Huolettaa. onko muilla kokemuksia.
Olin tänään 5kk ikäisen pojan kanssa neuvolassa ja nyt pituutta ei ollut kuukauden aikana tullu milliäkään! Pituus siis täysin sama kun 4kk neuvolassa! Mittaaja ja mitta oli edellisellä kerralla eri, voi muutaman millin tällä selittää. Poika syönyt eiliseen asti pelkkää rintamaitoa. Nyt olen aloittanut bataatin. Toivottavasti pituus lähtee taas kasvamaan normaalisti. Onko kellään tällaisesta kokemusta?
Kommentit (12)
On kokemusta parin sentin mittausvirheestä. Oli todella ärsyttävä hoitaja, joka aina yritti saada läpi omia ajatuksiaan, mutta minä en niitä purematta niellyt. Esim imetyksen lopettamisesta, koska "se nyt vaan on liian raskasta äidille..., lapsi on liian riippuvainen sinusta..." ym vastoin virallisia suosituksia! Olin kotona mitannut lapsen miehen kanssa tarkasti. Tiesin siis, että hoitaja teki taas virheen! Valitin ja saimme toisen hoitajan. Paino sentään mitattiin oikein. Mitattiinko päänympärys ja paino teillä ja oliko ne ok? Mittaa vielä pituus itse kotona.
Päänympärys kasvanut normaalisti. Painoakin oli tullut normaalia vähemmän. Poika on tosi kova heilumaan, että kuluttaa paljon. Muuten vaikuttaa kyllä mun silmään terveeltä. Ensiviikolla on lääkäri, ei pituuden takia, 4kk neuvola viivastyi. Siellä varmaan saadaan lisää vastauksia. Jos nyt tämä on jotain varteenotettavaa. -ap
Eiköhän kyseessä ihan vain mittavirhe!! Jos asia huolettaa, puhu lääkärille ensiviikolla. Siinäkin tapauksessa, että jotain häikkää olisi (mitä en usko) homma saadaan kylllä hoidettua.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 14:08"]
Päänympärys kasvanut normaalisti. Painoakin oli tullut normaalia vähemmän. Poika on tosi kova heilumaan, että kuluttaa paljon. Muuten vaikuttaa kyllä mun silmään terveeltä. Ensiviikolla on lääkäri, ei pituuden takia, 4kk neuvola viivastyi. Siellä varmaan saadaan lisää vastauksia. Jos nyt tämä on jotain varteenotettavaa. -ap
[/quote]Ehkä lapsi ei kasva pelkällä maidolla jos liikkuu kovasti, meillä ei puolivuotias kasvanut myöskään kun viipotti koko päivän vaikka söi jo monta kunnon ateriaa päivässä. Heti kun vähän rauhoittui, kasvoi humisten.
Eikö ne siellä neuvolassa kommentoineet asiaa mitenkään?
Siis miksi lapsi ei ole syönyt soseita tätä ennen? Lapsi kun alkaa liikkumaan tossa iässä kokoajan enemmän, tarvitsee myös luonnollisesti enemmän energiaa.
On kokemusta, x kolme lasta. Tosin meillä kasvu on pysähtynyt jo alle 4kk ikäisenä kaikilla ja silloin on aloitettu kiinteät, kasvu lähti normaalisti taas käyntiin ja lisätutkimuksia ei sitten tarvittu. Nyt ovat normaalimittaisia alakuluikäisiä kaikki ja kellään ei ole mitään ruoka-aineallergiaakaan. Eikä muitakaan, mitä nyt esikoisella multa peritty koivun siitepölyallergia.
[/quote]
ei kai se ennenkuulumatonta ole, että ne noissa mittauksissa jopa lyhenee :)
mittavirhettä epäilen minäkin. miten se paino?
[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 14:31"]
[/quote]
ei kai se ennenkuulumatonta ole, että ne noissa mittauksissa jopa lyhenee :)
mittavirhettä epäilen minäkin. miten se paino?
[/quote]
noniin, lukutaitoni on huippuluokkaa.. tuossahan siitä painosta justiin oli.
Kiva, että lääkäri osuu justiin tohon, voitte siellä jutella ja sopia seurailusta!
Neuvolassa sanottiin, että pelkällä rintamaidolla saa mennä vaikka 6kk asti, jos kerran kasvu on normaalia. Tähän asti kasvu ollut tasaista ja reippaasti nousussa, mutta nyt stoppas. Soseet on nyt aloitettu ja onneksi hyvin maistuu. Annan joka päivä n. ruokalusikallisen Bataattia lounaalla ja päivällisellä. Äsken söi hyvin ja sai vielä koviketta 20ml kyytipojaksi. Rinnat söi tuossa jo aikaisemmin. :) Toivottavasti soseet laittavat pojan taas reippaasti kasvamaan. :)
-AP
Niin ja neuvolassa vähän ihmeteltiin ja mitattiin poika moneen kertaan. Sanoi, kyllä ettei ole syytä huolestua, mutta rehellisesti kertoi, että VOI olla merkki sairaudesta. Kyseli minun ja mieheni pituudet ja löytyykö suvusta jotain erityisen lyhyttä miestä.
-AP
Jos tosiaan mitta ja mittaajakin jopa eri niin en kyllä yhtään olisi huolissani. 5 kk kyllä voi jo alkaa hyvin soseita antamaan