Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun homma ns. leviää käsiin..

Vierailija
30.10.2021 |

Jonnekkin puran, en ole palstoille ennen kirjoitellut. Elämä vaan nyt tökkii ja kaikki on sekaisin.
Minä olen nainen, 51v. Jolla on 2 alaikäistä lasta ja 1 aikuinen.
Olen eronnut 5 vuotta sitten. exän kanssa asiat ok ja lasten asiat hoidossa.
Asun isossa ok-talossa, minulla on eläimiä, akateeminen koulutus ja ura.

Takana hyvin traumaattinen lapsuus, jota nyt terapiassa käyn läpi jo toista vuotta. Hoidin sairaita vanhempiani kunnes he kuolivat (alkoholiin), kun olin 20v.

Eron jälkeen aloitin suhteen, joka on kestänyt nyt 2,5 v. Emme asu yhdessä, mutta olemme lähes jokapäivä silti yhdessä. Mies sairastaa alkoholismia, eikä ole sitä suhteen aikanamme hoitanut.
Lisäksi hoidan denementoituneen lähisukulaisen asioita, nyt mennyt 4 vuotta, pesen pyykit, käytän lääkärissä, hoidan laskut jne.. kotihoito kyllä käy lääkkeet antamassa jokapäivä.
Hänen tulonsa eivät riitä kaikkiin kuluihin. Olen hakenut asianmukaiset tuet etc. Mutta kun on oma osake niin niitä ei ole helppoa saada.
Joten maksan itse omistani jatkuvasti hänen laskujaan.

Työssäni olen uupunut, ja motivaatio on nolla. Se uuvuttaa ja jokainen työpäivä menen piiskaamalla eteenpäin.

Tuli yllättäviä tuhansien eurojen kuluja itselleni, jotka sekoittivat koko talouteni. En ole enää pystynyt maksamaan laskujani eräpäivään mennessä. Sukulaistani en ole voinut myöskään rahallisesti nyt auttamaan ja sielläkin on nyt laskut myöhässä.

Parisuhteessani olen loppu, jokainen päivä pelkään sitä puhelinsoittoa klo 12 jälkeen, kuulenko että on korkki auennut työmaalla.. mitä ilta tuo tullessaan. Hänen terveytensä on jo kolkutellut kuolemanportteja pariin otteeseen. Nyt tilanne on niin paha että tuolla menolla saan asetella ruusut arkunpäälle pian.

Minä tiedän kyllä keinot ja tavat järjestää asiat, mutta voimat ovat nyt niin vähissä ettei vaan pysty. Laittaisin tämän talon myyntiin, lemmikit pois ja parisuhde katki. Töitä olen hakenut muualta, ja siellä on onneksi jo jotain vaihtoehtoja näkyvissä. Minulla vaan pitäisi olla sitten aikaa ja voimia täyttää ne saappaat.

Nukun nykyisin 3-4h/yö, herään ahdistukseen ja hiestä märkänä 2-4 maissa, tietäen että kohta rumba alkaa taas. Olen todellä väsynyt.

Jos tulisi vaan se yksi viikko, kun kukaan ei pyydä mitään, ketään ei tarvitsisi hoitaa, ei tarvitse jaksaa, voisin mennä peiton alle ja nousta vain pakottavista syistä. Silloinkin varmaan menisi aikaa että voi rauhoittua eikä pyöri levottomana, hikisenä ja vatsa kipeänä.

Tiedän että tästä noustaan, ja että on ne keinot, kun vaan saan voimia alkaa hoitaa asioita taas.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistin läheisenä on rankkaa. Voit saada apua AAL tai al-anon ohjelmista. Laske plussat ja miinukset, ehkä voit paremmin ilman alkoholistia. Alkoholistit on aina väärällä tavalla itsekkäitä.

Yritätkö auttaa itseäsi auttamalla muita? Se ei toimi niin.

Sinun ei tarvitse maksaa dementin sukulaisen menoja. Ilmoitat sinne kotihoitoon että et enää jaksa.

Sinun ei tarvitse hoitaa ketään paitsi alaikäisiä lapsiasi.

Hengitä syvään, palleahengitystä, niin stressihermo vagushermo auttaa rauhoittumaan.

Ala vähitellen katsomaan asuntoilmoituksia. Jos lapset muuttaa myös, pyydä heidät ideariiheen. Pohtikaa yhdessä mitä eläimille. Lapsuuden kaltoinkohtelu jättää jälkensä, mutta siitä voi myös toipua.

Vierailija
2/15 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko käyttää voimavarasi alkoholistin, joka ei itse halua parantua, tukemiseen vai dementoituneen sukulaisesi, joka ei ole itse valinnut sairauttaan, auttamiseen? Molempiin sinusta ei ole, koska sinun pitää muistaa huolehtia myös itsestäsi ja keskittyä omaankin hyvinvointiin. Älä ainakaan anna raha-asioidesi mennä solmuun kenenkään muun auttamisen takia. Tsemppiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alkoholistien lähipiirille tuputetaan aina al-anoa.

Ikään kuin ap:lla ei menisi jo muutenkin kaikki aika hösätessä näitä muiden ihmisten asioita ja vielä pitäisi jostain nipistää aikaa?!

Hän tarvitsisi aikaa ihan vain lepäämiseen eikä siihen, että rehaa itseään vielä yhteen uuteen velvollisuuteen!

Vierailija
4/15 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita tuo nukkuminen ihan ensiksi kuntoon vaikka sitten väliaikaisesti lääkkeiden avulla. Se on nyt ehdoton prioriteetti numero 1.

Sitten kun tuntuu, ala pienin askelin muuttaa asioita, yksi kerrallaan ja kaikessa rauhassa toivomaasi suuntaan.

Ole armollinen itsellesi. Jos takapakkia tulee, ole huoleti, se on ihan ok. Hiljaa hyvä tulee.

Tsemppiä kovasti, ja jaksamista 🙂

Vierailija
5/15 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mun elämä oli niin täynnä kaikkea, että heräilin jo kauhupainajaisiin joka yö neljältä, ei mennyt kauaakaan, kun olin työtön ja koko pakka vielä enemmän hajalla kuin aiemmin. Sitten meni kaikki alta. Eli tee ihminen äkkiä jotain tuolle liian isolla kuormitukselle tai olet se, joka kärsii tosta sotkusta pahiten ja sitten oletkin oman auttamishalusi uhri.

Jätä se dementikko kyydistä. Häntä ei käytännössä enää ole olemassa. Anna se loppu, mitä hänestä on jäljellä, yhteiskunnan hoidettavaksi. Ja kyllä, kovasti kylmältä kuulostaa, että sanon näin, mutta sain sen käsityksen viestistäsi, ettei hän ole edes lähiomainen, vain sukulainen, jonka asioita hoidat, koska olet ihminen, jonka harteille kaikki hommat kasaantuvat hoidettavaksi. Kukaan ei tule siitä sinua kiittämään, ja jos vielä romahdat tuon kuorman alle, voi vitsi, mikä katkeruutesi määrä tulee olemaan.

Vierailija
6/15 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ensiksi lopetat dementikon hoitamisen ja samoin alkoholistin. Lopetat vaan. Se ei vaadi muuta kuin soiton kuntaan ja toisen alkoholistille. Muu järjestyy, kun nuo voimavaroja vievät asiat on pois.

Sinä olet vastuussa vain itsestäsi ja alaikäisistä lapsistasi. Huolehdi, että sinulla riittää voimavarat niihin. Ja ensin tulet sinä. Sinä olet tässä kuviossa tärkein.

Vierailija
7/15 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma osake ei vaikuta kenenkään tukiin yhtään mitään.

Kotiin hoidettavilla ihmisillä on useilla oma asunto, jossa asuvat.

Ja tuet myönnetään iän ja sairauden mukaan, ei sen mukaan onko asunto oma vaiko vuokra asunto.

Ja tälle "dementikolle" on tehtävä hoidon arviointi, että miten yleensä selviää kotona ja yksin asuen.

Jos ei selviä, laitetaan hänelle hoivakoti paikka jonoon.

Ja mikään omanhoitajahan ap ei voi olla, koska hän käy työssä, ja varsinanen omahoitajajuus käsitellään ja hyväksytään sosiaalitoimessa aivan erikseen.

Joten miten ihmeessä ap muka joutuu maksamaan läheisen ihmisen hoito-ja lääkekuluista.

Kun lääkekuluissa on jo n. 500 euron katto, jos se ylittyy saa lääkkeet ilmaiseksi?

Aivan kaikkea niele mitä ap kirjoittelee.   Ja luulisi tuon ikäisellä ihmisellä olevan jo sen verran elämänkokemusta, että osaa hakea tarvittaessa apua ja selvittää asiansa.

Vierailija
8/15 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäiset lapset isälleen. Samoin eläimet, tai sitten eläimet hoitolaitokseen tai piikille.

Alkoholistin heivaat samantien. Aikuinen ihminen, ei tarvitse sinun hyysäystä.

Dementikosta teet ilmoituksen sosiaalityöntekijöille. He pistävät asunnot myyntiin ja potilaan hoitolaitokseen, jos siihen tilanteeseen on tultu. Laskut ja muut hoituvat kyllä muidenkin puolesta, eikä sinun olisi kuulunut niitä tähänkään asti maksaa.

Sitten laitat omakotitalon myyntiin, ja muutat itsellesi sopivaan asuntoon. Lapset voivat käydä sitten luonasi siellä.

Otat lomaa/lomamatkan itsellesi ja töissä käyt normaalisti.

Tai sitten jatkat niin kuin tähänkin asti.

Kärsit pelastajasyndroomasta, joka kuvittelee että maailma romahtaa ilman sinun panostasi ja olet siksi suupumuksen partaalla. Ymmärrät varmaan, että lapset, alkoholisti ja dementikko eivät hyödy sinusta enää sitten kun et oikeasti pääse itse sängystä ylös.

Vierailija
9/15 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä paskaa tuo ap oikein kirjoittelee, että muka maksaa läheisen laskuja omista rahoistaan.

En usko pätkääkään koko juttua.

Eläkeläinen saa eläkkeen ja koska tuolla eläkeläisellä on vielä oma osake, hänen asumiskulunsa ovat pienet, koska hän maksaa vain osakkeesta perittävän vastikkeen.

Lisäksi tulee vain sähkö ja vesikulut. Sekä maksut hoitajien kotihoidosta.

Lääkkeiden ja sairaanhoidon osalta on olemassa maksuraja, jonka ylitettyä maksut ovat minimaaliset.

Mitä muita laskuja tuolla ns. lähisukuisella  "dementikolla"  siis on, joita ap:n  muka pitäisi maksaa.

Ap syöttää aloituksessaan palstalaisille pelkää diipa dapaa, voin vannoa sen.  Sillä itselläni on totisesti kokemusta noista vanhusten asioista ja heidän asumisestaan sekä kotona että laitoksissa.

Vierailija
10/15 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa mitä toi tarinatäti taas on palstalle heitellyt.

Tuulesta temmattua tarinaa, ja lisäksi vielä asioista joista tiedä höykäsen pölyäystä.

Ei esimerkikisi tiedä vanhusten hoidosta ja kotona asumisesta yhtään mitään.

Että kehtaatkin ap väsäillä tänne moisia trolleja.  Sun mielikuvituksesi alkaa olla jo tosi sairasta.

Taidat olla se sama nainen, joka työkseen lähettelee erilaisia trolleja juuri tälle palstalle.

Vierailija
11/15 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nukun nykyisin 3-4h/yö, herään ahdistukseen ja hiestä märkänä 2-4 maissa"

Vaihdevuodet. Sanon vain.

Vierailija
12/15 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olettaisin, että vaihdevuodet ovat tuon uupumuksen, elämänilon katoamisen ja univaikeuksien taustalla. Sinuna kävisin ensimmäiseksi gynekologilla. Itse aloitin kevyen hormonihoidon juuri sinun iässäsi ja kuukauden päästä nukuin kuin tukki. Elämänilo palasi ja mieli rauhoittui. Hyvin nukkuneena on paljon enemmän mahdollisuuksia pohtia sitä, ketä oikeasti voi ja haluaa tukea oman itsensä lisäksi. Ei se onnellinen elämä ala automaattisesti siitä, että lakkaa muista huolehtimasta. Mutta ensin happinaamari omille kasvoille, sitten vasta voi pelastaa muita. 

Vierailija
13/15 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa.

Kyllä tuo oma osake vaikuttaa tukiin. Ja eläke ei riitä sukulaisellani laskuihin. Asuminen ei omassa osakkeessakaan ilmaista ole. Olen ollut sosiaalitoimeen ja Kelaan yhteydessä useita kertoja.

Ei ole trolli sitten tämä.

Lääkärissä olen käynyt. Omakin terveys on sitä vaatinut.

Vierailija
14/15 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa.

Kyllä tuo oma osake vaikuttaa tukiin. Ja eläke ei riitä sukulaisellani laskuihin. Asuminen ei omassa osakkeessakaan ilmaista ole. Olen ollut sosiaalitoimeen ja Kelaan yhteydessä useita kertoja.

Ei ole trolli sitten tämä.

Lääkärissä olen käynyt. Omakin terveys on sitä vaatinut.

Vastaatko siihen vielä, että miksi et lopeta dementikon ja alkoholistin hoitamista?

Vierailija
15/15 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä eläimet, hoitoapu dementikolle muualta. Käy vaan kylässä välillä jaksaessasi. Juopon suhteen sama, pärjäilköön. Keskity itseesi ja lapsiin ja eläimiin. Ne ovat parasta seuraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi