Miten kannattaa suhtautua alkoholistiin?
Kyse on veljestäni. En voi katkaista välejä kokonaan, enkä pysty hylkäämään häntä. Hän ei ole ikinä humalassa seurassani vaan juo aina yksin tai on ystävien kanssa, mutta silloin ei olla yhteydessä. Olemme yhteydessä yhteisen kesämökin, lastemme jutuissa ja vanhempiemme takia. Hän on muuten ihan ok tyyppi, mutta jos mainitsen alkoholiongelman, hänestä tulee tyly ja ylimielinen, saattaa jopa haukkua minua läheisriippuvaiseksi. Kun sitten totean että se olet kyllä sinä joka yhteyttä pitää, hän on hiljaa. Sitten pyytää anteeksi. Menee jokunen hetki, hän juo jne. Sitten taas soittaa kuulumisiaan. Säälin ja vihaan häntä. Olen hänestä huolissani ja minua pelottaa tulevaisuus kun näet jo merkkejä siitä että elämänhallinta alkaa pettää alkoholintakia.. Miten puhua alkoholistille niin että siitä voisi olla edes hitusen apua?
Kommentit (5)
Kannattaa pelastaa itsensä. Alkoholistia voi auttaa ainostaan juomaan, ei lopettamaan juomista.
Olet asettanut veljellesi jo rajat. Näet häntä, kun hän on selvä. Se riittää. Jos hän ei ole nuori, niin älä jankuta asioita moneen kertaan hänelle.
Alkoholistilta puuttuu tunteiden käsittelytaidot ja ainoa tapa tukahduttaa tunteet ovat juominen.
https://verkkokauppa.duodecim.fi/6677.html
No, jos veljesi ei hyväksikäytä sinua taloudellisesti jne, sinä teet nyt sen, mitä voit.
Eli olet hänelle tarvittaessa läsnä.
Ei alkoholistia voi auttaa muu kuin hän itse.
Minulla on alkoholistiystävä, johon joudun pitämään etäisyyttä, koska juominen on vienyt häneltä suhteellisuudentajun suhteessa omiin kykyihinsä ja siihen, mikä on sopivaa avun pyytämistä, mikä toisen ihmisen yksityisyyteen puuttumista.
Alkoholistia ei voi auttaa kukaan muu kuin alkoholisti itse. Millään muulla ei ole väliä kuin alkoholistin omalla halulla ja päätöksellä lopettaa juominen. Harva alkoholisti lopettaa. Useimmat ryyppäävät elämänsä tärviölle ja itsensä ennenaikaiseen hautaan.