Venäjää opiskellut, miten opit ne kaikki "seitsemän ässää"?
Minä en oppinut niitä koskaan kunnolla. En myöskään oppinut sitä, milloin sanassa oleva o:kirjain ääntyy o:na, milloin taas a:na. Boris lausuttiin muistaakseni venäjäksi 'Baris', mutta, mutta ...
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kovin hankalia olleet. Erottuvat niin selvästi toisistaan.
Monille tuntuu olevan vaikeinta oppia ы-äänne. Yksi mun opiskelukaverini ei oppinut sitä ikinä, niin venäjänmaikaksi kuin valmistuikin.
Pitää laittaa kieli rullalle kitalakeen ja ääntää ji, kaikilla ei taivu kieli.
Ei auta. Muita vinkkejä?
Tavallinen suomen j.
Tää.... itseasiassa auttaa. Tj, mj, vj.
Ei suomalainen osaa ääntää ässää kuin yhdellä tavalla ja sillä on pärjättävä myös vieraissa kielissä.
Poikkeuksena mahdollisesti erittäin musikaaliset henkilöt, jotka pystyvät toistamaan minkä tahansa kuulemansa äänteen.
Kokeile aloittaa ihan tavallisella jii:lla, vedä sitten alaleukaa hiljalleen taaksepäin, samalla kielikin siirtyy taaksepäin, jännittyy ja nousee hiukan. Ääniväylä siirtyy silloin tarpeeksi taakse.
Eihän venäjän kielessä ole kuin yksi S enemmän kuin mitä englannin kielessä on lausuttuna. Ero on vain se, että venäjässä niille jokaiselle on oma kirjoitusmerkki, kun taas englannissa pitää opetella melkein ulkoa, miten eri sanat lausutaan.
Ja tuo O:n ääntäminen riippuu taas siitä, onko se sellaisessa tavussa, jolla on paino vai ei ole painoa. Ja painon paikka pitää opetella ulkoa, siihen ei ole mitään sääntöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monille tuntuu olevan vaikeinta oppia ы-äänne. Yksi mun opiskelukaverini ei oppinut sitä ikinä, niin venäjänmaikaksi kuin valmistuikin.
Meille opetettiin, että pitää panna kynä poikittain suuhun ja sanoa sitten i. Lopputuloksena on oikea äänne.
Ihan venäjän oppitunnilla opin ne. Opettajan kanssa käytiin läpi. En sanoisi, että oli helppoa, mutta ei se niin vaikeaakaan ollut. Vaati pari oppituntia, että iskostui mieleen ja että osasi suhista ässät oikein. Toisaalta mä oon ns. kympin oppilas, jolle kaikki oppiminen tulee helposti ilman panostusta.
Mä olen opiskellut saksan kieltä kandiksi asti ja totta puhuen en tainnut kyetä kovinkaan paljon itseäni suullisesti ilmaisemaan. Nyt on kulunut aikaa ja olen seurannut youtubea yms niin osaan varmasti paremmin puhua kuin yliopistossa ollessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille opetettiin, että pitää panna kynä poikittain suuhun ja sanoa sitten i. Lopputuloksena on oikea äänne.
No tälleenhän se äänne tosiaan tulee. Mutta miten se pitäisi sitten pystyä toistamaan ilman kynää? Vai pitääkö lähteä Venäjälle kynä suussa?
Vierailija kirjoitti:
Eihän venäjän kielessä ole kuin yksi S enemmän kuin mitä englannin kielessä on lausuttuna. Ero on vain se, että venäjässä niille jokaiselle on oma kirjoitusmerkki, kun taas englannissa pitää opetella melkein ulkoa, miten eri sanat lausutaan.
Ja tuo O:n ääntäminen riippuu taas siitä, onko se sellaisessa tavussa, jolla on paino vai ei ole painoa. Ja painon paikka pitää opetella ulkoa, siihen ei ole mitään sääntöä.
Onpa vittumaista!
Tavallinen suomen j.