Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä eroa onko suoraan yrityksen palveluksessa vai vuokrafirman kautta?

Vierailija
30.10.2021 |

Miksi nykyisin niin paljon on noita vuokrafirmoja, joiden kautta yritykset hakevat työntekijöitä?
Jos menen vaikkapa K-kauppaan töihin, niin en olisi sen kaupan työtekijä, vaan jonkun vuokrafirman, joka minulle sen palkankin maksaisi. Ilmeisesti en siis saisi lainkaan K-ryhmän työntekijöiden etujakaan?
Työkaveri olisi suoraan palkattu K-kauppaan ja saisi alennukset, mutta minä en?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemusta vuokrafirmoista?

Vierailija
2/12 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu asiakkaasta/vuokrafirmasta. Jotkut saavat samat edut kuin asiakasyrityksen kirjoilla olevat. Toisissa vuokrafirmoissa maksetaan parempaa palkkaa kuin asiakasyrityksessä. Toisissa huonompaa samasta tehtävästä.

Vierailija
4/12 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrafirman kautta palkka on reilusti pienempi etkä saa samoja etuja kuin suorassa työsuhteessa yritykseen. Esimerkki työterveyspalvelut voi puuttua tai olla minimaaliset. Missään nimessä ei kannata lähteä vuokrafirman listoille.

Vierailija
5/12 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrafirmat ovat olemassa siksi että työnantaja saa tarvittaessa joustoa.

Vierailija
6/12 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrafirmat ovat olemassa siksi että työnantaja saa tarvittaessa joustoa.

Höpöhöpö. Ne ovat olemassa jotta omistavat pystyvät riistämään työntekijöitä. Niiden toiminta pitäisi lailla estää.

Vierailija
7/12 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrafirman kautta palkka on reilusti pienempi etkä saa samoja etuja kuin suorassa työsuhteessa yritykseen. Esimerkki työterveyspalvelut voi puuttua tai olla minimaaliset. Missään nimessä ei kannata lähteä vuokrafirman listoille.

Minä kyllä sain Baronalta ihan sen saman työehtosopimuksen mukaisen palkan kuin myöhemmin itse yrityksen kirjoilla ollessani.

Vierailija
8/12 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä sain Baronalta ihan sen saman työehtosopimuksen mukaisen palkan kuin myöhemmin itse yrityksen kirjoilla ollessani.

Niin ja lomatkin kertyi samalla tavalla kuin muillakin. En siis tehnyt keikkaa, vaan olin toistaiseksi voimassaolevalla sopparilla.

Työterveys oli, mutta en muista enää miten kattava. Varmaan minimi. Saikkujen kanssa piti heti ensimmäiseltä päivältä olla todistus, se oli tyhmää. Onneksi ei sattunut mikään vatsatauti tai korkea kuume tuona aikana...

Vierailija
9/12 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrafirman kautta ei saa mitään etuja ja palkkakin on pienempi.

Vierailija
10/12 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveys puuttuu, muita eroavaisuuksia firman palkkalistoilla oleviin verrattuna en nykyisessä työssäni ole huomannut.

Vierailija
11/12 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrafirman kanssa saa paljon useammin tapella ylityölisistä, lomarahoista ja vastaavista. Tai, jos et tiedä mihin olet oikeutettu, niin silloin tietenkään ei. 

Vierailija
12/12 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännön erona että lakisääteiset toimet, esim työterveys on sen vuokrafirman kautta.

Syy miksi yritykset käyttävät vuokrafirmoja on se että heidän näkökulmasta vuokrafirman työntekijän voi "irtisanoa" eri säännöin kuin vakituisen työntekijän koska heillä ei ole sopimusta työntekijän kanssa, vaan vuokrafirman kanssa. Tämä tosin voi joskus olla työntekijän etu, esim minulla nykyisessä työssä on 3kk sopimuksen päättämisaika kun taas jos olisin heidän kirjoilla olisi irtisanomisaika paljon lyhyempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän