Kuiinka paljon on "riittävästi" rahaa yhdelle ihmisellle?
?
Kommentit (26)
Joskuus tais joku sanoa jossain näin etttä yli 4 miljoonaa ei pitäiisi kenelläkään olla rahaaa.
Puhuuko ap nyt säästössä olevasta pääomasta vai nettokuukausipalkasta vai mistä?
Sanoisin että pääomaa olisi hyvä olla 1,5x velkojen määrä ja kk palkka 5000eur netto.
Riippuu mitä sillä pitäisi tehdä. Jos mulla olisi varallisuutta 800 000 euroa, toteuttaisin haaveitani ja jäisin ainakin toistaiseksi pois töistä.
Toisaalta toisella tavalla ajateltuna 2 000 e/kk on riittävästi sellaiseen säästeliäiseen elämään.
Vierailija kirjoitti:
4 milliä on jo aika iso kasauma rahaa yhdelle tyypille...
'
Jos tuo olisi kaikki omaisuus koko elämän aikana niin ei olisi ainakaan liian suuri "rikkaus-katoksi".
Moni elää suomessakin koko elämän yhteensä noin puolen miljoonan budjetilla.
Minimi on 3000e/kk nettona aikuiselle yhdelle. Jaetaan seuraavasti:
1000e asumiseen
1000e sijoittamiseen/säästämiseen
1000e käyttöön
Vierailija kirjoitti:
1000e asumiseen
1000e käyttöön
Milloin ja mihin niitä sijoituksia ja säästöjä saa käyttää?
nettona 2000e/kk tai 800 000 e kerralla, joka riittäisi hyvin loppuelämäksi, kun elelisi osingoilla.
Itse olen Helsingissä asuva sinkku ja koen että n. 2500 e/kk bruttotulot riittävät siihen ettei tarvitse kituutella ja rahaa on tarpeeksi satunnaiseen matkusteluun, itsensä hemmotteluun jne. Kun bruttotuloni olivat reilu 3000 e/kk koin ettei tarvinnut edes enää budjetoida vaan vaikka kulutin kaikkeen mihin mieli teki (ja laitoin myös säästöön) niin silti jäi ylimääräistä. Minulla ei vain ole kovin kallis maku ja mieluummin käytän rahaa esim. hyvään ruokaan kuin vaatteisiin. Niinpä eläin oikein tyytyväisesti alle keskituloillakin :)
Vierailija kirjoitti:
1000e asumiseen
1000e käyttöön
Mulla menee asumiseen tuosta neljännes ja tonnilla hoituu koko perheen (3 henkeä) kuukauden ostokset pl. bensa. Yksinäni pärjäisin nettotuloillani loistavasti nyt kun koti on jo velaton.
Saan 7800 euroa nettona kuussa eikä sekään ole minusta liikaa eikä edes tarpeeksi. Jäähän siitä säästöön useampi tonnin (noin 3000 kuussa) mutta enemmänkin saisi jäädä. Puolisoni saa lähes saman verran joten elinkustannukset menevät puoliksi, se tietysti auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoisia nettopalkkoja lueteltu.
No tässähän kysyttiinkin mikä on riittävästi rahaa. Riittävä rahasumma on melko suuri esimerkiksi nykyisiin palkkoihin verrattuna.
Sen verran ettei joudu kärsimään vilua eikä nälkää, ja laskut tulee ajoissa maksuun.
Sen lisäksi jos jää vielä jotain taskunpohjalle ettei koirat kintuille kuse, ja voi suoda itselleen joskus jotain ylimääräistä.
Itselleni on erittäin tärkeää että tulen toimeen omillani. Oman arvon tunto tulee minulla siitä ettei ole yhteiskunnan tai minkään muunkaan tahon elätti.
Riittävästi mihin? Ruokaan, säästöön, vaatteisiin vai mihin? Itse saan 2000 eur nettona ja se riittää hyvin elämiseen, kuluihin ja säästöön.
Riippuu täysin menoista 🤷