Ärsyttää kun ei pysty nukkumaan hypomanian takia...
Neljältä oon taas heränny touhuilemaan vaikka illalla oti ketipinoria 500 mg ja tenoxin.
Kommentit (9)
Onko ketään kellä hypomaniaa?Millausia oireita?
ap
Mulle on diagnosoitu kakkostyypin bipo mutta en usko että koko diagnoosi pitää paikkansa. On kai jotain "touhuvaiheita" välillä mutta liittynee enemmän stressiin.
Mulla on myös kakkostyypin bipo. Hypomaniassa unet jää vähiin ketipinorin (annostus 300mg) väsyttävästä vaikutuksesta huolimatta. Oireina huoleton onnentunne, riehakkuus "I'm the king of the world"-meiningillä. Touhuan levottomana, on pakottava tarve shoppailla sitä sun tätä. Siivoan hurjana ja heitän (hyvääkin) tavaraa roskiin. Alkoholia kuluu reippaasti ja miehiä myös. Kontrolli on ihan hukassa, vaikka tuntuu siltä että ois elämänsä kunnossa.
Tykkään kyllä noista vauhtikausista, mutta talous ei kestä eikä liioin kroppakaan. Nyt mulla on ketipinoria 100mg tarvittaessa otettavaksi jos tulee sellanen paikka että pitää dempata. Masennusoireisiin tuo on ollut todella hyvä lääke, mutta hypomania tosiaan puskee välillä läpi.
Mulla masennusvaihe menossa. Pää täynnä itsetuhoisia ajatuksia. Itkettää ja ahdistaa. Haluaisin vain kuolla.
Mulla oli aikanaan vaikka mitä lääkkeitä käytössä (Deprakine, Seroquel, Lamictal, Truxal, Tenox ym ym), lihosin lääkkeiden ansiosta yli 20 kg. Lopetin kaikki lääkkeet ja olen nyt elänyt 10 vuotta ilman. En myöskään käy terapiassa eikä ole mitään lääkärikontaktiakaan.
Mun kohdalla olen enemmän sitä mieltä että tietynlaiset vaiheet kuuluu elämään, niin masis kun hypovaiheetkin. Taloudellisesti pärjään enkä tee mitään shoppailuja mitä jälkeenpäin katuisin ja alkoholia en käytä lainkaan. Mulle lähinnä hypo tarkoittaa levottomuutta, liian lyhyet yöunet, keskittymisvaikeuksia.
7: Oi jos itsekin pärjäisin ilman lääkitystä! Mulla vaan nuo tietynlaiset vaiheet ovat niin kuluttavia, etteivät ne enää kuulu normaaliin elämään. Lievempinä menisivät kyllä, tottahan jokaisen elämässä on ups and downs.
Säännöllisyys on kyllä avainsana tän sairauden hoidon kanssa. Rutiinit ja ns tavallisen tylsä arki.
-5
Mulla oli vakava masennus marraskuussa ja olin 2 kertaa sairaalassakin.Sit oli 4 päivää kestävä hypomaniavaihe ja nyt sit tuli uudestaan hypomania joka on paljon hankalampi.Koskaan ennen ei ole ollut.Toistuvaa masennusta kylläkin.Se eka hypovaihe oli mukava olotila euforiaa ja energiaa.Nytkin on energiaa vaikka muille jakaa mut olo on euforisen sijasta ärtyisä.Tämä olotila ei ole mukava.Mulla on pahoja harhoja eikä saa nukutuksi.
ap
Hieman ohi, mutta minulla on aina ollut aika rajuja mielialan vaihdoksia. Joskus mietin, jos se onkin tätä.. En ole käynyt lääkärissä enkä uskalla mennä (tyhmää, tiedän).
Aika rajulla tarkoitan rajumpia kuin niiden kuuluisi ehkä olla. Joskus olen varma, että ei ole normaalia. Epäilyttää kuitenkin.
Ei se hypomanian syy ole.