Ferritiini 20 onko hyvä vai ei?
Kaikki muut arvot liittyen varastorautaan/ muihin rauta-arvoihin oli viitearvojen sisäpuolella. Lääkäri ei tätä paljon noteerannut, kehoitti syömään rautatabletteja jos siltä tuntuu.
Oireena voimakas hiustenlähtö, ja syke joka on aina liian korkea liikunnan aikana( oksettaa, huimaa, tykyttää ym). Yleinen olo hidas ja keho väsyy nopeasti.
Kaikki muut veriarvot, kilpparit jne kohdillaan. Ihmettelen…
Ja en ole ylipainoinen tupakoitsija.
Kommentit (12)
Ei ole hyvä vaan rautavarastosi käytännössä tyhjät. Alat nyt syömään rautaa 200mg per pv.
No ei ole hyvä, pitäisi olla vähintään 30, saa olla 150.
Mulla 29 vaikka olen syönyt rautaa monta kk.
Siitä saakka, kun se 2v sitte oli sama.
Kantsis tukkia se menkkavuoto esim. Traneksaamihapolla
Mulla oli 1,5 ja olin puolikuollut. Nyt reilu 20 ja pikku hiljaa helpottaa. Vuosi vielä rautakuuria edessä
Vierailija kirjoitti:
Kantsis tukkia se menkkavuoto esim. Traneksaamihapolla
Ei ole kovin runsaat mielestäni. Jos otan 1-2kpl 600 Buranaa pärjään pitkän yön 8-9h pelkällä o.b:n pienellä tamponilla…
Täytyisi löytää sellainen rautalääke mikä ei aiheuta pahoinvointia tai vatsakipua. Melkein kaikki kokeiltu mitä markkinoilla on. Viimeistään kolmannen käyttöviikon kohdalla olo on niin ällöttävä, ettei voi jatkaa. Ei, vaikka ei söisi edes joka päivä.
Ap
Jos sulla on anemiaa niin tuolla ferritiinillä se on melkein varmasti raudanpuuteanemia. Mutta jos hb on hyvä ja punasolut normaalikokoisia eikä sulla ole levottomia jalkoja niin oireiden yhteys ferritiiniin muuttuu epävarmammaksi. Eihän lyhyestä rautakuurista tosiaan isoa haittaakaan ole, siinähän sen näkee helpottaako oireet. Mutta tosiaan oireettomista pirteistä kaduntallaajista isolla osalla on juuri tuota luokkaa ferritiini ja se on ihan ok, heille normaali.
Saa suositella hyvää rautavalmistetta mistä ei tule huonoa oloa. Floradix ei käy.
Ap
Siderall on uusi rautainnovaatio mahavaivaisille. Toimiva, mut hinnakas
Oletko kokeillut Elivon rautatabletteja? Usein paremmin siedetty kuin Obsidan ja Retafer
Ei. Käytännössä arvot 5 ja 20 samat.