Espoo vs. Kirkkonummi, kumpaan muuttaisit?
Eli kysyisin mielipidettänne kyseisistä kunnista, molempien sekä hyvät että huonot puolet kiinnostaa. Olen muuttamassa syksyllä jompaan kumpaan, työ tulee olemaan Kirkkonummen puolella mutta mahdollisesti voisin asua myös Espoossa. Kiitos!
Kommentit (46)
Kiitos vastauksesta! Perustelut kiinnostaisi kun en tunne paikkoja.
Ap
Riippuu millaista asuntoa toivot. Rauhallinen asuinpaikka Kirkkonummelta, kaupunkielämää löytyy Espoosta. Knummen kerrostalolähiöihin ei ole mitään järkeä muuttaa...
Espoo. Kunta on suurempi ja vakaampi, vaikka tietyistä leikkauksista varmaan kärsitään joka kunnassa. Jos vaihdat joskus työpaikkaa, on Espoo lähempänä useampia vaihtoehtoja. Kirkkonummen veroprosentti on 1,5 %-yksikköä Espoota suurempi.
Olen asunut koko ikäni Espoossa. Muutimme Kirkkonummelle keskustan tuntumaan 3vuotta sitten. Tämä on lähellä mutta tarpeeksi kaukana keskustasta.
Riippu siis ihan mitä etsit? onko sinulla auto käytössä vai kuljetko julkisilla? millaiset yhteydet töihin jos julkisilla? Millaista asuntoa haet/haluat?
Me olemme viihtyneet täällä perheeni kanssa, ei ole ikävä espooseen.
Olen maalta kotoisin joten ihan kaupungin sykkeeseen en kaipaa ja autokin on käytössä. Käsittääkseni Espookin on aika luonnonläheinen? Mieluummin asuisin luonnon läheisyydessä rivi/pari talossa kuin kerrostalossa. Kirkkonummi on käsittääkseni pienempi kunta kuin Espoo, onko miten palveluja vai pitääkö sieltä lähteä kaupoille ym sitten lähikuntiin?
Ap
Meillä oli hetki sitten tuo sama pähkäily edessä ja me päädyimme Kirkkonummelle. Espoo oli kyllä ensisijainen vaihtoehtomme, mutta asuntojen hinnat olivat aivan liian kovia. Ja jos tiputtaa hinnat Kirkkonummen tasolle, niin sitten ollaankin jo keskellä metsää ilman kulkuyhteyksiä.
Espoostakin löytyy ihania alueita - tarkoittaa vaan sitten, että maksaa paljon. Itse muuttaisin Kirkkonummelle. Ei sieltä ole pitkä matka shoppailemaan. Ihan normaalikaupat tietty löytyy Kirkkonummeltakin.
Me asumme Espoon Laurinlahdessa, olemme viihtyneet täällä 18 vuotta. Meri on tuossa 200 metrin päässä, ihana käydä kesällä uimassa, kolme uimarantaa ja kolme venesatamaa kävelyetäisyydellä ja palvelut ovat hyvät, ala-yläkoulut(su,ru)lukio, Lippulaiva. kirkko, ratsastustalli, kaksi jäähallia, uimahalli jne
En millään haluaisi muuttaa pois, mutta uudesta elämäntilanteesta johtuen joudumme jättämään tämän kivan erillistalomme ensi kesään mennessä. Keittiöremontti pitää tehdä vielä ennen myyntiä, pesutilat ja sauna on jo uusittu.
Espoo! ihan siksi että Kirkkonummelta on matkaa sikana joka paikkaan. Surkeat palvelut jne... Espoossa asuu ihmisten ilmoilla, varsinkin jos ei huomioda näitä kehä kolmosen ulkopuoleisia alueita
Riippuu tosiaan paljon siitä, mitä asuinalueeltasi kaipaat. Espoo on sen verran iso, että miljöön puolesta löytyy hyvin erityyppisiä asuinalueita: on kerrostalolähiöitä, pientaloalueita, maaseutua; on metsää, peltoa ja merenrantaa. Kirkkonummelta löytyy maaseutumaisia alueita vielä enemmän. Asuminen on toki Kirkkonummella jossain määrin halvempaa. Paljon riippuu myös siitä, kuljetko julkisilla vai autolla sekä haluatko käydä usein esim. Helsingissä. Ensin kannattaa muuttaa vuokralle, omistusasuntoa ei kannata hankkia ennen kuin tutustuu seutuun paremmin.
Miten olisi, mulla olisi myydä tai vuokrata 63m2 kaksio Espoon Kivenlahdessa ns. Alakivenlahdessa uimarannan ja bussipysäkkien vieressä.
Jos haluatte lisätietoa tiedot löytyvät asunnonvuokraus.com sivuilta. Asunto vapautui tämän vuoden alussa.
Kirkkonummen talous ui syvällä suossa, varsinkin lapsiperheet kärsivät. Homepommipäiväkoteja ja -kouluja löytyy ympäri kultaa. Kouluruoka on ala-arvoista. Liikuntapalveluista säästetään, ei ole latuja eikä luistinratoja vaikka olisi ilmoja. Kunnan henkilöstöä irtisanotaan ja lomautetaan, kuntalisä on kohta muisto vain. Kunnallis- ja kiinteistöveroa on pakko nostaa eikä siltikään ole varaa huolehtia mm. infrasta kunnolla. Halpoja vuokra-asuntoja ei löydy. Julkiset liikenneyhteydet vuosi vuodelta huonompia ja harvempi vuoroisia.
Mutta yhteen asiaan on varaa. Ruotsinkieliseen kouluun keskelle ei mitään, vaarallisten kulkuyhteyksien päähän.
Tervetuloa siis Kirkkonummelle. Joo.
Kirkkonummella ei ole maahanmuuttajia. Se on suurin ero
Espoossa on pienemmät ja paremmat koulut. Tsekkaapas miten paljon esim. Kirkkonummen keskustan tai Veikkolan kouluissa on oppilaita. Säästöjä on Espoossa vähemmän.
Näitten av kirjoitusten perusteella lapset viedään väkisin espoossa. Espoon keskus, suvela, sello ja soukka on vaarallisia paikkoja kulkea ilman henkivartijaa
Espoossa asunut monessa paikassa. Muuttanut sittemmin kirkkonummelle. Takasin espooseen en menisi. Minnekkään. Täällä on tilaakin ja vähän halvempaakin. Löytyy pientä yhteisöllisyyttää kyllä. Suosittelen.
Espoossa kannattaa suunnata lähelle rantaa. Ehkä laatua löytyy silloin. Laatua löytyy kirkkonummen ok taloista jotka lähellä merta. Muutenhan se on yhtä helevettiä asua kerrostaloissa ja rivareissa. Ne harvemmin on onnistuneita päätöksiä.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 18:18"]
Olen maalta kotoisin joten ihan kaupungin sykkeeseen en kaipaa ja autokin on käytössä. Käsittääkseni Espookin on aika luonnonläheinen? Mieluummin asuisin luonnon läheisyydessä rivi/pari talossa kuin kerrostalossa. Kirkkonummi on käsittääkseni pienempi kunta kuin Espoo, onko miten palveluja vai pitääkö sieltä lähteä kaupoille ym sitten lähikuntiin?
Ap
[/quote]
Kerro, missäspäin Kirkkonummea työpaikkasi sijaitsee, niin vastaan kysymykseen.
Kirkkonummi on erittäin laaja kunta. Olen itse (paljasjalka) länsiespoolainen, käyn töissä Kirkkonummella.
Kirkkonummen keskustassa cittari, prisma, uimahalli, kaikki peruspalvelut.
Juna kulkee hyvin Espoo_Helsinki suuntaan jos junaradan varressa.
Espoon palvelut on erittin hajallaan. Kirkonummelta pääsee aika hyvin Selloon ja Omenaan.
[/quote]
niin missä? Me saadaan uusia kamuja tänne