Ärsyttääkö teitä ikinä ihmiset, joille kaikki täytyy "vääntää rautalangasta"?
Itseäni ei ärsytä. Tiedän, etteivät he voi sille itse mitään, ettei heidän ymmärryskykynsä ja prosessointinopeutensa ole yhtä hyvät kuin suurimmalla osalla ihmisistä.
Kommentit (42)
Riippuu ihmisestä / syystä. Esim. Minua ärsyttää joskus vääntää miehelleni rautalangasta koska hän ei kuuntele, eli älyssä ei ole mitään vikaa. Hän ei vain jaksa keskittyä sekuntia pidempään :D
Mitähän ap tarkoitti tällä aloituksella?
Yleensä kaikille täytyy. Ja kyllä se ärsyttää.
Ärsyttää jos toinen ei kuuntele ja jää jankkaamaan. Jos joku vaan ei tajua jotain, niin mielellään keksii eri tapoja selvittää asiaa.
Rehellisesti sanoen en jaksa tuollaisia ihmisiä pitkään. Hyvän päivän tuttuna on Ok, mutta en jaksaisi pidemmän aikaa tai enemmän tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ap tarkoitti tällä aloituksella?
Olen huomannut, että monia ärsyttää tuollaiset ihmiset.
ap
Kyllä se ärsyttää ja varsinkin kun se tyyppi on sen yhden kerran oikeassa ja itse väärässä.
Ehkä joissain tilanteissa. Yleensä vain otan sen haasteena: miten monella tavalla osaan asian selittää, ja osaanko selittää sen niin selkeästi, että henkilö ymmärtää.
Opetan suomea ulkomaalaisille ja opetuskieli on suomi. Tämä tuo omat haasteensa ja kysyy juuri tuota kykyä olla mahdollisimman yksinkertainen ja selkeä.
No en välttämättä haluaisi ystävystyä tuollaisten ihmisten kanssa syvällisemmin. Kaikkia toki kohtelen asiallisesti, ja hyvänpäiväntuttuina tuollaiset menettelevät, mutta en usko, että jaksaisin olla heidän kanssaan enemmän tekemisissä.
Onko kyse mielipiteistä, joita "joutuu vääntämään rautalangasta", vai jokin logiikkaan liittyvä kysymys?
Vierailija kirjoitti:
Onko kyse mielipiteistä, joita "joutuu vääntämään rautalangasta", vai jokin logiikkaan liittyvä kysymys?
Ihmisistä, jotka eivät tunnu tajuavan yksinkertaisiakaan asioita eivätkä osaa päätellä mitään, vaan kaikki täytyy selittää jokaista yksityiskohtaa myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisistä, jotka eivät tunnu tajuavan yksinkertaisiakaan asioita eivätkä osaa päätellä mitään, vaan kaikki täytyy selittää jokaista yksityiskohtaa myöten.
Eli kyseessä on kehitysvammaiset.
Ok.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitä nyt ärsyyntymään asiasta, jolle toinen ei itse voi mitään. Heikko asioiden päättelykyky ei ole läheskään huonoin ominaisuus ihmisessä.
Juuri näin. Itselläni on mm. todella heikko avaruudellinen hahmotuskyky ja esim. miehen kanssa on ihan tuskaa joskus, kun hän opastaa vaikka tavaroita kannettaessa että käännä jotain jonnekin, enkä käsitä mitään. Toisaalta muiden kanssa hommat hoituvat eli ilmeisesti me vain ajatellaan ihan eri tavalla. Sitten kun jännitän jo ennalta, kaikki menee vain huonommin. Toisaalta joissain asioissa olen hyvä ja kun selitän niitä jollekin, joka ei meinaa älytä, yritän vain selittää asian toisella tavalla. En ärsyynny, kun muistan omat vikani. Ehkä näissä mieheni kaltaisissa "olen kaikessa loistava"-ihmisissä ärsyttääkin sitten se ihan silkka omakehu ja käytöstapojen puute, näkyy monissa ihmisissä, jotka ovat varmaan ihan oikeasti älykkäitä. Jos pitää valita, kumpi on suurempi vika, tyhmyys vai huono käytös, niin valintani on selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok.
Eivät ole välttämättä kehitysvammaisia, mutta ainakin heikkolahjaisia, tai niin kuin nykyään on tapana sanoa, ihmisiä joilla on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia.
Aika usein ärsyttää. Olen yliopistolla töissä ja monesti tulee mieleen, mitä ne opiskelijat siellä tekee.
On muuten ihanaa tavata ihminen, jolle ei tarvi vääntää rautalangasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok.
Eivät ole välttämättä kehitysvammaisia, mutta ainakin heikkolahjaisia, tai niin kuin nykyään on tapana sanoa, ihmisiä joilla on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia.
No, jos tuon tietää etukäteen, voi asennoitua sen edellyttämällä tavalla.
Etenkään ei tule nolata ao. tapausta.
Sitäpaitsi, jokaiselle tulee asioita, joita ei tunne ja jotka vaativat hetkeä pitempää perehtymistä. Kannattaa olla armollisempia.
Mä olen se ihminen, joka pyytää vääntämään rautalangasata. Johtuu monesta asiasta:
- olen ammatiltani tieteentekijä ja tieteessä sekä väite että sen perusteet on väännettävä rautalangasta. Mikään vihjailu tai retorinen viittailu ei riitä. Se on merkityksetöntä.
- muutenkin nuo vihjailut ja viittailut, joita sanoja ei halua sanoa loppuun asti ovat yleensä sellaisia, että ei niitä loppuun asti voisikaan sanoa. Loppun asti sanominen paljastaisi, että kyseessä on joko kestämätön väite, jolle ei ole perusteluja, tai sitten jotain rasistista tai seksististä p@skaa tai muuta v!ttuilua. Kiinnitän tähän huomiota tahallani, siitä huolimatta että se tosiaan ärsyttää niitä vihjailijoita. Mutta älä tule mulle vihjailemaan sellaista mitä et kehtaa loppuun asti sanoa.
-mulla on aika kiire, enkä ehdi miettiä, mitä joku haluaa sanoa. Säästää aikaa, jos se joku sanoo mitä haluaa.
Voihan tämä toki johtua minun tyhmyydestänikin, mutta kaikki todisteet viittaavat kyllä siihen suuntaan, että en olisi keskivertoa vähälahjaisempi.
Mitä sitä nyt ärsyyntymään asiasta, jolle toinen ei itse voi mitään. Heikko asioiden päättelykyky ei ole läheskään huonoin ominaisuus ihmisessä.