Ärtynyt suoli tekee päivistä hankalia :(
Muita? En yhtään tiedä, että mitä pitäis syödä aamuisin.. Mulla siis kai sekamuotoinen IBS, yleensä enemmän maha löysällä. Aamulla lähtö viivästyy aina suolen takia. Pitää odotella sen toimintaa ja sit kun tulee hätä niin todellakin on hätä. Ulostamiseen saattaa kuitenkin mennä joku vartti, silloinkaan en oo välttämättä saanut kaikkea ulos. Joskus oon lähtenyt pienemmällä aamupalalla liikenteeseen, enkä sit oo käyny kotona tarpeilla. Työpäivästä tulee ihan helvettiä kun kauheesti ilmaa vatsassa ja ois pakko päästä paskalle. Saatan jotain saada ulos, mutta en tosiaan kaikkea kun se vaatis sen vartin session ainakin.
Onko muita saman ongelman kanssa kamppailevia? Miten saisi aamulla äkkiä suolen toimimaan? Kun ei viitsis 3h ennen lähtöä herätä syömään, että varmasti ehtis hoitaa nää asiat.
Kommentit (59)
Mitä ruokavaliota? En oo kuullutkaan. Mut joo, koitan vältellä papuja,omppuja,makeutusaineita, purkkaa yms. Ne saa mahan turpoamaan ja menee kaikki ihan sekaisin. Lähinnä nuo aamut tuottaa harmaita hiuksia.
Ap
Mulla kaikenlisäks jatkuva pissaamisen tarve silloin kun suoli sekaisin. Jos en saa kaikkea ulos, joudun sit ravaamaan pissalla koko ajan. En saa sitäkään kaikkea kerralla, varmaan suolessa oleva tavara painaa virtsarakkoa :(. Kiusallista just töissä, maha turvonnut jättiläiseksi, ilmavaivoja, jatkuva pissalla ravaaminen.. Kun ei vaan voi linnottautua vessaan 15min-30min ajaksi.
Ap
Kokeile magnesiumia. Otat illalla ennen nukkumaanmenoa, niin vatsa toimii heti herättyäsi. Kokeilemalla löydät itsellesi sopivan annostuksen. Tämä on pelastanut minun elämäni. Vatsa toimii aina aamulla, eikä tarvi panikoida koko päivää, koska hätä yllättää.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:18"]
Mitä ruokavaliota? En oo kuullutkaan. Mut joo, koitan vältellä papuja,omppuja,makeutusaineita, purkkaa yms. Ne saa mahan turpoamaan ja menee kaikki ihan sekaisin. Lähinnä nuo aamut tuottaa harmaita hiuksia. Ap
[/quote]
Googlaa FodMap-ruokavalio, se on se ibs-ruokavalio. Kyllä auttaa, aluksi voit jättää myös lisätyn sokerin pois "sokeriton tammikuu" -haasteen tyyliin. Precosa-valmiste voi auttaa aluksi myös. Juo enemmän vettä kuin tähän mennessä oot tavannut juoda. Takaan että vaivasi helpottavat alle viikossa.
Miten magnesium vaikuttaa suoleen? Millä annoksella syöt? Ehdottomasti otan tämän testiin. Pahinta on just tuo panikointi.. yleensä pystyn toki pidättämään bussissa jne, mutta se järkyttävä pissahätä... huh.
Ap
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:26"]
Miten magnesium vaikuttaa suoleen? Millä annoksella syöt? Ehdottomasti otan tämän testiin. Pahinta on just tuo panikointi.. yleensä pystyn toki pidättämään bussissa jne, mutta se järkyttävä pissahätä... huh. Ap
[/quote]
No esim. mulla ei vaikuta. Toisilla se vaikuttaa jollakin mekanismilla, veikkaan että kukaan ei sitä mekanismia tiedä. Tuskin se ihan huuhaata on kun niin moni vannoo sen nimeen, mutta älä pety jos et siitä apua saa.
Juuri tuli Teemalta se tiedeohjelma siitä, että suolistossa on toiset aivot. Siis suolisto on täynnä samanlaisia hermoja kuin aivotkin. Suolistonäytteellä voidaan todeta esim. Parkinsonin tauti, koska aivohermojen rappeuma rappeuttaa ihan samalla tavalla myös suolistohermoja.
Joidenkin suolissa on erityisen herkästi reagoivat hermot, jolloin ruuansulatus ei toimi kunnolla. Suoliston bakteeristo siis pilkkoo ruokaa ja hermot sitten tunnistavat ruokapartikkelit ja rakennusaineet ja vievät viestiä aivoille, että jees nyt on hyvä olo ja serotoniinia kehiin. Joillakin kuitenkin suoliston hermosto raegoi liian raivokkaasti, mistä johtuu suoliongelmat. Heille on kehitetty lääke, joka "sumentaa" suoliston hermojen toimintaa. En kyllä tiedä, mikä lääkkeen nimi on.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:31"]
Juuri tuli Teemalta se tiedeohjelma siitä, että suolistossa on toiset aivot. Siis suolisto on täynnä samanlaisia hermoja kuin aivotkin. Suolistonäytteellä voidaan todeta esim. Parkinsonin tauti, koska aivohermojen rappeuma rappeuttaa ihan samalla tavalla myös suolistohermoja.
Joidenkin suolissa on erityisen herkästi reagoivat hermot, jolloin ruuansulatus ei toimi kunnolla. Suoliston bakteeristo siis pilkkoo ruokaa ja hermot sitten tunnistavat ruokapartikkelit ja rakennusaineet ja vievät viestiä aivoille, että jees nyt on hyvä olo ja serotoniinia kehiin. Joillakin kuitenkin suoliston hermosto raegoi liian raivokkaasti, mistä johtuu suoliongelmat. Heille on kehitetty lääke, joka "sumentaa" suoliston hermojen toimintaa. En kyllä tiedä, mikä lääkkeen nimi on.
[/quote]
No Librax varmaan. Tuo "dokumentti" oli ihan silkkaa huuhaata. Luonnollisesti suolisto on hermotettu, kuten kaikki muutkin elimistömme osat, mutta ei siellä aivoja ole :) Jos suoliongelmat eivät ole keliakin, tai tulehduksellisen sairauden aiheuttamia, ne paranevat ruokavaliolla tai ruokavalion ja lääkityksen yhdistelmällä.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:33"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:31"]
[/quote]
No Librax varmaan. Tuo "dokumentti" oli ihan silkkaa huuhaata. Luonnollisesti suolisto on hermotettu, kuten kaikki muutkin elimistömme osat, mutta ei siellä aivoja ole :) Jos suoliongelmat eivät ole keliakin, tai tulehduksellisen sairauden aiheuttamia, ne paranevat ruokavaliolla tai ruokavalion ja lääkityksen yhdistelmällä.
[/quote]
"Toiset aivot" oli vertauskuva.
Jokainen joutuu hakemaan sen, mikä ei itselleen sovi. Minä en vielä tiedä mikä kaikki vaikuttaa, mutta täysjyvä on minulle kirosana. Alkuun luulin, että pahin on ruis, mutta ruisleipä, jossa ei ole mitään karkeaa menee ilman pahimpia oireita. Tomaattia välttelen, sen sijaan kahvista ei ole mitään haittaa.
Kannattaa aamusella olla vähän aktiivisempi, esimerkiksi kävellä ympäriinsä samalla kun syö aamupalat. Pieni liikunta aktivoi elimistön nopeammin.
Ap, syötkö muuten paljon vehnää tai viljoja? Jätä ne pois ja huomaat kyllä eron! T: 2
[quote author=" AV Mamma" time="11.01.2015 klo 14:36"]
Jokainen joutuu hakemaan sen, mikä ei itselleen sovi. Minä en vielä tiedä mikä kaikki vaikuttaa, mutta täysjyvä on minulle kirosana. Alkuun luulin, että pahin on ruis, mutta ruisleipä, jossa ei ole mitään karkeaa menee ilman pahimpia oireita. Tomaattia välttelen, sen sijaan kahvista ei ole mitään haittaa.
[/quote]
Minulla taas kaura aiheuttaa tosi pahat ja kivuliaat suolisto-oireet, tulinen paskaliemi lentää kuin Esterin perseestä, mutta kaikki muut viljat käyvät.
Minäkin kärsin ärtyvästä suolesta. Kahvia en esimerkiksi siedä ollenkaan. Yleensä illat on mulla pahempia kuin aamut. Jogurtti, rahka, avokado ja banaani on hyviä ruokia, koska pehmeydessään ne ovat helppoja käsiteltäviä suolistolle. Viljaa kannattaa ehdottomasti välttää, tosin yksilöstä riippuu tosi paljon. Yleisesti sipuli, palkokasvit ja sitrushedelmät on kans huonosti sopivia herkkävatsaisille.
Minä kärsin sekamuotoisesta, söin somac kuurin hetki sitten ja se auttoi myös ripulivaivaan ja uloste kiinteytyi ekaa kertaa vuosiin (voi sitä onnen määrää), mutta syön aamuisin heti kun herään niin yhden banaanin eikä vessahätä tule niin räjähtäen.
Ei oo tutkittu mitään tähystämällä, kuten jo kerroinkin. Kuulemma lääkärin mukaan vaikutti niin selkeältä ja tutkimuksiin ei helpolla lähetettä heru.
Pitääkin testata toi kananmuna aamiaiseksi :). Kylläpä nyt joku veti herneen nenään tästä ruokavalioasiasta, en ole missään vaiheessa kertonut syöväni roskaruokaa tms. Edelleen kaipaisin eri maitohappobakteereista kokemuksia :)
ap
Vaadi se tähtystys, jotta muut voidaan sulkea pois ja kokeile ihmeessä FODMAP-ruokavaliota. Se voi alkuun tuntua hankalalta, mutta äkkiä tottuu.
Tässä myös tuo viitattu Toiset aivomme -dokumentti http://yle.fi/aihe/ohjelma/tiededokumentti-toiset-aivomme-812015 Oli hyvin mielenkiintoinen ja käsittelee juurikin IBS:ää.
Noudatatko sitä IBS ruokavaliota? Mulla ainakin toimii (jos jaksaisin/haluaisin/viitsisin säntillisesti sitä noudattaa :D)