Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko yhteiskuntaluokkasi?

Vierailija
30.10.2021 |

Tämän päivän ihmiset ovat niin sekaisin, etteivät edes tajua olevansa työväenluokkaa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mä oon nääs torppari nääs. Asutaan kahdeksan lapsen kanssa savupirtissa, neljäs vaimo menossa.

Vierailija
2/28 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen proletariaattia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/28 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ei tee työtä lainkaan?

Vierailija
5/28 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen valkokaulusduunari. Ihan hyvin toimeentuleva ja pääomatulojakin jonkin verran, mutta asuntolainan takia sidottu työnteköön.

Vierailija
6/28 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhälistöön kuulun, eli toisiksi alimpaan.

Vierailija
7/28 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryysyköyhälistö muodostuu proletariaatin alimmista kerroksista. 

Ryysyköyhälistön, tämän vanhan yhteiskunnan alimpien kerrosten passiivisen mädäntymistuotteen, proletaarinen vallankumous tempaa paikoitellen mukaan liikkeeseen, mutta koko asemansa vuoksi se on taipuvaisempi myymään itsensä taantumuksellisiin vehkeilyihin”.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ryysyköyhälistö

Vierailija
8/28 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenvanhaan kutsuttiin loiselsi tai herraksi riippuen omaisuuden määrästä.

Vierailija
9/28 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle oma yhteiskuntaluokkani on erittäin selvä. Eikä se oikeasti voi olla mitään muuta kuin keskiluokkaa. Olen akateemisesti koulutettu, akateemisten vanhempien lapsi, naimisissa dosentin kanssa, asunut useassa eri maassa, edustanut Suomea diplomaattitehtävässä, saamme miehen kanssa molemmat keskimääräistä parempaa palkkaa, meillä on myös suvun varallisuutta molemmilta puolilta siirretty jo meille (ja me olemme laittaneet eteenpäin lapsille), ja meillä on velattomat talot ja mökit.

Vierailija
10/28 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähdäkseni luokkatietoisuutta pitäisi taas alkaa nostattamaan. 

Nykyinen vallalla oleva sumuverho, missä väitetään ettei yhteiskuntaluokkia enää ole, on tosiasiallisesti porvariseliitin suuri kusetus. Yhteiskuntaluokat ovat todellisuutta yhä edelleen. 

Vierailija
11/28 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai oliko talonpoika parempi kuin työläinen vai eikö ne molemmat tehnyt työtä kuitenkin toinen navetassa pellolla ja toinen tehtaassa. Työläinen ja sitten on ns.herrat jotka hoitaa talousasioita ja virallisia sekä paperihommia . Mitä enempi opiskelee sen enemmän paperityötä . Niinku pankeissa on . Pitää osata joku ammatti hyvin millä elättää itsensä . Kehitysvammaiset tekee työtä sitomalla kukka amppeleita myyntiin ja sokeat tekee puusta koreja myyntiin. Voisitte vähän maksella hautausmaan hoitomaksuja kun vanhat poistetaan jos ei maksa niitä . Työläisen hauta kuin myös rikkaan samoin. Köyhille tiedoksi UFF kirppiksellä on takkeja . 2-6€ .

Vierailija
12/28 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulle oma yhteiskuntaluokkani on erittäin selvä. Eikä se oikeasti voi olla mitään muuta kuin keskiluokkaa. Olen akateemisesti koulutettu, akateemisten vanhempien lapsi, naimisissa dosentin kanssa, asunut useassa eri maassa, edustanut Suomea diplomaattitehtävässä, saamme miehen kanssa molemmat keskimääräistä parempaa palkkaa, meillä on myös suvun varallisuutta molemmilta puolilta siirretty jo meille (ja me olemme laittaneet eteenpäin lapsille), ja meillä on velattomat talot ja mökit.

Ei ole olemassa mitään keskiluokkaa. 

Jos et omista tuotantovälineitä, vaan myyt aikaasi jollekin joka saa siitä enemmän kuin sinä, olet proletariaattia. Toisaalta joissakin teorioissa puhutaan myös pikkuporvareista, joihin ehkä osuisit. He ovat porvariston lakeijoita, jotka toimivat omaa luokkaansa vastaan vehkeilemällä pääoman omistajien laskuun. 

Vierailija
13/28 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähihoitaja, siis paarialuokkaa. 🙋‍♀️

Vierailija
14/28 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihanaa kuulua sellaiseen yhteiskuntaluokkaan, jossa voisi elää ökyelämää tekemättä työtä, koska rahaa virtaisi sijoituksista kuin roskaa eikä ehtisi millään tuhlata kaikkea, vaikka eläisi kuinka pröystäilevästi. Hirveää tämmöinen elämä, jossa saa raataa työnantajien ja pankkien orjana.

Vierailija
15/28 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nähdäkseni luokkatietoisuutta pitäisi taas alkaa nostattamaan. 

Nykyinen vallalla oleva sumuverho, missä väitetään ettei yhteiskuntaluokkia enää ole, on tosiasiallisesti porvariseliitin suuri kusetus. Yhteiskuntaluokat ovat todellisuutta yhä edelleen. 

Kyllä se nousee väistämättä. Marxin teorian mukaan yhteiskuntaluokat ovat jatkuvassa konfliktissa keskenään. Kuten missä tahansa konfliktissa, myös luokkataistelussa eletään välillä tyynempää vaihetta. Nyt on ilmeisesti ollut sen aika viime vuosikymmenet. 

Mutta kuten voimme kaikesta havaita, työtä tekevän väestönosan elämä on kurjistumassa hyvää vauhtia. Virallisetkin talousselittäjät puhuvat siitä, miten meillä on käsillämme ensimmäinen sukupolvi, joka tulee olemaan edeltäjäänsä köyhempi. Tämä taas johtuu kapitalismin luonteesta, missä omaisuus kasautuu vääjäämättä. Se on sisäänrakennettu osa meillä vallitsevaa talousjärjestelmää. 

Vierailija
16/28 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työväenluokkaa. Mitä ihmettä teet sillä tiedolla.

Vierailija
17/28 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennenvanhaan kutsuttiin loiselsi tai herraksi riippuen omaisuuden määrästä.

Äppäppäppä! Kyllä loinen teki työtä, mutta hällä ei ollut omaa kotia, joten _loisi_ työnantajan luona.

"Loinen eli koturi[1], joutolainen, läksiäin[2] tai kesti[3] tarkoitti maatalousyhteiskunnassa erään sen alimmilla tasoilla olleen ihmisryhmän edustajaa, joka ei omistanut asuntoaan vaan eli työnantajansa tiloissa."

Vierailija
18/28 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään keskiluokkaa. 

Jos et omista tuotantovälineitä, vaan myyt aikaasi jollekin joka saa siitä enemmän kuin sinä, olet proletariaattia. Toisaalta joissakin teorioissa puhutaan myös pikkuporvareista, joihin ehkä osuisit. He ovat porvariston lakeijoita, jotka toimivat omaa luokkaansa vastaan vehkeilemällä pääoman omistajien laskuun. 

Paitsi että. Olemme molemmat julkisella sektorilla, eli emme työskentele yrityksille. Lisäksi pystyisimme myös elämään yrittäjäsukujemme varallisuudella, mikäli syystä tai toisesta emme tekisi töitä. Joten emme ole riippuvaisia työnantajasta.

Vierailija
19/28 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunarin perheeseen syntynyt ja duunari olen itsekin. Tyytyväinen sellainen. Äänestän demareita. Aina....

Vierailija
20/28 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen poroporvari. Luokkamme sai aikanaan nimensä Suomen Turusta. Poroporvareiksi alettiin siellä kutsumaan ihmisiä joilla ei ollut varaa palkata palvelijoita, vaan he joutuivat itse viemään pimeän aikana salaa, etteivät naapurit nähneet, tuhkat (porot) niille määrättyihin keräyspaikkoihin.