Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! Miten vastata näihin työhaastattelukysymyksiin?

Vierailija
01.11.2021 |

Kun kysytään että "mitä lisäarvoa toisit tälle yritykselle?" "Mitä tuot tälle firmalle mukanasi" "miten hyödymme sinusta" tai jotenkin tolleen se on yleensä muotoiltu.

Niin mitä tähän vastata? Olen aika tavallinen tyyppi ilman mitään ihmeellistä osaamista. Olen hyvin introvertti ja hiljainen ryhmässä, tiimitaidot on ok vaikka otan usein sen hiljaisen roolin ja mielummin kuuntelen muita. En ole idearikas tai mikään johtaja tyyppi enkä ole nopea oppimaan. Koen vaan olevani tämmönen perus tylsä tyyppi joka on motivoitunut ja haluu tehdä duunin rauhassa ja saada rahaa jotta elättäisin itseni. Kokemustakaan ei ole ollenkaan koska sairastelun takia olen vasta nyt pääsemässä työelämään 24v.

Tai sitten miten vastata kysymykseen "miksi meidän pitäisi palkata juuri sinut?" Riittääkö siihen vaan että "olen aidosti kiinnostunut tästä alasta ja jos valitsisitte minut niin saisitte ahkeran, joustavan ja erittäin motivoituneen työntekijän"
En tiedä miksi heidän pitäisi palkata juuri minut, en varmaan ole se heidän ykkösehdokas kun vasta näin myöhään työelämään astun ilman mitään koulutusta tai kokemusta.

Tai sitten että "kerro osaamisestasi".
Tämäkin tosi hankala kun ei mitään koulutusta tai kokemusta töistä. Ja tuntuu etten omista mitään ihmeellistä osaamista. Koen että tuun juttuun kaikenlaisten ihmisten kanssa vaikka mielummin olen omissa oloissani. Olen kärsivällinen, sinnikäs, rauhallinen ja reipas mutta nää on aika kliseitä. :p Mikä olis jotain perusosaamista mitä jotain ihan perustylsiltä tyypeiltä löytyy mikä olis hyödyllistä?

Olen siis hakemassa ihan perusduineihin, varasto, hyllytys, siivous. Kassallekin olen hakenut vaikka introvertti olenkin ja aika ujokin mutta koen että voisin pärjätä siinä ja samalla pääsis vähän haastamaan itseään.

Tarvitsen apua tän kanssa kun haluaisin antaa itsestäni hyvän kuvan mutta kun tuntuu ettei mussa ole mitään ihmeellistä muihin verrattuna. Voisin kuvailla itseäni adjektiivein rauhallinen, arka, hiljainen, reipas, motivoitunut, ujo, hajamielinen, vähän semmonen hujan hajan luonne. Tuntuu ettei mitkään positiiviset adjektiivit oikeen sovi muhun esim rohkea, nopea oppija, puhelias, vastuutuntoinen yms.

Apua auttakaa! Haluaisin oppia kehumaan itseäni jotenkin muuten kuin jollain kliseisillä lauseilla! Haluaisin pärjätä työhaastatteluissa paremmin!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ilmeisesti katsellut noita kysymyksiä jostain työnhakusivustoilta. Suurin osa noista on johonkin ihan muuhun työhön kuin nuo sinun mainitsemat varasto/hylly/siivous.

Hyvä vastaus on mainita se, ettei ole puhelimen orja. Kännykänräplääjiä on ihan tarpeeksi muutenkin. Tosin mainitset ettei ole koulutusta eikä kokemusta, niin ehkä hyllytykseen voisi päästä enintään. Siivous ja varastohommat vaativat kursseja ja kortteja lähes poikkeuksetta. Työturvallisuuskortti, hygieniapassi jne.

Vierailija
2/26 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ilmeisesti katsellut noita kysymyksiä jostain työnhakusivustoilta. Suurin osa noista on johonkin ihan muuhun työhön kuin nuo sinun mainitsemat varasto/hylly/siivous.

Hyvä vastaus on mainita se, ettei ole puhelimen orja. Kännykänräplääjiä on ihan tarpeeksi muutenkin. Tosin mainitset ettei ole koulutusta eikä kokemusta, niin ehkä hyllytykseen voisi päästä enintään. Siivous ja varastohommat vaativat kursseja ja kortteja lähes poikkeuksetta. Työturvallisuuskortti, hygieniapassi jne.

Tommosia ei siis kysellä vai? Mitä esim jossain hyllyttäjän hommissa sitten kysellään? Jotenkin osaamista pitäis kai tuoda esille mutta kelpaako tommoset kliseiset mitkä mainitsin?

Ja kai jonnekin siwan kassalle ilman koulutusta pääsee vai tarvitaanko siinäkin joku hiton merkonomin koulutus tai jtn? Ja eikö siivoojia muka oteta ilman koulutusta, niistähän on pulaakin. Olen kuullut että porukkaa on päässyt ilman koulutusta. :0

Voisin hakea myös johonkin narikkavastaavaksi tai vaikka ihan torimyyjäksi! Tai vaikka postikorttien lajitteluun! :) Eihän noihin koulutusta tarvii?

Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassalle varmaan tarvitsee vähintään olla alaa opiskeleva. Joku yhden paikan siivous voi onnistua ilman koulutusta, mutta jos huolii siivousfirman listoille, niin kyllä ne nykyään tuppaa vaatimaan kaikenlaista.

Vierailija
4/26 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ollut sairaana pitkään, niin eikö opiskelu olisi hyvä väylä työelämään? Toki työkokemusta on hyvä saada, mutta ilman mitään tutkintoa on vaikea löytää kunnon työpaikkaa.

Eikö sinulle ole järjestetty mitään ohjausta näissä asioissa? Omaa sosiaalityöntekijää? Kokeile vaikka Ohjaamoa, jos sieltä löytyisi apua työnhakuun ja opintoihin?

Vierailija
5/26 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet ollut sairaana pitkään, niin eikö opiskelu olisi hyvä väylä työelämään? Toki työkokemusta on hyvä saada, mutta ilman mitään tutkintoa on vaikea löytää kunnon työpaikkaa.

Eikö sinulle ole järjestetty mitään ohjausta näissä asioissa? Omaa sosiaalityöntekijää? Kokeile vaikka Ohjaamoa, jos sieltä löytyisi apua työnhakuun ja opintoihin?

En oikein tiedä mikä ala kiinnostaisi. Lukiota suoritin lähinnä kuntouttavassa mielessä neljä vuotta mutta pärjään surkeasti opinnoissa koska olen hidas oppimaan niin reputin pari ainetta enkä koskaan valmistunut. Yritin kyllä täysillä ja motivaatiotakin oli opiskeluun mutta huonomuistosuuteni takia asiat ei jäänyt mieleen vaikka tuhottomasti pänttäsin. Tästä jäänyt vähän semmonen "äh en opi ikinä mitään" asenne niin en oikein tiedä mikä ala olisi sellainen missä pärjäisin, kun tuntuu etten pärjää missään. Olen sosiaalisilta taidoiltani aika heikko, perus small talk onnistuu joten ei mitään missä hirveesti tarvii olla äänessä. Ei mitään laajoja teoriaopintoja sisältävää koska en pärjää sellaisessa! Kirjoitustaidoiltanikin olen huono, esim tekstin tuottamisessa minulla vaikeuksia joten opinnot joissa pitäisi jotain hirveitä esseitä laatia niin ei onnistu! Kuulostaa varmaan naurettavalta ja säälittävältä mutta esim äidinkielen yo kirjoituksissa kun piti 6000 merkin tekstejä kirjoittaa niin ei onnistunut multa. Sain juuri ja juuri venytetyksi sen 2800 merkkiä ja siihen se sitten jäi. Ihan mahdotonta mulla tekstin tuotto. :p

Opin parhaiten tekemällä joten jotain opintoja missä pääsee tekemään heti eikä olisi niin tuhottomasti sitä teoriaa. :\

Ap.

Vierailija
6/26 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä mikä ala kiinnostaisi. Lukiota suoritin lähinnä kuntouttavassa mielessä neljä vuotta mutta pärjään surkeasti opinnoissa koska olen hidas oppimaan niin reputin pari ainetta enkä koskaan valmistunut. Yritin kyllä täysillä ja motivaatiotakin oli opiskeluun mutta huonomuistosuuteni takia asiat ei jäänyt mieleen vaikka tuhottomasti pänttäsin. Tästä jäänyt vähän semmonen "äh en opi ikinä mitään" asenne niin en oikein tiedä mikä ala olisi sellainen missä pärjäisin, kun tuntuu etten pärjää missään. Olen sosiaalisilta taidoiltani aika heikko, perus small talk onnistuu joten ei mitään missä hirveesti tarvii olla äänessä. Ei mitään laajoja teoriaopintoja sisältävää koska en pärjää sellaisessa! Kirjoitustaidoiltanikin olen huono, esim tekstin tuottamisessa minulla vaikeuksia joten opinnot joissa pitäisi jotain hirveitä esseitä laatia niin ei onnistu! Kuulostaa varmaan naurettavalta ja säälittävältä mutta esim äidinkielen yo kirjoituksissa kun piti 6000 merkin tekstejä kirjoittaa niin ei onnistunut multa. Sain juuri ja juuri venytetyksi sen 2800 merkkiä ja siihen se sitten jäi. Ihan mahdotonta mulla tekstin tuotto. :p

Opin parhaiten tekemällä joten jotain opintoja missä pääsee tekemään heti eikä olisi niin tuhottomasti sitä teoriaa. :\

Ap.

Sulla on kovat vaatimukset itsellesi. Vähemmälläkin pärjää. Sitä on olemassa oppisopimuspaikkoja ja ammattiopintoja, joissa on toki vähän teoriaa, että oppii perusteet, mutta ei niissä mitään esseitä ja akateemisia keskustelutaitoja odoteta. Tsemppiä!

Vierailija
7/26 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta kuulostat hyvältä hakeemiisi töihin! Vahvuushan sulla on se, että olet reipas tekemään ja työnantajalle tunnollinen tekijä on kultakimpale. Sano, että olet vahvimmillasi käytännönläheisessä ja itsenäisessä työssä ja koita miettiä joku tulokulma, jola linkittäisi osaamistasi työhön, jos vaan keksit. Osaamista syntyy työn ja koulun ulkopuolellakin.

Mielestäni kirjoitustaitosi ei ole huono. Älä aliarvioi itseäsi!

Tsemppiä työnhakuun!

Vierailija
8/26 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kassalle varmaan tarvitsee vähintään olla alaa opiskeleva. Joku yhden paikan siivous voi onnistua ilman koulutusta, mutta jos huolii siivousfirman listoille, niin kyllä ne nykyään tuppaa vaatimaan kaikenlaista.

Tyttäreni oli SOLilla kesätöissä laivasiivoojana. Ei koulutusta, ollut pari kesää Helsingin kaupungilla siivoamassa liikuntatiloja. Ei ollut työhaastattelua - lähinnä ilmoittautui. Kaikki pyrkijät pääsi.

Vierailija
9/26 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ehdottaisin Ohjaamoa ja ammatinvalintapsykologia. Olisikohan sinulla joitain oppimis-/keskittymisvaikeuksia, jos opiskelu ei oikein ota onnistuakseen? Niitäkin voi tarvittaessa selvitellä ammatinvalintapsykologin kautta. Koulutusta suosittelisin minäkin jos mahdollista: sen jälkeen työpaikan saaminen on helpompaa ja työhaastatteluissakin on helpompi kertoa omasta osaamisestaan, kun sitä on koulussa karttunut.

Jos taas nimenomaan sinne töihin nyt haluat, nin uskoisin, ettei kai haastattelussa esim. hyllytystöihin nyt ihan hirveän vaikeita kysytä? Varmaan tärkeintä olisi tuoda esille, että oikeasti haluat tehdä töitä, tulet töihin täsmällisesti, teet annetut työt ohjeiden mukaan ja reippaasti ja olet kohtelias sekä asiakkaita ja työkavereita kohtaan (onhan näin?). Ohjaamosta tai TE-toimistosta voi saada myös esim. työhönvalmentajan, joka auttaa hakemusten tekemisessä ja haastatteluun valmistautumisessa. Tsemppiä sinulle!

Vierailija
10/26 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysisissä/suorittavissa töissä kysytään että mitä harrastat vapaa-ajalla (kiinnostaa oletko hyvässä fyysisessä kunnossa ja pidätkö itsestäsi huolta), jaksatko valvoa (jos vuorotyö), kestätkö kiirettä ja kovaa työtahtia, pystytkö keskittymään pitkiä aikoja yksitoikkoiseenkin hommaan vai kaipaatko koko ajan jotain uutta (tarvitsevat ihmisiä jotka jaksaa tehdä itseään toistavaa työtä) jne.

Vierailija
11/26 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ehdottaisin Ohjaamoa ja ammatinvalintapsykologia. Olisikohan sinulla joitain oppimis-/keskittymisvaikeuksia, jos opiskelu ei oikein ota onnistuakseen? Niitäkin voi tarvittaessa selvitellä ammatinvalintapsykologin kautta. Koulutusta suosittelisin minäkin jos mahdollista: sen jälkeen työpaikan saaminen on helpompaa ja työhaastatteluissakin on helpompi kertoa omasta osaamisestaan, kun sitä on koulussa karttunut.

Jos taas nimenomaan sinne töihin nyt haluat, nin uskoisin, ettei kai haastattelussa esim. hyllytystöihin nyt ihan hirveän vaikeita kysytä? Varmaan tärkeintä olisi tuoda esille, että oikeasti haluat tehdä töitä, tulet töihin täsmällisesti, teet annetut työt ohjeiden mukaan ja reippaasti ja olet kohtelias sekä asiakkaita ja työkavereita kohtaan (onhan näin?). Ohjaamosta tai TE-toimistosta voi saada myös esim. työhönvalmentajan, joka auttaa hakemusten tekemisessä ja haastatteluun valmistautumisessa. Tsemppiä sinulle!

Ohjaamossa vissiin autetaan löytämäön joku ala vai? Mua hieman kiinnostais esimerkiksi elintarvike ala. Leipurin hommat ei sovi koska työajat on lähinnä yö ja aamuyö työtä ja asun hyvin syrjässä missä busseja ei kulje yöllä tai aamuyöstä.. mutta joku perus elintarvike pakkaaja voisi olla kivaa. Tykkäisin semmosesta rutiininomaisesta aivot narikkaan työstä missä täytyy olla tarkka.

Ja juu kyllä noi muhun sopii. Tulen ajoissa, olen kohtelias ja teen työni ohjeiden mukaisesti ja reippaasti. :)

Itse olen hyvin vähäsanainen joten jännittää noi haastattelut. En ole mikään lörpöttelijä ja voisin kuvitella että tyyliin parilla tai kolmella lauseella vastaan kysymyksiin. X(

Ap.

Vierailija
12/26 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa luki: "miksi meidän pitäisi palkata juuri sinut?" Riittääkö siihen vaan että "olen aidosti kiinnostunut tästä alasta ja jos valitsisitte minut niin saisitte ahkeran, joustavan ja erittäin motivoituneen työntekijän"

Miksi näissä työhaastatteluissa pakotetaan ihmiset valehtelemaan ummet ja lammet? Jos et valehteole, et pääse töihin!

Heti kun siellä ollaan töissä niin vähintään joka toinen on laiska, joustamaton ja erittäin heikosti motivoitunut.

Vierailija
13/26 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi muuten maailman huonoimpiin ja huonosti palkattuihin töihinkin haetaan aina maailman parasta työntekijää

miksei voida olla rehellisiä, jos palkka on 1500e niin haemme henkilöä joka on niin huono työntekijä että sille kuuluu 1500e palkka, tämähän olisi totuus

Vierailija
14/26 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa luki: "miksi meidän pitäisi palkata juuri sinut?" Riittääkö siihen vaan että "olen aidosti kiinnostunut tästä alasta ja jos valitsisitte minut niin saisitte ahkeran, joustavan ja erittäin motivoituneen työntekijän"

Miksi näissä työhaastatteluissa pakotetaan ihmiset valehtelemaan ummet ja lammet? Jos et valehteole, et pääse töihin!

Heti kun siellä ollaan töissä niin vähintään joka toinen on laiska, joustamaton ja erittäin heikosti motivoitunut.

Ei pakoteta valehtelemaan. Siellä on vain usein parempi, tai ainakin paremmalta kuulostava, ehdokas joka menee edelle.

Vierailija
15/26 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet duunarihommia hakemassa

Olen luotettava ja teen minkä lupaan

Tehokas

Jne

Vierailija
16/26 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kannattaa vaan sanoa se että sinua motivoi tälläiset yksinkertaiset suorittavat työt etkä haikaile heti parempiin töihin. Sinusta saa luotettavan ja ahkeran puurtajan. Sinulle tärkeää elämässä on vakaat tulot ja jotain mielekästä tekemistä.

Vierailija
17/26 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi muuten maailman huonoimpiin ja huonosti palkattuihin töihinkin haetaan aina maailman parasta työntekijää

miksei voida olla rehellisiä, jos palkka on 1500e niin haemme henkilöä joka on niin huono työntekijä että sille kuuluu 1500e palkka, tämähän olisi totuus

Esimerkiksi kaupan alalla on ns. hyviä töitä, joissa vaaditaan monenlaista koulutusta, osaamista ja jatkuvaa tietojen päivittämistä, ja näihin paikkoihin haetaan sitä huippuosaajaa. Ikävä kyllä palkka ei ole paljonkaan yli tuon 1500 €, kun työsopimukset ovat osa-aikaisia.

Vierailija
18/26 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot, että annat täyden työpanoksen etkä ole saikuttelija. Että et räplää puhelinta taukoa odotellessa, vaan kysyt lisää tehtäviä.

Vierailija
19/26 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pakoteta valehtelemaan. Siellä on vain usein parempi, tai ainakin paremmalta kuulostava, ehdokas joka menee edelle.

... ja kun ne kaikki valehtelee, niin lopulta siinä on siivoojan pestiin tulossa filosofian tohtori kirurgin tarkkuudella, tähtitieteilijän analysointikyvyllä, ohjelmistosuunnittelijan tietotekniikkaosaamisella kirjailijan luovuudella ja huutokauppiaan sosiaalisilla taidoilla.

Oikeasti työttöminä on paljon fiksuja ihmisiä. Mutta älä ap lannistu, vain yrittämällä onnistaa!

Vierailija
20/26 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niimpä, olen luonnostaan aila laiska mutta koen että töissä yrittäisin parhaani mukaan ahkeroida, kotona sitten laiskottelen. Motivoitunut olen mutta oikeastaan ainoa motivaatio on raha ja se ettei joudu elämään tuilla. Sanon kyllä varmaan haastattelussa että uuden oppiminen on motivoivaa ja sitten kanssa onnistumisen tunteet, kai joku tommonen kuulostaa hyvältä. Olen kyllä reipas ja luotettava ja oikeasti kiinnostunut esim hyllyttäjän työstä kun siinä sais olla kokoajan liikkeessä ja se vois olla semmosta aivot narikkaan touhua mikä sopii just tämmöselle mt-ongelmista kuntoutujalle jonka keskittyminen ja älykkyyttä vaativat hommat on vähän heikkoa vielä.

Naurettavaa kyllä nykyajan työn haku. Varmaan joka suusta kuulee ne kliseiset "olen ahkera, motivoitunut ja tykkään oppia uutta sekä tulen toimeen kaikkien ihmisten kanssa".

Suurin osa varmaan kuitenkin sellaisia jotka vaan epätoivosesti hakee töitä kun jotenkin pitäisi itsensä elättää.

Ja miksi johonkin perus siivoojan tai hyllyttäjän työhön pitäis luennoida hirveen pitkästi että miksi haluaa juuri tätä työtä ja miksi haluaa juuri meille yms. Kun itse ajattelen vaan että "te tarvitsette työntekijää, minä töitä. Teen työni huolella ja reippaasti sekä olen ystävällinen ja rehti. Ja motivaationa ihan se että rahaa saisi". :\

Ap.