Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yleinen luku-ja kirjoitustaito ovat kutakuinkin sama kuin demokratia, oikeusvaltio ja ihmisoikeudet

Ei mene kaaliin.
31.10.2021 |

Kalevasta 31.10-21
Kopioitu tärkeää asiaa ( tässä on vain kirjoituksen osa).

Yleinen luku- ja kirjoitustaito ovat kutakuinkin saman ikäisiä kuin ovat demokratia, oikeusvaltio ja ihmisoikeudet.

Vain lukeva ymmärtää, miten yhteiskunta ja poliittinen järjestelmä toimivat ja miten voi itse vaikuttaa asioihinsa demokratiassa.

Kun enää vain harvat osaavat kunnolla lukea ja kirjoittaa, katoaa pohja myös demokratialta. Sehän perustuu oletukselle siitä, että kansalaiset ovat kyllin valistuneita hallitakseen itse itseään.

Luku- ja kirjoitustaito olivat vuosituhansia suppean eliitin yksinoikeuksia. Tietämätön rahvas taas uskoi ja totteli auktoriteettejaan, teki, mitä he tahtoivat.
Olemme matkalla samantapaiseen harvainvaltaan.
Tämä ei ole dystopiaa, pelon utopiaa, vaan karua todellisuutta jo nyt.

Juuri tästähän oli kyse esimerkiksi Donald Trumpin valtakaudessa, vaihtoehtoisissa totuuksissa, salaliittoteorioissa, pelon ja vihan kylvössä, joille se rakentui.

Jotkut sanovat, ettei luku- ja kirjoitustaidon häviäminen niin suuri onnettomuus olisi.
Nehän ovat olleet koko kansan omaisuutta vain noin sata vuotta, ja sitä ennenkin on tultu toimeen.

Olen jyrkästi eri mieltä. Sivistyksellä on mittaamaton itseisarvonsa.
Ihmiskuntaa uhkaavat monet vakavat ongelmat, kuten ilmastonmuutos.
Tarvitsemme kaiken tiedon, taidon ja sivistyksen ja kaikki ihmiset mukaan, jotta selviytyisimme.

”Moni ei osaa kirjoittaa edes tolkullista työhakemusta. Huono luku- ja kirjoitustaito ovatkin syrjäytymisen ja muiden sosiaalisten ongelmien tärkeimpiä syitä.”

YRJÖ RAUTIO Kirjoittaja on kokenut politiikan toimittaja, joka on työskennellyt sanoma- ja aikakauslehdissä.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt itsekin. Onko tulevaisuudessa niin, että rahvas "kouluttaa" itseään lähinnä Youtube videoiden avulla, ja analyyttisempi teksti ja kyky lukea sellaista on lähinnä eliitin hallussa. Paljon näkee nykyäänkin nuoria ihmisiä, jotka eivät kykene lukemaan pitkiä tekstejä ja hankkivat tietonsa lähinnä somesta. Yhteistä näille ihmisille on umpisurkea yleissivistys ja tietoisuus historian syy-seuraussuhteista, eli toisin sanoen puuttuu ymmärrys siitä miksi yhteiskunta on nykyään sellainen kuin on. Jos demokratia on tulevaisuudessa tällaisten käsissä, niin huonosti tulee menemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla