Muita, jotka eivät uskalla aloittaa saliharrastusta?
Minä nimittäin en. Monestakin syystä.
- En tunne sopivani fressi-tyylisille muotisaleille, joissa käy nuoria, fittejä tyttöjä ottamassa belfieitä. (Vaikka olen itsekin melko nuori ja hoikahko.)
- En halua ymmärrettävästi myöskään niihin yleensä maan alle rakennettuihin rautaluoliin, jossa käy pääasiassa isoja, kaljuja, tatuoituja miehiä.
- En tiedä mitä tekisin salilla. En osaa liikkeitä, ei ole varaa palkata pt:ä. Olen sen tyyppinen, että kaikkein nolostelen omaa tietämättömyyttä todella paljon: kaikkea muuta saa olla, muttei "tyhmä". Sitäpaitsi keneltä kysyisin neuvoa, Bull Mentulan kaksoisolennolta vai belfie-tytöltä?
- Nolottaa mennä sinne nostelemaan parin kilon painoja. Niin maanperkeleesti.
Tästä huolimatta haluaisin hyvään kuntoon, haluan kokea urheilun jälkeistä tyydytystä, ja haluan näyttää paremmalta. Kohtalontovereita?
Kommentit (59)
En käy salilla, koska ne ovat minusta vastenmielisiä paikkoja. Kunossa pysyy ja voimaa karttuu muutenkin.
Mikä siinä on, että salitreeni on se juttu, jota on pakko tehdä - ap:kin, joka kammoaa paikkaa. Peruskuntoa saa nostettua ja laihdutettua ihan perusliikunnalla. Jumppa, juoksulenkit ja käsipainot, siinä on tarpeeksi liikuntaa aloittelijalle ja edistyneemmällekin. Ja maailma on täynnä liikuntalajeja, siitä vain valitsemaan. Itse harrastan savatea (aiemmin judoa) ja ratsastusta ja sen lisäksi lenkki jokaikinen aamu. Satunnaisesti ryhmäliikuntatunteja. Kuntotestejä teen kerran vuodessa ja pari vuotta sitten tehtiin rasvaprosentitkin ja kuntoni & rasvapros. on erinomainen. T. Nainen 39v.
Kaupungin kuntosaleilla käy kirjavaa porukkaa johon sulautuu hyvin. Laitteissa lukee usein ohjeet liikkeelle.
Täällä kanssa sama tilanne. Tampere. :(
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 16:46"]
Lue netistä ohjeita, mene joko aikaisin aamulla 6 aikaan tai illalla 9 aikaan niin saat koko salin itsellesi! Yleensä saleilla on naisten ja miesten puolet erikseen ja kaikki on joskus nostanut niitä parin kilon painoja. Itse aloitin siitä ja parin kuukauden jälkeen nostelin kuutta kiloa. Kukaan ei kylläkään katso paljon nostat... Ne pikkupissikset ei ainakaan sitä kymppiä nosta!
[/quote]
Missä hemmetin salilla on naisten ja miesten puolet erikseen?
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 16:51"]
Lakkaa olemasta noin kapeakatseinen ja tuomitseva!
Sä et ole edes käynyt siellä salilla ja nyt jo tuominnut porukan belfietytöiksi ja kaljuiksi saliapinoiksi! Ei mikään tukkatyyli kerro ihmisestä mitään, voi olla että se iso ja kalju neuvoisi sua mielellään treenissä, jos vaan uskaltaudut paikalle.
[/quote]
En minäkään halua olla tekemisissä bodareiden tai barbien kanssa vaikka olen harrastanut salilla käymistä jo vuosia. Ne on suurimmaksi osaksi hyvin vastenmielistä porukkaa.
Mutta onneksi niitä on ihan normaaleitakin ihmisiä saleilla töissä.
Itse käyn Satsilla, aiemmin olen kokeillut niin "äijäsalia" kuin vähän hienompaakin ja kaikkialla on aina ollut hyvin erilaista porukkaa - moni on ehkä todella treenattu, mutta hyvin moni on myös vasta aloittanut, osa hyvin huonossa kunnossa. Joku saattaa ottaa itsestään sen belfien, mutta en ole kyllä koskaan nähnyt - ja yleensähän niissä näkyy takana tyhjä sali, en ainakaan itse kehtaisi poseerata peilin edessä kamera kädessä täydellä salilla :) Joka tapauksessa, ne muut ovat siellä treenaamassa itseään ja suurin osa keskittyy tasan siihen omaan liikkeeseensä, ei siinä kyykätessä tule muita seurattua. Äläkä häpeä pieniä painoja! Välillä näen huippukuntoisten miestenkin ottavan ne 4 kgt käteen, he ehkä tekevät sillä muutaman toiston enemmän kuin sinä mutta tosiasiassa ne pienet painot ovat yleensä juuri ne jotka ovat aina jollakin käytössä. Katso youtubesta etukäteen muutama liike - tarvitset vain muutaman alkuun - harjoittele kotona ilman painoa ja rohkeasti vaan salille, mene tutustumaan vaikka joku varhainen aamu tai arkena päivällä jos mahdollista, niin paikka tulee tutuksi rauhassa. Kuulokkeet myös auttavat jos ujostuttaa :)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 17:38"]
Mistä päin olet? Täällä yksi samanmoinen, Tampereelta. :)
[/quote]
Helsingistä! Ajattelitko päästä asian yli ja koettaa onneasi, vai luovutatko suosiolla :)
[/quote]
En tiedä vielä. Elättelen kai toiveita että löytäisin suunnilleen ikäiseni naiskaverin ja voisimme yhdessä lähteä salille. Yksin en kyllä kehtaa!
[/quote]
Minä etsisin salikaveria myös, ikää 22 vuotta ja Helsingistä :) Kävin muutama vuosi sitten pari kertaa lähisalillani, mutta mulkoilun ja ärsyttävien vakkareiden takia lopetin. Nyt en ole uskaltanut aloittaa saliharrastusta uudelleen vaikka haluaisinkin. Kaipaisin kaveria salille, mutta omasta ystäväpiiristäni sellaista ei ole löytynyt.
Osaako kukaan kertoa että millaista porukkaa noilla Fitness 24/7-saleilla käy?
Elämä on niiiin paljon helpompaa ja ihanampaa, kun unohdat sen mitä muut ajattelevat sinusta. The less you give a fuck, the happier you'll be!
Myn lähimmällä salilla käy niitä jotka treenaa tosissaan. Mua ahdistaa se tunnelma, kun jos en ihan osaa ja teen noin 50 kiloa kevyemmillä painoilla niin mulkoillaan ja pyöritellään silmiä. Muutan parin kk päästä muuale. Ehkä sitten löytyy sali jolla käynti ei ahdista.
Ei ne laitteet niin vaativia ole. Niissä on useimmissa myös käyttöohjeet.
Teepä näin: sen sijaan että menet sinne päämäärättömästi pyörimään ja valitsemaan laitteita umpimähkään, niin tee etukäteen suunnitelma siitä mitä teet. Näin vältät sen että vaihdat vähän väliä laitetta kuten päätön kana näyttäen siltä kun et tiedä mitä teet. Salireeni ei vaadi montaa liikettä kunhan ne tekee tehokkaasti. Laatu on tärkeämpää kuin määrä. Joten otat selvää etukäteen liikeistä. (Tässä esimerkkisivusto.) Sen jälkeen tee suunnitelma mitä teet, ja menet määrätietoisesti salille tietäen jo etukäteen mitä aiot tehdä ja millä laitteilla/vapaapainoilla.
Hyvä ap, tämä ehkä kuulostaa tylyltä, mutta tarkoitan hyvää: Ihan oikeasti, ei kukaan siellä salilla ole sinusta niin kiinnostunut, että seuraisi mitä painoja otat ja miten liikkeesi teet. Jos seuraa, todennäköisesti sydämet silmissä. Tai sitten huolestuu mahdollisesti väärästä liikeradasta ja ystävällisesti tarjoaa apua. Eikä ne salilla pitkään käyneetkään aina osaa käyttää jotain uutta laitetta heti, siksi niissä on usein kuvat kun eri malli samasta laitteesta voi toimia ihan eri mekanismilla :)
Mulla ehkä vähän samaa. Käyn salilla noin kerran viikossa, ei oo mitään ohjelmaa ja teen vähän jotain. Tarkoituksena lähinnä liikkua ja saada lihakset kipeiksi.
Meet vaan salille ja aloitat jollain lämmittelylaitteella, quick startista vaan painat nappia alat huhkimaan. Samalla voit kyylätä niitä laitteita, joita siellä on ja katsella kuinka ne toimii. Valitse joku helppo laite ja vaklaa edelliseltä käyttäjältä mitä hän tekee. Tämän voi siis tehdä lämmittelylaitteessa, niin ei tarvitse patsastella tyhjän panttina.
Lämmittelyn jälkeen kävelet muina miehinä laitteelle, säädät painot kevyelle, että voit kokeilla miltä liikerata tuntuu. Tee muutama toisto ja lisää painoja. Pyramidisarjat on hyvä juttu, lisää painoja vähitellen kunnes löydät oikeasti sopivan. Laitteissa ei sitä paitsi huomaa niin helposti, kuinka isoilla tai pienillä painoilla tekee. ;)
Sarjojen välillä tietty kyyläät seuraavaa laitetta ja mietit, kuinka se toimii. Laitteiden kyljissä on yleensä jonkinlaisia tarroja, jotka antaa osviittaa käytettävistä lihaksista. Laitteiden toimintaa voi myös selvitellä venyttelemällä puolihuolimattomasti laitteen lähellä ja hörppimällä vettä samalla.
Käsipainot, lankutukset sun muut on helppo juttu. Lankut ja vatsalihakset voi tehdä ilman mitään painoja, samoin selkälihaksia voi tehdä pelkällä omalla painolla. Käsipainoista voi valita jotkut, jotka tuntuu sopivilta. Jos kymmenen menee helposti, ota seuraavaan sarjaan isommat. Pyramidisarjat kunniaan jälleen.
Kannattaa laittaa ylös johonkin, kuinka isoilla painoilla olet kokeillut, seuraavalla kerralla voi sitten kokeilla vähän isompaa. Etsi sitä painoa, jolla jaksaa tehdä kymmenen toistoa.
Näin minä olen hivuttautunut salimaailmaan. Hivuttautuminen on vielä kesken, nyt siirryn pikkuhiljaa "kunnon" levypainojen ja tankojen maailmaan. Ja muuten, bodypump on tosi hyödyllinen aloittelijalle. Siellä käydään läpi vaikka mitä liikkeitä ja tekniikkaopastus tulee samalla.
2