Hoitajille nelipäiväinen työviikko – oikeusministeri Henrikssonilta mullistava ehdotus
Hoitajien palkkojen nostaminen antaisi väärän signaalin ja aiheuttaisi yleisen palkkojen nousun, joka hankaloittaisi taloudellista tilannetta entisestään.
Sitä paitsi, kannattaa miettiä, onko edes järkevää nostaa palkkoja, kun kyse on kuitenkin kutsumusammatissa työskentelevässä ihmisryhmästä, joille palkka ei ole se kaikkein tärkein asia.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/55973718-161b-4fe9-8039-48e1ebce4…
Hoitajille nelipäiväinen työviikko – oikeusministeri Henrikssonilta mullistava ehdotus
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson esittää myös nykyistä parempia palkkoja hoitajille, jotta nämä eivät karkaisi töihin Ruotsiin ja Norjaan.
Lauri Nurmi
sunnuntai 31.10.2021 klo 11:44
RKP:n puheenjohtaja ja oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (r) julkisti perjantaina puolueensa aluevaaliohjelman.
Iltalehden haastattelussa Henriksson nostaa esille tarpeen korottaa hoitajien palkkoja.
– Kun puhutaan hoitajien palkoista, on löydettävä ratkaisuja, jotka vaikuttavat siihen, että tässä maassa halutaan tehdä hoito- ja hoivatyötä.
– Palkan pitää olla kilpailukykyinen, Henriksson painottaa.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Kummalle parempi palkka poliisille vai putkimiehelle? Poliisilla vielä vuorotyö, joten muistakaa verrata peruspalkkoja ilman lisiä.
No tietenkin putkimiehelle. Putkimies varmistaa, että saat puhdasta vettä juotavaksi ja sun jätökset taas ei pilaa maaperiä. Poliisi ei tee mitään kun sulta varastetaan jotain, sut pahoinpidellään yms. Ne kerää vaan sakkoja autoilijoilta nykysin ja juoksee pilviveikkojen perässä.
Lopettakaa puhe, ja irtisanoutukaa. Teoilla on merkitystä, ei sanoilla. Teitä ei ikinä kuunnella, jos ette konkreettisesti pakota päättäjiä kuuntelemaan.
Minä tein jo niin, irtisanoudun sairaanhoitajan työstä. Enkä ole katunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähärit tienaavat jo nyt amispohjalta 2500 - 3000 eur. Eikö mikään riitä?
Jos en tee lainkaan ylitöitä, niin mun vuosiansio on n.30 000€. Työ on kolmivuorotyötä ja todella raskasta fyysisesti ja henkisesti. Muistisairaiden hoitaminen ei ole mitään helppoa, että tervetuloa kokeilemaan. Eilinen ilta oli sellainenkin hulabaloo kun useampi asukas kulki ja huusi. Yksi aloittaa levottoman kulkemisen ja höpöttämisen niin se vaikuttaa muihin ja pian on useampi levoton. Rauhallisemmat asukkaat ahdistuu ja osa menee omaan huoneeseen kun eivät jaksa katsella sitä touhua. Siinä sitten itse yrität olla tekemässä muille iltatoimia kun päiväsalissa ja käytävillä tapahtuu ties mitä.
Enemmän saisi olla henkilökuntaa, mutta meillä on muka mitoituksen yli henkilökuntaa. Niin no kai nyt kun lasketaan mitoitukseen kaksi päivävuoroa tekevää sairaanhoitajaa jotka eivät ole koskaan kentällä. Lisäksi meillä on paljon kahden autettavia joten en tiedä onko nuo nyt laskettu oikein. Huoh. Joo alanvaihto on mielessä.
Tervetuloo kuule raksalle koikelemaan mitä on oikea työnteko. Toi kuullostaa ihan levolta mun työhön verrattuna.Mitä itse olen sairaaloissa ja hoivakodeissa käynyt niin useimmiten ne hoitajat löytyy kahvihuoneesta
Kun hoitajia nytkin liian vähän, niin mitenköhän nelipäiväinen työviikko hoidettaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähärit tienaavat jo nyt amispohjalta 2500 - 3000 eur. Eikö mikään riitä?
Jos en tee lainkaan ylitöitä, niin mun vuosiansio on n.30 000€. Työ on kolmivuorotyötä ja todella raskasta fyysisesti ja henkisesti. Muistisairaiden hoitaminen ei ole mitään helppoa, että tervetuloa kokeilemaan. Eilinen ilta oli sellainenkin hulabaloo kun useampi asukas kulki ja huusi. Yksi aloittaa levottoman kulkemisen ja höpöttämisen niin se vaikuttaa muihin ja pian on useampi levoton. Rauhallisemmat asukkaat ahdistuu ja osa menee omaan huoneeseen kun eivät jaksa katsella sitä touhua. Siinä sitten itse yrität olla tekemässä muille iltatoimia kun päiväsalissa ja käytävillä tapahtuu ties mitä.
Enemmän saisi olla henkilökuntaa, mutta meillä on muka mitoituksen yli henkilökuntaa. Niin no kai nyt kun lasketaan mitoitukseen kaksi päivävuoroa tekevää sairaanhoitajaa jotka eivät ole koskaan kentällä. Lisäksi meillä on paljon kahden autettavia joten en tiedä onko nuo nyt laskettu oikein. Huoh. Joo alanvaihto on mielessä.
Tervetuloo kuule raksalle koikelemaan mitä on oikea työnteko. Toi kuullostaa ihan levolta mun työhön verrattuna.Mitä itse olen sairaaloissa ja hoivakodeissa käynyt niin useimmiten ne hoitajat löytyy kahvihuoneesta
Raksallakin on pulaa tekijöistä, piruako raadat? Takaisin pääsee aina.
Hoitajia pitää vaan opettaa käyttämään rahaa aikaisempaa huolellisemmin, ties mitä kaikkea turhaa ostaisivat, jos palkat nousisivat. Hyviä säästövinkkejä hoitoalan ihmisille, se on rahan arvoista tietoa.
Raksalla kun olen käynyt, niin ei ne suomiukot siellä mitään tee, paitsi kaivaa nenää ja pieree. Latvialaiset ja koneet hoitavat oikeat hommat.
Vierailija kirjoitti:
Kun hoitajia nytkin liian vähän, niin mitenköhän nelipäiväinen työviikko hoidettaisiin?
Kai tuossa on ajatuksena, että nelipäiväinen työviikko keventäisi hoitajien työtaakkaa ja houkuttelisi alalle paluuhoitajia ja uusia työntekijöitä.
Tässä kun on vuosia lukenut miten hoitoalan ihmiset parjaavat alaa niin se olisi viimeisin ala minne lähtisin. Kuulema huono palkka, huonot työajat, huono työilmapiiri, liian raskasta henkisesti ja fyysisesti. Onko ihme jos ala ei vedä väkeä?
Älytöntä . Ainoa minkä voi tehdä on tunnin lyhyempi työvuoro ja tietojen käsittelyyn koulutettu henkilö eli hoitajilta menee turhaan aikaa tietokoneen tuijotteluun ja kirjaamiseen. Se on pois potilaan varsinaisesta hoitamisesta pesuista yms. Kaikki pitää kirjata ylös ja raportoida muttei siihen voi käyttää puolta päivää joten siis erikseen ylös kirjaaja joka näppäilee konetta kun muut hoitaa vessassa käynnit . Sellaiset ihmiset pois hoito alalta joilla ei ole halua auttaa toisia ja korjata vammoja. Hoito alalle ei sovi ihmiset jotka raha on motiivina sen etiikan ja inhimillisyyden tähden. Tehtaissa on työpaikkoja voi pakata ruoka annoksia myyntiin pelkästä rahasta. Ihmisten kanssa toimitaan auttamistyössä ei rahastus.
On paljon nuoria, jotka eivät ole hakeutuneet mihinkään koulutukseen, heidät voisi pakottaa opiskelemaan vaikka lähihoitajiksi, karenssin uhalla. Jos ei opiskelu maita, niin ei sitten mitään rahaa yhteiskunnan taholta. Olisiko tämä se kaikkein parhain ratkaisu ?
Toi kutsumushorina on ihan päätöntä. Kutsumusammatissahan esim. palomiehetkin on. Voisihan heiltäkin ottaa palkan sitten pois, tai vaikka puolittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tuossa on ajatuksena, että nelipäiväinen työviikko keventäisi hoitajien työtaakkaa ja houkuttelisi alalle paluuhoitajia ja uusia työntekijöitä.
Muutos näkynee viiveellä, jos ollenkaan. Jotenkinhan kuvio pitäisi ratkoa päivästä yksi alkaen.
Vierailija kirjoitti:
On paljon nuoria, jotka eivät ole hakeutuneet mihinkään koulutukseen, heidät voisi pakottaa opiskelemaan vaikka lähihoitajiksi, karenssin uhalla. Jos ei opiskelu maita, niin ei sitten mitään rahaa yhteiskunnan taholta. Olisiko tämä se kaikkein parhain ratkaisu ?
Haluaisitko joutua alalle pakotetun hoidettavaksi? Ajattelitko saada hyvääkin hoitoa, tai edes lääkkeet ja ruokaa?
"Se palkka on jotain 2600e / kk. Tähän tulevat sitten vuorolisät päälle, jos ei ole päivätyötä."
Eli nelipäiväisestä 2080e/kk
Vierailija kirjoitti:
Raksalla kun olen käynyt, niin ei ne suomiukot siellä mitään tee, paitsi kaivaa nenää ja pieree. Latvialaiset ja koneet hoitavat oikeat hommat.
Yleensä se menee niin että ulkolaiset tulee halvalla tekemään, tekevät yötä päivää puoli-ilmaisena, rykäisevät äkkiä valmiiksi ja lähtevät eurot taskussa kotiin. Sitten tulee se suomalainen firma korjaamaan jäljet.
Tahto auttaa toisia kirjoitti:
Älytöntä . Ainoa minkä voi tehdä on tunnin lyhyempi työvuoro ja tietojen käsittelyyn koulutettu henkilö eli hoitajilta menee turhaan aikaa tietokoneen tuijotteluun ja kirjaamiseen. Se on pois potilaan varsinaisesta hoitamisesta pesuista yms. Kaikki pitää kirjata ylös ja raportoida muttei siihen voi käyttää puolta päivää joten siis erikseen ylös kirjaaja joka näppäilee konetta kun muut hoitaa vessassa käynnit . Sellaiset ihmiset pois hoito alalta joilla ei ole halua auttaa toisia ja korjata vammoja. Hoito alalle ei sovi ihmiset jotka raha on motiivina sen etiikan ja inhimillisyyden tähden. Tehtaissa on työpaikkoja voi pakata ruoka annoksia myyntiin pelkästä rahasta. Ihmisten kanssa toimitaan auttamistyössä ei rahastus.
Kuule, tilanne on jo se, että jos yhtään heikennetään, osastoilla on töissä enää arokierijöitä (googleta). Voihan sitä kokeilla kauanko mikään ala pyörii vapaaehtoisvoimin. Ihan joka ikinen duunari käy töissä rahan takia, sitä muuta kutsutaan harrastamiseksi. Itsekin olen työvoimapula-ammatissa, mutta vain hoitajille kehdataan lätistä kutsumuksesta, Luojan kiitos.
Satanen lisää työeläkettä / kansaneläkettä auttaa ostamaan ruuan kaupasta ja maksamaan sähkön ja parturin. Muille se menee . On myös osatyökykyisiä joille lisätulo olisi hienoa ellei siitä heti rangaista jotenkin. Sitten on työpaikoilla lintsaajat teettää muilla omat työnsä se vasta rasittaa muita. Monet väsyy työssä omaan ylipainoonsa kun pitää nostella potilaita ei voi olla itse ihraa täynnä rasva valuu suupielestä potilaan päälle. Läähättää. Hoitajilla pitää olla joku moraali .
Toivottavasti japanilaiset kehittävät väestönsä ikääntymisen takia robotit joilla nämä katkerat valittavat ämmät korvataan. Ehdotus on pelkkää säälittävää läpinäkyvää epätoivoista äänten kalastelua.
Mutta, onko se tarjous täysin luotettava ja varma, vai onko se ns. vappu satanen.