Hoi työttömät! Mikä on minimituntipalkka jolla suostutte tekemään töitä
Monestihan yrittäjät valittavat etteivät he saa työvoimaa, samaan aikaan kun palkat ovat todella huonot, joten kysytään siis paljonko teille pitää maksaa.
Kommentit (56)
Tätä ei varmaan kukaan usko, mutta olisin valmis tekemään töitä tuolla 8e tuntipalkalla JOS NÄMÄ EHDOT TÄYTTYVÄT: työ olisi mielekästä, työkaverit mukavia (ei ole pakko olla työkavereita) ja ennenkaikkea työaika olis ihmismäinen eli en suostu nousemaan klo 4.30, että pääsen raatamaan jotain viheliästä monotonista jaskatyötä.
Voin tehdä jotain lyhyitä keikkoja kympin tuntipalkalla. Kokopäivätyö on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
46% vastannut yli 16 euroa. Kovat on tavoitteet työttömillä, toivottavasti koulutustausta ja osaaminenkin ovat linjassa palkkatoiveen kanssa. Nimim. korkeakoulutettu ja virassa, laskennallinen tuntipalkka juuri ja juuri 16 e.
Työttömänä voi olla ihan samantasoisella koulutuksella ja osaamisella kuin sinäkin. Puolella kansasta on jokin korkeakoulututkinto. Virka ei ole tae kovin kummoisesta osaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
46% vastannut yli 16 euroa. Kovat on tavoitteet työttömillä, toivottavasti koulutustausta ja osaaminenkin ovat linjassa palkkatoiveen kanssa. Nimim. korkeakoulutettu ja virassa, laskennallinen tuntipalkka juuri ja juuri 16 e.
Ensinnäkin jos on korkeakoulutettu, niin onhan tuo ihan minimipalkka jopa valtiollakin, jossa vielä on lyhyet työtunnit eli jää alle 2 500 e/kk.
Mun alalla yksityinen headhunter-yritys on määritellyt alimmaksi tuntipalkaksi mun osaamisella 20 e/h, ja tästä on jo useampi vuosi.
Miksi myisin osaamistani alehintaan? Sehän on karhunpalvelus kaikille kollegoille ja alan liitolle.
Työnantajien on vaan otettava lusikka kauniiseen käteen ja reilusti maksettava sen oikean palkkatason mukaan. Jos firma ei kykene maksamaan asiallisia palkkoja tai palkkaa vähemmän pätevää halvempaa työvoimaa, niin onhan tuossa kuviossa paljon vialla.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa maksetaan jo tuota 11 euroa joka paikassa miniminä. Ongelma ei ole palkan määrä vaan työtuntien huono määrä. Suurin osa matalapalkkaisista hakevat osa-aikaistamistukea, eli toisin sanoen osittaista työttömyystukea ja saavatkin siivun rahaa Kelalta, vaikka ovat töissä. Eli toisin sanoen valtio maksaa puolet pätkätyöläisten palkoista. Firmat pitävät työtunnit matalina että saavat epäsuoraa työttömyystukea itselleen.
En suostu osa-aikatyöhön, koska rahat tulevat silloin monesta lähteestä, aina saa olla selvittämässä Kelaan sitä ja tätä. Koskaan ei tiedä, kuinka paljon ja milloin rahaa tulee. Pienituloiset ovat riippuvaisia asumistuesta, taas yksi epävarmuustekijä lisää. En todellakaan jaksa ainaisessa epävarmuudessa elämistä.
Joten vaikea vastata kyselyyn suoralta kädeltä.
Dapperi kirjoitti:
Muista työllistää meidät sairaat,vajaakuntoiset.Olisin töissä Ellen olisi työssä sairastunut.Paska mäihä!Olen moniosaaja,pidetty,Mutta sairastan todella paljon.Fyysisiä vikoja,nyt alkaa henkinen kun kantti murtua.Eikö mikään ihme..onko ihme
Moniosaaja ehkä, mutta kirjoittaa et osaa.
Se on suhteellista, erittäin vaikea määritellä summaa.
Itselle on 30€ tunti. Jos ei ammattitaidostani olla valmiita maksamaan enempää, niin ei sitten. He siitä kärsivät enemmän kuin minä. Minä kyllä tulen tuilla toimeen tarvittaessa.
Vastasin 13 €, mutta 12,50 € menettelee vielä. Ja näillä olen tehnytkin töitä viimeiset vuodet. Terkkuja kaupan alalta.
Vierailija kirjoitti:
Dapperi kirjoitti:
Muista työllistää meidät sairaat,vajaakuntoiset.Olisin töissä Ellen olisi työssä sairastunut.Paska mäihä!Olen moniosaaja,pidetty,Mutta sairastan todella paljon.Fyysisiä vikoja,nyt alkaa henkinen kun kantti murtua.Eikö mikään ihme..onko ihme
Moniosaaja ehkä, mutta kirjoittaa et osaa.
Osaatkos sinä muutakin kuin vittuilla?
-eri
Aika hölmö aloitus, kun riippuu pääasiassa siitä että mikä se työ on.
Johonkin voisin lähteä kympillä, mutta aika moneen työhön käypä palkka on paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa minimi palkka on jotain 11, 40 euroa tunti.
Siitä voi lähteä liikkeelle.
Saksassa ruoka on halvempaa.
Olen työelämässä, mutta vastaan silti. Sehän riippuu aivan täysin työstä. Kevyttä ja helppoa sisätyötä voisin tehdä alle 10€ tuntipalkallakin. Kovin fyysisesti raskaaseen en pystyisi vaikka siitä maksettaisiin mitä ja omaa koulutusta vastaavaa en suostuisi järjettömään alihintaan huutokauppaamaan (ei mun tuntipalkkani kyllä nytkään mikään järjetön ole).
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei varmaan kukaan usko, mutta olisin valmis tekemään töitä tuolla 8e tuntipalkalla JOS NÄMÄ EHDOT TÄYTTYVÄT: työ olisi mielekästä, työkaverit mukavia (ei ole pakko olla työkavereita) ja ennenkaikkea työaika olis ihmismäinen eli en suostu nousemaan klo 4.30, että pääsen raatamaan jotain viheliästä monotonista jaskatyötä.
huomioithan että tuo 8€ tunti ei ole netto vaan brutto.
Vastasin 11 e koska aika monella alalla (myös omani) tesin alkupalkka on siinä 10,50e hujakoilla. Kyllähän sillä jotenkin yksin elelee jos töitä oikeasti saa sen 40h viikossa.
Vierailija kirjoitti:
En suostu osa-aikatyöhön, koska rahat tulevat silloin monesta lähteestä, aina saa olla selvittämässä Kelaan sitä ja tätä. Koskaan ei tiedä, kuinka paljon ja milloin rahaa tulee. Pienituloiset ovat riippuvaisia asumistuesta, taas yksi epävarmuustekijä lisää. En todellakaan jaksa ainaisessa epävarmuudessa elämistä.
Joten vaikea vastata kyselyyn suoralta kädeltä.
Pitää sopparia tehdessä kysyä paljonko se tuntipalkka on eli paljonko tulee noin suurinpiirtein kuukaudessa. Tuntimäärät per viikko pitäisi näkyä myös työsopimuksessa, käytännössä jos se menee alle 40 tuntia viikossa niin aina voi yrittää hakea Kelalta lisätukia siihen mukaan etenkin jos palkkataso ei ole kummoinen siihen päälle.
Osa-aikaistamistukea haetaan työttömyystukilapulla. Ainoa asia mikä on eri on se että klikkaat sen "Olin tänä aikana työssä" ja merkkaat niille päiville milloin olit duunissa sen tuntimäärän ja muihin työtön. Ekalla kerralla pitää lähettää työsoppari mutta sen jälkeen tarvii vain lähettää tiliotteet.
Esim. minun työtunnit viikossa oli 28 tuntia, joten sain Kelalta 200 euroa tukirahaa. Kokonaisuudessaan kuukaudessa saamani raha oli noin 500-600 euroa suurempi mitä kuin jos olisin ollut työtön joten osa-aikatyö on silti aina kannattavampaa kuin työttömyys. 500 euroa on iso raha köyhälle. Ostin vuoden pituisen työsopimuksen aikana uuden pesukoneen, kävin hammaslääkärillä poistattamassa kaikki viisaudenhampaat ja remontoin jopa vähän taloakin.
Ei tuntipalkalla ole mitään väliä, kun laina lyhenee kuitenkin kuukausittain. Sellainen 1500 €/kk on ok jos työolot ovat hyvät.
Osa-aikatyöstä 15€/h, kokoaikaisessa pitää olla yli 16€/h. Mitään järkeä ei ole mihinkään ruputöihin lähteä.
Vastasin 12€ mutta ennen kun sairastuin oli palkka parempi.
Nykyään työnantajille tuo 8€/tunti on aivan liikaa kun työt pitäisi tehdä työttömyyskorvauksella että omistajat saisivat enemmän itselleen