Työtön. Pysy työttömänä kunnes saat kokoaikatyöstä kunnon palkkaa.
Ja pääset kaikenlaisista tuista eroon.
Oma virheeni oli tehdä töitä mainostenjakajana. Sain n. 100€/kk. Sitten sairastuin ja jouduin sairaalaan. En sen reissun jälkeen kyennyt hoitamaan "työtäni". Työkkäri ja Kela katsoivat sen kieltäytymiseksi työstä. Jouduin maksamaan Kelalle 1400€. Sovittiin että se maksetaan takaisin ottamalla 100€ pois kuukaudessa asumistuesta. Ei mitään mahdollisuuksia valittaa päätöksestä.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
On todellakin kokemusta!
Luulin, että kaikki työ kannattaa, otin kolmen viikon työn vastaan.
Jäin miinukselle 200€ verrattuna siihen, että olisin laiskotellut työttömänä ja saanut tukia.
Mikä oli todistettava ! (soveltaen MOT).
Aivan typerää. Kannatan kaikkien tukien poistamista ja kansalaispalkkaa tilalle. Ja sitten saa tehdä lisätöitä vapaasti jos onnistuu löytämään. Poistuisi Kelan byrokraattinen ja kallis härdelli.
Vierailija kirjoitti:
Tarpeeksi pitkään kun on työttömänä niin ei kukaan enää halua ottaa töihin. Siinä mielessä on parempi olla huonossakin työpaikassa samalla kun etsii parempaa. Tietysti jos haluaa loppuelämän vain maata niin asia on eri.
Elämässä on muutakin kuin työ. Olen terveempi ja on vähemmän stressiä, kun olen nyt saanut olla kotona.
En tiedä onko tämä asia ollut MOTn agendalla? Pitäisi olla. Kiusaamiselta KELAn ja TEn touhut tuntuvat.
Kela tekee omia tulkintojaan ihan mistä tahansa. Mun poika muuttui ei-allergiseksi kun lääkäri oli kirjoittanut allergiatestit uusitaan. Ne oli tulkittu "allergiatestit vasta tulossa, ei todettu", vaikka hoitotukea oli tullut vaikeiden allergioiden ja toisen sairauden takia siihen asti viisi vuotta. Valitus ei mennyt läpi. En mä sitä rahaa edes tarvinnut, mutta lääkäri käski hakea. Se oli pieni tuloihin nähden ja ruokakuluihin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Jopa koulutuksesta kieltäytyminen katkaisee työttömyyskorvaukset jo samana päivänä. Pikaista toimintaa.
Tukien maksaminen katkaistaan nopeasti, mutta se onkin sitten ainoa asia, mikä tapahtuu siellä nopeasti.
Onko tosiaan niin, että vähäisetkin tulot pudottavat tukia saman verran ? Ei mitään järkeä.
Sen pitää olla kokoaikatyö kunnon palkalla. Yhtä juhlaa, kun pääsee kaikista tuista eroon.
Ei ole enää sossunkaan tätien pomputeltavana. 100% työkyvyttömyyseläkkeelle en halua vielä.
Monesti ei kannata syyttää työtöntä, miksi ei ota vastaan jotain työtä. Vika on päättäjissä ja koko systeemissä. Tätä siis kutsutaan kannustinloukuksi, ja se juuri tekee sen että pienipalkkaista, tai muutaman viikon pestiä ei kannata ottaa vastaan.
Miten käy jos on kaksi osa-aikaista työsopimusta? Ja joutuu irtisanoutumaan toisesta (pienemmät tunnit).
Olen saamassa lisätöitä mutta maanantaina menisi työt päällekkäin. Eli purkaisin koeajalla toisen osa-aikaisen työsopimuksen vedoten päällekkäisyyteen.
Mitenkö päädyin työttömäksi ? Kuuluin liittoon. Firmassa oli YT-neuvottelut. Vanhimmasta päästä lomautettiin. Sitä jatkettiin puoli vuotta kunnes sitten irtisanottiin. Muuten ymmärrettävää mutta jo vähän ennen YT-neuvottelua osastoni pomo palkkasi nuoremman miehen hoitamaan samoja tehtäviä kuin minä. Luottamusmiehestä ei ollut mitään apua ! Kunhan oma "vakanssi" säilyi.
Työnhakijalle: Ota vastaan mikä tahansa kokoaikainen työ johon vain kykenet. Vaikka ei vastaisi koulutusta tai kokemusta. Sinä aikana haet jatkuvasti toivomaasi työtä. Pysyy TE, KELA ja Sossu hiljaa. Uskon että onnistut, koska työnantajan näkökulmasta olet vahvasti motivoitunut työntekoon.
Tämä oli oma reittini töihin. Olin omaishoitajana ja siivoojana. Sitten ohjelmistoyrityksessä teknisenä asiantuntijana.
Ota selvää mitkä alat kärsivät työvoimapulasta.
Jos ei ole mitään tutkintoa vielä tai haluat vaihtaa ammattia, niin oppisopimuskoulutuksessa oppiminen tapahtuu suurimmaksi osaksi työpaikalla käytännön töissä. Voit opiskella vaikkapa ammatillisen perus-, ammatti- tai erikoisammattitutkinnon. Vaativimmissa töissä palkat ovat hyvät.
Näin ajattelin tehdä.
Kunnon palkka (2500 € netto) ja mielenkiintoinen sekä motivoiva työ. Nuo vaaditaan, että töihin menen.
Huvittavinta omalla kohdalla on että palkat monille aloille, joita voisin tehdä (ja multa löytyy koulutus) ovat 1200e-1500e/kk.
Saan tukia 1002e/kk. Kyllä tässä saa laskea kannattaako tehdä 40h/vko, jos ei onnistu löytämään hyvää työyhteisöä, mihin aidosti haluaa päivänsä tuhlata.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos olen itse etsinyt osa-aikatyöni ja teen töitä sen suojaosan verran ja jos lopetan tämän työn, tulee karenssi?
Niin, ei sillä ole väliä kuka sen työn on etsinyt... itse hommamasi työ johtaa karenssiin jos sen ilman työnantajan lupaa lopetat ja silloin kin pitää olla tynanatajan vika kun loppuu. Jos yhtää voidaan katsoa, että itse siaheuti sen loppumisen niin se on karenssia 3kk kiitos... Siksi en noita hommia paljon katsokaan. Joko kesto työtön tai sitten reilusti töissä. Kaikki muu johtaa ennemmin tai myöhemmin katastrofiin. Mielestäni tuota lainsäädäntöä pitäi sen verrn uudistaa, että jos kun itse homaat paika niin saat sen karenssitta myös lopetta jos homma ei ollut sitä mitä luulit. Näin osa-aikatöitä tehtäisiin takuulla paljon enempi. Nyt ei uskalla heti mitä tahansa iottaa vaan pitää olla 100 varma mitä on tekemässä ettei tule täysi kaaos, jos joku asia meni metsään.
Kaikki nollatuntisopimukset ja vuokratyöfirmat pitäisi lailla kieltää paitsi aidosti kausityöaloilta!