Voiko koneen pesulämpötila mennä rikki
Kun pesen pyykkiä ja laitan pesulämpötilan. Peseekö kone varmasti siinä asteessa. Miten sen voi tarkistaa?
Kommentit (21)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 18:14"]Millainen kone kyseessä, päältä vai sivulta täytettävä? Jos sivulta niin kokeile kädellä lasista.
[/quote]Joo sivulta. Kiitti
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 18:14"]Millainen kone kyseessä, päältä vai sivulta täytettävä? Jos sivulta niin kokeile kädellä lasista. [/quote]Joo sivulta. Kiitti
[/quote] Ja jos sulla hiukankaan älykkääpi versio pesukoneesta eli sellainen suhteellisen automatisoitu, niin kone ilmoittanee itse ongelmatilanteistaan. ;)
Mun vanhempien koneessa pyykki on joskus pois otettaessa kuumaa ja joskus kylmää. Outoa. Siinä on varmaan joku vika.
Omassa koneessa aina kylmää.
Kaikissa teknisissä laitteissa voi olla erinäisiä vikoja. Mitä epäilet? Ei lämmitä, vai lämmittää liikaa, vai että lämpötila on kovin epätarkka? Kaikista näistä löytyy lukuisia eri syitä mistä se voisi johtua.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 18:20"]
Mun vanhempien koneessa pyykki on joskus pois otettaessa kuumaa ja joskus kylmää. Outoa. Siinä on varmaan joku vika. Omassa koneessa aina kylmää.
[/quote] Viimeisen huuhteluveden lämpötila on ainakin mun koneessa alhaisempi kuin pesuvesi eli pyykki on kylmää koneesta pois otettaessa.
Mun vanhempien koneessa pyykki on joskus pois otettaessa kuumaa ja joskus kylmää. Outoa. Siinä on varmaan joku vika. Omassa koneessa aina kylmää.
[/quote]
Vika voi olla myös putkistoissa, eli kylmä ja kuuma kulkee vierekkäin ja jos kylmää ei käytetä, niin putkessa oleva vesi lämpiää joko kuuman käyttöveden tai lämmityskieron vaikutuksesta. Asuin joskus ulkomailla asunnossa, jossa aikaisin aamulla vessassa käydessä wc pöntön huuhteluvesi oli edellä mainitusta systä tulikuumaa.
Meidän vanha kone alkoi "keittämään" pyykit ja vaihtoon meni saman tien.
8 mielenkiintoinen selitysmahdollisuus. Kyseessä on kumminkin rivitalo, joten luulisi, että kylmääkin vettä käytetään aika tiuhaan ja se pääsee jäähtymään.
[/quote]
Jos on kuumaa, ei ole huuhdellut kunnolla vaan koneeseen on jäänyt kuumaa pesuvettä. Näin siinä tapauksessa,että koneeseen tulee vain kylmää vettä.Muuten voi johtua tuloveden lämpötilavaihteluista.
Lämpötila voi hyvin olla "rikki" siksi, että lämmitysvastus on rikki, eikä vesi lämpene. Harvinaisempi vika on se ,että vesi kuumenee liikaa. Sitä ei ole minun tiedossani kuin yksi tapaus: vanha taloyhtiön pesukone, joka vain kuumensi ja kuumensi vettä eikä lopettanut sitä ennen kuin loppui koko kone.
9 miten huomasit, eträ keitti pyykit? Olivatko poisotettaessakin kuumat?
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 18:28"]
[/quote]
Vika voi olla myös putkistoissa, eli kylmä ja kuuma kulkee vierekkäin ja jos kylmää ei käytetä, niin putkessa oleva vesi lämpiää joko kuuman käyttöveden tai lämmityskieron vaikutuksesta. Asuin joskus ulkomailla asunnossa, jossa aikaisin aamulla vessassa käydessä wc pöntön huuhteluvesi oli edellä mainitusta systä tulikuumaa.
[/quote]
Tai niin kuin meillä. Astianpesukoneessa ja pesukoneessa samanlainen keinuhana, jolla voi valita kylmää/kuumaa. Astianpesukoneen hana kääntyy stopparin ansiosta vain kuuman ja pesukoneen kylmän puolelle. Stoppari voi olla rikki ja epähuomiossa kääntää pesukoneen kuuman puolelle jolloin se syöttää kuumaa myös huuhteluvedeksi.
Meidän vanha kone alkoi värjäämään pyykit eli keltaisista paidoista saattoi tulla puna-valkoraidallisia ja vaihtoon meni samantien.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 18:33"]
Tai niin kuin meillä. Astianpesukoneessa ja pesukoneessa samanlainen keinuhana, jolla voi valita kylmää/kuumaa. Astianpesukoneen hana kääntyy stopparin ansiosta vain kuuman ja pesukoneen kylmän puolelle. Stoppari voi olla rikki ja epähuomiossa kääntää pesukoneen kuuman puolelle jolloin se syöttää kuumaa myös huuhteluvedeksi.
[/quote]
Eli tänä siis... http://suomela.fi/wp-content/uploads/blogs/20/2011/03/IMG_4935.jpg
Se vanhempieni pesukone, josta otetut pyykit ovat kuumia tai kylmiä: se kone ottaa vaan kylmää vettä hanasta. Aika harmi, jos ei sitten huuhtele kunnolla. Mitään huonoutta tuloksessa ei olla huomattu.
Meillä oli ohjelmakortti rikki heti alkuunsa, ehti tulla muita vikoja ennenkuin korjaaja sitten huomasi ettei kone ole koskaan lämmittänyt vettä lainkaan. Kannattaa tosiaan kokeilla jossain vaiheessa pesua sitä lasia että onko yhtään lämmennyt. Huuhteluvesi kuuluukin olla kylmää, eli pyykin loppulämpötilasta ei asiaa voi päätellä. Eli vastauksena kysymykseen; voi ja mitä uudempi ja digitaalisempi kone, sen todennäköisempää että näin on.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 18:37"]
Se vanhempieni pesukone, josta otetut pyykit ovat kuumia tai kylmiä: se kone ottaa vaan kylmää vettä hanasta. Aika harmi, jos ei sitten huuhtele kunnolla. Mitään huonoutta tuloksessa ei olla huomattu.
[/quote]
Ette ole vaan huomanneet kuivausominaisuutta, kuivaus lämmittää pyykit. No joo vitsi ei ole, mutta onko kenelläkään tuollaista kuivaavaa konetta ja onko hyvä?
Mä oon huomannut miten näppärä ohjelma on pikapesu.
Vanhempieni kylmä/kuuma pyykki: Tuo kuva selvensi, millainen on keinuhana.
Ei vanhemmillani ole tuollaista pesukoneliitännän keinuhanaa, vaan vedenotto on ennen lämpötilansäätökahvaa kylmävesiputkessa suoraan kiinni.
[/quote]
Meillä on pesuohjelmasta kiinni. Jos käyttää energiansäästöohjelmaa, vain pesuvaiheessa lämpötila nousee siihen säädettyyn. Silloin pyykki on pesun jälkeen kylmä. Jos haluaa oikeasti esim. 60 pyykistä puhdasta, pitää valita kunnon 60 ohjelma, jossa vesi lämmitetään ja pidetään eri vaiheissa siinä kuudessakympissä. Silloin pyykki on kuumaa pesun jälkeen.
Voi olla seurausta myös pesuohjelmista. 40 asteen ohjelmassa pyykki ei koskaan ole kuumaa ja se ehtii jäähtyä useamman asteen linkouksessa, jolloin se tuntuu kylmältä linkouksen jälkeen.
Millainen kone kyseessä, päältä vai sivulta täytettävä? Jos sivulta niin kokeile kädellä lasista.