Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko normaalia, että joka päivä särkee päätä?

Vierailija
01.11.2021 |

Niska on ollut jumissa monta kuukautta ja on ollut stressiä, ja nyt on särkenyt päätä kohta kolmatta viikkoa päivittäin. lääkärin mukaan tämä on jännityspäänsärkyä (https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00024). Joka ikinen päivä alkaa särkemään päätä viimeistään töiden jälkeen. Aamuyöllä ja aamulla on usein myös kädet puutuneet, mikä sopii jännityspäänsäryn oireisiin. Mutta mitä jos se onkin jotain muuta? Kuinka kauan tätä pitää sietää ennen kuin menen uudestaan lääkäriin?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö maskia? Mulla on lähes poikkeuksetta pää kipeä illalla, jos olen käyttänyt päivällä maskia. 

Vierailija
22/35 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo normaalia. Mulla sama homma niskavaivojen takia. Nukkumaan mennessä on pahin olo, istuessa jotenkin kestää sen paineen tunteen.

Kuulostaa pahalta. Kuinka kauan tuo on sinulla kestänyt?

Ap 

Hmm, nyt putkeen ehkä parisen kuukautta, mutta sitä ennen myös usein ollut. Lihasrelaksantit auttaa, mutta eipä niitäkään viitsisi koko ajan rouskuttaa eikä niitä jatkuvaan käyttöön saa lääkäristä. Mulla on myös bruksismia, eli puren hampaita yhteen öisin, ja tämä voi pahentaa kipuja. Odotan aikaa hammaslääkäriin, jotta saisin purentakiskot tähän ongelmaan.

Mulla auttoi tosi hyvin päänsärkyihin purentakisko. Alussa tosin oli totuttelemista, ja ihan ekan yön jälkeen särki kahta kauheammin, mutta kun lihakset olivat tottuneet uuteen tilanteeseen, oli parannus merkittävä. Päänsäryt vähentyneet määrällisesti ehkä 70-80%, ja silloin kun päänsärkyä kaikesta huolimatta tulee, on se varsin lievää ja katoaa yhdellä 500mg Panadolilla.

Muita vinkkejä purentakiskoa odotellessa olisi: älä pelkästään venyttele vaan tee pumppaavia liikkeitä jumittavilla lihaksilla, se parantaa verenkiertoa niissä. Jos rahallisesti ja ajallisesti mahdollista niin kokeile hierontaa, kaikki hierojat eivät ole hyviä, mutta jos käy tuuri niin siitä voi olla paljonkin apua. On olemassa myös erityistä purentalihasten hierontaa. Putkirulla voi myös olla hyvä investointi.

Nämä ovat tosi hyviä vinkkejä, samoin monet muut. Kiitos!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäiset päänsäryt ovat tulleet osaksi elämää sen jälkeen, kun sairastin sinustromboosin, josta jäi arpeuma, sekä aivovaltimotukoksen ja pienen aivoinfarktin.

Kävin vastikään taas pään magneettikuvauksessa päänsärkyjen pahennuttua, eikä minulta löytynyt uusia tukoksia, mutta aivoaneurysmia löytyi kaksi kappaletta.

Osa päänsäryistäni johtuu kyllä varmasti myös niskajumeista istumatyön vuoksi, eli en halua pelotella. Kannattaa silti keskustella lääkärin kanssa, sillä kipusi on jatkuvaa.

N27

Vierailija
24/35 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivittäiset päänsäryt ovat tulleet osaksi elämää sen jälkeen, kun sairastin sinustromboosin, josta jäi arpeuma, sekä aivovaltimotukoksen ja pienen aivoinfarktin.

Kävin vastikään taas pään magneettikuvauksessa päänsärkyjen pahennuttua, eikä minulta löytynyt uusia tukoksia, mutta aivoaneurysmia löytyi kaksi kappaletta.

Osa päänsäryistäni johtuu kyllä varmasti myös niskajumeista istumatyön vuoksi, eli en halua pelotella. Kannattaa silti keskustella lääkärin kanssa, sillä kipusi on jatkuvaa.

N27

Hui! Voimia sinulle, toivottavasti kaikki menee hyvin!

Ap

Vierailija
25/35 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt hierojalla? Mulla myös jännityspäänsärkyä ja se teki kyllä ihmeitä.

Vierailija
26/35 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä päänsärkyä tulee mm: hengenahdistuksesta, rytmihäiriöistä, voi olla allergia, matala happisaturaatio, mittaa se sormimittarilla, uniapnea, huono sisäilma, home, joku keuhkotulehdus, veri ei hapetu. Kantsii otta tvk eli verenkuva, hb voi olla matala tai muuta outoa.

Tuo on laiskuutta syyttää niskoja, hah hsh. Verisairauksiin kuuluu päänsärky, mulla on.

Vierailija
27/35 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin ja aivoverenkiertohäiriö, tulpat, aivokasvain, kaulavaltimon ahtauma, se mitataan laitteella.aivokuume? -Tulehdus

Vierailija
28/35 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N27

Miten tuo syy selvisi? Tutkittiinko lääkärissä

Vierailija
29/35 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuo oli yksi kliinisen depression oire.

Vierailija
30/35 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Long covidilta kuulostaa

Vierailija
31/35 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin päänsärky johtuu nenän jatkuvasta kaivamisesta. Kun sormia työnnellään syvälle nenäonkeloihin, ärsyttää se siellä olevaa limakalvoa. Kokeile loppuuko päänsärky jos vähennät nenänkaivuuta.

Vierailija
32/35 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä olet tehnyt niskajumille?

Käynyt fyssarilla ja venytellyt päivittäin. 

Ap

Minulla siis epäiltiin Tension Neckiä, tutkittiin korvat (koska liittyi myös huimausta), tutkittiin silmät, jumppasin, kävin akupunktiossa - mutta apu tuli vasta mielialalääkkeistä kärsittyäni oireista kolmatta vuotta. En ollut mielialaltani masentunut, elämäni oli hyvällä mallilla, en ollut surullinen, apaattinen tms. Mutta aivokemiani olivat vinksallaan eli olin kliinisesti masentunut.

Säryistä ja huimauksesta oli tullut niin jokapäiväisiä, että kun lääkitys pikkuhiljaa alkoi purra, en ensin edes tajunnut, miksi alkoi tuntua niin paljon paremmalta.

Tapahtui 2000-luvun alussa, nyt olen ollut jo vuosikausia ilman lääkitystä. Mutta aina, kun tulee useamman päivän päänsärky tai huimausta, pelottaa, että onko jälleen kyse samasta sairaudesta.

Vierailija
33/35 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ajoittain niska-hartiaseutu jumissa ja se aiheuttaa päänsäryn. Itse hoitelen sitä lämpötyynyllä ja yritän hieroa varovasti itse.

Kokeile niskajumppaa, ohjeita löytyy netistä. Onhan se päivänselvää että jumissa olevat lihakset aiheuttavat päänsärkyä! Jos siihen sitten liittyy muita oireita on lääkäriin mentävä heti.

Fysioterapeutilta saa neuvoja.

Vierailija
34/35 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi paljon yleistyny päänsäryt  , suurimmalla osalla ihan vana istumisesta johtuen.

Rintaranka jumittaa  ,niska jumissa...

Helppo hoito on liikunta vaan se ei kelpaa monille,pitäs olla hierontaa vaan ja pillereitä .

Toki ergonomia kuntoon kans ja taukoliikuntaa.

Vierailija
35/35 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Itsellä ehkä kerran tai kaksi vuodessa. Buranat mätänee pöytälaatikkoon.