Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisinpa tajunnut tämän lasta nimetessä -vinkkiketju muille

Vierailija
03.11.2021 |

Jaetaan vinkkejä muille sen perusteella, mitä on havaittu oman lapsen nimeämisen kohdalla.

Annoimme lapsellemme ikäluokassaan melko yleisen nimen, joka päättyy konsonanttiin. Nimi on tyyliä Alvar. Emme ajatelleet, että nimen kanssa olisi mitään hankaluuksia, kun nimi on sen verran yleinen.

Harmittaa, kun emme etukäteen tajunneet, kuinka usein ihmiset lisäävät i-kirjaimen nimen loppuun. Kaikki sanovat Alvari. Argh.

Kommentit (1611)

Vierailija
1501/1611 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oon miettinyt joskus noita Jussi Hämäläinen, Vieno Huttunen, Anu Saukkonen ja muita vastaavia, että eikö ole sitten tullut vanhemmilla mieleen kaikki sananmuunnokset?

Täällä päin on eräs hieroja, jonka nimi on Pentti Hirvonen... 

Toinen on liian erikoiset nimet. Sellaiset, joita kukaan ei osaa lausua/kirjoittaa oikein tai jotka ovat muuten vaan naurettavia. 

En mäkään tajua noista kuin ton Anu Saukkosen.

Ja senkin kirjoitti väärin, pitäisi olla Anu Saukko.

https://www.kalajokilaakso.fi/artikkeli/lihavuusleikkauksen-jalkeen-oul…

No, kaikki ei tajua sananmuunnoksia, munansaannoksia. Ei varmasti Pentti Hirvosenkaan vanhemmatkaan.

Timo Hokkanen, onhan noita nimiä.

Vierailija
1502/1611 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa nimi etukäteen ja selvitä, mitä se merkitsee. Olen muutamankin kerran törmännyt vannoutuneisiin ateistiperheisiin, jotka jaksavat kuuluttaa vihaavansa kaikkea kirkkoon liittyvää. Sitten lastensa nimet on todella raamatullisia, luokkaa Matteus ja Mirjam. Sitten jos asiaa heille ihmettelee, niin sanovat etteivät tienneet nimien merkitystä.

kannattaa googlata siitäkin näkökulmasta, merkitseekö nimi jollain vieraalla kielellä jotain. mietittiin yhtä nimeä tytölle, mutta tarkoitti eräällä hyvin yleisellä kielellä erästä haukkumasanaa. jäi tuo nimi käyttämättä, kun matkustellaan melko paljon.

Itse kohottelin kulmia, kun tuttavaperhe antoi tyttärelleen nimen Fanny. Eivät ole kovin kielitaitoisia. En viitsinyt kysyä, ovatko kuulleet, mitä esim. Briteissä tuosta nimestä tuumitaan.

Briteissä on pilvin pimein Fannyja. Samoin kuin Dickejä. 

Fanny on todella kaunis nimi. Aivan yhdentekevää, mitä se tuo briteille mieleen.

Minä olen asunut useita vuosia Britanniassa, enkä ole henkilökohtaisesti tavannut täällä yhtäkään Fannya. En ole edes välillisesti kuullut yhdestäkään nykypäivän ihmisestä, jolla olisi kyseinen nimi käytössä. Entisaikoina oli kyllä melko yleinen, mutta nykyään se yhdistetään niin voimakkaasti naisen sukuelimeen, ettei nimi ole yleisessä käytössä. Asiaa voisi todellakin verrata siihen, että Suomessa joku antaisi lapsensa nimeksi Pimppi. 

Sitten onkin jo hyvä ja korkea aika ottaa nimi siellä takaisin nimi-käyttöön mihin se kuuluukin. Onko englanti niin köyhä kieli ettei keksitä pimpille muuta nimeä.

Antaisitko pojallesi nimeksi Jorma? Ihan sama asia, sehän on vain nimi.

Kyllä vaan, jos se olisi itselle mieluinen tai suvussa kulkeva nimi.

Jormakin on vain tavallinen nimi ja jossain vaiheessa ihmiset ei enää miellä sitä miksikään muuksi, kuin tavalliseksi nimeksi. Ei minun lapsuudessa Jorma tarkoittanut miehen sukupuolielintä, vaan nimi oli hyvinkin suosittu ja Jorma nimisiä on kastettu paljon lähes 40 000.

Joskus Väinö on ollut haukkumasana, mutta ei taida olla sitä enää? 

Joka aikakautena näyttää olevan nimi tai pari, joita aletaankin käyttämään haukkumasanoina tai tarkoittavat jotakin muuta, kuin alkuperäinen tarkoitus on ollut. 

Yrjökin on joskus  ollut vain nimi nimien joukossa, ei muuta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1503/1611 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista pitkistä (ja monista lyhyistäkin) nimistä väännetään joku lempinimi. Jos kuvittelet, että Benjamin tai Sebastian olisi tuolla nimellä esim. koulussa, niin kyllä se on joku Benkku tai Sebbe muille. 

T. Äiti, joka antoi ihanan pitkän nimen ja kukaan muu kuin me vanhemmat ei sitä käytetä...

Tuota justiinsa pelkään. Meillä on Aleksanteri ja jos olisin halunnut Aleksin tai vastaavan, olisin nimennyt pojan Aleksiksi. Mutta sellaista se on eikä varmaan ole sellaista ihmistä, jolla ei olisi lempinimeä oli se sitten väännetty etu- tai sukunimestä.

Pojan kavereita Ramadani eli Ramu vaan ja Muhammed eli muhis . Rasmus on rasse ja Henrik on Henu.

Vierailija
1504/1611 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oon miettinyt joskus noita Jussi Hämäläinen, Vieno Huttunen, Anu Saukkonen ja muita vastaavia, että eikö ole sitten tullut vanhemmilla mieleen kaikki sananmuunnokset?

Toinen on liian erikoiset nimet. Sellaiset, joita kukaan ei osaa lausua/kirjoittaa oikein tai jotka ovat muuten vaan naurettavia. 

No, kaikki ei tajua sananmuunnoksia, munansaannoksia. Ei varmasti Pentti Hirvosenkaan vanhemmatkaan.

Minulla on tuon niminen serkku.

Pakko sanoa, että vaikka olen jo aika iäkäs, en koskaan ole liikkunut porukoissa joissa olisi väännetty ihmisten nimiä noin, kun tässäkin kejussa jotkut vääntelee ja vielä vaativat, ettei sellaista tai tälläistä nimeä saa antaa, koska se tarkoittaakin sitten sitä ja tätä väännettynä. Herää kysymys, että onko tuo ihan täysijärkisten ihmisten hommaa? 

Itse kai elänyt elämäni sen verran fiksussa seurassa, etten ole moisiin älyttömyyksiin tärmännyt. 

Oiko tuo nyt nyt sitä wt touhua ;)

Vierailija
1505/1611 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdet tyhmät vanhemmat 1970-luvun alussa pähkäilivät, minkä nimen antavat poikalapselleen. Äiti ehdotteli nimiä, ja isä aina mölähti niihin, että miten minkäkin nimen saa väännetyksi joksikin negatiiviseksi. Lopulta äiti ehdotti nimeksi Kimmo, ja isä sitten hyväksyi tämän. Juu, sitähän ei voikaan vääntää miksikään negatiiviseksi vaihtamalla yhtä kirjainta.

Pölööjät.😅

Vierailija
1506/1611 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa, että vaikka olen jo aika iäkäs, en koskaan ole liikkunut porukoissa joissa olisi väännetty ihmisten nimiä noin, kun tässäkin kejussa jotkut vääntelee ja vielä vaativat, ettei sellaista tai tälläistä nimeä saa antaa, koska se tarkoittaakin sitten sitä ja tätä väännettynä. Herää kysymys, että onko tuo ihan täysijärkisten ihmisten hommaa? 

Itse kai elänyt elämäni sen verran fiksussa seurassa, etten ole moisiin älyttömyyksiin tärmännyt. 

Ilmeisesti et ole asunut Lahden seudulla, sillä siellä nimien vääntely on suosittua kansanhuvia.

Vierailija
1507/1611 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa nimi etukäteen ja selvitä, mitä se merkitsee. Olen muutamankin kerran törmännyt vannoutuneisiin ateistiperheisiin, jotka jaksavat kuuluttaa vihaavansa kaikkea kirkkoon liittyvää. Sitten lastensa nimet on todella raamatullisia, luokkaa Matteus ja Mirjam. Sitten jos asiaa heille ihmettelee, niin sanovat etteivät tienneet nimien merkitystä.

Minkään maailmankolkan nimet eivät ole minkään uskonnon nimiä ja yksinoikeutta. Matteus ja Mirjan ei ole sen enempää "raamatullisia" nimiä kuin Matti ja Riitta satanistisia nimiä ja satut ne löytämään näiden teksteistä tai jäsenlistasta.

No kyllä tuo raamatullinen/kristinusko yhteys on aika selvä. Tuskin muuten 2000-luvun Suomessa annettaisiin nimiä joita käyttivät seemiläiset paimentolaiskansat noin 2000 vuotta sitten.

Vierailija
1508/1611 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdet tyhmät vanhemmat 1970-luvun alussa pähkäilivät, minkä nimen antavat poikalapselleen. Äiti ehdotteli nimiä, ja isä aina mölähti niihin, että miten minkäkin nimen saa väännetyksi joksikin negatiiviseksi. Lopulta äiti ehdotti nimeksi Kimmo, ja isä sitten hyväksyi tämän. Juu, sitähän ei voikaan vääntää miksikään negatiiviseksi vaihtamalla yhtä kirjainta.

Pölööjät.😅

Täällä on Kimmo 70-luvulta, en keksi mikä kirjainvaihto pitää tehdä jotta nimestä saa negatiivisen. Kai sitä olisi joku käyttänyt minua vastaan jo alakoulussa.

Vierailija
1509/1611 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pölööjät.😅

Täällä on Kimmo 70-luvulta, en keksi mikä kirjainvaihto pitää tehdä jotta nimestä saa negatiivisen. Kai sitä olisi joku käyttänyt minua vastaan jo alakoulussa.

Miten olisi i-kirjain a-kirjaimeksi. Hyvä tuuri, kun ei ole kukaan keksinyt. Sitten on sanat kimmoisuus ja kimmoraja, joita jotkut tykkää käyttää.

Vierailija
1510/1611 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkään maailmankolkan nimet eivät ole minkään uskonnon nimiä ja yksinoikeutta. Matteus ja Mirjan ei ole sen enempää "raamatullisia" nimiä kuin Matti ja Riitta satanistisia nimiä ja satut ne löytämään näiden teksteistä tai jäsenlistasta.

No kyllä tuo raamatullinen/kristinusko yhteys on aika selvä. Tuskin muuten 2000-luvun Suomessa annettaisiin nimiä joita käyttivät seemiläiset paimentolaiskansat noin 2000 vuotta sitten.

On Suomessa islamilaista alkuperää olevia nimiä kuten Eleonoora ja Leila. Tuskin kukaan kuitenkaan kummastelee sellaista nimivalintaa. Kyseessä kun on vain nimi.

Vierailija
1511/1611 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmrrä moista useiden viestien lähettämistä muka eri henkilöinä ja valtaisaa ahdistusta siitä että on tullut annettua omalle lapselle joku törkeä nimi. Jos ei kehtaa kysyä keneltäkään mikä nimestä tulee käännettynä, ja on niin tollo ettei itse ole koskaan oppinut kääntämään, niin sitten pitää vain elää sen oman kehtaamattomuuden ja tollouden kanssa. Ei se ole kenenkään muun vika eikä syy.

Vierailija
1512/1611 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristina, ikuinen Ristiina ja Kristiiiiina.

Vierailija
1513/1611 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen pari pientä Mimmiä. 

Mun mielestä on outoa antaa vauvalle nimi, joka ainakin alle nelikymppisten keskuudessa on yleinen nimitys naiselle. "Mimmit tuli siihen heittään läppää...", "Me lähdettiin mimmiporukalla baariin..." "Oliko ketään hyvännäköisiä mimmejä..."

Kas kun ei kimma tai muidu.  

Vierailija
1514/1611 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pölööjät.😅

Kammo-kimmo , mutta toi kertoo vaan haukkujan idiotismista

Vierailija
1515/1611 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isla ja Isra musliminimiä (annoimme nimeksi Isla). No on se kuitenkin parempi kuin vaikka Fatima tai Aisha.

Vierailija
1516/1611 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä varmaan jo mainittu, mutta en jaksa lukea koko ketjua. Erik on tarkoitus lausua pitkällä ee:llä. Eerik kirjoitettuna näytti mielestäni hassulta. Ei tullut mieleenkään miten monet lausuisivat sen lyhyenä. Kuulostaa omaan korvaan ihan väärältä.

Vierailija
1517/1611 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kannattaa googlata siitäkin näkökulmasta, merkitseekö nimi jollain vieraalla kielellä jotain. mietittiin yhtä nimeä tytölle, mutta tarkoitti eräällä hyvin yleisellä kielellä erästä haukkumasanaa. jäi tuo nimi käyttämättä, kun matkustellaan melko paljon.

Itse kohottelin kulmia, kun tuttavaperhe antoi tyttärelleen nimen Fanny. Eivät ole kovin kielitaitoisia. En viitsinyt kysyä, ovatko kuulleet, mitä esim. Briteissä tuosta nimestä tuumitaan.

Briteissä on pilvin pimein Fannyja. Samoin kuin Dickejä. 

Fanny on todella kaunis nimi. Aivan yhdentekevää, mitä se tuo briteille mieleen.

Minä olen asunut useita vuosia Britanniassa, enkä ole henkilökohtaisesti tavannut täällä yhtäkään Fannya. En ole edes välillisesti kuullut yhdestäkään nykypäivän ihmisestä, jolla olisi kyseinen nimi käytössä. Entisaikoina oli kyllä melko yleinen, mutta nykyään se yhdistetään niin voimakkaasti naisen sukuelimeen, ettei nimi ole yleisessä käytössä. Asiaa voisi todellakin verrata siihen, että Suomessa joku antaisi lapsensa nimeksi Pimppi. 

Sitten onkin jo hyvä ja korkea aika ottaa nimi siellä takaisin nimi-käyttöön mihin se kuuluukin. Onko englanti niin köyhä kieli ettei keksitä pimpille muuta nimeä.

Antaisitko pojallesi nimeksi Jorma? Ihan sama asia, sehän on vain nimi.

Kyllä vaan, jos se olisi itselle mieluinen tai suvussa kulkeva nimi.

Jormakin on vain tavallinen nimi ja jossain vaiheessa ihmiset ei enää miellä sitä miksikään muuksi, kuin tavalliseksi nimeksi. Ei minun lapsuudessa Jorma tarkoittanut miehen sukupuolielintä, vaan nimi oli hyvinkin suosittu ja Jorma nimisiä on kastettu paljon lähes 40 000.

Joskus Väinö on ollut haukkumasana, mutta ei taida olla sitä enää? 

Joka aikakautena näyttää olevan nimi tai pari, joita aletaankin käyttämään haukkumasanoina tai tarkoittavat jotakin muuta, kuin alkuperäinen tarkoitus on ollut. 

Yrjökin on joskus  ollut vain nimi nimien joukossa, ei muuta. 

Mistä tiedät kuinka monta Jormaa on kastettu?

Vierailija
1518/1611 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus jollain työkkärin kurssilla oli ohjaaja joka kertoi nimekseen Jouko. Ja sitten samaan syssyyn lisäsi että "'Joukossa tyhmyys tiivistyy' vitsi on sitten jo kuultu pari tuhatta kertaa, ei tarvitse kenenkään keksiä tätä 'hauskaa vitsiä' uudestaan" ainoa asia joka tuosta kurssista jäi mieleeni.

Muita huonoja nimiä mitä tulee mieleen on Annamari > vammamari, Toivo, Aivo (ala-asteella oli vuotta vanhempi poika joka todellakin oli nimeltään Aivo) Olavi > Olvi, Tuomas > Tuoppi. R ja S vikaiselle lapselle nimet kuten Sari ja Markus tai Rasmus voivat olla aika tuskaa mutta ainakaan niistä ei saa väännettyä mitään tyhmää.

Vierailija
1519/1611 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus jollain työkkärin kurssilla oli ohjaaja joka kertoi nimekseen Jouko. Ja sitten samaan syssyyn lisäsi että "'Joukossa tyhmyys tiivistyy' vitsi on sitten jo kuultu pari tuhatta kertaa, ei tarvitse kenenkään keksiä tätä 'hauskaa vitsiä' uudestaan" ainoa asia joka tuosta kurssista jäi mieleeni.

Muita huonoja nimiä mitä tulee mieleen on Annamari > vammamari, Toivo, Aivo (ala-asteella oli vuotta vanhempi poika joka todellakin oli nimeltään Aivo) Olavi > Olvi, Tuomas > Tuoppi. R ja S vikaiselle lapselle nimet kuten Sari ja Markus tai Rasmus voivat olla aika tuskaa mutta ainakaan niistä ei saa väännettyä mitään tyhmää.

Ihan mistä tahansa saa väännettyä jotain tyhmää, että sen perusteella on turha välttää ihan normaaleja nimiä.

Vierailija
1520/1611 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🙄

Miten sä jaksat olla noin negatiivinen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan