Ärsyttääkö teitä ikinä ihmiset, joille kaikki täytyy "vääntää rautalangasta"?
Itseäni ei ärsytä. Tiedän, etteivät he voi sille itse mitään, ettei heidän ymmärryskykynsä ja prosessointinopeutensa ole yhtä hyvät kuin suurimmalla osalla ihmisistä.
Kommentit (42)
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joissain tilanteissa. Yleensä vain otan sen haasteena: miten monella tavalla osaan asian selittää, ja osaanko selittää sen niin selkeästi, että henkilö ymmärtää.
Opetan suomea ulkomaalaisille ja opetuskieli on suomi. Tämä tuo omat haasteensa ja kysyy juuri tuota kykyä olla mahdollisimman yksinkertainen ja selkeä.
Lähtökohtaisena arviona missä tahansa ketjussa pidän sitä, että kaikki poikkeuksetta ovat tyhmempiä kuin minä. Aika usein se valitettavasti on totta :(
Millä sinä sen todennat?
Jos tiedän, että ihmisellä on kehitysvamma, en ärsyynny. Silloin, kun ihminen selvästi vaan ei halua ymmärtää, saatan ärsyyntyä.
Ei mulle kyllä naisten logiikka avaudu rautalangallakaan, vaikka vaimo kuinka vääntäs.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen se ihminen, joka pyytää vääntämään rautalangasata. Johtuu monesta asiasta:
- olen ammatiltani tieteentekijä ja tieteessä sekä väite että sen perusteet on väännettävä rautalangasta. Mikään vihjailu tai retorinen viittailu ei riitä. Se on merkityksetöntä.
- muutenkin nuo vihjailut ja viittailut, joita sanoja ei halua sanoa loppuun asti ovat yleensä sellaisia, että ei niitä loppuun asti voisikaan sanoa. Loppun asti sanominen paljastaisi, että kyseessä on joko kestämätön väite, jolle ei ole perusteluja, tai sitten jotain rasistista tai seksististä p@skaa tai muuta v!ttuilua. Kiinnitän tähän huomiota tahallani, siitä huolimatta että se tosiaan ärsyttää niitä vihjailijoita. Mutta älä tule mulle vihjailemaan sellaista mitä et kehtaa loppuun asti sanoa.
-mulla on aika kiire, enkä ehdi miettiä, mitä joku haluaa sanoa. Säästää aikaa, jos se joku sanoo mitä haluaa.
Voihan tämä toki johtua minun tyhmyydestänikin, mutta kaikki todisteet viittaavat kyllä siihen suuntaan, että en olisi keskivertoa vähälahjaisempi.
Tästä tulee mieleen 'Linnunradan käsikirja liftareille'- kirjasarjan hahmo Töppö Järkevä.
Eli tieteilijä, joka nimitti itseään Töppö Järkeväksi, koska halusi itseään pidettävän yksinkertaisena, jotta saisi selitykset rautalangasta ja jotta kukaan ei ihmettelisi kun kysyy ne kysymykset, joita muut eivät uskalla tai kehtaa kysyä.
Lisäksi tieteen motto tuli selväksi Töppö Järkevän myötä: näe ensin, ja sitten testaa. Älä oleta mitään, näe asia sellaisenaan ja testaa.
Luin kirjat nuorena teininä ja hulvattomuudestaan huolimatta jättivät jäljen, että ihan kaikkea ja kaikkia en voi ottaa tosissani.
Uskon myös, että Töppö Järkeville olisi enemmänkin tilausta tässä maailmassa.
Vähän ohi aiheen, pahoittelen.
Olen myös samaa mieltä kuin se kommentoija, joka sanoi, että ihanaa kun tapaa ihmisen, jolle ei tarvitse vääntää rautalangasta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen se ihminen, joka pyytää vääntämään rautalangasata. Johtuu monesta asiasta:
- olen ammatiltani tieteentekijä ja tieteessä sekä väite että sen perusteet on väännettävä rautalangasta. Mikään vihjailu tai retorinen viittailu ei riitä. Se on merkityksetöntä.
- muutenkin nuo vihjailut ja viittailut, joita sanoja ei halua sanoa loppuun asti ovat yleensä sellaisia, että ei niitä loppuun asti voisikaan sanoa. Loppun asti sanominen paljastaisi, että kyseessä on joko kestämätön väite, jolle ei ole perusteluja, tai sitten jotain rasistista tai seksististä p@skaa tai muuta v!ttuilua. Kiinnitän tähän huomiota tahallani, siitä huolimatta että se tosiaan ärsyttää niitä vihjailijoita. Mutta älä tule mulle vihjailemaan sellaista mitä et kehtaa loppuun asti sanoa.
-mulla on aika kiire, enkä ehdi miettiä, mitä joku haluaa sanoa. Säästää aikaa, jos se joku sanoo mitä haluaa.
Voihan tämä toki johtua minun tyhmyydestänikin, mutta kaikki todisteet viittaavat kyllä siihen suuntaan, että en olisi keskivertoa vähälahjaisempi.
Tää on niin totta. Varsinkin tuo että oikeasti se mikä ei kestä rautalangasta vääntämistä ei kestä päivänvaloa muutenkaan ja näitä vihjailijoita nimenomaan ärsyttää se, että joutuvat siinä toteamaan oman ilkeytensä.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ap tarkoitti tällä aloituksella?
Ai siis millä aloituksella?
Tykkään vääntää rautalangasta ja myös siitä, että mulle väännetään. Haluan ottaa asioista selvää.
Ärsyttävimpiä ovat kärsimättömät ”Mitä väliä?” -ihmiset, jotka pitävät rautalangasta vääntämistä ajanhukkana. Heille kaikki on mustavalkoista, ajatus harmaasta alueesta tekee heidät levottomiksi. Helpompi posottaa eteenpäin omaan kyvykkyyteensä luottaen ja tuhota ympäristöään siinä sivussa.
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joissain tilanteissa. Yleensä vain otan sen haasteena: miten monella tavalla osaan asian selittää, ja osaanko selittää sen niin selkeästi, että henkilö ymmärtää.
Opetan suomea ulkomaalaisille ja opetuskieli on suomi. Tämä tuo omat haasteensa ja kysyy juuri tuota kykyä olla mahdollisimman yksinkertainen ja selkeä.
Lähtökohtaisena arviona missä tahansa ketjussa pidän sitä, että kaikki poikkeuksetta ovat tyhmempiä kuin minä. Aika usein se valitettavasti on totta :(
Millä sinä sen todennat?
Sinun kohdallasi se ilmeni samantien siinä, kun esitit vastakysymyksen, joten se ei ollut sinulle selvä asia. Koska sun piti kysyä, niin sulle pitää vääntää rautalankaa.
Minä mielelläni haluan asiat rauatalangasta väännettynä varmistaakseni että ihan varmasti ymmärrämme asian selittäjän kanssa samoin.
Niin monet "kyllähän sä tiedät"
Moni elää sellaisessa harhassa, että se mikä on itselle selvää, on muillekin sitä. Jos näin ei ole, on tyhmä, jolle pitää vääntää rautalangasta.
Fiksumpi ymmärtää tämän ja juuri siksi kaivaa rautalangan esiin. Väärinymmärryksiä ja virheitä tapahtuu juuri silloin, kun vaan oletetaan, että ”kaikkihan tämän ymmärtää”.
Kyllä. Tullut töissä ja opiskeluaikoina vastaan useampi tällainen ja eivät ymmärrä jotain yksinkertaista asiaa vaikka selittäisi kymmenen kertaa. Esim työjärjestys on A -> B, niin tämä tekee B -> A vaikka siinä olisi vieressä muistuttamassa miten se menee.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän mitä ajat takaa, mutta jossain arkipäiväisessä tilanteessa, jossa jutustellaan niitä näitä, ei välttämättä ole aina kyse tästä. Jos pitää ihan jokaista asiaa kuvailla pohjamutia myöten, niin kyllä se voi alkaa ärsyttää, vaikkei olisi sanomassa mitään rasistista tai seksististä.
Riippuu syystä. Jos tiedän, että toisella on heikot kognitiiviset taidot, niin en ärsyynny, koska eihän hän itse voi sille mitään.
Suurin osa ihmisistä ei nyt vain ole mitään Einsteineja, vaan enemmistö on älykkyydeltään keskitasoa. Kannattaa vain sopeutua asiaan.
Vain silloin ärsyttää, kun taustalla on selvästi halu jatkaa vänkäämistä kiistattomia tosiasioita vastaan.
Silloin ärsyttää, kun toinen vain vänkäämisen vuoksi jatkaa vänkäämistä. Sen sijaan silloin en ärsyynny, jos tiedän että toisella on esim. laaja-alaisia oppimisvaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vain silloin ärsyttää, kun taustalla on selvästi halu jatkaa vänkäämistä kiistattomia tosiasioita vastaan.
Onko Pluto planeetta? Onko kyseessä absoluuttinen totuus, joka ei muutu ajan myötä täysin päinvastaiseksi?
Ihan tiedoksi älykkyys tai tyhmyys ei ole millään tavalla kytköksissä mihinkään muuhun. Ihminen saattaa olla nobelsaaja tai rikas tai köyhä tai kiltti tai rikollinen. Hänellä saattaa olla adhd tms tai sitten ei. Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Luonne ja kyky kommunikoida on tärkeitä, mutta jälkimmäistä vaaditaan molemmilta. Sopeutuva luonne tai kyky kommunikoida taas eivät ole merkki älykkyydestä tai sen puutteesta.
Vasta kun ymmärrätte nämä faktat voitte alkaa vääntää rautalangasta. Yleensä vika on teissä jos ette saa viestiä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kaikille täytyy. Ja kyllä se ärsyttää.
Tämä tarkoittaa, että et osaa ilmaista itseäsi selkeästi. Jos kommunikointitaitosi kehittyvät, myös ärsytys vähenee.