Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HOITOALAN KOULUTUKSEN KÄYNEET!

Vierailija
09.01.2015 |

Minulla on ongelma, johon haluaisin hoitajien mielipiteen - opon luokse olen menossa 1,5 viikon päästä asiasta keskustelemaan.

Eli olen käynyt kuusi vuotta sitten lähihoitajaopintoja (kasvatuksen opetusohjelman kokonaisuudessaan näyttöineen) ja olen nyt jatkanut koulutustani töissäolon ja öitiysloman jälkeen. Minulta ouuttuu vain muutamia opintoviikkoja perusopinnoista jotka saisin suoritettua myt ennen kesälomaa ja pääsisin syksyllä erikoistumaan, MUTTA.. Minulla on tulossa tiivistetty työjakso ja näytöt hoidon ja huolenpidon sekä kuntoutuksen tukemisen jaksoista - 1,5 kuukaudessa molemmat näytöt ja työjaksot samassa paikassa yhdessä. Ainoa ongelma tässä nyt on se, että enhän mä näin kuuden vuoden jälkeen niitä asioita muista noista opinnoista mitä on opiskeltu! En ehdi käydä uudestaan niitä nyt ennen kesälomaa jos mielin suorittaa muut rästissä olevat pakolliset opinnot saati että sitten en ehtisi kyllä työharjoitteluun ja näyttöjä tekemään.. Olen yrittänyt opiskella kirjoista itsenäisesti noita opintoja mutta silti tuntuu että tarvitsisin ihan kyllä oppitunteja noihin liittyen. Olisiko järkevintä luopua nyt työ- ja näyttösuunnitelmista, ja käydä noita kursseja rauhassa ennen kesälomaa ja ensi syksy ja viivästyttää erikoistumisopintoja vuodella? Vai pääsisinkö onnistuneesti ja hyvin nuo näytöt läpi eli toisinsanoen ehdinkö töissä ollessa oppimaan sen mitä näyttöihinkin tarvitsee? Mitä mieltä ammattikunta on? Enkö oppisi sitten tarkemmin oman alani (erikoistun vanhusten hoitoon) hommat erikoistumisopinnoissa, vai..? Auttakaa - ja anteeksi kovin kappalejako jota ei varmaankaan taas näy! :)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdit hyvin käymään kaiken läpi. Älä murehdi.

Vierailija
2/10 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö näytön idea ole se, että näytetään että asiat jo osataan eikä niin että niitä vasta opetellaan, tai mun tapauksessani että niitä kerrataan ja palautellaan muistiin? :/

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa hiukan, mitä osaat? Tietääkseni näyttökriiteerit saa ainakin superin sivuilta, käy katsomassa sieltä.

Vierailija
4/10 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä koulussa hyväksytään suunnitelmasi? Tentitkö kaiken muu kuin työharjoittelut ja näytöt? Onko sinulla opintoviikot muiden aineiden osalta jo täys kun kerroit kuitenkin suorittaneesi vain KTO;n kokonaisuudessaan?

Vierailija
5/10 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin uudelleen, että sinulta puuttuu muutama viikko perusopinnoista. Ethän sinä millään pääse näyttöihin ellet ole niitä suorittanut. 6 vuotta on pitkä aika.

Vierailija
6/10 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 18:52"]Luin uudelleen, että sinulta puuttuu muutama viikko perusopinnoista. Ethän sinä millään pääse näyttöihin ellet ole niitä suorittanut. 6 vuotta on pitkä aika.
[/quote]

Puuttuu muutama viikko joita nyt juuri käyn ja jotka päättyvät juuri ennen työharjoittelun alkua. Ja se ei ollut pointti, vaan tuo osaaminen, ja tiedän että kuusi vuotta on pitkä aika - se tässä se pointti olikin :) Opon mielestä olisi paras vaan mennä sinne työharjotteluun ja tehdä näytöt, mutta olen epävarma osaamisestani kuten kirjoitin............... Näyttökriteerit tiedän ja olen aloittanut pohjustamaan näyttösuunnitelmaa. Kuitenkin, kuinka voin saada hyväksytyn (saati kiitwttävän jonka haluaisin) jos en ole koskaan päässyt katetroimaan, laittamaan nenämahaletkua, pistämään (paitsi 6v sitten lihakseen opiskelukaveria)... En tunne termejä (niitä parhaillaan harjoittelen niitäkin taas) ja sanastoa, verenpaineen sentään osaan ottaa ja vuoteet sijata sekä potilaspesut tehdä ja avustaa, vuoteesta nostot tehdä...

Ap

Vierailija
7/10 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vaan niille työjaksoille ja tee niistä asioista, joissa kaipaat eniten kertausta, valmiiksi lista ja kerro ne asiat ohjaajallesi. Kannattaa käydä katsomassa näyttökriteerejä, niin oleelliset asiat palaa helpommin mieleen. Kuinka pitkiä ne sun jaksot on? Näyttöhän on aina jakson päätteeksi, joten jos jakso on tarpeeksi pitkä, ehdit varmasti palauttamaan mieleen kaikki näyttöön tarvittavat tiedot ja taidot. Tsemppiä :)

Vierailija
8/10 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos :) Viisi viikkoa - sen aikana hoidon ja huolenpidon sekä kuntoutuksen näytöt. Ei ole hirveesti aikaa harjotella asioita.. Mulla on osaamisen tunnustamisia töissäolon takia - olin henkilökohtasena avustajana enkä mitään hoitotoimia oo ehtiny tekemään, siks en ymmärrä miks oon niistä saanu osaamisentunnustusta. En muista siitä päiväkodin näytöstä kyllä yhtään että montako päivää siitä oli näyttöä.. Jos näyttö olisi esim viikon, niin mullahan olisi kyllä sitten muutama viikko siinä aikaa harjotella noita asioita... ?

Ap

Vierailija
9/10 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin nuorisopuolella lähihoitajaksi, jossa näyttöpäiviä oli 3 per työssäoppiminen. Ehdit kyllä tuossa ajassa oppimaan kaiken tarpeellisen ja kun olet samassa paikassa koko ajan, on oppiminen nopeaa ja helpompaa. Sitä paitsi itse en ole esim. nenämahaletkun laittanut kuin vain yhden kerran ja senkin nukelle koulussa. Joten jos työssäoppimisen aikana ei sitä tule vastaan, ei asiaa pysty edes mitenkään näyttämään. Joten kaikkia asioita ei välttämättä tarvitse edes hallita näytössä, riippuu siitä millaiseen paikkaan menet työssäoppimaan. Joten eiköhän asiat järjesty ja jos jostain syystä et asioita hallitse näyttöön mennessä, niin juttele ohjaajasi ja opettajan kanssa, jos jaksoa pystyisi pidentämään tai pystyisit kertaamaan vielä esim. koulussa hankalia asioita :)

Vierailija
10/10 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon, stressi helpottui ainakin pikkasen ja sain taas motivaatiota alkaa kertaamaan itsenäisesti noita asioita.. :)

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi