Muita, jotka eivät uskalla aloittaa saliharrastusta?
Minä nimittäin en. Monestakin syystä.
- En tunne sopivani fressi-tyylisille muotisaleille, joissa käy nuoria, fittejä tyttöjä ottamassa belfieitä. (Vaikka olen itsekin melko nuori ja hoikahko.)
- En halua ymmärrettävästi myöskään niihin yleensä maan alle rakennettuihin rautaluoliin, jossa käy pääasiassa isoja, kaljuja, tatuoituja miehiä.
- En tiedä mitä tekisin salilla. En osaa liikkeitä, ei ole varaa palkata pt:ä. Olen sen tyyppinen, että kaikkein nolostelen omaa tietämättömyyttä todella paljon: kaikkea muuta saa olla, muttei "tyhmä". Sitäpaitsi keneltä kysyisin neuvoa, Bull Mentulan kaksoisolennolta vai belfie-tytöltä?
- Nolottaa mennä sinne nostelemaan parin kilon painoja. Niin maanperkeleesti.
Tästä huolimatta haluaisin hyvään kuntoon, haluan kokea urheilun jälkeistä tyydytystä, ja haluan näyttää paremmalta. Kohtalontovereita?
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 19:29"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 17:38"]
Mistä päin olet? Täällä yksi samanmoinen, Tampereelta. :)
[/quote]
Täällä toinen Tampereelta:)
[/quote]
Ja tällä kolmas!
[/quote]
Perustetaanko salillemenoporukka?
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 18:52"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 19:29"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 17:38"]
Mistä päin olet? Täällä yksi samanmoinen, Tampereelta. :)
[/quote]
Täällä toinen Tampereelta:)
[/quote]
Ja tällä kolmas!
[/quote]
Perustetaanko salillemenoporukka?
[/quote]
Kuulostaa kivalta :) Mulla on kyllä jo jäsenyys Gogolle, mutta en oo saanu vaan aikaseks käydä...
Hallelujaa, miten joku voi ylentää itsensä noin tärkeäksi, että häntä kytättäisiin jossakin kuntosalilla? Meitä on täällä monta miljardia, ihmismassassa olet vain joku. On todella itsekeskeistä luulla, että kukaan välittäisi juuri sinun tekemisistäsi yhtään mitään. Ehkä sun lähimmät ihmiset, mutta vieraammat eivät kyllä ole kiinnostuneita sinusta pätkääkään. Olet vain kärpäsenkakka tässä ihmismeressä. Päästäisit vähän irti tuosta rajoittuneisuudestasi ja keskittyisit siihen asiaan - liikuntaan ja siitä saatavaan hyvään oloon.
Eivätkä sinusta ole kiinnostunut varmasti muutkaan kuntosalilla. Belfietytsyillähän on silmissä oma takapuoli, ei ne sinua ehdi katselemaan. Niin kuin monessa vastauksessa on jo tullut hyviä vinkkejä, kaveri mukaan salille, pt:n kuntosaliohjelma, netistä valmis ohjelma, youtubesta videoita katselemaan jne. Vain tekemällä opit! Kaikki meistä on aina tehnyt ekaa kertaa jotain. Ja ihmisiä me muutkin vaan ollaan. Minä ainakin neuvon mielelläni salilla, jos joku jotain kysyy ja vaan osaan jotain sanoa.
Olin tänään itse menossa ensi kertaa avantouimaan. En todellakaan tiennyt, mikä olisi viisainta. Ensin järveen, sitten saunaan? Vai toisin päin? Ihmeteltiin ääneen kavereiden kanssa, miten nyt pitää sitten tehdä ja mikä on järkevää ekalla kerralla. Eräs ystävällinen rouva sanoi vierestä nerokkaasti:"Ensimmäistä kertaa? Juuri silloinhan sinne pitääkin mennä!" Ei kukaan tuominnut meitä vaan lähinnä kannustettiin ja naureskeltiin porukalla, ei se ollut niin vakavaa. Avantoneitsyys meni ja hengissä ollaan ;)
Unohda itsesi ja oma tärkeytesi, laske irti sun estoista ja ANNA PALAA. MENE SALILLE, HANKI NEUVOJA, SÄ OSAAT KYLLÄ. TSEMPPIÄ :)
Paasasin vähän, mut ärsyttää kun joku tekee itsestään noin hiton tärkeän että niin kuin kukaan mitään oikeasti kenestäkään ajattelisi. Ja vaikka ajattelisikin, niin mitä hittoa sitten. Sun elämä, sun valinnat, sun terveys ja liikunnan nautinto. Älä välitä muista.
Mene ensin ryhmäliikuntatunneille, esimerkiksi bodypumpiin. Siellä opit perustekniikat ja -liikkeet, jonka jälkeen saat varmasti itsevarmuutta salille. :)
Mene salilla missä on tarjolla ryhmäliikuntaa? Itse käyn Satsilla (on kyllä melko kallis) ja niillä tunneilla käy ihan kaiken tasoista porukkaa eikä kukaan katsele nenän vartta pitkin ja ohaaja on siellä neuvomassa :) Ja sieltä saa sitten vinkkejä ihan saliharjoitteluun.
Lue netistä ohjeita, mene joko aikaisin aamulla 6 aikaan tai illalla 9 aikaan niin saat koko salin itsellesi! Yleensä saleilla on naisten ja miesten puolet erikseen ja kaikki on joskus nostanut niitä parin kilon painoja. Itse aloitin siitä ja parin kuukauden jälkeen nostelin kuutta kiloa. Kukaan ei kylläkään katso paljon nostat... Ne pikkupissikset ei ainakaan sitä kymppiä nosta!
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 16:45"]
Mene ensin ryhmäliikuntatunneille, esimerkiksi bodypumpiin. Siellä opit perustekniikat ja -liikkeet, jonka jälkeen saat varmasti itsevarmuutta salille. :)
[/quote]
Muuten kiva neuvo, mutta en tykkää ryhmäliikuntatunneista. Yritin pari vuotta käysä ties missä joogassa, pilateksissa ja pumpissa, ja tunsin oloni aina vaivaantuneeksi.
Olen kai jotenkin outo ja vaikea.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 16:46"]
Lue netistä ohjeita, mene joko aikaisin aamulla 6 aikaan tai illalla 9 aikaan niin saat koko salin itsellesi! Yleensä saleilla on naisten ja miesten puolet erikseen ja kaikki on joskus nostanut niitä parin kilon painoja. Itse aloitin siitä ja parin kuukauden jälkeen nostelin kuutta kiloa. Kukaan ei kylläkään katso paljon nostat... Ne pikkupissikset ei ainakaan sitä kymppiä nosta!
[/quote]
Miten naisten ja miesten puolet erikseen? Tällaiseen en ole kyllä törmännyt...
Lakkaa olemasta noin kapeakatseinen ja tuomitseva!
Sä et ole edes käynyt siellä salilla ja nyt jo tuominnut porukan belfietytöiksi ja kaljuiksi saliapinoiksi! Ei mikään tukkatyyli kerro ihmisestä mitään, voi olla että se iso ja kalju neuvoisi sua mielellään treenissä, jos vaan uskaltaudut paikalle.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 16:51"]
Lakkaa olemasta noin kapeakatseinen ja tuomitseva!
Sä et ole edes käynyt siellä salilla ja nyt jo tuominnut porukan belfietytöiksi ja kaljuiksi saliapinoiksi! Ei mikään tukkatyyli kerro ihmisestä mitään, voi olla että se iso ja kalju neuvoisi sua mielellään treenissä, jos vaan uskaltaudut paikalle.
[/quote]
Olen ollut jäsenenä usealla salilla, eikä siitä ole koskaan tullut mitään. Mutta kokemusta siis on kummankintyylisistä saleista.
AP
Mene naisille suunnatulle salille, jos vain lähistöltä löytyy (esim Lady Line). Toki sielläkin saattaa belfie-tyttökäkin olla, mutta oman kokemukseni mukaan lähinnä mummoja. Yleensä saleilla saa kyllä myös opastusta laitteisen käytöstä, koska on heidänkin edun mukaista ettet loukkaa itseäsi taitamattomuuttasi. Esim Fressissä on Motivaattori-tunnit, joiden aikana PT on salilla ihan vain auttaakseen. Jollain saleilla saa ilmaisen ohjelmankin.
Täällä sama!
Tuntuu, että fintess-villitys tekee kaikesta vielä vaikeampaa. Kaikkien pitäisi olla niiiiiin kunnossa, proteiini-sheikit kädessä vapaapainoalueella.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 16:45"]
[/quote]
En mene, mulla ei ole rytmitajua lainkaan. Se, että liikkeet pitää tehdä nopeasti on vielä pahempi painajainen kömpelölle.
ei-ap
Etsi sali jossa on ns saliesittely päivä/tunti. Omalla salillani moinen on joka keskiviikko klo 16:30.
Silloin salinpitäjä (tai siis se personaltrainen likka) kierrättää porukka ilmaiseksi salilla. Ei tarvitse osallistua jos ei tahdo, mutta siitä näkee miten laitteita käytetään. Itsekkin olen kyylännyt miten jotain uutta laitetta käytetään samalla kun muka teen sattumalta sarjaa siinä lähettyvillä. XD
Jos tuollaista ei ole tarjolla niin personaltraineria halvempi vaihtoehto on etsiä sali joka tarjoaa saliohjelmia (personal trainerin tekemä suunnitelma mitä laitteita ja millaisilla painoilla&toistoilla). Löytyy tavallisesti trainer juttujen alta, mutta on kertaluonteinen( aka halvempi, muutaman kympin) ja ainakin omalla salilla tuohon liittyi salin henk.koht. esittely. Saliohjelma laaditaan sen mukaan mitä toivot (laihtumista, lihaksia, niska-hartia jumeja pois, tms) ja tuolla ohjelmalla saa mennä sitten niin kauan kuin haluaa tai päivittää sen uuteen tai ottaa jotain ihan omaa.
Ei siellä salilla kukaan toisia kyttää, tai jos kyttää niin kytätköön. Itse käyn liikkumassa/kuntoilemassa, en näytäytymässä.
kuulostat ihan minulta! mutta erona se, että olen voittanut ahdistuksen ja pelon ja vain yksinkertaisesti vääntynyt sinne salille.
ekana valitse mukava sali. itse käyn salilla, joka on iso ja porukkaa käy laidasta laitaan. salilla ei ole mitään infrapunasaunoja tai jumppia, eikä se ole mikään trendikäs ketju (halpaketju enemminkin), mikä ehkä karsii enimmät peppuselfietyypit pois.
toisekseen ota mukaan kaveri. jos sulla on kokeneempi kaveri, pyydä voisiko hän vähän opastaa. toisaalta vaikka kaverisi olisi yhtä pihalla, on kaksin mukavampi opetella. ja ehkä paremmin uskaltaa kysyä neuvoakin vierailta.
kolmas seikka on se milloin menet salille. 15-20 on ruuhka-aika varmaan salilla kuin salilla. muina aikoina saat treenata suht rauhassa.
ja ne pienet painot. nolompaa olisi tehdä liian isoilla painoilla tekniikan kustannuksella. mitä sitäkin näkee paljon. jokainen on ollut aloittelija ja tietää että heti ei ole edes turvallista tehdä suurilla painoilla, kun tekniikkaa ja liikeratoja vasta opettelee. sitä paitsi, pieniä painoja tarvii harvemmin jonotella ;) treenata voi myös eri syistä. esim kuntoutujat tekee usein pienillä painoilla, joten tuskin kukaan pieniä painoja kovin ihmettelee.
liikkeisiin löytyy paljon ideoita ja videoita netistä ja salilla voi myös tiirailla kanssatreenaajia sillä silmällä. pt:n voi myös palkata yhdeksi kerraksi tekemään saliohjelman ja näyttämään laitteiden toimintaa. maksaa keskimäärin ehkä 30-70e. kun laitteiden käyttö on tuttua, uskaltaa paremmin sitten lähteä treenaamaankin.
rohkeasti vaan salille. näin tammikuussa siellä on paljon muitakin alottelijoita :) ja jos jollain on aikaa tiirata sinun treenailujasi ja arvostella niitä, niin silloin arvostelija joutaisi kyllä itse treenata kovemmin.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 16:48"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 16:46"]
[/quote]
Miten naisten ja miesten puolet erikseen? Tällaiseen en ole kyllä törmännyt...
[/quote]
No en kyllä minäkään? Mitä tarkoitetaan? Miehet käyttää vapaita painoja ja naiset painopakkalaitteita =miesten ja naisten puolet? :D
Ei kuntosali ole mikään edellytys hyvään fyysiseen kuntoon pääsemiseksi. Oma keho on riittävä vastus kaikille paitsi voimailua harrastaville. Monet vuosikausia salilla käyneet eivät saa vedettyä edes viittä leukaa.
Noh, ensinnäkin saleilla on yleensä kuntolaitteita joissa itse valitaan painot - harva jaksaa kyylätä, että missäköhän pykälässä tuolla "aloittelija Pirkolla" mahtaa olla. Kun olet tehnyt sarjan loppuun, voit "nollata" laitteen jolloin jälkeesi tuleva ei näe millä painoilla teit.
Ja yleensä siellä salilla ei kellään ole mitään intressejä kyylätä ketään vaan sarjat tehdään mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti kiinnittämättä huomiota kanssakuntoilijoihin. Jos siellä nyt sattuu olemaan joku kyylä, niin voit tuudittautua sillä, että hän lienee siellä vain kuluttamassa aikaansa eikä kuntoilemassa, olet siis tehokkaampi ja saat parempia tuloksia kuin hän.
Salien "vakkarit" yleensä ajattelevat uusista jäsenistä, että "hienoa kun hänkin on löytänyt tämän kivan lajin ja haluaa pitää huolta terveydestään, arvostan!".
Ja jos se salille meno on liian suuri kynnys niin lähde lenkille, hanki kotiin kahvakuulia, tee vatsa- ja selkärutistuksia jne. ja sen jälkeen menet salille ja huomaat, että niissä "parin kilon painoissa" ei olekkaan sulle enää vastusta vaan siirryt suoraan suurempiin painoihin.
Minä käyn pienellä salilla joka on vanhusten palvelutalon yhteydessä. Meidän vakioiden sekaan tulee aina keväisin muutamia nuoria tyttöjä varmaankin juuri mainitsemistasi syistä. Tällä salilla fysioterapeutin tai kunto-ohjaajan antama opetustunti + saliohjelma maksaa hurjat 15€.
Up!