50+ Mitä nuoret eivät ymmärrä?
Omasta mielestäni sitä, kuinka helposti asiat nykyään hoituvat. Esimerkiksi rahaa ei tarvitse jonottaa pankista, eikä edes sohvalta nousta vaihtaakseen kanavaa. Mitä muuta tulee mieleen, sellaista, joka nykyään on itsestäänselvyys?
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 16:56"]
Mä olen 21 ja olen kyllä äänittänyt c-kasetille musiikkia, maksanut laskut pankissa ja joutunut nousemaan vaihtamisen kanavaa. Ei noista ajoista nyt hirveen kauan ole! Ja mun mielestäni ei kyllä sellaisen tarvitse kahvia keittää joka ei sitä juo, moni tuttuni joka ei itse juo kahvia ei sitä osaa edes keittää.
[/quote]Oikeasti? Mä en ole tehnyt noita yli kahteen kymmeneen vuoteen... kahvia toki osaan keittää, vaikka mettällä :) Mutta pankissa maksamassa laskua? Siitä on yli 20v... Automaatilla maksaminen on ollut voimassa... sulle ei vaan ole taidettu kertoa sitä.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:33"]Yleistysketju<3
[/quote]
Oppimisketju
N21
Että aika kulkee todella nopeasti ja kohta ne ovat itse 50. Aika alkaa kulkea koko ajan nopeammin. Sen sanoi jo mummoni aikoinaan, että hänestätuntuu, että juurihan hän oli nuori.
Nuorena en itsekään tajunnut, että jossain vaiheessa pelkkä myöhään valvominen saa seuraavana päivänä aikaan samanlaisen olon kuin olisi juhlinut kunnolla. Baareissa ei siis enää jaksa käydä, kun siitä toipuminen vie pari päivää aikaa.
Vaihdevuosioireileville naisille on helppo naureskella, mutta kyllä se hymy hyytyy joksikin aikaa jokaisella naisella, kun ikää tulee tarpeeksi.
Nuoret eivät ymmärrä sitäkään, että seuraava sukupolvi on yleensä fiksumpaa kuin edellinen. Yleensä sen huomaa keski-ikäisistä, kun he niin kernaasti kertovat, miten ennen oli kaikki paremmin.
Etträ maailma ei ole mustavalkoinen.
Ketkä lasketaan nuoriksi? Olen 20v. Olen elänyt ilman nettiä, puhelinta, pelejä, telkkaria. Lankapuhelimella on tullut soiteltua. Vaikka olen itsekin nuori, niin silti "nykynuoret" eivät tunnu enää arvostavan sitä hienoutta, kun leikittiin haalareissa kuralammikoissa. Nykyään ei saa edes kurittaa lapsia. Kyllä ite ainakin oon saanu luunappeja ja huutoja niin vanhemmilta kuin koulussakin, enkä ole saanut mitään traumoja.
Komppi 48:lle. Nyanssien taju on ainakin itselläni kehittynyt valtavasti. Vielä parikymppisenä moni ymmärtää vain sen oman näkökulmansa - näkee kyllä, että asioista ollaan eri mieltä, mutta pitää niitä näkökulmia väärinä. Nyt taas ymmärrän, että samasta asiasta VOI olla monia, yhtä lailla oikeita näkökulmia, lähtökohdista riippuen.
Toinen todella paljon muuttunut asia on tietoisuus yhteiskunnan toiminnasta. Kouluissa opetetaan lapset hyvin, mutta moni ei nykyään seuraa lainkaan mediaa. Tiedot saadaan huhupuheena kavereilta ja somesta, eikä välitetä etsiä asiantuntijatietoa tai median selvityksiä. Kaikki tieto mielletään samanarvoiseksi, vaikka joukossa olisi täyttä mutu-huuhaata. Olen itse akateemisesti koulutettu ja neljännesvuosisadan toimittajana työskennellyt ihminen, ja surettaa katsella sitä, miten omat lapset ja heidän kaverinsa seuraavat - tai siis eivät juurikaan seuraa - maailman, politiikan, paikallishallinnon, talouden ja kulttuurin ilmiöitä. He saattavat tietää paljonkin jostain suppeasta, yleensä pop-kulttuuriin tai omiin harrastuksiin liittvistä ilmiöistä, mutta hä? Mitkä vaalit? Mikä Kreikan talouskriisi? Mikä Syyrian sota?
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:33"]
Yleistysketju<3
[/quote]
Niin, nää on varmaan sellaisia tapauksia, jotka on tulleet itsekunkin omalle kohdalle, sekä mistä on ystävien kanssa juteltu. Tuskin tarvitsee jokaisen aloittaa lause "En yleistä, mutta"... -55v
[/quote]
No ei tosiaan noin kannata kirjoittaa. Sehän on sama kuin "en yleistä, mutta yleistän.." Kokeile vaikka sanaa "usein". Pieni sana, jolla merkitys siitä, että "nuoret(=kaikki nuoret)" muuttuu useiksi nuoriksi ja yleistys katoaa.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 17:33"]Että aika kulkee todella nopeasti ja kohta ne ovat itse 50. Aika alkaa kulkea koko ajan nopeammin. Sen sanoi jo mummoni aikoinaan, että hänestätuntuu, että juurihan hän oli nuori.
[/quote]
Samaa olisin sanonut minä. Nuoret eivät myöskään ymmärrä, että 50v ei ole ikäloppu (muistan kun oma isä täytti 50 ja mun mielestä se oli niiiiiin vanha.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:22"]
No meillä ainakin työssä huomaa työhakemuksista, että halutaan heti koulusta johtopaikoille. Saatetaan hakemuksessa sanoa, että minä en mitään kahvia keitä, vaikka meidän toimistolla, jossa on n. 50 henkeä töissä, niin ihan toimarikin laittaa kaffet tulemaan, jos on keittimestä loppu.
[/quote]
Komppaan. Ja vastavalmistuneet lähärit ihan oikeasti lukee googlesta lääkkeitä ja neuvoo lääkäriä, mitä lääkkeitä pitää määrätä :)
Nuoret eivät tiedä mitä tarkoittivat yleis- ja rinnakkaisohjelma.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 16:16"]
lähdin reppureissulle ekan kerran vuosikymmeniin. vuodet olivat vierineet: kaikilla on koko ajan (siis koko ajan) kädessään joku lattana laite, ja sitä selataan ja päivitetään koko ajan. Bangkokin suurissa ostoskeskuksissa ei paikall. pikkuritsat seurustele sanallakaan keskenään,vaan päivittävät kävellessään jotain tilejään.
ravintolassa pariskunta istuu pöydässä eikä sanaakaan vaihdeta, näytön valot valot vaan loistaa. onpa noilla hauska reissu varmaan yhdessä.
nuoret jaksaa matkustaa ja valvoa ja haluaa säästää sen 20 centtiä kävelemällä jonkun älyttömän 50 korttelia, kun sen vois ajaa vaikka tuk-tukilla ja olla perillä vähemmällä vaivalla.
nuoret jaksaa tutustua uusiin ihmisiin, minä en niinkään. eiku en ollenkaan. mikään tyhjänpäiväinen small talk-ei kiinnosta. ja kaikken vähiten jaksan kuunnella jenkkien loputonta-loputonta puhetulvaa.
minulle on tärkeä hyvä yöuni, ja se alkaa kyllä viimeistään klo 22 -23 aikoihin.
viinanjuonti ja kännissä häröäminen on ihan turhaa hommaa. siitä seuraa vaan krapula.
krapulat muuttuu vuosikymmenien aikana kertakaikkiaan sietämättömiksi. juopottelu vähenee.
nuoret ei usko, miten pian se aika kuluu ja kas, nuo pimut meidän uima-altaalla joilla on joka päivä eriväriset biksut onkin keski-ikäisiä tätejä, jotka ei saa sitä nuoruuden vartaloa takaisin pidettyä ei milläään. se vaan ei mene niin.
[/quote]
Nuoret eivät ymmärrä stä, että isojen kirjaimien käyttämättä jättäminen on lukijaa kohtaan erittäin epäkohteliasta ja saa jotkut lopettamaan lukemisen jo toisen virkkeen kohdalla.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 16:56"]Mä olen 21 ja olen kyllä äänittänyt c-kasetille musiikkia, maksanut laskut pankissa ja joutunut nousemaan vaihtamisen kanavaa. Ei noista ajoista nyt hirveen kauan ole!
Ja mun mielestäni ei kyllä sellaisen tarvitse kahvia keittää joka ei sitä juo, moni tuttuni joka ei itse juo kahvia ei sitä osaa edes keittää.
[/quote]
Olen 35, ja 15 vuotta sitten minut jahdattiin pankista maksuautomaatille, sittemmin nettiin. Ihmettelen, että missä päin Suomea sinun ikäinen on vielä saanut maksaa laskunsa pankissa tiskillä!
Mä olen kanssa sitä mieltä, että ne keittää kahvia jotka sitä juo. T. 55v.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 18:54"]Mä olen kanssa sitä mieltä, että ne keittää kahvia jotka sitä juo. T. 55v.
[/quote]
En usko, että siinä alkuperäisessä kommentissa pointtina oli kahvinkeittovuorot, vaan se, että moni nuori luulee töitä hakiessaan pääsevänsä suoraan huippuhommiin, joissa assistentti hoitaa arkiset puuhat.
Mutta yksityiskohdista, niin moni ei varmaan muista puhelinkoppeja. Tai ymmärrä sitä, kuinka tärkeää oli pysyä sovituissa aikatauluissa, kun ei voinutkaan viime hetkillä ilmoittaa myöhästyvänsä tai peruvansa.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 17:33"]Että aika kulkee todella nopeasti ja kohta ne ovat itse 50. Aika alkaa kulkea koko ajan nopeammin. Sen sanoi jo mummoni aikoinaan, että hänestätuntuu, että juurihan hän oli nuori. [/quote] Samaa olisin sanonut minä. Nuoret eivät myöskään ymmärrä, että 50v ei ole ikäloppu (muistan kun oma isä täytti 50 ja mun mielestä se oli niiiiiin vanha.
[/quote]
70-luvulla 50-vuotispäivää pidettiin merkkipaaluna, jota juhlistettiin kakulla jossa oli kultainen muoviseppele jonka keskellä oli luku 50. Vaikeaa kuvitella että nykyään kukaan hankkisi tuollaista kakkua 50-vuotispäivilleen.
Nuoret eivät ymmärrä, mitä sanalla "elämänkokemus" tarkoitetaan. Mitä se sana pitää sisällään. Ja kuinka he voisivatkaan sitä ymmärtää?
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:11"]Nuoret on kyllä aika pihalla. Uskovat mediaa ja kaikkea mahdollista fuulausta. [/quote] Eläpä yleistä. Minä en useinkaan usko valtamediaa. N24
[/quote] Tämmönen kommentti on musta vähän turha tällaiseen keskusteluun. Vähän kuin jos keskustellaan tilastollisista jutuista ja korrelaatiosta (joka ei tarkoita syy-seuraus -suhdetta), vaikka että "vanhempien luokka periytyy todennäköisesti lapselle" niin aina tulee joku silleen EI TÄMÄ PIDÄ PAIKKAANSA KUN MINÄ OLEN RIKAS VAIKKA VANHEMPANI KÖYHIÄ yms. Lyhyesti sanottuna, eikö yleistäminen ole juuri tämän keskustelun idea ja sydän?
Mutta niin, hassua, mulla taas nuorena on ollut vanhemmista ihmisistä sellainen kuva, että heillä on vähemmän medialukutaitoa, kuin nuoremmilla. Siis että jotenkin tuntuu, että vanhemmat ihmiset nielevät helpommin jonkun IS:n uutiset oikeina uutisina, ja nuoremmat näkevät helpommin, että teksti on kirjoitettu kohuhakuisesti ja vertailevat uutista muiden maiden uutisiin/vakavampien uutissivustojen tuottoon. Tosin taas nuorista tuntuu isompi prosentti vanhempiin verrattuna olevan sitä sakkia, joka ei lue minkäännäköisiä uutisia koskaan.
Mutta niin, minä oon 23, joten multa ei edes kysytty, mut sanon silti. Musta tuntuu että nuoret eivät ymmärrä helposti esimerkiksi työelämän inhimillisiä tekijöitä tai fyysisiä rajoitteita, tai sitä että varsinkin 50 jälkeen fyysisissä töissä työnteko hidastuu monella, ja että vanhempana ei yksinkertaisesti enää jaksa vetää vajailla yöunilla hirveitä työtunteja. Kärjistetysti sanoen ajatellaan että kyllä työt pystyy tekemään siinä ajassa kun paperiin vaan niin kirjoittaa. Kai se on se harha mikä muodostuu siitä, että kun puurtaa lopputyötä tai opintopisteitä yötä päivää nuoren kunnolla ja innolla kahvin avituksella, kuvitellaan että näin kaikki pystyvät tekemään ikuisesti.