Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen äiti kieltää lapseltaan kivunlievityksen hammaslääkärissä?

Vierailija
08.01.2015 |

Tuli juteltua työkaverin kanssa ja hän sanoi kärsivänsä hirveästä hammaslääkäripelosta, koska häneltä oli porattu joskus lapsena kaksi reikää ilman puudutusta. Kysyin että onko allerginen puudutusaineelle, niin sanoi että ei ole, vaan äiti oli kieltänyt puudutuksen käytön.

En vaan pysty käsittämään miksi, MIKSI kukaan tekisi näin omalle lapselleen. Tuohan on aivan sadistista.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini teki joskus samoin. Syy: että oppisin pesemään hampaita tehokkaammin ja söisin vähemmän karkkia.

Vierailija
2/21 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaankin aika ilkeä äiti tekisi noin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on 70-luvulla paikattu varmaan ainakin tusina reikiä ilman puudutusta, enkä pelkää hammaslääkäriä. Vasta yläasteella kysyttiin haluanko puudutuksen. 

Vierailija
4/21 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa halusi säästää rahaa yksityisellä. Puudutuksesta on voinut joutua maksamaan ekstraa ja on halunnut myös rangaista samalla.

Vierailija
5/21 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan samat äidit jotka eivät anna pistää HPV-rokotetta lapsilleen.

Vierailija
6/21 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miten hammaslääkärit suostuvat näihin ilman terveydellistä syytä. Sanoisin että ollaan aika lähellä kidutusta kun vastahakoista, pelokasta ihmistä porataan hermoon ilman mitään kivunlievitystä.

Ymmärrän jos aikuinen itse kieltäytyy kivunlievityksestä, mutta lapsi ei voi valita.

Vierailija
7/21 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä 70-luvulla tainnut kummoisia puudutuksia saada. Ihme marttyyri työkaverisi.

Vierailija
8/21 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli usein reikiä ala-asteella (80-90-luvulla) eikä koskaan laitettu mitään puudutteita. Hirveää oli ja pelkäsin hammaslääkäriä yli kaiken. Isompana opin vasta hoitamaan hampaitani niin, ettei mitään reikiä enää tullutkaan ennen kuin olin ylin 30-vuotias. Silloin kysyttiin, laitetaanko puudute, mutten tietenkään ottanut, koska lapsenakin kärvistelin ilman. Ei tuntunut enää niin pahalta...

Vierailija
9/21 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 20:22"]

Eipä 70-luvulla tainnut kummoisia puudutuksia saada. Ihme marttyyri työkaverisi.

[/quote]

Kyse on parikymppisestä, joten varmaan 90-luvulla tapahtunut.. Minut on kyllä puudutettu aina ihan kysymättä.

Vierailija
10/21 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 11v ei halua puudutusta. Just paikattiin yksi pikkureikä ilman. Puudutuspiikki kuulemma sattuu enemmän kuin porauksen vihlonta.

Vierailija
11/21 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, ennen oli normaalia kouluhammaslääkärilla, että mitään puudutuksia ei annettu...sellaista. itse otan nykyään aina puudutuksen ja en sitä kieltäisi keltään.

Vierailija
12/21 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla moni vanhempi teki näin pienemmän lapsen kanssa. Syy oli lama-ajassa ja kaikilla oli rahat tiukilla. Puudutus maksoi extraa ja ihmiset ajattelivat että kyllä se lapsi sen kuitenkin unohtaa.

Vierailija
13/21 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 20:23"]

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 20:22"]

[/quote]

Kyse on parikymppisestä, joten varmaan 90-luvulla tapahtunut.. Minut on kyllä puudutettu aina ihan kysymättä.

[/quote]

Tää onkin tää 90-luvun pullamössöpolvi. Vuosikymmen taaksepäin niin kukaan ei saanut puudutuksia.

Vierailija
14/21 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 11v ei halua puudutusta. Just paikattiin yksi pikkureikä ilman. Puudutuspiikki kuulemma sattuu enemmän kuin porauksen vihlonta.

[/quote]

Riipuu hampilekuristakin, miltä puudutus tuntuu. Kävin paikatuttamassa pari reikää yksityisellä ja pyysin esipuudutuksen neulalle (olen pelkopotilas) ja silti sattui niin hemmetisti se puudutus että tuli aivan vesi silmiin silkasta kivusta. Menin sitten seuraavalla kerralla toiselle hammaslääkärille ja hän laittoi puudutuksen ilman esipuudutusta enkä tuntenut MITÄÄN. Riippuu varmaan puudutuspaikastakin? Ensimmäinen tuli ylähampaiden alueelle etupuolelle ja toisella kertaa pistettiin johtopuudutus alaleukaan.

Vierailija
15/21 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 20:28"]

[/quote]

Riipuu hampilekuristakin, miltä puudutus tuntuu. Kävin paikatuttamassa pari reikää yksityisellä ja pyysin esipuudutuksen neulalle (olen pelkopotilas) ja silti sattui niin hemmetisti se puudutus että tuli aivan vesi silmiin silkasta kivusta. Menin sitten seuraavalla kerralla toiselle hammaslääkärille ja hän laittoi puudutuksen ilman esipuudutusta enkä tuntenut MITÄÄN. Riippuu varmaan puudutuspaikastakin? Ensimmäinen tuli ylähampaiden alueelle etupuolelle ja toisella kertaa pistettiin johtopuudutus alaleukaan.

[/quote]

Minua on viimeksi porattu joskus yläasteella, mutta muistan että puudutuspiikki tuntui jotekin kivalta. :D Omituisesti vähän kirpaisi ja kutitti ientä, muistan vain sen, että oli hirveän hankalaa pitää suuta kunnolla auki, kun ei voinut vetää huulia ylös. Myös kieli tuntui valuvan minne sattuu ja pelkäsin koko operaation ajan että se valuu vahingossa poran eteen.

Vierailija
16/21 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sama äiti ei anna kuumeiselle lapselleen mehua juotavaksi, kun perheessä on periaate, että vain vettä (ja mahd maitoa) juotavaksi. Ihan sama, vaikka lapsi sitten kuivuisi..

Vierailija
17/21 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 24v ja koskaan ei ole puudutusta laitettu eikä kyllä hammaslääkäri ole sitä ehdottanutkaan. Eihän se poraus tunnu missään?! Hermoon ohuessa voi vähän vihlasta, mutta kyllä se enemmän sattui kun peukalo jäi oven väliin...

Vierailija
18/21 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puudutus on paljon pahempi kuin poraus.

Vierailija
19/21 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin alkoi nyt ihmetyttämään tämä puudutus -juttu. Onko sellainen yleistäkin nykyään? Koskaan ei ole puudutettu, ei ole edes kysytty. Viimeksi porattiin yths:llä joskus 2005, eikä lääkäri silloinkaan mistään puudutuksista puhunut. Minusta ei ole puudutuksen väärti homma normaali paikkaustoimenpide, toki ymmärrän, jos on pieni lapsi kyseessä niin puudutettuna voi olla miellyttävämpi kokemus. Ja juurihoidot jne. varmasti vaatii asianmukaiset aineet.

Vierailija
20/21 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain tietää vasta lukiossa, että voidaan puuduttaa kun hammasta porataan. Mulla oli ollut reikiä maitohampaissa mutta ei kai vielä rautahampaissa. Poraaminen ei ollut tuntunut miltään. Kaveri oli menossa hammaslääkäriin ja sanoi, että aikoo pyytää puudutuksen. Tää tapahtui kuitenkin 90-luvulla, ei viime vuosituhannen alussa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi