Miten eroon kahvista?
Eli vinkkejä kehiin! Olen pahasti koukussa kahviin ja joskus iltaisin jopa odotan seuraavaa aamua vain siksi, että saisin taas juoda kahvia. Huomaan sen myös vaikuttavan hermostooni ja elimistööni negatiivisesti. Olen yrittänyt lopettaa, mutta joka aamu väsyksissä sorrun taas kahviin. Itselleni kysymykseen tulee siis vain totaali lopettaminen, vähentäminen ei onnistu.
http://www.tohtori.fi/?page=4031888&id=7806006
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:14"]
Mahtaako totaalilakko onnistua ja tarviiko sen edes? Kahvillahan on kohtuudella käytettynä myös terveyshyötyjä. Mä olen vähentämässä, pyrin nyt aluksi kahteen kuppiin päivässä. Aamukahvista en luovu vaikka kuolisin siihen. Lounaskahvi pois, vihreää teetä tilalle. Iltapäivällä vielä kahvi töissä tai töiden jälkeen ja thäts it. Murukahviin siirryin kun kahvinkeitin hajos ja piti keksiä hätäratkaisu. Rupesin juomaan sitä kokonaan koska Pirkka-murukahvi on mun mielestä paremman makuista kuin oikea kahvi.
[/quote]
En mäkään ole periaattesta kahvia vastaan, mutta oon yrittänyt tota vähentämistä todella monta kertaa ja aina se alkaa lipsua siihen, että ne juoma kerrat vaan lisääntyy ja lisääntyy ja aamupäivän aikanakin alkaa meneen jo 3 kuppia kahvia. Mä en vaan pysty sellaseen kohtuudella nauttimiseen. Varmaan vähän sama, kuin alkoholisteillakin, että totaali kieltäytyminen on ainoa joka toimii. Mutta siis rakastan kahvin makua ja tuoksua, sitä fiilistä, kun saa mennä kahville ja sitä odotusta, kun ruoan jälkeen saa ladata kahvinkeittimen porisemaan. Joo, ei oo enää tervettä :/ AP
Join ennen 3-6 mukillista kahvia päivässä. Mäkin huolestuin kun alkoi olla oireita kofeiinin liikasaannista. Vapinaa ja sydämentykytystä.
Mä olen itsekurin suhteen sellainen, että tiesin etten pystyisi vain vähentämään kahvin juomista. Siitä oli päästävä kokonaan eroon, koska muuten tiesin kahvittelun pyörivän mielessä koko ajan.
Vaihdoin kahvin ihan tavalliseen mustaan teehen. Kuppimäärä pysyi samana. Sillä tavalla sain vielä kofeiinini :D, mutta en liikaa. Ja ne kofeiinioireet katosivat muistaakseni heti. Mitään vieroitusoireita ei myöskään tullut, koska en lopettanut kofeiinia kokonaan. Ja iltapäivästä eteenpäin juomanani on sitten kofeiinittomat yrttitee.
Kahvista teehen siirtyminen oli paljon helpompaa kuin luulin. Monta vuotta siitä jo on, enkä enää halua juoda kahvia. Vieläkin kyllä rakastan kahvin tuoksua, mutta ajatus juomisesta saa irvistämään. Tästä oon vähän yllättynyt. Teen makuun on kai vaan tottunut, niinkuin aikoinaan kahviin, ja siitä on tullut oma lemppari.
Eli mä ainakin suosittelen kokeilemaan samaa. Tsemppiä!
Tuohan on simppeliä, kun ap itse sanoit, että kohtuukäyttö ei onnistu.
Fyysisiin vieroitusoireisiin menee 1-2 vko, se on helppo nakki kun siihen varautuu henkisesti. Varaa särkylääkettä päänsärkyihin ja varustaudu henkisesti siihen, että tulee väsymistiloja. Muutamia päiviä väsyttää ihmeellisesti, mutta sitten alkaa helpottaa. Tuo on se helppo osuus.
Psyykkinen riippuvuus ja tavasta eroon pääseminen on sitten vaikeampi juttu.
Tässä kofeiinittoman ehdottaja vielä..Minäki oon monet kerrat miettiny kahvin lopettamista. Mut haluan aamukahvini! Joten pysyn kohtuudessa, kun illasta en juo enää..Saa kai sitä ihmisellä joku pahe olla :) Juo pieniä kupillisia, niin saa mukamas monta kuppia juoda..
Tässä hyvä neuvo: lahjoita kahvinkeitin vähäosaiselle, sukulaiselle tai ystävälle (jos vaihto parempaan kiinnostaa häntä ja jos sinulla on häneen verrattuna parempi ja ehkä uudempikin kahvinkeitin). Ei tule keitettyä kahvia, kun ei ole kahvinkeitintä. Itselläni tämä tilanne, koska kahvinkeitin meni rikki. En osta uutta. En siis enää juo kahvia, vaikka mieli tekisi. Tietty joskus harvoin ratkean, jos kahvia kylässä tarjotaan, mutta se on harvoin se, eikä vaikuta jokapäiväiseen oloon.
Mulla on vähän ongelmia sykkeitten kanssa, joten se on siis yksi syy miksi kahvista täytyisi päästä eroon. Ja tuossa aloitusviestissä olevassa linkissä oli niitä muita syitä, joiden olen omalla kohdallani huomannut toteutuvan :/ Saa toki paheita ihmisellä olla, ja ei tuo kahvi ole pahimmasta päästä ollenkaan :) Se itsekuri tässä tosiaan olisi nyt löydyttävä, ihanasti täällä on tullut paljon tsemppi viestejä! :) AP
Ai niin, unohdin sanoa. Silloin kun vaihdoin kahvin teehen, niin alussa ostin yhden purkin kofeiinitonta pikakahvia. Niitä joita myydään lasipurkeissa, Nescafe tms. Hörpin joka päivä mukin tai pari tuota, kunnes se purkki loppui, ja onneksi ei edes tehnyt mieli ostaa toista.
Makuhan ei noissa ole yhtä hyvä kuin oikeassa kahvissa, mutta sen verran lähellä että tuntui paremmalta kuin ei mitään.
Googlailin silloin paljon kahvijuttuja ;), ja muistan oppineeni että kofeiinittomat kahvit eivät välttämättä ole 100% kofeiinittomia. Niissä on kuulemma joku raja, jonka alle niiden sisältämän kofeiinin on jäätävä jotta sitä saa myydä kofeiinittomana. Sen takia en itse uskaltanut käyttää sitä kofeiinitonta pikakahvia iltajuomana.
23 viestin kirjoittaja
Täälläkin yksi typerys, joka taistelee kahvihimonsa kanssa. Typerys siksi, että huomaan saavani kahvista kokonaisvaltaisen tulehdusreaktion elimistööni ja silti palaan juomaan sitä. Kärsin kahvia kitatessa aikani kipeää kättä tai sitä, etten esim. pysty nostamaan vasenta jalkaani pilvea ylemmäs, mutta ennemmin tai myöhemmin puhkeaa myös virtsarakon tulehdus ja sitä en kestä. Silloin (lääkityksen lisäksi) lopetan kahvinjuonnin ja kaikki muutkin oireet katoavat parissa viikossa. Sitten, kun olen ollut terve pitempään, ajattelen, että jos yksi kupillinen... ja taas kierre on valmis. Mistäkö tiedän, että juuri kahvi on syypää? No, tämä on tapahtunut jo useamman kerran ja korreloi täysin kahvinkäytön tai käyttämättömyyden kanssa. Miten ihmeessä lopetetaan lopullisesti?!
Hankkiudu raskaaks... Kahvi *yöks*
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 15:59"]
Täälläkin yksi typerys, joka taistelee kahvihimonsa kanssa. Typerys siksi, että huomaan saavani kahvista kokonaisvaltaisen tulehdusreaktion elimistööni ja silti palaan juomaan sitä. Kärsin kahvia kitatessa aikani kipeää kättä tai sitä, etten esim. pysty nostamaan vasenta jalkaani pilvea ylemmäs, mutta ennemmin tai myöhemmin puhkeaa myös virtsarakon tulehdus ja sitä en kestä. Silloin (lääkityksen lisäksi) lopetan kahvinjuonnin ja kaikki muutkin oireet katoavat parissa viikossa. Sitten, kun olen ollut terve pitempään, ajattelen, että jos yksi kupillinen... ja taas kierre on valmis. Mistäkö tiedän, että juuri kahvi on syypää? No, tämä on tapahtunut jo useamman kerran ja korreloi täysin kahvinkäytön tai käyttämättömyyden kanssa. Miten ihmeessä lopetetaan lopullisesti?!
[/quote]Oletko ihan varma että kahvi on syypää? Nautitko kahvin kanssa jotain muuta. Maitoa, sokeria? Voihan se kahvikin olla syyllinen, mulla ei ole tietoa siitä, mutta epäilisin että sokeri voisi olla pahempi.
Kofeiinittomasta kahvista en ollut osannut ajatella tätä: "Kofeiiniton kahvi on itse asiassa jopa pahempaa, koska kofeiinin uuttamiseen käytetään kemiallisia liuottimia." Asian paikkaansa pitävyyteen en ota kantaa. AP
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 16:03"]
[/quote]Oletko ihan varma että kahvi on syypää? Nautitko kahvin kanssa jotain muuta. Maitoa, sokeria? Voihan se kahvikin olla syyllinen, mulla ei ole tietoa siitä, mutta epäilisin että sokeri voisi olla pahempi.
[/quote]
Kiitos kysymästä, mutta juon kahvin ilman makeutusaineita. Maitoa laitan aina mukaan, koska kahvi myös kuluttaa elimistön kalsiumvaroja. Olen varma, että saan tulehdusreaktion juuri kahvista, mutta "unohdan" vaivat aina pidemmän tauon ja oireettomuuden aikana ja aloitan uudestaan, mikä lienee jonkinlainen todiste umpiluupäästä. "Kahvisäryt" ovat kuin jotain tulehdussärkyjä käsissä, niskassa tai jaloissa ja minun todella pitää lopettaa kahvin juonti totaalisesti, ettei tämä kroonistu ja kehity vaikka reumaksi tms. Hyviä vinkkejä siis kaipaan mikä auttaisi oikeasti jättämään kahvin. Sähköpamppu? Kahvikeittimen uitto lietesäiliössä? Muutto avaruusasemalle?
Miksi pitäisi kokonaan lopettaa kahvinjuonti? Ihan varmasti kaikilla onnistuu vähentäminen, sehän on ihan samasta itsekurista kysymys kuin lopettaminen. Kun on jonkinaikaa mennyt vähemmällä määrällä niinkyllä keho siihen tottuu, sitten pitää vain laittaa stoppi niille psykologisille haluille.
Vähennä kuppi kerrallaan vähitellen kunnes on enää yksi kuppi päivässä. Aamukahvi on ihana asia, eikä yksi kuppi päivässä ole haitallista. Tee siitä itsellesi nautinto, joka tekee aamusta mukavan. Rajoitat vain sen siihen yhteen kuppiin. Kannattaa käyttää murukahvia, koska siitä saa helposti tehtyä yhden annoksen kerralla. Itse tykkään todella paljon Nescafen murukahveista, parempa kuin kahvipannulla keitetty mielestäni.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 16:19"]
[/quote]
Kiitos kysymästä, mutta juon kahvin ilman makeutusaineita. Maitoa laitan aina mukaan, koska kahvi myös kuluttaa elimistön kalsiumvaroja. Olen varma, että saan tulehdusreaktion juuri kahvista, mutta "unohdan" vaivat aina pidemmän tauon ja oireettomuuden aikana ja aloitan uudestaan, mikä lienee jonkinlainen todiste umpiluupäästä. "Kahvisäryt" ovat kuin jotain tulehdussärkyjä käsissä, niskassa tai jaloissa ja minun todella pitää lopettaa kahvin juonti totaalisesti, ettei tämä kroonistu ja kehity vaikka reumaksi tms. Hyviä vinkkejä siis kaipaan mikä auttaisi oikeasti jättämään kahvin. Sähköpamppu? Kahvikeittimen uitto lietesäiliössä? Muutto avaruusasemalle?
[/quote]Jos kokeilet sähköpamppua, niin laita sitten youtubeen sätkyvideosi :D
Googlasin kahvista ja tulehduksesta, ja kuulemma kahvi voi pahentaa virtsatietulehduksen oireita, mutta muutoin kahvin sanotaan olevan jopa tulehduksia lievittävä. Eli olisko sulla sitä tulehdusta kuitenkin jostain muusta syystä, ja tuo kahvi vain pahentaa sitä ja tuo oireet esiin enemmän.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 16:19"]
[/quote]
[/quote]
Reumapotilaille ja sen tapaisesta kärsiville ei muuten suositella kahvia. Se jotenkin juuri pahentaa noita särkyjä. Olisko sulla jotain alkavaa reumantyyppistä juttua kenties?
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 16:13"]
Kofeiinittomasta kahvista en ollut osannut ajatella tätä: "Kofeiiniton kahvi on itse asiassa jopa pahempaa, koska kofeiinin uuttamiseen käytetään kemiallisia liuottimia." Asian paikkaansa pitävyyteen en ota kantaa. AP
[/quote]
No, jos hiilidioksidi on sinusta kemiallinen liuotin...
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 17:25"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 16:13"]
[/quote]
No, jos hiilidioksidi on sinusta kemiallinen liuotin...
[/quote]
Ok, ei siis sen vaarallisempaa :) En tosiaan ollut mitenkään perehtynyt aiheeseen, kunhan copy pastesin ton lauseen. AP
Kofeiiniton ei käy, korvikkeet ei käy, jos viljaa yms. ei voi lopettaa kun kylässä voi joutua juomaan ....Jotenkin tuntuu, että vaikka ap kysyy vinkkejä kahvin lopettamiseen salaa hän odottaa viestejä, että ei tarvitse lopettaa.
Kahvit helvattaan kotoa. Vaikka mitä himoja olisi, niin ei voi keittää kahvia ilman puruja.
Jos ap olet tupakoinnin lopettanut, niin sinulla on itsellä tarkat tiedot, mitä tuo kahvin lopettaminen vaatii juuri sinulla. Pääsitko tupasta eroon 3 päivän vieroitusoireilla ja aamuväsymyksellä?
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 17:36"]
Kofeiiniton ei käy, korvikkeet ei käy, jos viljaa yms. ei voi lopettaa kun kylässä voi joutua juomaan ....Jotenkin tuntuu, että vaikka ap kysyy vinkkejä kahvin lopettamiseen salaa hän odottaa viestejä, että ei tarvitse lopettaa.
Kahvit helvattaan kotoa. Vaikka mitä himoja olisi, niin ei voi keittää kahvia ilman puruja.
Jos ap olet tupakoinnin lopettanut, niin sinulla on itsellä tarkat tiedot, mitä tuo kahvin lopettaminen vaatii juuri sinulla. Pääsitko tupasta eroon 3 päivän vieroitusoireilla ja aamuväsymyksellä?
[/quote]Tosiaan! Kahvista luopuminen on lastenleikkiä tupakoinnin lopettamisen rinnalla.
Ja AP hei, jos sä tumppaamaan pystyit, niin tämäkin onnistuu. Päätät niin!
Sinä et valitse kahvia; kahvi valitsee sinut.