Isälläni käy kotona lähihoitajia siivoamassa yms
Vanhalla isälläni käy lähihoitajia auttelemassa ja siivoavat. Olin tässä viime viikolla kattomassa
Jättivät sotkuseksi kämpän, vaikka muka siivosivat . Se oli pintapuolista, villakoiria jäi joka paikkaan!
Kommentit (34)
Tännehän siitä on hyödyllistä valittaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siivoamiseen pitäisi palkata siivooja? Vai oletteko oikeasti sopineet kotihoidon kanssa, että palveluun kuuluu muu siivoaminen kuin roskien vienti?
Lähihoitajien koulutukseen kuuluu siivoushuoltoa mm. Imurin toimintaa ja pesuaineiden tensidejä käydään läpi
Opetan lähihoitajia, ei kuulu. Ihmettelen intoa pilkata arvokasta ammattia ja työtä. Kotihoito ei siivoa, vaan tekee hoitotyötä. Siivoojat on hankittava erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Mun omaisella käy pari kertaa päivässä lähihoitaja jakamassa lääkkeitä, muuta eivät tee. Siivous pitäisi hankkia itse ja siihen saa siivoussetelin joka kattaa 1h siivousta / 2kk.
Mitä tuo siivousseteli kustantaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siivoamiseen pitäisi palkata siivooja? Vai oletteko oikeasti sopineet kotihoidon kanssa, että palveluun kuuluu muu siivoaminen kuin roskien vienti?
Lähihoitajien koulutukseen kuuluu siivoushuoltoa mm. Imurin toimintaa ja pesuaineiden tensidejä käydään läpi
Opetan lähihoitajia, ei kuulu. Ihmettelen intoa pilkata arvokasta ammattia ja työtä. Kotihoito ei siivoa, vaan tekee hoitotyötä. Siivoojat on hankittava erikseen.
Imurit ja tensidit kuuluvat laitos/toimitilahuoltajan koulutukseen. En tiedä tekevätkö jälkimmäiset kotikeikkaa, vai ovatko nämä siivoojia tai siistijöitä.
Eivät sivulliset useinkaan tiedä, mistä puhuvat. Eivät siitä, että ajallisesti 60% työstäni on muuta kuin siivousta, eivätkä siitä, ettei laitoshoitaja -nimekettä ole olemassakaan.
Onko teillä yksityinen ostopalvelu vai kunnallinen kotihoito? Otapa nyt selvää ihan aluksi, mitä siihen kuuluu.
Lähihoitajat ovat perustaneet yksityisiä hoivayrityksiä, jossa tekevät kaikkea sairaan ja vanhuksen kotona.
Myös siivousta.
Tavallinen kunnan kodinhoidon piirissä oleva lähihoitaja ei ehdi siivoamaan, hän valvoo asiakkaan syömisen, kunnon, lääkkeet, pesun, mahdollisesti saunotuksen. Siivous ei kuulu heidän työhönsä.
Siivous asuntoon pitää ostaa tai hankkia erikseen.
Itse olen käyttänyt tuollaista yksityistä palvelua, leikkauksen jälkeen kotonani. Heillä on tuntiveloitus. Hän imuroi, puhdisti wc:n, pesi astiat, käytti minua kaupaussa, ja tarkisti leikkaushaavan.
Hyvää palvelua oli, ja yrittäjällä oli myös työntekijöitä firmassaan.
Näillä yksityisillä on hoiva-ja hoitoyrityksillä on todella kysyntää näinä aikoina.
Mutta tietenkin se edellyttää että on rahaa maksaa noista yksityisistä palveluista, mutta kaikkihan eivät edes pääse minkään kotidhoidon piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Tännehän siitä on hyödyllistä valittaa...
Ihan hyödyllistähän se oli, niin ei tarvi tse ap:n turhaan valittaa lähihoitajalle siitä, ettei siivoa kun eihän hänen sitä kuulu tehdäkään.
Minäkin teen kotisiivouksia ja haluaisin ap:lle kertoa sellaisen asian, että asiakas itse määrittelee sen ajan mitä siellä ollaan. Joillekin on tosi tarkkaa, että vain kaksi kertaa kuussa ja tunti kerrallaan, enempään ei ole varaa. On kuitenkin ärsyttävää, että minullekin joskus asiakkaan sukulaiset soittelee perään, että esim. painavan sohvan takaa ei ole joka kerta imuroitu pölypalloja tai että jotain seinää ei ole hinkattu puhtaaksi, kyse on kuitenkin ylläpitosiivouksesta, mihin ei kuulu raskaiden huonekalujen siirtely eikä seinien hinkkaaminen. Tunnissa tehdään se mitä ehditään, eikä yhtään enempää. Jos ne pölypallorot teitäkin haittaa, niin sitten kannattaa varata lisää aikaa ja maksaa niin, että kaikki ehditään tuossa ajassa tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin teen kotisiivouksia ja haluaisin ap:lle kertoa sellaisen asian, että asiakas itse määrittelee sen ajan mitä siellä ollaan. Joillekin on tosi tarkkaa, että vain kaksi kertaa kuussa ja tunti kerrallaan, enempään ei ole varaa. On kuitenkin ärsyttävää, että minullekin joskus asiakkaan sukulaiset soittelee perään, että esim. painavan sohvan takaa ei ole joka kerta imuroitu pölypalloja tai että jotain seinää ei ole hinkattu puhtaaksi, kyse on kuitenkin ylläpitosiivouksesta, mihin ei kuulu raskaiden huonekalujen siirtely eikä seinien hinkkaaminen. Tunnissa tehdään se mitä ehditään, eikä yhtään enempää. Jos ne pölypallorot teitäkin haittaa, niin sitten kannattaa varata lisää aikaa ja maksaa niin, että kaikki ehditään tuossa ajassa tekemään.
On se jännä miten asiakkaiden sukulaisilla on aikaa kontata sohvan alle katsomaan laadunvalvontaa, kun yleisilmeestäkin jo näkee sisälle astuessa, että puhtaus on ok.
Ja juurikin tuo perusteellisempi siivous vaatii enemmän aikaa, justiinsa seinien pesut sun muut.
Lähihoitajat eivät siivoa. Siivoukseen on omat alansa tekijät. Lähihoitajan tehtäviin kuuluu kotikäynneillä tiskaus, roskien vienti. He menevät kuitenkin ensisijaisesti hoitamaan/auttamaan avun tarpeessa olevaa henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😳😳😳 Missäköhän mainitsemiasi asioita opetetaan tuleville lähihoitajille? Itse olen lähihoitaja ja minun saamaani koulutusohjelmaan ei siivous kuulunut.
Lähihoitajat eivät tavallisesti siivoa ainakaan kuntien palveluksessa. Eri asia, jos ovat yksityisiä. Silloin tehdään sitä työtä josta maksetaan.
Lue tarkkaan hoito- ja palvelusuunnitelma. Siihen on kirjattu kaikki ne tehtävät, jotka kotipalvelun kuuluu tehdä.
Helsingin kaupungilla ei siivoaminen kuulu kotihoidon tehtäviin. Roskat viedään ja tiskataan, jos asiakas ei siihen itse kykene, muuten siivous hommataan palvelusetelillä tai yksityisesti, riippuu asiakkaan tuloista.
Nk. kotipalvelua siinä muodossa mitä sitä joskus 20 vuotta sitten oli ei ole enää.
Kotihoidon käyntien kriteereinä pitää olla jokin hoidollinen syy esim. lääkehoidon toteuttaminen, ruokailussa avustaminen tai hygieniassa yms. auttaminen.
Kuinka usein tämä henkilö siivoaa. Oletko paikalla ja ohjeistat häntä , vai onko joka kerralla eri tyyppi. Oletko laittanut selkeän listan mitkä asiat pitää tehdä ja onko hänellä riittävä aika niiden suorittamiseen.
Onko isäsi huusholli sellainen ,että siellä pystyy normisti siivoamaan, vai onko kaikki paikat täynnä YLIMÄÄRÄISTÄ TAVARAA, joka pitäisi ensin vaikka sinun siivota pois. Onko koti heti siivoojan käynnin jälkeen hyrskyn myrskyn ja siksi näyttää EI SIIVOTULTA , kun sinä käyt siellä.
Tiedän mistä puhun. Ystäväperheellä on tilava koti joka on keittiö/ eteinen akselilla aina ihan sekaisin , vaikka siellä asuu nelihenkinen terve perhe ja lapsetkin jo aikuisiän kynnyksellä. Kestää tunnin kun koti on supersiisti ,kun teen sen ja 1/2 h ,kun sen saa osa perheen jäsenistä sekaisin. Ei näytä siivotulta.
Kukin taplaa tyylillään.