Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tradenomi vai KTM?

Vierailija
11.01.2015 |

Olen siinä vaiheessa elämää, että pitäisi alkaa miettiä lukionjälkeisiä opintoja. Lähinnä kiinnostaa kaupallinen ala, ja varsinkin taloushallintotyöt, kuten kirjanpito, tilinpäätökset, yrityksen talous, controllerin työ jne. Mietin, kumpi olisi parempi koulutus: kauppatieteiden maisteri vai tradenomi?

Mietin, että "joutuuko" kauppatieteiden maisterin koulutuksella aina vaativampiin tehtäviin vai onko maisterina mahdollista tehdä myös em. tehtäviä? Tällä hetkellä ei kiinnosta olla mikään iso pomo, mutta jonkun pikku tiimin päällikkö (talouspäällikkö tms.) voisin ehkä joskus olla?

Mitä mieltä olette?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossa opiskelu on kivempaa ja fiksumpaa/ystävällisempää porukkaa, kannattaa ottaa sekin huomioon. Itse en olisi varmasti viihtynyt ammattikorkeassa. Työelämässä mahdollisuudet on erilaiset, mutta työkokemus tasaa erot näiden koulutus välillä jossain vaiheessa. Kun on 10 vuotta työkokemusta takana ei ole väliä onko KTM vai trade.

Vierailija
22/37 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

KTM kannattaa! Itse valmistuin alle kolme vuotta sitten ja olen jo edennyt työpaikassa (noin 2v. samassa töissä) vanhempien työntekijöiden, tradenomeja, merkonomeja yms., ohi :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tJos olet tilanteessa, että voit valita, kumpaa menet opiskelemaan, niin opiskele KTM. Terveisin tradenomi.

Vierailija
24/37 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 18:49"]Tässä vähän tilastoa työttömyydestä:

http://www.akava.fi/files/14320/01_B_Tyottomat_koulutusaloittain_yleisimmat_akavalaistutkinnot.jpg

Viime vuoden lopulla työttömiä tradenomeja 3600, ekonomeja 2300.
[/quote]

Työttömyyskin vaihtelee ymmärtääkseni koulutusaloittain? Esimerkiksi markkinoinnin tradenomeja on enemmän työttömänä kuin taloushallinnon tradenomeja. Lapseni kummitädin tytär valmistui taloushallinnon tradenomiksi ja heti pääsi vakituiseen työhön.

Vierailija
25/37 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ykkösvaihtoehtona kauppikseen ja varasuunnitelmana tradenomiksi. Jos päädyt tradenomiksi, voit myöhemmin pyrkiä kouluttautumaan KTM:ksi.

Vierailija
26/37 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti KTM. Palkka aina parempi ja etenemismahdollisuudet paremmat. Helpompaa myös saada töitä lama-aikanakin.

Vierailija
27/37 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsekin kohta valmistuva laskentatoimen KTM, ja ei kyllä tipu työpaikkoja taivaalta. Avoimia kirjanpitäjän hommia tuntuu olevan, mutta ei se ole mun taitoja/koulutusta vastaava ammatti. Eri asia varmaan, jos päätyisit financial accountingin puolelle, mutta ei kannata ainakaan sitten valita management accountingia, jos haluat helposti töihin. Tai ehkä erikoistuin vain väärin, kun menin sen mukaan, mikä kiinnosti.

Mutta voihan olla, että kun valmistuisit silloin 5 vuoden päästä, niin töitä on jo paljon enemmän tarjolla kuin nyt KTM:llekin.

Vierailija
28/37 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Osaatteko sanoa, onko merkitystä, missä koulussa on opiskellut? Esim. Helsingissä Aalto-yliopistossa tai Jyväskylän yliopistossa, onko eroa esim. työllistymisen kannalta?

Vierailija
29/37 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikakoulutus alkaa olla ongelma kaikilla asteilla: ylempi ja alempi korkeakoulututkinto + kaikenlaiset merkonomit ja yksittäiskurssittelijat... Tämäkin ala on jo oikeasti sellainen, että koulutusmäriä saisi karsia. Liikakoulutushan ei ole loppupeleissä kenenkään etu, ei yksilön eikä yhteiskunnan. Enemmän saisi laittaa resursseja terveydenhoitopuolelle, sinne missä on krooninen työvoimapula.

Vierailija
30/37 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 19:22"]

Kiitos vastauksista! Osaatteko sanoa, onko merkitystä, missä koulussa on opiskellut? Esim. Helsingissä Aalto-yliopistossa tai Jyväskylän yliopistossa, onko eroa esim. työllistymisen kannalta?

[/quote]

Ainakin silloin kun itse hain, niin mulle sanottiin suoraan, että älä hae ainakaan Jyväskylään sitten (en tiedä oliko vitsi vai totta). Turku ja Aalto on varmaankin parhaat, jos siis et Hankenille halua hakea. Ja sen mitä olen Jklästä kuullut, niin opiskelu/vaatimukset on ainakin aika alhaalla (ainakin paperilla) verrattuna esim. Aaltoon, yhden tuttuni gradun pituus oli n. 40 sivua ja ei mitään esittämispakkoa yms (ja siis KTM:ksi valmistui).

Vierailija
31/37 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
32/37 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
33/37 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylä ja Hki molemmat hyviä. Kaikki tutut kauppatieteilijät molemmista sijoittuneet hyvin.

Vierailija
34/37 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
35/37 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
36/37 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 19:22"]Kiitos vastauksista! Osaatteko sanoa, onko merkitystä, missä koulussa on opiskellut? Esim. Helsingissä Aalto-yliopistossa tai Jyväskylän yliopistossa, onko eroa esim. työllistymisen kannalta?
[/quote]

Harha. Tietty pääkaupunkiseudulla suositaan 'oman' koulun opiskelijoita, mutta valmis tutkinto ratkaisee enemmän.

Vierailija
37/37 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi