Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravintolassa kuultua

Vierailija
08.01.2015 |

Olin ravintolassa lounastamassa kun kuulin mitä naapuripöydässä puhuttiin. Joku kertoi että hänen työtilanne on se että sopimuksia on lyhyissä pätkissä, ilmeisesti enintään muutama kuukausi kerralla.

Menin vähän solmuun. Kukaan ei voisi pitää moista tilannetta kestävänä, ja vaikea kuvitella että joku vähän paremmin koulutettu (ei harjoittelija tms.) suostuu pidemmäksi aikaa tuollaiseen pompotteluun. Minä jättäytyisin pois työelämästä ja menisin seuraavaksi kouluttautumaan paremmalle alalle. En nyt voi tietää kyseisen henkilön asioita tarkemmin, mutta silti. Mitä muilla tulee mieleen?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh heh, varmaan hän olikin ainut ihminen jolla tommonen tilanne.

Vierailija
2/7 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 17:38"]

[/quote]

Aivan varmasti muuten onkin. Heh heh.

Mutta se on silti törkeää. Ei ihmiset kouluttaudu ja velkaannu monta vuotta että ne pääsisi kynsin hampain pitämään edes jostain leivänsyrjästä kiinni, jos niin suodaan. Mahtaa olla hirveää olla tuollaisessa tilanteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 17:45"]

[/quote]

Mutta se on silti törkeää. Ei ihmiset kouluttaudu ja velkaannu monta vuotta että ne pääsisi kynsin hampain pitämään edes jostain leivänsyrjästä kiinni, jos niin suodaan. Mahtaa olla hirveää olla tuollaisessa tilanteessa.

[/quote]

Totta, miksi hän ei perusta yritystä ja palkkaa sinne niitä,  joita pompotellaan pätkätöissä. Uskoisin, että työntekijöitä olisi helppo saada. Ongelmana voi olla se, mistä saadaan palkkarahat, mutta eihän se oli koskaan ongelmana vai mitä ap.

Vierailija
4/7 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 17:47"]

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 17:45"]

[/quote]

[/quote]

Totta, miksi hän ei perusta yritystä ja palkkaa sinne niitä,  joita pompotellaan pätkätöissä. Uskoisin, että työntekijöitä olisi helppo saada. Ongelmana voi olla se, mistä saadaan palkkarahat, mutta eihän se oli koskaan ongelmana vai mitä ap.

[/quote]

Ymmärsin itse kyllä että töitä hänellä olisi, mutta työsopimus tulee vain lyhyissä pätkissä.

Vierailija
5/7 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen korkeakoulutettu nainen ja olen ollut töissä yhdellä ja samalla kunnallisella työnantajalla 11v ajan yhtäjaksoisesti. Koko ajan pätkissä. Jos hyvin käy, pätkä on parin kuukauden pituinen. Enintään. Lyhyimmät on olleet parin päivän pituisia. En ole laskenut, montako pätkää minulla on perättäin ollut, mutta niitä täytyy olla lähemmäs sata, ellei yli. Iso kunnallinen työnantaja, ei sellaisen kanssa neuvotella. Kaikilla työkavereillani on sama juttu. Voisin tietysti irtisanoutua, mutta yksityispuolella en voisi tehdä näitä samoja työtehtäviä, joista kyllä tykkään. Onneksi minulla tämä pätkätyö ei ole ollut ongelmana asuntolainanhaussa, minut on pankin arviossa ilmeisesti katsottu ns vakinaista vastaavaksi (mitä auttanee alallani olevan hyvä työtilanne, saisin kyllä töitä muualta, jos haluaisin.) Pätkiä on myös aina jatkettu äitiyslomien ja hoitovapaiden yli.

Vierailija
6/7 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis alan oikein voimaan pahoin kun ajattelen sitä epävarmuutta. Työttömyyskorvaukset tulisi 28 päivän välein ja asumistuet kerran kuussa säännöllisesti vaikkei niillä juhlitakaan. Se olisi se parempi vaihtoehto.

Vierailija
7/7 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti useimmilla, etenkin nuorilla koreakoulutetuilla naisilla, valtion tai kuntien leivässä kiinni olevilla on tuollainen tilanne. Jopa sairaanhoitajillakin, vaikka pulaa olisi. Ei siinä mitään naureskeltavaa ole vaan se on todella surullista. Vaikuttaa siltä, että päättäjät ja ammattiliitot ovat täysin kädettömiä asiassa, mikä vaikuttaa koko yhteiskuntaan ja yksilöiden elämään. On vaikea kuvitella kahden kuukauden pätkätöiden ainakaan edistävän perheen perustamista, lainanottoa, asuntojen ostamista tai muita isoja päätöksiä elämässä. Kaikista kun ei ole yrittäjiksikään.