riskiryhmiin vaan joutuisit itse maksamaan rokotteesta, niin silloinhan sitä ei ole tarjottu sinulle eikä kyse ole kieltäytymisestä.
Influenssan sairastaneena tiedän että tauti voi olla todella ankara. Olin silloin 22 v ja sairaalassa. En edes ajattele jättäväni rokotuksen väliin. Se lieventää tautia, jos sattuu influenssa vielä jysähtämään omalle kohdalle.