Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Krooniseen unettomuuteen saa yleislääkäriltä vain masennuslääkkeitä?

Vierailija
09.01.2015 |

Onko kaikkialla näin? Että pitää mennä psykologille saadakseen oireeseen oikeat lääkkeet eli unilääkkeet?

Nyt olen kokeillut kaikki yleisimmät "ei tehoa masennukseen, mutta todettu pienenä annoksena auttavan unettomuuteen" -masennuslääkkeet ja edelleenkin olen uneton 2 vuoden kokeilujen jälkeen. Lääkkeistä tullut kyllä lisäoireina päänsäryt, oksettava päivän kahden huono olo ja huippaus, 10 pöhökiloa jne.

Olen 10 vuotta kärsinyt kroonisesta unettomuudesta. Viikossa saattaa olla 3 yötä, kun en tunne edes pätkien nukkuneeni lainkaan. Normiyönä nukun 1-3h ja aamuyön takuuvarmasti valvon. Tuli jo itku kaikista turhista lääkekokeiluista ja työpaikan lekuri viimein möläytti, että saadakseni ihan oikeat unilääkkeet, pitää minun mennä psykologille, yleislääkäri ei niitä saa kirjoittaa! Raivostuttaa!

Ja nettiä kahlatessani löysin väitteitä, ettei unilääkkeiden tehoa ole todistettu? Ettei niistäkään sitten tutkitusti ole todettu olevan apua unettomuuteen? Eli turha mennä edes hakemaan nimenomaan unettomuuteen lääkettä? Se on vain päästä kii/nukut kun riittävästi väsyttää?

Onko kukaan KROONISESTA unettomuudesta kärsinyt löytänyt LÄÄKKEISTÄ apua? Mistä ja millä annoksella? Ilman sivuvaikutuksia/oireita? Vai jostain ihan muusta kuin lääkkeistä?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene unettomuuteen erikoistuneelle psykiatrille. Ne erottavat työnsä puolesta unettomat masentuneista tai hulluista. Sellaiselta sain unilääkkeitä kun yleislääkärit olivat ennakkoasenteiden varassa.

Vierailija
2/17 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 09:48"]

Mene unettomuuteen erikoistuneelle psykiatrille. Ne erottavat työnsä puolesta unettomat masentuneista tai hulluista. Sellaiselta sain unilääkkeitä kun yleislääkärit olivat ennakkoasenteiden varassa.

[/quote]

Kiitos vinkistä! :( Ihan uskomatonta "hoitoa" taas...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kärsinyt 20v. Keinoja on mutta ainoa oikea osoite on tosiaan psykiatri. Psykologit eivät saa määrätä lääkkeitä.

Vierailija
4/17 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:00"]

Minä olen kärsinyt 20v. Keinoja on mutta ainoa oikea osoite on tosiaan psykiatri. Psykologit eivät saa määrätä lääkkeitä.

[/quote]

Ok, kiitos oikaisusta.

Vierailija
5/17 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toimii Triptyl 10-20 mg illalla. Toiminut jo 5v.

Vierailija
6/17 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:05"]

[/quote]

Hmm. Sain siihen viimeksi reseptin, mutten hakenut. Kun oli kuulema vastaavaa kuin sitä edeltänyt klotriptyl mite tms., mistä sain parin päivän päänsäryn ja todella huonon olon...

Vierailija
7/17 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:24"]

[/quote]

Hmm. Sain siihen viimeksi reseptin, mutten hakenut. Kun oli kuulema vastaavaa kuin sitä edeltänyt klotriptyl mite tms., mistä sain parin päivän päänsäryn ja todella huonon olon...

[/quote]

Vai vastaava kuin tenox. En enää muista, missä järjestyksessä noita kokeilin ja aina tyrkättiin vastaavaa toista kokeiltavaksi. Mistä ei tulis kamalaa oloa. Jotenkin se unettomuus tuntui lekurilta unohtuvan lääkekokeiluissa...:/

Vierailija
8/17 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuollaisen unettomuuden takana on jo jotakin muuta.. Jos joka yö on uneton ei oikea lääke ole unilääke, hyvin nopeasti tulee toleranssi eikä niistä saa apua..

Vierailija
9/17 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ikävät sivuvaikutukset kestävät usein vain alkuvaiheen, muutamia viikkoja. Kun sen yli jaksaa sinnitellä, lääkkeen todellinen vaikutus tulee usein positiivisesti näkyviin.

Vierailija
10/17 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:28"]

Kyllähän tuollaisen unettomuuden takana on jo jotakin muuta.. Jos joka yö on uneton ei oikea lääke ole unilääke, hyvin nopeasti tulee toleranssi eikä niistä saa apua..

[/quote]

Aha. Kiitos tiedosta. Kerrotko vielä, miksi en aamuöisin nuku? Unettomuuteni alkoi, kun valvoin koliikkivauvan kanssa puoli vuotta. Sen jälkeen en ole enää osannut aamuöisin nukkua. Nukahdan vapaapäivinä 06 aikaan vielä tunniksi, kahdeksi, mutta arkena joudun 05 nousee töihin.

Vierailija
11/17 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvauskeskuksen yleislääkäriltä stilnocteja. Auttavat minulla tosin pienensivät annosta kun ei sovi jatkuvaan käyttöön. Nyt sitten nukun taas vähän tai en ollenkaan. Viime ja toissa yö ihan hyvin, noin 6 tuntia sain nukuttua. Niitä edellinen yö 3 tuntia erittäin huonoa pätkittäistä unta. Jatkuvaan unettomuuteen on vaikea saada sopivaa kunnollista lääkettä. Imovaaneja kokeiltiin ja niillä ei nukkunut sen paremmin kuin ilman lääkkeitä. Haittaa niistä oli enemmän kuin hyötyä, aamuisin humalainen olo. Vituttaa kun lääkärit vihjailee väärinkäytöstä kun koittaa hakea apua. Yhdellä 10 mg pillerillä per ilta ei todella saa mitään päihdevaikutuksia.

Vierailija
12/17 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:34"]

Nuo ikävät sivuvaikutukset kestävät usein vain alkuvaiheen, muutamia viikkoja. Kun sen yli jaksaa sinnitellä, lääkkeen todellinen vaikutus tulee usein positiivisesti näkyviin.

[/quote]

Eipä tuollaisestakaan lekuri kertonut! Olen kokeillut pahimpia vähemmän aikaa... Lievemmillä sivuoireilla max 2kk. Ilman univaikutuksia.

Vierailija
13/17 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:36"]

Arvauskeskuksen yleislääkäriltä stilnocteja. Auttavat minulla tosin pienensivät annosta kun ei sovi jatkuvaan käyttöön. Nyt sitten nukun taas vähän tai en ollenkaan. Viime ja toissa yö ihan hyvin, noin 6 tuntia sain nukuttua. Niitä edellinen yö 3 tuntia erittäin huonoa pätkittäistä unta. Jatkuvaan unettomuuteen on vaikea saada sopivaa kunnollista lääkettä. Imovaaneja kokeiltiin ja niillä ei nukkunut sen paremmin kuin ilman lääkkeitä. Haittaa niistä oli enemmän kuin hyötyä, aamuisin humalainen olo. Vituttaa kun lääkärit vihjailee väärinkäytöstä kun koittaa hakea apua. Yhdellä 10 mg pillerillä per ilta ei todella saa mitään päihdevaikutuksia.

[/quote]

No itse en käytä lainkaan alkoholia ja moni noista kokeiluista sai kyllä aikaan pienelläkin annoksella tosi keljun huippaavan olon ja päänsäryn. Liekö kännissä samanlaista, en tiedä.

Itseä raivostuttaa täysin hakuammunta lääkekokeiluissa ja nuo selitykset, kuinka todettu huonoiksi masennukseen, mutta tehonneet univaikeuksiin. Olisi ohjanneet ajoissa psykiatrille, eikä antaneet ongelman pitkittyä näin.

Vierailija
14/17 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrilla käynti ei olisi yhtään huono ajautus. Se että heräilee aamuyöstä on stressin merkki ja syyt siihen kannattaa selvittää. Noin pitkään jatkunut unettomuus aiheuttaa monia ongelmia. Kannattaa myös lukea kirja Aikuisten unikoulu. Sen on kirjoittanut Markku Partinen ja Maarit Huovinen. Toivottavasti tilanne helpottaa!

Vierailija
15/17 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:54"]

Psykiatrilla käynti ei olisi yhtään huono ajautus. Se että heräilee aamuyöstä on stressin merkki ja syyt siihen kannattaa selvittää. Noin pitkään jatkunut unettomuus aiheuttaa monia ongelmia. Kannattaa myös lukea kirja Aikuisten unikoulu. Sen on kirjoittanut Markku Partinen ja Maarit Huovinen. Toivottavasti tilanne helpottaa!

[/quote]

Stressistä on puhuttu joka lekurireissussa, mutta stressi kuuluu myös elämään, eikä stressittömyys aina onnistu. Tutustun tuohon kirjavinkkiin ja varaan psykiatrille ajan:/ Kiitos.

Vierailija
16/17 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:24"]

[/quote]

[/quote]

Vai vastaava kuin tenox. En enää muista, missä järjestyksessä noita kokeilin ja aina tyrkättiin vastaavaa toista kokeiltavaksi. Mistä ei tulis kamalaa oloa. Jotenkin se unettomuus tuntui lekurilta unohtuvan lääkekokeiluissa...:/
[/quote]

Sulle on määrätty lääkkeitä, joita monet käyttävät unettomuuteen etkä ole hakenut? Lisäksi mm. Tenoxia käytetään unettomuuteen, lääkärin vika ei ole sun sivuoireet. Varmasti ja ihan syystä epäilevät sua vain mielenvikaiseksi ja lääkeriippuvaiseksi.

Vierailija
17/17 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:59"]

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:24"] [quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 10:05"] Mulla toimii Triptyl 10-20 mg illalla. Toiminut jo 5v. [/quote] Hmm. Sain siihen viimeksi reseptin, mutten hakenut. Kun oli kuulema vastaavaa kuin sitä edeltänyt klotriptyl mite tms., mistä sain parin päivän päänsäryn ja todella huonon olon... [/quote] Vai vastaava kuin tenox. En enää muista, missä järjestyksessä noita kokeilin ja aina tyrkättiin vastaavaa toista kokeiltavaksi. Mistä ei tulis kamalaa oloa. Jotenkin se unettomuus tuntui lekurilta unohtuvan lääkekokeiluissa...:/ [/quote] Sulle on määrätty lääkkeitä, joita monet käyttävät unettomuuteen etkä ole hakenut? Lisäksi mm. Tenoxia käytetään unettomuuteen, lääkärin vika ei ole sun sivuoireet. Varmasti ja ihan syystä epäilevät sua vain mielenvikaiseksi ja lääkeriippuvaiseksi.

[/quote]

Viimeisintä määräämäänsä kokeilua (!) en hakenut. Ihan turhautumisesta.

Toivottavasti sait tuossa itse purettua pahaa oloasi. Onnea omien riippuvuuksiesi selvittämiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi