50+ Mitä nuoret eivät ymmärrä?
Omasta mielestäni sitä, kuinka helposti asiat nykyään hoituvat. Esimerkiksi rahaa ei tarvitse jonottaa pankista, eikä edes sohvalta nousta vaihtaakseen kanavaa. Mitä muuta tulee mieleen, sellaista, joka nykyään on itsestäänselvyys?
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:52"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:46"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:22"]
No meillä ainakin työssä huomaa työhakemuksista, että halutaan heti koulusta johtopaikoille. Saatetaan hakemuksessa sanoa, että minä en mitään kahvia keitä, vaikka meidän toimistolla, jossa on n. 50 henkeä töissä, niin ihan toimarikin laittaa kaffet tulemaan, jos on keittimestä loppu.
[/quote]
Ihanko oikeasti tarvitsee työpaikalla kinata kahvinkeitosta? Ne keittää, jotka sitä juo. Eikös se niin mene? -nuori
[/quote]
Niinhän tuossa juuri luki. Että töitä hakevat nuoret eivät tajua, että kaikki keittävät kahvia ja että pohjalta aloitetaan ja sitten edetään.
[/quote]
Ei vaan ne keittää, jotka kahvia juo. Ei kaikki. -nuori
[/quote]
Minä en juo kahvia, mutta keitän sitä silti toimistolla. Muille, kollegoille ja vieraille. Olen esimiesasemassa. Hienosti toimii firma, jos kaikki tekevät kaiken vain itselleen.
[/quote
Näin toimiikin fiksu ihminen. Ei minusta ainakaan ole mitään vaivaa, jos heitän kahvit tulemaan, vaikken itse juokaan. Yleensä on ollut tapana laittaa kuuma vesikin teen juojille. Jos joku on käynyt esim. läheisessä leipomossa, on kaverit huikkailleet omat ostoksensa samaan syssyyn ym. Ei siinä ole käntyn päälle laskettu, että kuka ne kuskaa.
Olen saanut olla ihanissa paikoissa töissä, (kiitos vaan työkaverit sinne jonnekin), joissa tuotiin aika usein omia leivonnaisia ja ylimääräistä omenasatoa yhteiseen taukohuoneen pöytään. Ahdistava on työilmapiiri, jos noin ajatellaan "Koska en juo, en keitä" ... Juu, ei tietenkään ole pakko, eikä varsinkaan kenenkään simputettavaksi kannata ruveta, mutta äkkiä voi joutua hieman syrjityksi, jos kovin nipottaa...
Olen vajaa 50, enkä minäkään keittele kahveja... Meilläkin ne keittävät, ketkä sitä juovat. Mutta jos hakisin töihin, en erikseen kirjoittaisi mitään, en keittele kahveja tyyppisiä juttuja :)
Meillä isolla toimistolla kahvin pistää tippumaan se, joka ottaa termarin viimeien tilkan. Tämänkin jotkut onnistuvat välttämään, kun testaavat, onko termarissa paljon, ja ottavat sitten vain puoli kuppia, jotta se ei mene tyhjäksi. Yleensä kyseessä on nuorehko mies....
Tuohon töiden tekemiseen ja määrään. Usein kokemus auttaa hoitamaan homman vähemmällä tekemisellä. Toisaalta, jos kummatkin kuuntelisivat toisiaan, nuoret ja vanhat, niin kumpikin oppisi, vahvuudet kun voivat olla eri osa-alueilla, toinen on guru ja kokenut toisella, toinen on nuori ja osaava toisella.
Konttorin nuorimmalle annoin tehtäväksi kasata asiakkaalle lähtevä lähetys ja käydä viemässä se postiin. Homma alkoi tökkimään jo siihen, että tälle muuten näppärälle nuorukaiselle piti selittää mitä kirjekuoreen kirjoitetaan päälle, ja mihin kohtaan. Kun ei ollut koskaan kirjettä lähettänyt.
Siitä sitten alettiin kahvitunnilla (se nuori keitti kahvit ja vedet, vuorollaan) pohtia mitä kaikkea on toimistoelämästä hävinnyt meidän aikanamme. Faksi on vielä nurkassa ja vilkuttaa punaista ja kaipaa paperia, kun kukaan ei ole sitä viimeiseen muutamaan vuoteen tarvinnut. Siellä on vain roskamainosfakseja jonossa. Telexinkin muisti joku tosi vanha konkari, joka on tehnyt töitä 80-luvun alkupuolelta lähtien. Ja puhelimet toimivat pyöritettävällä valintalevyllä. Kirjoituskoneet, korjauslakka, sinikopiot, raapeterät, tussipiirtimet, rissaviivaimet, jollain insinöörillä piirustuspöytä. Lyijytäytekyniäkään ei enää käytä kukaan. Kuulakärkikyniä sentään silloin, kun tarvitsee vielä allekirjoittaa jotain käsin. Sähkösanomiakin muisti joku aikanaan saaneensa ihan työasioissa.
Sähköposti ja mahdollisuus tulostaa pdf mistä tahansa ohjelmistosta muuttivat toimiston ajankäyttöä ja rutiineja todella paljon.
Ja nykyään yli puolet porukasta juo teetä, ennen vain ne pari vatsahaavapotilasta.
lähdin reppureissulle ekan kerran vuosikymmeniin. vuodet olivat vierineet: kaikilla on koko ajan (siis koko ajan) kädessään joku lattana laite, ja sitä selataan ja päivitetään koko ajan. Bangkokin suurissa ostoskeskuksissa ei paikall. pikkuritsat seurustele sanallakaan keskenään,vaan päivittävät kävellessään jotain tilejään.
ravintolassa pariskunta istuu pöydässä eikä sanaakaan vaihdeta, näytön valot valot vaan loistaa. onpa noilla hauska reissu varmaan yhdessä.
nuoret jaksaa matkustaa ja valvoa ja haluaa säästää sen 20 centtiä kävelemällä jonkun älyttömän 50 korttelia, kun sen vois ajaa vaikka tuk-tukilla ja olla perillä vähemmällä vaivalla.
nuoret jaksaa tutustua uusiin ihmisiin, minä en niinkään. eiku en ollenkaan. mikään tyhjänpäiväinen small talk-ei kiinnosta. ja kaikken vähiten jaksan kuunnella jenkkien loputonta-loputonta puhetulvaa.
minulle on tärkeä hyvä yöuni, ja se alkaa kyllä viimeistään klo 22 -23 aikoihin.
viinanjuonti ja kännissä häröäminen on ihan turhaa hommaa. siitä seuraa vaan krapula.
krapulat muuttuu vuosikymmenien aikana kertakaikkiaan sietämättömiksi. juopottelu vähenee.
nuoret ei usko, miten pian se aika kuluu ja kas, nuo pimut meidän uima-altaalla joilla on joka päivä eriväriset biksut onkin keski-ikäisiä tätejä, jotka ei saa sitä nuoruuden vartaloa takaisin pidettyä ei milläään. se vaan ei mene niin.
Tää on jännää, miten täntyyliset katjut jämähtää johonkin pieneen mitättömään asiaan, josta sitten alkaa parinkolmen ihmisen välillä jankkaus. Tällä kertaa se näkyi olevan kahvinkeitto työmaalla :)
Toisalt kaikil on samanlaiset kokemukset
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 16:17"]
Tää on jännää, miten täntyyliset katjut jämähtää johonkin pieneen mitättömään asiaan, josta sitten alkaa parinkolmen ihmisen välillä jankkaus. Tällä kertaa se näkyi olevan kahvinkeitto työmaalla :)
[/quote]
huomasin just saman.
Nuoret eivät tajuakaan, kuinka eksottista kaukomatkailu aikoinaan olikaan.
Nuoret uskoo et kaikilla on puhtaat jauhot pussissa. Nuoret eivät usko kulttuurieroihin. Nuoret eivät ymmärrä miten elämän voi helposti pilata.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:30"]Sitä eivät monet ymmärrä, että heillä ei voi olla suoraan sama elintaso parikymppisinä kuin heidän varallisuutta kartuttaneilla vanhemmillaan keski-ikäisinä.
[/quote]
Voihan toki, kunhan ottaa tarpeeksi paljon lainaa :D. Kaveripariskunnalla (25v) on asuntolainaa, laajennukseen otettu lisälaina, autolainat ja kaikki mahdollinen ostettu osamaksuilla, kun muuten ei olisi varaa.
.
Itseäni kovasti moinen lainanotto ja osamaksut kummastuttavat. Olen saman ikäinen ja kasvatettu siihen malliin, että jos ei ole varaa kuin kolmen tonnin autoon niin silloin ei osteta yli kymppitonnin autoa. Samoin jos ei ole varaa ostaa 500e puhelinta, niin ei sitä osamaksulla osteta vaan ostetaan sen hintainen mihin sillä hetkellä on varaa. Asuntolainan ymmärrän, moisia summia on muuten helkutin vaikea duunarin saada säästöön.
Parikymppiset eivät ole tosikkoja. Kolmekymppiset on tosikkoja. Nelkyt-viiskymppiset ei oo tosikkoja. 60-70 v. on tosikkoja. 80-90 ei oo tosikkoja.
Mä olen 21 ja olen kyllä äänittänyt c-kasetille musiikkia, maksanut laskut pankissa ja joutunut nousemaan vaihtamisen kanavaa. Ei noista ajoista nyt hirveen kauan ole!
Ja mun mielestäni ei kyllä sellaisen tarvitse kahvia keittää joka ei sitä juo, moni tuttuni joka ei itse juo kahvia ei sitä osaa edes keittää.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:11"]Nuoret on kyllä aika pihalla. Uskovat mediaa ja kaikkea mahdollista fuulausta.
[/quote]
Eläpä yleistä. Minä en useinkaan usko valtamediaa. N24
Nuoret eivät ymmärrä, että taloyhtiön säännöt tarkoittavat myös heitä, lähinnä mielessäni se h-i-l-j-a-i-s-u-u-s direktiivi eli koettakaa hyvät nuoret ihmiset ymmärtää, etten halua kuulla basson jumputusta ja sinun ihquja pop-biisejä pahimmillaan kellon ympäri. Ja vaikka yölläkin saa elää, mikset yrittäisi toimittaa ne meluisat, naapuriin kuuluvat askareet ennen iltakymmentä, kun kotona majailet päivät pitkät. Ei muuta, kiitos.
Että puolisoa valitessa kannattaa katsoa, millainen sen lapsuudenperhe on. Olen tajunnut vanhemmiten, miten valtavasti se vaikuttaa parisuhteeseen, millaista kotona oli.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:46"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:22"]
No meillä ainakin työssä huomaa työhakemuksista, että halutaan heti koulusta johtopaikoille. Saatetaan hakemuksessa sanoa, että minä en mitään kahvia keitä, vaikka meidän toimistolla, jossa on n. 50 henkeä töissä, niin ihan toimarikin laittaa kaffet tulemaan, jos on keittimestä loppu.
[/quote]
Ihanko oikeasti tarvitsee työpaikalla kinata kahvinkeitosta? Ne keittää, jotka sitä juo. Eikös se niin mene? -nuori
[/quote]
Niinhän tuossa juuri luki. Että töitä hakevat nuoret eivät tajua, että kaikki keittävät kahvia ja että pohjalta aloitetaan ja sitten edetään.
[/quote]
Ei vaan ne keittää, jotka kahvia juo. Ei kaikki. -nuori
[/quote]
Minä en juo kahvia, mutta keitän sitä silti toimistolla. Muille, kollegoille ja vieraille. Olen esimiesasemassa. Hienosti toimii firma, jos kaikki tekevät kaiken vain itselleen.
[/quote]
Täällä toinen nuori, joka ei juo kahvia. Keitän tietty jos pyydetään, mutta en edes muistaisi muuten katsoakaan pannuun. Onneksi tuskin tulen olemaan paikassa, jossa kahvi aiheuttaisi kränää, opiskelen miesvaltaiselle liikkuvalle alalle.