Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tänään on kulunut 6 vuotta hätäsektiosta..

Vierailija
08.01.2015 |

ja aamulla pääsi itku kun tajusin, miten monta asiaa olisi voinut mennä pieleen. nyt vasta iski järkytys ja tajusin, ettei meillä välttämättä olisi tuota reipasta tyttöä aukomassa paketteja aamupuuron jälkeen. tai että minä en välttämättä olisi leipomassa tytölle kakkua.. :(

eli, kuusi vuotta sitten hakeuduin päivystykseen "epämääräisen huonon olon" (joka ei ollut siis fyysistä pahoivointia, vaan jotain mitä oli vaikea pukea sanoiksi) ja päänsäryn vuoksi. luulimme että kävisin vain pyörähtämässä sairaalassa: eteiseen jäi valot, keittiön pöydälle lappu johon täyttelin vauvan liikkeitä. pääsin otettiin jonon ohi ja lääkäri havaitsi heti että arastelin valoa, samoin verenpaine oli pilvissä. minut majoitettiin osastolle ja aloitettiin virtsankeräys, vauva potki ja kaikki tuntui  olevan vielä hyvin. en ollut kuullut koskaan raskausmyrkytyksestä, enkä ollut peloissani..

sitten, kolmas aamu osastolla. oksensin aamupuuroni ja painoin kutsunappia, tämän jälkeen alkoi horkkamainen vapina ja kykenin vain kaatumaan sängylle.  muistan hälinän, lauseen " kymmenen minuuttia ja vauva ulos!", sekä sen, että minua pyydettiin riisumaan korvikset ja sain virtsakatetrin. silmille viskatitiin liina, leikkuriin- ja taju pois.  kaikki kävi niin äkkiä etten osannut pelätä, lähinnä olin hölmistynyt. mies joi ennätysvauhtia kahvinsa ja ajoi sairaalan, jossa kerrottiin että vauva voi hyvin "joskin vähän kellertää" mutta minä olin tajuton & teholla.

kun heräsin, se ei todellakaan vastannut kuvitelmiani. jokainen varmaan kuvittelee esikoisensa syntymän? olin turvonnut, uupunut, puolisokea, kiinni letkuissa. kun sain nähdä pienen, tumman (keltaisuuden takia) tyttäreni en tuntenut oikein mitään. olin että "jaa. ihan kiva, viekää pois". vasta seuraavana päivänä (vai oliko se sitä seuraavana?) tajusin että vauva!! jumalauta, minulla on vauva!!! missä se on? sain kuvia ikävää lievittämään, välillä myös tytön itsensä livenä hetkeksi syliin. olin vahvasti lääkitty ja imin mannavelliä nokkamukista, silti sisäistin sen että olin nyt äiti ja tyttö oli henkilökunnan mukaan kunnossa, vaikkakin kellertävä & veltto. lääkkeet..

kolmen päivän päästä pääsin tavalliselle osastolle, en saanut kävellä enkä vauvaa viereen ja minua komenneltiin kovasti nukkumaan. verenpaineet olivat pilvissä, joissain muissakin arvoissa häikkää. vatsassa kulki niittirivi ja naama oli pöhöttynyt kuin juopolla..

vauva oli selvinnyt lääkkeiden aiheuttamalla tokkuralla: oli "tarpeeksi täysi-aikainen".  oma toipumiseni taas oli hidasta, verenpaineet eivät laskeneet eikä minua päästetty kotiin. kolme viikkoa olimme osastolla, kunnes mies ärähti että "antakaa sille nyt lääkkeet ja päästäkää kotiin". verenpaineet korjautuivat muuten parissa päivässä!

loppu siis hyvin, kaikki hyvin. mutta pitkään aikaan en tajunnut, että MINÄ olisin voinut KUOLLA.  VAUVA olisi voinut KUOLLA tai VAMMAUTUA :O ei ole itsetäänselvää, että olemme molemmat elossa ja kunnossa!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen, itselläni oli kolmas synnytys viedä hengen. Teho-osaston kautta lopulta pääsin vauvan kanssa kotiin. En sitä kaikkea kauhuutta uskalla vieläkään kunnolla ajatella, tyttären ensimmäinen syntymäpäivä oli yhtä tuskaa, mielessäni koko ajan leikkaussali ja kaikki se valtava hätä ja kiire.

Nyt tuosta kaikesta on pian 5 vuotta, sen jälkeen olen yhdestä synnytyksestä jälleen selvinnyt hengissä, tosin vaikea synnytys se oli ja pitkään olimme sairaalassa (kuukauden) ja vatsassa potkii jälleen vauva, laskettu aika käsillä näinä päivinä. Pelottaa... 

Vierailija
2/5 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2, miten uskallat tehdä enää lapsia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan voi olla viimeisillään raskaana eikä siihen mennessä koskaan kuullutkaan raskausmyrkytyksestä?

Vierailija
4/5 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa jäi pitkään tämä ketju avaamatta, kun luin vahingossa "hätäerektiosta" enkä ollut riittävän utelias ottamaan selvää, mistä on kyse. 

Onneksi teillä meni kaikki hyvin! Varmasti vuosipäivä nostaa aina tunteet pintaan.

Vierailija
5/5 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 18:34"]

2, miten uskallat tehdä enää lapsia?

[/quote]

En tiedä. Olen saanut sairaalassa parasta mahdollista hoitoa tähänkin asti, joten yritän vain uskoa, että tästäkin selvitään. Ainahan synnytys voi mennä pieleen, vaikka ei tällaista synnytyshistoriaa olisikaan. Tämä pian syntyvä lapsi kyllä jää viimeiseksemme, sen olemme mieheni kanssa päättäneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi