Tunteekohan opettajat kateutta (entisiä) oppilaitaan kohtaan koskaan
Kommentit (21)
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:53"]
Tuntee. Varma, omakohtainen tieto. :-D
[/quote]
Minkälaisista asioista
Ala-asteen opettajat ainakin tuntuvat olevan ylpeitä. Kummallakin lapsellani oli pitkään samat opettajat ja ennen asuimme ihan koulun vieressä, joten opettajia tuli tavattua vielä paljon myöhemminkin.
Itse olen ala-asteella erityisluokalla opettajana. Harvoin pysyn yhteydessä oppilaisiin niin pitkään, että he ehtivät saavuttaa elämässään jotain kadehtimisen arvoista. Ja pakko myöntää, että erityisluokan oppilaiden elämät ei valitettavasti muutenkaan usein ole kateutta aiheuttavia. Muutaman oppilaan tiedän pärjänneen hyvin tähänastisessa elämässään luokastani lähdön jälkeen, mutta olen ollut ainoastaa iloinen heidän puolestaan.
Minä olen kateellinen siitä, että he saavat elää pidempään ja nähdä enemmän tulevaisuutta. Ties vaikka näkisivät miehitetyn Mars-lennon, voittaisivat sairaudet ja nauttisivat robotiikan eduista. Mistään materiasta tai muusta maallisesta en ole kateellinen. Itse olen ammattini ja elämäntapani valinnut.
Mulla on yksi vanha peruskouluopettaja, joka aina nähdessä jaksaa muistuttaa, kuinka huonokäytöksinen olin aikanani. Olen itse nykyisin kasvatustieteiden maisteri. On hassua edelleen kuulla, kuinka vanha opettaja epäilee pätevyyttäni :D.
Olen kuullut, että yliopistoissa on joskus ollut sellaista "sinusta tulee professori vain kuolleen ruumiini yli" -meininkiä, jos proffat nyt opettajiin voidaan rinnastaa...
Opettajat ei edes muista entisiä oppilaitaan.
yliopistoprofessori muistaa entisen väitöskirjaohjattavansa. Tämän voin sanoa kokeuksesta. Mitään kadehdittavaa ei kuitenkaan ole, koska itse on jo saavuttanut enemmän kuin ne ohjttavat todennäköisesti koskaan tulevat saavuttamaan.
Osaako joku kertoa, onko luokanopettajat aina koulutettu yliopistossa?
Kateutta mistä? Ylpeyttä ja iloa tunnen siitä, kun tapaan entisiä oppilaitani, jotka ovat menestyneet hyvin. Olen opinto-ohjaaja: mitä muuta toivoisinkaan kuin sitä, että opiskelijat löytävät oikean alan ja menestyvät. Olisi aika outoa toivoa muuta...
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:03"]
[/quote]
on. Luokanopettajakoulutusta ei ole muualla kuin yliopistossa.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:00"]
Opettajat ei edes muista entisiä oppilaitaan.
yliopistoprofessori muistaa entisen väitöskirjaohjattavansa. Tämän voin sanoa kokeuksesta. Mitään kadehdittavaa ei kuitenkaan ole, koska itse on jo saavuttanut enemmän kuin ne ohjttavat todennäköisesti koskaan tulevat saavuttamaan.
[/quote]
Pikkupaikkakunnillla toiset muistaa. Kun pääsimme ylioppilaaksi, ala-asteaikainen opettajani kävi tuomassa kukat kaikille entisille oppilailleen. Olimme hänen oppilainaan kolme vuotta.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:05"]
[/quote]
[/quote]
niin, siis ei ole ollu vuodesta 1974 lähtien. Mutta toki voi olla vielä ihmisiä, jotka ovat saaneet kansakouluopettajan pätvyyden tätä ennen. Ei heitä varmaan enää juuri töissä ole, mutta hengissä kyllä
Ammattikorkeakoulun opettajana vastaan tällä aihepalstalla esitettyyn kysymykseen kieltävästi. Kun opettaja tietää ja tuntee työelämän, johon omat opiskelijat ovat opiskelemassa ja valmistumassa, tietää myös sen hektisyyden, kiireen ja paineen, mistä pitää selvitä. Ei sitä kateellinen kenellekään ole; samassa "kattilassa" sitä "kiehutaan" ja saman yhteiskunnan hyvinvoinnin eteen töitä tehdään.
Lisäksi luulen, että ope ei ole ihan sinut itsensä kanssa, jos omille opiskelijoilleen kateellinen on. Itse toivon vilpittömästi ja näen opetukseni tiimoilta isosti myös vaivaa sen eteen, että jokainen opiskelija "käsittelyni" jälkeen valmistuisi motivoituneena ja osaavana hyviin hommiin omalle alalleen, tai saisi hyvät valmiudet omiin jatko-opintoihinsa.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:05"]
[/quote]
[/quote]
niin, siis ei ole ollu vuodesta 1974 lähtien. Mutta toki voi olla vielä ihmisiä, jotka ovat saaneet kansakouluopettajan pätvyyden tätä ennen. Ei heitä varmaan enää juuri töissä ole, mutta hengissä kyllä
[/quote]
Tänä vuonna 70 täyttävän tätini entinen opettaja oli televisiossa vähän aikaa sitten ja taisi olla jäänyt eläkkeelle 2008 eli aika vastikään yliopistoa käymättömiä opettajaseminaarista valmistuneitakin on ollut työelämässä.
(Tätini oli siis tämän opettajan aikana varmaankin 14-15 ja opettaja vastavalmistunut, jos ihmetyttää miten tämä on mahdollista.)
Olen onnellinen, että minun ei tarvi elää niin pitkään että maailmassa alkaa todellinen kriisi ja tuho. Ehdin kuolla sitä ennen vanhuuteen. Oppilaani ovat silloin vielä elossa ja he joutuvat siihen myllyyn. Nämä nykyiset hebdot ja putinit eivät ole mitään tulevaan verrattuna. Silloin muistellaan että oispa vielä 2015, kun elämä oli ihanaa.
Eikös opettajaseminaarin menty joskus aikoinaan suoraan keskikoulustakin, 16-vuotiaana? Mutta ei kai enää 60-luvulla? 1974 valmistuneet ovat nyt 60-vuotiaita, joten ei montaa seminaarin aikaista kai enää työelämässä ole, joitakin varmaan kuitenkin vielä.
Tuntee. Varma, omakohtainen tieto. :-D