kokemuksia TT röntgenistä?
Kellään kokemusta? Kuinka paljon riskejä? Olen menossa sellaiseen mutta stressaa se iso säteilymäärä...
Kommentit (40)
Miksi kuvaus tehdään ja mikä kohde? Esim syövän selvittelyssä tt on aivan ylivoimainen ja siinä jää sädeannos toissijaiseksi. Uusilla laitteilla on annokset ovat matalia.
Se määrä on mitätön. Ole huoletta. Ihminen saa vuodessa paaaaljon enemmän säteilyä ympäristöstä kuin yhdestä rtg:stä.
Tutkimuksesta riippuen syöpäriski aavistuksen kasvaa tilastollisesti pitkällä aikavälillä. Mitä nuorempi olet, sitä enemmän riski kasvaa. Yksilöille ei voida määrittää riskiä, tuo on siis tilastollista. Kun sinut on lähetetty tutkimukseen, on lääkäri katsonut, että saavutettava hyöty on suurempi kuin hieman kasvanut riski säteilystä. Eli käytännössä ei näistä tarvi nykypäivänä stressata, säteilymäärät on kuitenkin aika pieniä nykytekniikalla.
Ihminen saa myös koko ajan säteilyä luonnon taustateilynä, siis saat säteilyä kun vain olet olemassa tällä planeetalla. Ei se ole niin vaarallista, varsinkaan kun kyseessä on yksittäinen tutkimus.
Kiitos vastauksista! :) olen 22v nainen. Mulla etsitään munuaisten alueelta kasvainta. Verikokeiden (korkea kortisoliarvo) perusteella kasvain pitäisi jossain tuolla olla.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 22:35"]Kiitos vastauksista! :) olen 22v nainen. Mulla etsitään munuaisten alueelta kasvainta. Verikokeiden (korkea kortisoliarvo) perusteella kasvain pitäisi jossain tuolla olla.
[/quote]
T. Ap
Juuri kasvainten tutkimisessa tt on oivallinen menetelmä, koska se on nopea, tarkka ja potilaalle helppo kuvaus. Saat varmaankin varjoainetta laskimoon, jonka avulla mahd. kasvain näkyy kuvissa selvemmin. Nykyisillä laitteilla tt-annokset ovat niin pieniä, että yhdestä tt-kuvauksesta saatava annos on lähes sama kuin tavallisesta maha-röntgenistä. Tavallinen röntgen ei kuitenkaan näytä kasvaimia, sillä siinä kuva on kaksiulotteinen, kun taas tt:ssä otetaan jopa satoja ohuita leikekuvia. Ole siis huoleti, tt:n avulla diagnosointi helpottuu!
Vatsan alueen kuvauksissa sädeannokset ovat suurimpia eli noin 4 vuoden luonnon taustasäteilyä vastaava karkeasti arvioiden.
stukin sivuilta löytyy tietoa ct-sädeannoksista.
tt-tutkimus on ehdoton juuri tuon munuaisten kuvauksessa varjoaineen kanssa.
Minun 6 v lapseltani otettiin TT-röntgenit Turkissa päästä kun loukkaantui lomamatkalla. Minkähänlaisen annoksen sai. :(
Pelkään tosi paljon, että saa syövän pitkällä aikavälillä, niin kuin joku kirjoitti.
Jaksamista ja voimia ap:lle!
Kiitos taas vastauksista. Kyllä vähän mietityttää miksi eivät ota vaikka magneetti röntgeniä.. ehkä se ei sitten sovellu munuaisten kuvaamiseen? Toivottavasti nyt jotain löytävät sieltä kun kerran TT röntgenin ottavat..
Ap
Lapsilla aiheuttaa puolelle syöpää. Mua huolestutti raskautuminen sen jälkeen ja lapselle tulikin todella erikoinen epämuodostuma. Syytä ei toki tiedetä. Siinä tulee monikymmentuhainen annos verrattuna yhteen keuhkokuvaan.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 22:48"]Minun 6 v lapseltani otettiin TT-röntgenit Turkissa päästä kun loukkaantui lomamatkalla. Minkähänlaisen annoksen sai. :(
Pelkään tosi paljon, että saa syövän pitkällä aikavälillä, niin kuin joku kirjoitti.
[/quote]
Kiitos! Jaksamisia myös sinne!
Otettiinko turkissa TT röntgen vai suomessa?
Ap
^ Aika pieni riski saada yhden kuvauksen perusteella. Eriasia jos lapsi kävis säännöllisissä kuvauksissa. Toisaalta kannattaa myös miettiä, että oisko noin pienin tulevaisuuden riskin takia sitten kannattanu olla kuvaamatta pää? Niimpä. Tapaturmissakin pään kuvaus kertoo paljon ja saadaan poissuljettua esim.vuoto.
Yritä siis olla murehtimatta! :)
Mulle tehtiin toi ihan ripulin takia. Ja siinähän säteilymäärä on 12 millisievertiä kun esim. Hammasröntgenissä vain 0.01.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 22:56"]Mulle tehtiin toi ihan ripulin takia. Ja siinähän säteilymäärä on 12 millisievertiä kun esim. Hammasröntgenissä vain 0.01.
[/quote]keuhkokuva taas on 0.03 millisievwrtiä eli on toi äärimmäisen raju tutkimus.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 22:48"]Minun 6 v lapseltani otettiin TT-röntgenit Turkissa päästä kun loukkaantui lomamatkalla. Minkähänlaisen annoksen sai. :(
[/quote]päänkuvauksista ei tule paljoa verrattuna vatsan tt kuvaan, katso vaikka http://www.stuk.fi/sateilyn-hyodyntaminen/terveydenhuolto/rontgen/fi_FI/annoksia/
Magneettikuvaus samalta alueelta kuin tt voisi kestää jopa useita tunteja, kun taas tt-kuvaukseen menee aikaa n. 10 minuuttia. Koko Kuvaus tehdään molemmissa menetelmissä hengityspidätyksissä. Tt-tutkimus on useimmiten se ensisijainen perustutkimus kasvainten selvittelyssä
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 22:56"]Mulle tehtiin toi ihan ripulin takia. Ja siinähän säteilymäärä on 12 millisievertiä kun esim. Hammasröntgenissä vain 0.01.
[/quote]
Juuri tuon saman minäkin luin ja siksi alkoikin mietityttää. Kun sisätautien ylilääkäri vielä sanoi että ei millään haluaisi näin nuorelle (22v) antaa noin isoa sätelymäärää.. :(
Ap
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 22:48"]
Minun 6 v lapseltani otettiin TT-röntgenit Turkissa päästä kun loukkaantui lomamatkalla. Minkähänlaisen annoksen sai. :(
[/quote]
No eikö se nyt ole hyvä asia että otettiin, ei ne sielläkään niitä huvikseen lapsista räiski. Tuollaisen pelon vuoksi kannattaa hakeutua hoitoon, ei ole normaalia. Ja tuskin sun ainoa järjetön pelkosi.
Sätely voi aiheuttaa syöpää