Työkaveri pyytää rahaa lainaksi
Otsikko kertoo. Yksi työkaveri pyytää minulta nyt viidettä kertaa pikkurahaa, kun muuten ei pääse kotiin tai saa hankittua ruokaa. Olen lainannut vain muutamia euroja, yhteensä 25 euroa nyt. Nyt kieltäydyin, kun ei ole maksanut takaisin edellistä. Kysyi kävisinkö nostamassa käteistä, totta kai kieltäydyin. Ei kehtaa kysyä muilta. Käteisenä olen antanut kun sattui olemaan. Mietin että miksi hän kysyy minulta. Olen ollut töissä pari kuukautta, eli olen uusi työntekijä ja vielä opettelen tavoille. Yrittääkö hän hyväksikäyttää? En olisi uskonut hänestä, kun ei vaikuta sellaiselta jolla olisi rahan kanssa tiukkaa. Lupasi maksaa kyllä, mutta aika kauan tästä jo on. Omaa tyhmyyttä tietysti kun lainasin…. Kyse ei ole siitä että tarvitsisin äkkiä rahan takaisin, vaan periaatekysymys.
Kommentit (43)
Olen joskus joutunut lainaamaan työkaverilta, kun lounaalle mennessä olen huomannut, että lompakko jäänyt kotiin. Mutta velan olen maksanut seuraavana päivänä. En ilkeäisi muuten näyttäytyä työkaverin silmissä.
Ole tiukkana, ainakaan et lainaa ennen kuin edelliset maksettu.Muutenkaan ei ehkä kannata.
Sano sille että menee töihin niin saa rahaa.
Pummi. Jos on työssä käyvä niin onhan hänellä omatkin tulot. Älä lainaa, kieltäydy vain jatkossakin.
Sano vaan ihan suoraan, ettet ole pankki etkä sosiaalitoimisto.
Älä lainaa, äläkä murehdi jos omantunto kolkuttaa. Ei tarvitsisi, koska et ole vastuussa toisen elämästä. Tämmösissä asioissa hyvä pysyä tiukkana.
Ei, ei, ei. Et ole pankki etkä sosiaalivirasto. Turha murehtia toisten ongelmista, koska yleensä nämä pummit ovat itse ongelmansa aiheuttaneet.
Ää jatka lainaamista, pyydä tilipäivänä velat pois. mulla yksi tuttu jolle lainaan max 1O e, jos jättää maksamatta en ainakaan maksun jälkeen 2kk lainaa. On monelle velkaa.
Osannut lukea, että sinä olet hölmö, jota voi lukea höplästä, eli pummata sinulta rahaa.
Itse sanoisin, että en valitettavasti voi lainata enempää, ennenkuin hän on maksanut entiset takaisin, ja sitten kun olisi maksanut ne, en enää lainaisi rahaa.
Älä ole nenästä vedettävä hölmö.
Vierailija kirjoitti:
Kyselee yhä, ja joka kerta kieltäydyn kun edellinen maksamatta. Minullekin on opetettu, että rajat saa olla, vaikka toinen koittaisi vedota tunteisiin tai muihin. Kyseleekö hän minulta siksi kun olen uusin? Jos tuo kerjääminen jatkuu mitä voin tehdä? Ei ole suuttunut kieltäytymisestä, ainakaan vielä
Ap
Töissä sinulla on oikeus olla kerjäämiseltä turvassa. Jos ei sana kuulu, esimies voi ottaa asian puheeksi. Voit kertoa myös huolestasi työkaverin pärjäämisestä. Käsittelettekö rahaa töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka saisinkin 25 summan takaisin, en aio lainata. Kuten täällä hyvin sanottiin, ei se auta ehkä minua myös mietityttää se, että olen itse 23 ja hän lähellä 50 vuoden ikää. Jotenkin järkyttää kun vanhempi ihminen pyytää rahaa Itsellä onneksi ei ole tiukkaa mutta silti.
Ap
Tsemppiä, et senttiäkän enää lainaa.
Saitko takaisin rahasi, ap? Vuosia jo kulunut lainaamisesta.
Mulla oli aikoinaan yks tuttu, oltiin hetki samassa työsäkin, jatkuva rahan lainailu usealta, maksoi aina takaisin, sitten yhtä uutta työkaveria varoitin hänestä koska uusi oli tosi kiltti. Aloimme käydä perj baarissa niin tämä lainaaja tuli sinne ja kävi pummaa kaljaa, ja oli tosi ilkeä. Hyvä kun muutti kauemmas, yritti vielä soittaa mutta en enää hänelle vastannut Sellainen henkilö on rasittava., .
Keskuudessamme elää ihmisiä, jotka eivät tajua, ettei "laina" ole sama kuin "tää on nyt mun rahaa, jonka saan pitää". Eivät siis tajua sitä yksinkertaista asiaa, ettei se raha tule tyhjästä, vaan että joku muu on sen työllään ansainnut ja haluaa mieluusti sen takaisin. Olenpa itsekin erehtynyt lainaamaan suurehkon summan (vastaa n. 3kk vuokraa), ja tästä on jo kymmenisen vuotta, eikä rahoja ole kuulunut takaisin, tyyppi on hävinnyt kuin se kuuluisa ilmapäästö Saharaan. Että silleen. Älkää lainatko, jollette ole valmiita luopumaan niistä rahoista oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Keskuudessamme elää ihmisiä, jotka eivät tajua, ettei "laina" ole sama kuin "tää on nyt mun rahaa, jonka saan pitää". Eivät siis tajua sitä yksinkertaista asiaa, ettei se raha tule tyhjästä, vaan että joku muu on sen työllään ansainnut ja haluaa mieluusti sen takaisin. Olenpa itsekin erehtynyt lainaamaan suurehkon summan (vastaa n. 3kk vuokraa), ja tästä on jo kymmenisen vuotta, eikä rahoja ole kuulunut takaisin, tyyppi on hävinnyt kuin se kuuluisa ilmapäästö Saharaan. Että silleen. Älkää lainatko, jollette ole valmiita luopumaan niistä rahoista oikeasti.
Voi ei miten huonosti sulle kävi, en edes takaisi kenenkään lainaa, koska kehenkään ei voi luottaa raha asioissa.
Sano, että kuuluu periaatteisiisi, että et lainaa kenellekään rahaa pl. oma perhe. Ja että ei mitään henkilökohtaista
Älä lainaa. Sillä on luultavasti peliongelma. Muut kollegat ovat lakanneet lainaamasta ja sinä olet oiva, tietämätön kohde joka ei kehtaa vielä kieltäytyä.
Taidan tietää kenestä tässä puhuttu. Biletys ja rahankäyttö lähtenyt käsistä vaikka ikää onkin. Harmillista. Erittäin. Mutta ei pidä kenenkään lainata hälle mitään.
Sanot vaan tiukasti että nyt se 25e tänne ja lisää lainaa ei tipu.