Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko olisit valmis omasta pussistasi maksamaan työtilasta, tämä kysymys on vain palkansaajille!

Vierailija
01.11.2021 |

Olen itse ollut yrittäjänä kotona ja lopetin, kun teinit alkoivat tarvita omat huoneet. Olohuoneen nurkassa tein jonkin aikaa, mutta järkevämpi oli vaihtaa palkkatöihin. Tästä syystä yrittäjät eivät nyt kuulu tähän ketjuun, vaan tämä on vain palkansaajille.

Toisessa ketjussa kehotetaan tilanpuutteesta valittavia ostamaan isompi asunto tai vuokraamaan työtila itse. Paljonko sinä olisit valmis palkastasi uhraamaan tähän? Joku siinä vastasi, että siitä saa 900 euron verovähennyksen, mutta ei tainnut tajuta, että rahana se on paljon vähemmän kuin 900 euroa, sillä se 900 vähennetään verotettavasta tulosta, ei maksettavista veroista.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yritys enkä minäkään vähennä firman tilakuluja verosta vaan tulosta, joten miksi ihmeessä palkansaaja saisi vähentää työhuonekulunsa verosta?

Vierailija
22/43 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan kyllä olla konttorilla ja samoin mieheni. Mutta minulla on työmatka 700 metriä, miehellä 1,9 km. Ajatus ostotilanteessa oli, että työmatkat on lyhyet ja tässä on työpaikkoja kävelyetäisyydellä. Me emme saisi vastaavaa asuntoa mistään, tällaisia asuntoja ei vain ole tarjolla juurikaan ja tämä on asumiseen sopiva. Minulla ei ole tätä ongelmaa, mutta koetan samaistua niiden tilanteeseen, joilla sama tilanne on. 

Kysymys on jossain määrin niille, jotka vaativat että muiden on ostettava isompi asunto tai vuokrattava tila, paljonko olisitte itse heidän asemassaan valmiita maksamaan. Vai onko kysymys siitä, että ei se itseä koske, mutta muiden pitää...

Ap. 

Oikeasti kyllä voi sanoa että ei kykene etätyöhön. Mäkin sanoin niin. Siksi että en halua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan yrityksen tiloista kaikkine kuluineen noin 1500€/kk. Mutta en tietenkään omasta palkastani tuota maksaa, vaan maksu menee yrityksen rahoista, koska kyseessä on yrityksen kulu, ei minun henkilökohtainen kuluni. Yrittäjän on syytä pitää omat rahat ja firman rahat erillään, vaikka yritys olisikin yrittäjän oma. 

Vierailija
24/43 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksaisi yhtään ekstraa siitä, että joutuisin joka tapauksessa matkustamaan työpaikalle. Koko etätyön idea on, ettei tarvitse aamulla raaputtaa auton laseja tai istua joukkoliikennevälineissä; ei tarvitse käyttää vapaa-aikaa työpaikalle ja sieltä takaisin siirtymiseen eikä hankkia uusia vaatteita.

Vierailija
25/43 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä kellarissa tilaa vaikka pariinkin työhuoneeseen

Vierailija
26/43 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta pussista en senttiäkään. Ei tulisi mieleenkään maksaa siitä hyvästä, että saan tehdä töitä. Mutta jos olisin yrittäjä, maksisin toki yrityksen rahoista myös tilanvuokraa, jos yritystoiminnan pyörittäminen ei onnistuisi kotoa käsin. 

Vierailija
27/43 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen yhden ylimääräisen huoneen verran, eli jotain kymppejä. Teen mielelläni töitä kotoa ja samalla toimii harrastehuoneena, eli ihan hyödyllinen ja hintansa väärti tila minulle.

Vierailija
28/43 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkohan tuon noin 10m2 huoneen hinta on? Sen verran maksan. Ilman etätyötä, joka on jatkunut jo yli 5 vuotta, asuisin yhtä huonetta pienemmässä asunnossa. 

Vierailija
29/43 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä saan kyllä olla konttorilla ja samoin mieheni. Mutta minulla on työmatka 700 metriä, miehellä 1,9 km. Ajatus ostotilanteessa oli, että työmatkat on lyhyet ja tässä on työpaikkoja kävelyetäisyydellä. Me emme saisi vastaavaa asuntoa mistään, tällaisia asuntoja ei vain ole tarjolla juurikaan ja tämä on asumiseen sopiva. Minulla ei ole tätä ongelmaa, mutta koetan samaistua niiden tilanteeseen, joilla sama tilanne on. 

Kysymys on jossain määrin niille, jotka vaativat että muiden on ostettava isompi asunto tai vuokrattava tila, paljonko olisitte itse heidän asemassaan valmiita maksamaan. Vai onko kysymys siitä, että ei se itseä koske, mutta muiden pitää...

Ap. 

Ei kukaan VAADI ketään ostamaan mitään. Mutta jos kitisee, että kotona ei ole riittävästi tilaa, silloin ratkaisu ongelmaan on isompi asunto tai erillisen tilan vuokraaminen esim. työtilaksi. Sellaisen ehdottaminen ei tarkoita sitä, että itse olisi lisätilan tarpeessa. Minä tein kaksiooni "lisätilaa" ostamalla noin 100€ maksaneen sermin, jolla rajasin olohuoneesta yhden nurkan "työhuoneeksi". Helppoa ja edullista. 

Eli ratkaisu ei ole tehdä töitä työpaikalla? Hehän lähinnä valittavat siitä, että pakotetaan kotiin vaikka ei ole tilaa ja voisivat käydä töissä tai että puolison etätyö häiritsee normaalia elämää. 

Vierailija
30/43 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ketään pakoteta etätöihin?

Edellisessä ketjussa ne työtilaehdotukset liittyivät vaihtoehtoin hankkia eri asunnot.

Vierailija
31/43 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En maksaisi yhtään ekstraa siitä, että joutuisin joka tapauksessa matkustamaan työpaikalle. Koko etätyön idea on, ettei tarvitse aamulla raaputtaa auton laseja tai istua joukkoliikennevälineissä; ei tarvitse käyttää vapaa-aikaa työpaikalle ja sieltä takaisin siirtymiseen eikä hankkia uusia vaatteita.

Minä en ole mennyt nykyiselle työpaikalleni kertaakaan muuta kuin kävellen tai pyörällä, yleensä kävelen. Mies menee joskus autolla, se on katoksen alla. Hänkin yleensä pyöräilee, joskus kävelee. 

Vierailija
32/43 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ketään pakoteta etätöihin?

Edellisessä ketjussa ne työtilaehdotukset liittyivät vaihtoehtoin hankkia eri asunnot.

Koronan myötä todellakin pakotettiin. Monissa paikoissa lähityö ei ollut vaihtoehto, vaan työ tehtiin rajoitusten aikaan kokonaan etänä. 

Vierailija
33/43 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joudun tekemään välillä töitä kotona, ja siksi taloomme rakennettiin työhuone. Sitten meille syntyikin lapsi, joka sai huoneekseen työhuoneeni. Vähän tahmeaa tämä keittiön pöydän ääressä työskentely alkaa olla. Voisin hyvinkin ostaa naapuruston kerrostalosta yksiön (30 000 e) tai vuokraamaan sellaisen (max. 400 e/kk), jos tämä summa näkyisi samansuuruisena korotuksena palkassani.

Vierailija
34/43 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on iso talo. Mahtuu etätöihin 2 aikuista ja 2 teiniä. Ei ylimääräisiä kuluja.

Vierailija
35/43 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pennin jeniä.

Puhelimeen voin vastata ja sähköpostin laittaa ihan kotisohvalta, ei siihen mitään erillistä tilaa tarvita.

Toki yhden huoneen kämpästä merkkaan silti verovähennyksiin.

Vierailija
36/43 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. 

Ei kukaan VAADI ketään ostamaan mitään. Mutta jos kitisee, että kotona ei ole riittävästi tilaa, silloin ratkaisu ongelmaan on isompi asunto tai erillisen tilan vuokraaminen esim. työtilaksi. Sellaisen ehdottaminen ei tarkoita sitä, että itse olisi lisätilan tarpeessa. Minä tein kaksiooni "lisätilaa" ostamalla noin 100€ maksaneen sermin, jolla rajasin olohuoneesta yhden nurkan "työhuoneeksi". Helppoa ja edullista. 

Mutta aloittajan pointtihan olikin, että jos joku olisi lisätilan tarpeessa, ts. ei mahdu kotiinsa tekemään töitä, paljonko se saisi maksaa?

Vierailija
37/43 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se työhuonevähennys edes paljon lämmitä, sehän on vain 900€. Viran puolesta vähennetään ansiotuloista 750€ vaikka ei olisi mitään kuluja siitä työssäkäynnistä. Eli työhuoneesta saa vain 150€ ylimääräistä vähennettävää. Mitä pienempi palkka (ja veroprosentti), sitä pienempi tuo verohyöty on.

Vierailija
38/43 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan yrityksen tiloista kaikkine kuluineen noin 1500€/kk. Mutta en tietenkään omasta palkastani tuota maksaa, vaan maksu menee yrityksen rahoista, koska kyseessä on yrityksen kulu, ei minun henkilökohtainen kuluni. Yrittäjän on syytä pitää omat rahat ja firman rahat erillään, vaikka yritys olisikin yrittäjän oma. 

Tätä tärkeämpää yrittäjälle on osata lukea ja ymmärtää lukemansa.

Tähän ketjuun nimenomaan ei haluttu vastauksia yrittäjiltä.

Vierailija
39/43 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ne työtilat ole ongelmana, vaan ne lapset. Oma työtilani on toinen ruutu+läppäri, ja ensisijassa tuo systeemi on ateljee/työhuoneessani. Joskus jos siltä tuntuu niin rahtaan koko systeemin olohuoneen pöydälle (kuten viime viikonloppuna). Vaihtelu virkistää ja olohuoneesta on kiva tuijotella joelle päin ilta-auringossa.

Perheellisenä kyllä ymmärrän jos muu perhe ei arvosta jos IT-viidakko ja työpaperit valtaavat ruokapöydän tai asunnon ainoa ekstrahuone pitää pyhittää työtilaksi eikä esim. lapsen omaksi makkariksi.

t. sinkku, asuntona 3h+k

Vierailija
40/43 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vaatiihan se kirjanpitolakikin noin toimimaan. Osakeyhtiössä saat osinkoja ja/tai palkkaa, joiden suurudet määrittelet yhden hengen firmassa itse. Toiminimellä "palkan" merkitset kirjanpitoon omina ottoina. Avoimessa yhtiössä sekä kommandiittiyhtiössä voivat yhtiökumppanit valita maksavatko itselleen palkkaa vai toimivatko kuten toiminimessä. Kolmessa viimeisessä vastaat  omalla omaisuudellasi myös firman omaisuudesta. 

Yllättävän paljon  keskustelupalstoilla muuten luullaan kaikkien firmojen olevan osakeyhtiöitä. 

Meillä on työhuone, mutta siellä ei mahtuisi tekemään minun työtäni, koska tarvitsen paljon tilaa ja se on täynnä miehen härpäkkeitä ja lisäksi siellä on vielä kuntopyörä ja telkkari, 10 neliön huoneessa. Mun pitäisi levittäytyä suurien näyttöjeni kanssa keittiön pöydälle, joskus minulla on edessäni lakanan kokoinen paperi levitettynä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi