Perhepäivähoitajat! Millainen koulutus teillä on?
Olen äitiyslomalla nuoremmasta lapsestani ja pohdin perhepäivähoitajaksi ryhtymistä. Millainen koulutus työhön vaaditaan kunnallisella puolella? Olen edelliseltä ammatiltani lähihoitaja, riittääkö se? Minua odottaisi vakituinen työni äitiysloman jälkeen, mutta paloa tekemääni työhön ei oikein enää löydy. Viihdyn hyvin lasten kanssa ja haluaisin hoitaa omat lapseni itse. Mitä plussia ja miinuksia työssä on teidän mielestänne? Kiitos :)
Kommentit (11)
Eikö ole perhepäivähoitajia paikalla? Muutenkin mietityttää onko alan vaihtamisessa mitään järkeä. Menettää vakituista työpaikkaa ja palkka varmasti pienenisi. Kokemuksia?
ap kysele illalla! perhepäivähoitajat tuskin työaikana ehtivät palstailemaan. tai soita suoraan paikkakuntasi lastenhoidosta vastaaville ja kysy heiltä.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:06"]ap kysele illalla! perhepäivähoitajat tuskin työaikana ehtivät palstailemaan. tai soita suoraan paikkakuntasi lastenhoidosta vastaaville ja kysy heiltä.
[/quote]Totta :) Yritän palata illalla!
No minäpä vastaan.
Perhepäivähoitajilta vaaditaan koulutus, ammattitutkinto.
Lähärikoulu kelpaa myös.
Kurssit ei riitä.
Perhepäivähoitajalta ei vaadita yhtään mitään koulutusta, kunnan kanssa hoidetaan paperit kuntoon ja palvelusopimus. Rikostausta ainoastaan selvitetään. Oman kunnan sivujen kautta löydät lisätietoa. Olen aiemmin ollut lastenhoitajana päiväkodeissa sekä perhepäivähoitajana olin noin viisi vuotta sitten yhden kesän. Minulla ei ole mitään alan koulutusta, vain työkokemusta. Vakituista työsopimustahan lastenhoitajaksi ei saa ilman koulutusta, mutta määräaikaisuuksia voi solmia vaikka kolmeksi vuodeksi.
Hoidin kahden perheen lapsia, joita vanhemmat eivät vielä kesäksi halunneet pistää päiväkotiin. Toimi hyvin, Kelahan maksoi minulle osan tukina, perheet osan palkkana. Näin se usein menee, toki toiminimelläkin voi tehdä töitä. Tykkäsin kyllä, toisaalta päiväkotityöskentelyyn verrattuna oli yksinäistä, päiväkodissa kuitenkin on myös aikuista juttuseuraa sekä tukea työhön. Toki leikipuistoissa voi muiden äitien/perhepäivähoitajien kanssa jutella, mutta ei se ole sama asia kuin työkaverien jatkuva tuki. Lisäksi ruuan teko oli välillä vähän haastavaa monen lapsen pyöriessä jaloissa, mutta kyllä senkin sai toimimaan suunnittelulla. Osa pervepäivähoitajistahan tilaa ruuan kunnalta, mutta itse en laitosmoskaa halunnut lapsille antaa.
Perhepäivähoitajan ammattitukinto ainakin Espoossa vaaditaan mutta lähihoitaja kelpaa myös jos suuntautuminen lapsiin. Työn raskautta vähätellään todella paljon. Tai oikeastaan aina kaikki puhuvat siitä miten raskasta työ on mutta ei sitä kukaan oikeasti tajua. Olet yksin vastuussa lasten hoidosta, kehityksen seuraamisesta ja kaikesta. Vaatii paljon ja sen, että osaa työnsä hyvin. SIinä rakennetaan pohjaa lapsen elämään.
Hyviä puolia: Työpaikka on lähellä ja kotitöitä saa tehtyä työpäivän ohella, saat hoitaa omiasi kotona, työ on äärimmäisen palkitsevaa jos on rakkaus lapsiin.
Huonoja puolia: Annat kotisi työllesi, seinät saattavat kaatua niskaan, omat lapset lähes poikkeuksetta reagoivat jollain tavalla, päivät on pitkiä, työ on raskasta ja varsinkin kun lapsia on neljä ja alkaa kurakelit, huh!! työpäivän jälkeen sinun pitää huolehtia siitä, että kaapissa on seuraavankin päivän ruoka-aineet, kämppä siisti. Vessojen pesu yms.yms.
Työ on mahdottoman ihanaa kun sen jaksaa ja sen tekee sydämellä. Työtä ei ikinä saa tehdä vääristä syistä vaan rakkaus lapsiin pitää löytyä.
7 jatkaa, täältä löydät aika hyvä peruspakeitn perhepäivähoitajaksi aloittamisesta: http://www.hoitopaikka.net/Sivut.aspx/480
Tuollakin lukee, että monet kunnat eivt vaadi koulutusta ja nekin jotka vaativat, niissä tuo sinun lähihoitajakoulutuksesi sopii oikein hyvin, se on ns "muu soveltuva koulutus" erikseen tuolla mainittu :)
Kiitos vastauksista! Määräytyykö palkka sen mukaan, kuinka monta vierasta lasta hoidossa on? Pidän todella lapsista ja haluan heitä hoitaa hyvin ja lämmöllä. Silti mietityttää uskallanko hypätä pois vakityöstä.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:38"]
Kiitos vastauksista! Määräytyykö palkka sen mukaan, kuinka monta vierasta lasta hoidossa on? Pidän todella lapsista ja haluan heitä hoitaa hyvin ja lämmöllä. Silti mietityttää uskallanko hypätä pois vakityöstä.
[/quote]
Määräytyy, mutta sinulla voi olla korkeintaan neljä alle kouluikäistä lasta hoidettavanasi, ja omat lapsesi lasketaan tuohon lukuun mukaan.
Meillä riitti ihan lähäri vaikka edes suuntautuminen ei lapsiin. Mutta toki varmaan katsovat tapauskohtaisesti, itselläni oli jo kolme lasta joten ehkä se antaa vähän enemmän pohjaa kuin jos lapseton ei-lapsiin suuntautunut lähäri ois kyseessä..
Palkka tosiaan määräytyy lasten määrän perusteella. Itse teen siis puolikkaalla palkalla kun kaksi oli omaa ja vain kaksi vierasta saan ottaa (oma kolmas jo koulussa).
Huonoin puoli on tosiaan tää kodin luovuttaminen työpaikaksi. Se ei oo ihan kevyt juttu. Monet ratkaisut kotona joutuu tekemään eri tavalla, kuin mitä tekisi jos ei ois Pph. Se työ näkyy siis kotona oli arki tai pyhä.
Mutta paras puoli on että saa pitää omat lapset kotona (ja saa silti vähän enemmän rahaa kuin pelkkä kh-tuki). Ja on sekin kivaa ettei tarvii aamulla lähteä minnekään, aamukahvilla olen yleensä vielä kun eka lapsi tulee.. :)
Ei kai siihen koulutusta vaadita. Kunta lähettää sut jollekin kurssille sitten kyllä.