Miten estää lasta tilaamasta appstoresta?
Helppoa eikö vaan, ei vaan anna apple id-tunnusta lapselle? Joo, siis näinhän me ollaa tehty. Lapsella on kuusinumeroinen tunnus, millä saa ipadin auki, mutta ei apple-id-tunnusta.
Ja silti pystyy tilaamaan. En meinannut uskoa, mutta kokeilin ja totta se on. Jos lapsi klikkaa ”salasana unohtunut” kohtaa ja salasanan nollaamista, niin pystyy nollaamaan appeid-salasanan sillä kuusinumeroisella koodilla, millä koko ipadiin saa auki.
Voiko tämän jotenkin estää?
Oon aina miettinyt, että onpa huolimattomia vanhempia niissä jutuissa, kun lapsi tilannut jotain appstoresta. Että miksi ovat antaneet apple id salasanan. Mutta siis nyt tajuan. Koko salasanaa ei tarvita. Tarvitaan vaan numerokoodi, millä ipadin saa auki.
Kommentit (3)
Juuri se salasanan ohittaminen tässä minua ottaakin erityisesti pattiin. Kun sitä kuvittelee olevansa järkevä ja estävänsä tällaiset etukäteen. Appstoressa on valittuna, että joka kerta vaaditaan salasanaa ja tätä salasanaaa lapsella ei ole. Ja kuitenkin pystyy tilauksen tekemään.
Nyt löysin applen neuvonnasta kohdan, jossa voi hakea hyvistystä lapsen tekemästä ostoksesta ja siellä oli se lapsen tekemä ostosvaihtoehto ihan ensimmäisenä hyvityssyynä. Eli taitaa olla aika yleistä tämä. No, ei mikään ihme. Tästä ei todellakaan ole varoitettu. Missän jutuissa, missä puhutaan lapsen ostoksista ei mainita, että se on todellakin on mahdollista pelkästään avauskoodilla. Kuinka moni vanhempi tietää tämän? Veikkaan, ettei kovinkaan mpni.
Ja juu, lapsen kanssa on keskusteltu. Maksoi tilauksen omista rahoistaan ja on pahoillaan. Ja tietenkin se appi poistettiin, vaikka joutui sen maksamaan. Minun ratkaisuni ei ole se, että lapsi ei saa enää padia käyttöönsä vaan se, että yritetään uudestaan. Ja toivottavasti oppii.
Voi estää. Ette anna laitetta lapselle niin oppi olemaan tilaamatta. Ja tilinumeroa ei kannata laittaa mihinkään lapsen laitteeseen edes väliaikaisesti, sitä tilinumeroa ei nimittäin välttämättä saa sieltä pois. Salasanan ohittaminen kuulostaa siltä, että kannattaisi vinkata juttuvinkiksi jollekin lehdelle.