Mitä herkkuja tarjoatte lasten kaverisynttäreillä? Mun lapsi tuli eilen ihan kipeänä kotiin synttäreiltä.
Illan oli pojalla maha kipeä. Oli kuulemma ollut paljon erilaisia karkkeja, sipsejä, jäätelöä, suklaakastiketta ja limsaa. Tietysti lapsella oli mahdollisuus syödä maltillisesti, mutta kuka 10v siihen pystyy kun pöytä notkuu herkkuja?
Meillä on aina ensin tarjottu suolaisia välipaloja sitten vasta jätskikakkua ja karkkeja tms. Miten teillä?
Kommentit (21)
Meillä on tarjolla paljon erilaisia karkkeja, sipsejä, jäätelöä, suklaakastiketta ja limsaa.
Mä olen huomannut, että suolaiset eivät mene kaupaksi. Joten meillä hedelmiä, kurkku ja porkkatikkuja,sipsiä, karkkia, jädet (täytekakku ei mene kaupaksi)
Vierailija kirjoitti:
Poikasi toki syö kotonaan kunnollisen ruoan ennen synttäreille menoaan.
Tietysti söi, mutta silti tuollainen iso herkkumäärä kerralla ei voi tehdä kenellekään kovin hyvää. Hieman olin ihmeissäni kun sipsien lisäksi mitään suolaista ei ollut tarjolla. Toki kukin järjestää juhlat tavallaan eikä siinä mitään. Ihmettelin vain kun sain kipeän lapseni kotiin. Mutta juhlat oli olleet lapsen mieleen ja se on nyt pääasia, kun ei meillä tuollainen herkuttelu ole muuten tapana. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti söi, mutta silti tuollainen iso herkkumäärä kerralla ei voi tehdä kenellekään kovin hyvää. Hieman olin ihmeissäni kun sipsien lisäksi mitään suolaista ei ollut tarjolla. Toki kukin järjestää juhlat tavallaan eikä siinä mitään. Ihmettelin vain kun sain kipeän lapseni kotiin. Mutta juhlat oli olleet lapsen mieleen ja se on nyt pääasia, kun ei meillä tuollainen herkuttelu ole muuten tapana. Ap
Ihan mielenkiinnosta kysyn että miten mielestäsi suolan syöminen kumoaa sokerin ja rasvan liiallisen syönnin vaikutuksen?
Miksi vatsa tulisi vähemmän kipeäksi ahmimisesta jos vetää ensin suolaisia välipaloja?
Voisiko sitä vaikka opetella sellaisen kauniin taidoin kuin,
että❤️epäitsekkyys ja muiden ihmisten huomioimisen taito.❤️
Unohtamatta, että
Talo elää tavallaan ja vieraat tulee ajallaan.
Mä en ymmärrä lapsia, jotka eivät osaa rajoittaa syömisiään. Oma poikani on käynyt vaikka millaisilla synttäreillä eikä ole koskaan ollut maha kipeä, kun osaa syödä maltilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli aina tuollaiset juhlat, mutta kukaan ei ahminut itseään kipeäksi.
Meillä oli keitettyjä kananmunia, kotikaljaa (alkoholitonta), ruissipsejä. fetaa, omatekoista pitsaa, simaa ja täytekakkua.
No täytyy kyllä sanoa, että tiedän omien lasteni lisäksi myös paljon muita lapsia jotka osaavat syödä herkkujakin ihan kohtuudella eivätkä siis syö niitä koskaan pahaan oloon ja vatsakipuun asti. Herkkuja voi olla tarjolla vaikka kuinka paljon mutta eivät syö kuitenkaan liikaa. Onko teillä ollut kotona niin tiukka linja herkkujen kanssa, että lapsi ei ole oppinut kohtuutta? Omassa lapsuudessani muistan että meidän pikkukylällä yhden perheen lapset olivat oikein tunnettuja siitä, että kun kotona ei saanut herkkuja (tai jos sai niin hyvin vähän ja harvoin) niin sitten kavereiden synttäreillä vetivät kaksin käsin kaikkea mahdollista herkkua niin kauan että tuli oksennus. Kaikki kolme tämän perheen lasta ovat nykyisin ylipainoisia aikuisia ja minun kanssa samanikäinen luokkakaveri onkin aikuisena sanonut että syy on hänen mielestään siinä, ettei lapsena opetettu että herkkuja voi syödä kohtuudella vaan kotona oli käytännössä täysi sokeri- ja roskaruokakielto.
Opeta lapsi herkuttelemaan - kohtuudella. Jos kotona herkut on kielletty niin juhlissa joutuu sitten ahmimaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli keitettyjä kananmunia, kotikaljaa (alkoholitonta), ruissipsejä. fetaa, omatekoista pitsaa, simaa ja täytekakkua.
Lasten kaverisynttäreillä?
Riisipiirakoita ja munavoita, suklaakakkua ja suklaata on yleensä meillä synttäreillä (kaverisynttäreitä ei ole ollut).
Mun lapset on molemmat syöneet niin paljon karkkia, että oksu on tullut. He ovat sen virheen tehneet vain kerran ja sen jälkeen vanhempi on osannut olla syömättä liikaa ja nuorempikin toivottavasti (sen näkee sitten kun seuraava tilaisuus mässäilyyn tulee).
Ehkä ap sunkin lapses oppi nyt jotain itsestään.
Kannattaa varmaan nyt miettiä, että onko kotona lapsen ruokavalio tasapainossa myös herkkujen suhteen, kun lapsi noin kauheasti ahmii herkkuja kylässä ollessaan. Varsinkin kun oli ilmeisesti vielä syönyt ruuan kotona ennen synttäreille lähtöä.
Kyllä mäkin söisin, jos kotona ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tulee hiivasta ja sokerista🤔. Kerrotko sen mulle kun en tiedä. Valaise asiaa💡