Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinoiltiinko sinulle aikoinaan hyvästä koulumenestyksestä?

Vierailija
02.11.2021 |

Nimiteltiinkö sinua esim. hikariksi jne.?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vinoiltu, meidän koulussa hyvä koulumenestys oli kunnia-asia.

Vierailija
2/34 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. En välittänyt. Rakastin oppimista ja se oli mulle yleensä helppoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tätä tekivät kyllä vain pojat, eivät tytöt koskaan. Ei se hirveästi tosin haitannut, kun ymmärsin moisen johtuvan heidän huonosta itsetunnostaan ja/tai omasta huonosta koulumenestyksestään. Eipähän tarvinnut koskaan ihastua ääliöihin, vaan niihin muutamiin hiljaisiin ja ystävällisiin, jotka valitettavasti tuntuivan liian usein menevän näiden ääliöiden mukana...

Vierailija
4/34 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, kunpa se olisikin jäänyt pelkäksi vinoiluksi. Ruokavälituntisin koepapereihini ja kirjoihini piirreltiin ikäviä kuvia ja kirjoiteltiin todella synkkiä tekstejä. Kerran 7. luokan kotitaloustunnilla eräs tyttö täytti reppuni vedellä. Siinä meni monta koulukirjaa piloille. Jossain vaiheessa vähensin viittaamista tunneilla merkittävästi, koska en halunnut kuunnella olevani opettajien p*****nnuolija. N43

Vierailija
5/34 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jopa muiden oppilaiden vanhemmat väheksyivät osaamistani. Toistuvasti saimme veljen kanssa kuulla, että hyvät numerot ja stipendit tulivat vanhempien takia, ei oman osaamisen.

Itse minä oikeustieteelliseen hain ja itse sinne pääsin, luokkakavereista tuli hyllyttäjiä ja osa-aikaisia tarjoilijoita.

Vierailija
6/34 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta olin idiootti ja annoin sen tapahtua aivan liian kauan. En pitkään aikaan voinut käsittää, miksi pitää käyttäytyä niin pöyristyttävästi. Olin hiljainen ja vähän arkakin oppilas. Vaatteeni eivät olleet merkkifirmojen tuotteita. Olin ns. helppo kohde kiusaamiselle. Aikuisena kävin terapiassa parin vuoden ajan juuri tuon koulukiusaamisen takia. Nykyään ymmärrän, että se oli joko heidän oman heikon itsetuntonsa pönkittämistä tai jopa narsismia. Se ei ollut mukavaa aikaa, mutta tulipahan koettua.

Vierailija
7/34 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä on omakohtaisia kokemuksia. Usein tuli syytöksiä stipendipöydän tyhjentämisestä, ei tosin enää lukiossa. Olin pitkän matematiikan, fysiikan ja kemian lukija. Lisäksi minulla oli ylimääräinen kieli (yläasteella alkanut ranska). Naispuolisena opiskelijana minua katsottiin hieman kieroon ainevalintojeni takia. Kerran eräs oppilas näki lukiossa, että sain matematiikan kokeesta 10. Siitähän piti sitten nostaa oikein ääneen meteliä: "Taas se sai kympin!". En kylläkään saanut läheskään aina sitä kymppiä, vaikka moni niin luulikin. (1990-luvun loppupuolen lukiolainen)

Vierailija
8/34 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella olin aina luokan paras niin siellä kyllä kiusattiin. Lukiossa ei sitten enää, sulauduin joukkoon . Tuolloin yläasteaikoihin kun kiusattiin yms, meni varmaan vähän itsetunto jo ja enkä enää halunnut olla hyvä enkä erottua joukosta. Ulkonäöstä kiusattiin myös kun läski. Vaikutti varmaan loppuelämään ja valintoihin, olisin pärjännyt paremmin jos olisin uskaltanut ja luottanut itseeni. Häpeä siitä, että osaa jotain. Ihan järjetöntä oikeasti. 

Vierailija
9/34 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarukseni. Jatkuvasti.

Nyt siirtyivät naljailemaan siitä lapselleni.

Aina se kiusaaminen ei tapahdu kotona.

Vierailija
10/34 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vielä ala-asteella niin paljoa, mutta sitäkin enemmän yläasteella. Olin muutenkin koulukiusattu, minulla ei ollut viimeisen muodin mukaisia vaatteita ja olin aika hiljainen ja arka. Lempiaineitani olivat matematiikka, kemia ja fysiikka. Meillä oli yläasteella muutaman tytön ryhmä, jotka olivat myös suht hyviä koulussa. Mutta heidän mielestään tyttöjen kuuluu olla hyviä kielissä ja taitoaineissa. Matematiikka nyt on se vihoviimeinen aine tytölle.

Hain kaupunkini "hikari lukioon". Ja oli aivan käsittämätöntä kun yhtäkkiä en ollutkaan se koulukiusattu. Sain kavereita ja luokassa kaikki auttoi toisiaan oppimaan ja ratkaisemaan tehtävän. Kukaan ei edes siitä naljaillut että tykkäsin matemaattisista aineista, meitä oli useampi sellainen tyttö.

Vaikkakin olin yläasteella kiusattu, niin menin sen läpi vähän sillä asenteella että ainakaan minä en aio päätyä kortistoon. Nykyään naamakirjassa kun katselee monia entisiä kiusaajiani. Niin täytyy myöntää että tuntuu hyvältä, monella heistä ei ole mennyt elämässä mitenkään superhyvin. 

Vierailija
11/34 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännikset aina pieksi lukukauden lopussa, jos keskiarvo oli yli yhdeksän. Siksi oli pakko aina alisuoriutua kokeissa.

Vierailija
12/34 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinlaista naljailua tuli koulumenestyksestä läpi kouluajan, jopa lukiossa. Mutta samaa saivat kuulla muutkin, joilla keskiarvo oli reilusti yli ysin. En minä sitä niin vakavasti ottanut, tuntui että se ikään kuin "kuuluu asiaan" (vaikka eihän se oikeasti kuuluisi). Oli niin selvää, että se kettuilu kumpusi kateuden nostattamasta ärsytyksestä. En edes osaa pitää sitä "oikeana" kiusaamisena, jota kyllä sain tuta muiden asioiden takia (ja myös niiden muiden hyvien oppilaiden toimesta).

Vierailija
13/34 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

V**tu mikä hikari!  En ole koskaan sanonut sitä pahalla kenellekkää, ja joskus kun se on sanottu minulle (Tosi harvoin ) olen ottanut sen lähinnä kehuna. En ole myöskään ollut kateellinen siitä, että joku sai hyviä numeroita. Se laittoi itseäni yrittämään vähän enemmän. Ei se ainakaan meidän koulussa 80- luvulla tarkoittanut mitään KIUSAAMISTA

Vierailija
14/34 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän kommenttini on poistettu?

Kirjoitin:

Olin ala-asteem kiusattu, yläasteella olin vetäytyvä ja yksinäinen.

Luokkani muut pojat viittasivat koulumenestykselle kintaalla.

Siltikään en muista koskaan ketään kiusatun koulumenestyksestä.

Osa kiusaajista ja häiriköistäkin oli hyviä oppilaita.

Vierailija
15/34 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tytöille vinoiltiin, kun vanha miesruotsinopettaja antoi aina vähintään ysin koska "tytöt on niin kivoja". Luokassa saattoi vastata millä kielellä vaan ja aina vastaus oli oikea..... jos oli jättänyt ylimmän paidannapin auki.

Näin 2000-luvun alkupuolella lukiossa. 

Vierailija
16/34 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mutta en siitä kauheasti välittänyt. Sen sijaan ahdisti kun kavereiden vanhemmat oli enemmän tai vähemmän avoimen vihamielisiä siitä. Lapsuudenkavereistani kukaan ei oikein pärjännyt koulussa. Vasta aikuisena oivalsin että mun ei tartte tuntea syyllisyyttä ja häpeää siitä jos olen hyvä ja onnistun.

Vierailija
17/34 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulussa jonkin verran. Hauskinta oli etten edes ollut mikään kympin oppilas (lukuun ottamatta äidinkieltä ja kuvaamataitoa), keskiarvo oli siinä ysin kieppeillä. Sekin oli meidän koulussa jo huikean hyvä.

Vierailija
18/34 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin. Lukiossa korkealle tähtäävät elitistit aloittivat haukkumisen, jos ei mrnestynyt opinnoissa. Sen takia en jatkanut yliopistoon tai AMK:hon, vaan menin amikseen. Korkeasti koulutetut elitistit ovat pahimpia.

Vierailija
19/34 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Lukiossa korkealle tähtäävät elitistit aloittivat haukkumisen, jos ei mrnestynyt opinnoissa. Sen takia en jatkanut yliopistoon tai AMK:hon, vaan menin amikseen. Korkeasti koulutetut elitistit ovat pahimpia.

Kerroitko heikosta menestyksestä heille vai miten he tiesivät siitä?

Vierailija
20/34 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin ollut sellainen hyvä koulumenestys tekemättä mitään. Vähällä vaivalla kun sitä vain oli keskinkertainen..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi