Suosittele meille matkakohdetta (sis. kriteerit)
Maaliskuulle talvilomareissua suunnitteilla, kestona viikko. Lähtijöinä kaksi aikuista, ei lapsia. Kokonaishintana kahdelta (sis. lennot & majoitus) saisi olla max. n. 2000 €.
Kohde joku lämmin, min. +20 astetta, turvallinen kohde (ei mitään ebola-alueita!) ja mahdollisuuksia jollekin aktiviteetille.
On jotain vaihtoehtoja ollut mielessä, mutta mikään ei ole noussut ylitse muiden, joten kaipailisin hyviä vinkkejä kohteen valitsemiseen.
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:08"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 09:43"]
Dubai
[/quote]
Please sano että tämä on vitsi??!
Eikai tuonne matkusta enää muut kuin kouluttamattomat ihmisoikeuksista piittaamattomat wt-tyyliset tai wannabe ihmiset, ja jotkut Seiskajulkkikset?
[/quote]
ja bloggaajat jotka haalii luksusmerkkien piraattikopioita kuten laukkuja Karaman markkinoilta.......
[/quote]
Onneksi olen siis ollut tuolla jo ennen tämän hirvittävän wt-massaturismin ja bloggaajabuumin alkua, joten ei ole tarvetta enää mennä.
Vai olenkohan minäkin ollut nyt wt ja wannabe-bloggaaja? ;)
Ap
Azorit. Tekemistä riittää varmasti, jos tykkää patikoida. Valassafaritkin antoisia, varsinkin kun juuri tuohon aikaan voi nähdä vähän enemmän valaita.
Miksi mies karsastaa Kanarian saaria? Oon ollut Lanzarotella ja Teneriffalla ja kumpikin on mainettaan parempi kohde, etenkin Teneriffalla tekemistä riittäisi. Eteläosissa (esim. Los Cristianosissa tai Los Gigantesissa) on takuuvarmasti lämmintä ja aktiviteetteja on ympäri saarta, me oltiin mm. Teide-retkellä, vuokrattiin auto ja ajeltiin itse ympäri saarta ja sen lisäksi käytiin vielä vaeltamassa saaren koillisosassa.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 09:30"]
Teneriffa. Ja Americas alueena. Tai joku muukin jos haluaa. Ja otat hotelliksi sellaisen aikuisten hotellin.
[/quote]
Mä suosittelen etelä-Teneriffaa näistä syistä:
-Aina hyvä sää, etenkin maaliskuusta joulukuuhun. Matkustimme itse lokakuussa ja meille kerrottiin että iltaisin tarvitsee pitkähihaista koska illat ovat koleita, mutta ihmettelimme että miten huono verenkierto täytyy olla että tarvitsee neuletta tai vastaavaa? Joka ilta oli reilusti +20 ja kahtena päivänä oli pilvistä, mikä oli hyvä sillä kun aurinko siellä paistaa niin se todellakin porottaa!
-Paikka on todella turvallinen ja siisti, puhdas. Varsinkin Americas on tehty turisteja varten joten kadut ovat niin puhtaita ja sileitä että lapset voivat tepastella vaikka paljain jaloin.
-Autoilijat väistävät jalankulkijoita, mikä oli suomalaisittain aivan ihmeellistä alussa. Ei siis pelkoa että kaahaavat taaperoiden päälle.
-Lapset huomioitu erittäin hyvin, jokaisessa ravintolassa oli istuimia lapsille ja menut suunniteltu niin että lapset söivät joko ilmaiseksi tai hintaan 3.9e. Menut sisälsivät aina jälkiruokajäätelön ja juoman, ja listalla oli kalaa, kanaa ja kunnon ruokaa eikä vaan hampurilaisia ja ranskiksia. Oma mielipaikkamme oli fiini sushiravintola jossa buffetruoka maksoi 12.5e aikuiselta, ja lapset söivät puoleen hintaan tai ilmaiseksi (riippuu iästä). Erikoisuutena oli raakapöytä josta asiakas saa valita mieluisen merenelävän jonka kokki paistaa sinulle spesiaalitilauksena, me söimme mustekalaa yms. Jälkkäripöytä oli mieletön ja kuului buffetiin, täytekakkuja, kuppikakkuja, jäätelövalikoima ja monia eri lisukkeita, hyytelöä, jogurtteja, jäädykkeitä yms.
-Teneriffalla kaksi suurta vesipuistoa joista toinen suunniteltu 10+ lapsille ja toinen nuoremille, isompi sijaitsee kauempana rinteillä jonne kulkee ilmaisia kaksikerrosbusseja päivittäin. Aikataulut saa kunkin hotellin respasta.
-Kaikki on lähellä, apteekit, kaupat, minigolfradat yms. joten minnekään meno ei vie kauaa aikaa.
-Jos tylsistyy niin voi lähteä retkille Teide-vuoristoon tai ottaa taksin (n. 6e suunta) ja matkustaa Fanabehen markkinoille. Itse käytiin kerran mutta todettiin että Fanabe oli liian rauhallinen paikka meidän makuun ja siellä oli enemmän paikallista, ränsistynyttä kaupunginosaa. Americakseen menisin uudestaankin tankkaamaan aurinkoa ja hyvää energiaa, hymytöntä ihmistä ei siellä näkynyt sillä turistit ovat siellä elinehto.
-Rannan ravintoloissa on iltaohjelmaa usein, villakoira show, papukaijanäytös, käärmenäyttely, taikureita yms. ja esitykset eivät maksa mitään, eikä tarvitse edes välttämättä tilata mitään sillä esityksiä saa vapaasti seurata.
-Altaat ovat lämmitettyjä ja niissä on uimavalvonta 10-18 välillä, hengenpelastajat istuvat altaan reunalla ja huolehtivat siitä että meininki altaassa pysyy turvallisena. Ei siis pelkoa siitä että brittituristit kastelevat altaan reunalla istujat, valvojat puuttuvat niihin ja jos eivät huomaa voi vinkata että seuraatkos vähän. ;)
Kehotan valitsemaan laadukkaan hotellin, ja huolehtimaan että sijainti on rauhallinen. Ilmastointi on myös hyvä olla sillä ikkuna auki voi olla vaikea nukkua ennen kahtatoista yöllä. Kaikki hiljenee kuitenkin yhteen mennessä, eli edes silloin ei tarvitse valvoa koko yötä kuunnellen musiikkia yms. Yleensä se meteli ennen sitäkin on puheensorinaa, meidän hotelli oli keskellä Americasia eikä yhtenäkään iltana tarvinnut valvoa meteliä. Toisaalta oli lokakuu, sesonki on kuulema joulukuussa.
-Ainoa miinuspuoli
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:24"]
Miksi mies karsastaa Kanarian saaria? Oon ollut Lanzarotella ja Teneriffalla ja kumpikin on mainettaan parempi kohde, etenkin Teneriffalla tekemistä riittäisi. Eteläosissa (esim. Los Cristianosissa tai Los Gigantesissa) on takuuvarmasti lämmintä ja aktiviteetteja on ympäri saarta, me oltiin mm. Teide-retkellä, vuokrattiin auto ja ajeltiin itse ympäri saarta ja sen lisäksi käytiin vielä vaeltamassa saaren koillisosassa.
[/quote]
Olisikohan pientä keski-iän kriisiä, ilmeisesti kohteen pitäisi olla jotenkin "mediaseksikkäämpi" :) Minulle tuo Kanariakin olisi ihan ok, mutta ei nyt tietysti väen vängällä kohteeseen, mikä toista ei kiinnosta.
Ap
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:04"]
Eikö Madeiralla ole tuohon aikaan melko viileää? Tai no, mikä tahansa on näihin pakkasiin nähden lämmin, mutta siis rantakohteisiin verrattuna :)
Emme ole ikinä käyneet Thaimaassa, mutta se kyllä periaatteessa kiinnostaisi tosiaan. Jos ajatellaan, että aikaa (reilu) viikko, mikä kohde siellä olisi kiva? Mihin ei tarvitsisi lennon jälkeen sen pidempää matkaa enää matkustaa.
Ap
[/quote]
Teneriffasta esseen juuri kirjoittanut kertoo, että Tjäreborgin matkaopas kertoi meille että Alcudia ei ole aurinkovarma kohde muulloin kun kesäkautena. Sää voi olla hyvin epävakainen. Teneriffallakin vain eteläpuoli on takuuaurinko. Onhan niitä muitakin joissa on aina lämmin, katsele samalta leveysasteelta kuin Teneriffa tai googleta takuuaurinko maaliskuu. :) Me valitsimme Teneriffan juurikin sen takia että oli lokakuu ja kelit epävarmoja.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:41"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:24"]
[/quote]
Olisikohan pientä keski-iän kriisiä, ilmeisesti kohteen pitäisi olla jotenkin "mediaseksikkäämpi" :) Minulle tuo Kanariakin olisi ihan ok, mutta ei nyt tietysti väen vängällä kohteeseen, mikä toista ei kiinnosta.
Ap
[/quote]
Teneriffalla voi vuokrata vaikka crossipyörän hintaan 45e ja sillä saa ajella kaksi päivää. Liikenne on TODELLA rauhallista, ei tarvitse pelätä että joutuu jyrätyksi. Autonvuokraus on myös edullista, ja taksilla ajelu halpaa.
Teneriffakin alkaa näillä mainospuheilla kuulostaa kivalta vaihtoehdolta. Täytyy jutella miehen kanssa, rantakohdekin on tosin hänen puoleltaan jo aika kompromissi, kun on enemmän kaupunkikohteiden ystävä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:45"]
Teneriffakin alkaa näillä mainospuheilla kuulostaa kivalta vaihtoehdolta. Täytyy jutella miehen kanssa, rantakohdekin on tosin hänen puoleltaan jo aika kompromissi, kun on enemmän kaupunkikohteiden ystävä.
Ap
[/quote]
Minä tuolla taisin ekana tarjota Teneriffaa. Itse oli siellä ekaa kertaa kuukausi sitten ja oli todella positiivinen yllätys. Rannalla ei maattu kertaakaan, kuten ei yleensäkään, vaikka rantakohteisiin aina matkustamme. Todella paljon loistavia ruokapaikkoja ja edullisiakin. Siisti alue katuineen. Me tykkäämme aina kävellä kohteessa ja niin teimme nytkin. Olipa ihanaa. Ja lämmintä oli. Suosittu kohde, mutta ei siellä mikään hirmu ryysis ollut joulukuussa. Tosin ei ole ennen oltu, että voisi vertailla. Mut odotin siis muuta, kun tiesin, että on suosittu kohde.
Ihanan rauhallista oli iltaisin ja öisin. Tosin meillä oli hotelli muualta, kuin ihan rantakadulta. Itselläni oli iltaisin mukana ohut neule. Minä palelen helposti. Iltaisinkin siellä oli lämmintä +22-24.
Mäkin olisin ehdottanut Madeiraa, maalis-toukokuu taitaa olla parasta aikaa käydä siellä? Ja tietty kesä, mutta usein olen kuullut puhuttavan että kevät Madeiralla on todella kaunis. Itse olen ollut siellä tammikuussa ja silloinkin oli ihan tarpeeksi lämmin (se +20 suunnilleen ja aurinkoista, eli ihan Suomen kesäkelit).
Marokko vaikuttaa olevan matkakohteena nousussa, tiedän useammankin joka on juuri käynyt siellä/menossa (näin talvisaikaankin). Eli se voisi olla kiinnostava vaihtoehto myös.
Thaimaa tuntuu vähän liian kaukaiselta viikon matkalle, jos ette kärsi jet lagista niin se voisi olla ok mutta itselle tulee ainakin itään päin mentäessä todella paha jet lag, joten pari päivää menisi ihan vain siitä toipuessa.