10 lapsen isä narisee lapsilisienvähennyksistä iltalehdessä.
Tulot tällä miehellä 25-30000€ brutto vuodessa ja silti on tehnyt 10 lasta.
Kommentit (61)
Itselläni 8 lasta, 2-3 vuoden välein, kaksi jo pois tukien piiristä ja kohta kolmaskin.. että silleen
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 17:29"]Itselläni 8 lasta, 2-3 vuoden välein, kaksi jo pois tukien piiristä ja kohta kolmaskin.. että silleen
[/quote]
Tyhmästä päästä kärsii koko... talous?
Jaa minulla on samat tulot (30 000 euroa vuodessa), 2 lasta, 2 asuntoa (lainaa toki paljon), käyn 4x/ vuosi ulkomailla, on auto jne.
Tämä on sellainen juttu, jota tavallinen ihminen ei saata ymmärtää. Jos tuosta 30 000 eurosta menee esim. 20% veroihin, niin rahaa jää 2000 euroa/kuukausi. Tästä sitten maksellaan kahden asunnon vastikkeet, lainan (runsaan) lyhennykset + korot, kahden auton kulut sekä varsin runsas matkustelu ja lisäksi tietysti normaali eläminen.
En alkuunkaan käsitä miten tämä on mahdollista.
Kummallisia nämä lapsille maksettavien tukien vastustajat. Pitäisikö poistaa myös: tupakoivien hoitokustannukset, sairaiden lääketuet, työttömien tuet, mielenterveysongelmista kärsivien tuet, vammaisen lapsen synnyttäneiden tuet, opintotuet, yritysten tuet ja ylipäänsä kaikki tuet ja ehkä myös verot. Kukin pärjätköön omillaan, sekä olisi unelmien yhteiskunta?
Mun mielestä nämä päätökset vois tehdä niin, että koskee vasta syntyviä lapsia. Jää joissain tapauksissa ne mukulat tekemättä, mihin ei ole varaa.
Petosta tuollainen, että teet lapsia tietäen etuisuuksista, ja elät sen mukaan. Sitten ne pikkuhiljaa lopetetaan. Niitä lapsia ei kuitenkaan saa takasin mistä on tulleet. Saishan ne joo huostaanotetuksi, mutta sehän tulisi hemmetin paljon kalliimmaksi kuin että olisi saavutetut edut pidetty ennallaan.
Ja ei, tämä ei oikeastaan paljon koske minua rahallisesti. Minulla on vain yksi 15 v. lapsi, ja saan vain noin 10 e/kk vähemmän kuin ennen.
Unelmien yhteiskunta on se, että jokaisella on mahdollisuus hoitaa itse omat asiansa ja päättää että haluaako tukea vähempiosaisia. Nyt tukeminen on tehty pakolliseksi niillekin joilla ei ole siihen oikeasti varaa, hyvä jos itse pärjäävät palkallaan.
Kunhan nyt valittaa valittamisen ilosta. Mitä väliä
Kyllä itsekin tuota uutista (jonka linkki nyt tässä http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015010818986707_uu.shtml) lukiessa ajattelin, että jotain omaa vastuuta elämässä tulisi olla. Ainakin sen verran, ettei tehdä noin pienillä tuloilla 10 lasta.
Ikävää lapsille, että joutuvat elämään köyhyydessä ja nyt tulot laskevat vielä lisää.
Entäs poltetaanko perheessä tupakkaa tai maistuuko alkoholi?
Eihän vastuuta itse tietenkään pidä ottaa, mitä yhteiskunta oikein luulee?
Äitikö ei ole töissä? Saako sen linkin.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 09:56"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 09:28"]
Valtava summa tuo mitä isot perheet saa lapsilisiä!
[/quote]
Kymmenestä lapsesta saa lapsilisää 1536,74 euroa kuukaudessa, eipä taida muissa maissa olla tällaista etua.
[/quote]
Mä saan vähemmän käteen palkkaa.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 14:10"]
Äitikö ei ole töissä? Saako sen linkin.
[/quote]
Linkki laitettu aikoja sitten. Ja osaisit varmaan itsekin hakea sen Iltalehden sivuilta, kerta netti näyttää toimivan.
Ihan asiastahan se avautuu. Lapsiperheet eivät saaneet kauden alussa indeksikorotusta, kun moni muu vähemmän yhteiskunnalle tuottava taho sai. Nyt leikattiin lapsilisisiä, kun joiltain jätettiin antamatta indeksikorotus.
Lapsilisien leikkausta kompensoitiin verotuksessa alle 5 lapsen osalta. Käytännössä eniten leikattiin isoilta lapsiperheiltä, joilla on jo valmiiksi vähiten nettotuloa henkilöä kohden, kun saaman palkkatason vanhempiin.
Minusta perheillä on enemmän aihetta kritiikkiin. Verotus ei todellakaan huomioi perheitä ja nyt siirretään rahaa isoilta perheiltä pienemmille. Eikö indeksien leikkausten lisäksi muualta tosiaan olisi löytynyt supistamisen varaa? Edes sellaisilta, joilla ei ole lapsia, eikä tuota yhteiskunnalle, jolloin tuet tulevat täysimääräisinä tuen saajan käyttöön?
Heikoimmallahan nyt tuon uudistuksen jälkeen on töissä käyvien vanhempien isot perheet, jotka eivät saa sosiaalitoimistoista yhtään lisätukea. Jos ketjusta jotain päättelee, mammat täällä haluaisivat lapsiperheille enemmän leikkauksia.
Jaa a, aika vähän loppujenlopuksi per kk tippui lisät.. Ja jos on töissä niin tuskin maailma tai talous kaatuu. Varmaa joku provo koko uutinen
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 09:56"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 09:28"]
Valtava summa tuo mitä isot perheet saa lapsilisiä!
[/quote]
Kymmenestä lapsesta saa lapsilisää 1536,74 euroa kuukaudessa, eipä taida muissa maissa olla tällaista etua.
[/quote]
Mä saan vähemmän käteen palkkaa.
[/quote]
Samoin... nyt rupes ärsyttämään.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 07:54"]
Ei 30 000 brutto vuodessa elätetä 10 lasta!
[/quote]
Jos ajatellaan että tuo perhe ei olisi lisääntyneet kuin kanit, vaan joka lapsella olisi välissä 1,5 vuotta, niin tuo vanhin lapsihan ei olisi enää vähään aikaan ollut lapsilisän piirissä muutenkaan.
Näissä suurperhe, lapsia 6+ jotain, unohdetaan usein sekin ettei ne mukulat plutkahtele maailmaan joka vuosi. Paitsi lessuissa.