Helsingissä 44% on suorittanut korkeakoulututkinnon
Mediaanitulot n. 25 000 vuodessa. Oman kuntasi luvut voit katsoa https://www.sitra.fi/koulutustaso/
Kommentit (16)
Kunka moni noista on vain opiskellut HELLsingissä mutta asuu muualla.
Hämmästyttävää, kun ottaa huomioon, kuinka paljon Helsingin seudulla asuu muualta muuttaneita. Ja yhtä hämmästyttävää, jos noilla korkeakoulutusprosenteilla on noin matala mediaanipalkka eli keskimmäinen palkka.
Omalla paikkakunnallani näyttää olevan 25 % ja tämä on sentään maaseutumainen kunta eli olen yllättynyt. Olisin kuvitellut, että max joka viides.
Vierailija kirjoitti:
Omalla paikkakunnallani näyttää olevan 25 % ja tämä on sentään maaseutumainen kunta eli olen yllättynyt. Olisin kuvitellut, että max joka viides.
Ja mediaanitulot kuitenkin vain 30 000.
Kauniaisissa korkeakoulutus 58,6 %:lla ja sielläkin mediaani vain 36 666 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Kauniaisissa korkeakoulutus 58,6 %:lla ja sielläkin mediaani vain 36 666 euroa.
Lukuhan ei mittaa työssäkäyvien tuloja ainoastaan. Suomessa on 1,6milj eläkeläistä ja valtava määrä persaukisia.
Minua hämmästyttää tuo Helsingin luku. 44% korkeakoulututkinnon suorittaneita ei kuulosta uskottavalta. AMK-uudistus tuli asteittain 90-luvun alussa. Moni keski-ikäinen ja sitä vanhempi on suorittanut opistotasoisen merkonomin, insinöörin jne. koulutuksen, joita ei pidetä korkeakoulututkintona. Lisäksi on suuri joukko ammattikoulun käyneitä ja kymmennys, joilla ei ole mitään peruskoulunjälkeistä tutkintoa.
Ammattikorkeakoulututkinnot eli opistotaso näemmä luetaan mukaan.
Jotenkin karua ajatella, että useammalla kuin joka toisella vastaantulevalla helsinkiläisellä aikuisella ei ole edes amk-tutkintoa. Siis eivät ole edes jotain sairaanhoitajia tai tradenomeja. No tämmöistä kuplassa oleminen teettää.
Palkan suuruus ei ole aina sidottu korkeakoulututkintoon.
Mutta se sivistys! Ei olla missään junttilassa.
Aika kiinnostava tuo mediaani. Palstallahan kukaan ei viitsi eväänsä liikauttaa töiden suhteen, joissa palkka ei ole kolmea tonnia, kun tuilla eläen saa saman. Vai saako?
Työmyyrä kirjoitti:
Minua hämmästyttää tuo Helsingin luku. 44% korkeakoulututkinnon suorittaneita ei kuulosta uskottavalta. AMK-uudistus tuli asteittain 90-luvun alussa. Moni keski-ikäinen ja sitä vanhempi on suorittanut opistotasoisen merkonomin, insinöörin jne. koulutuksen, joita ei pidetä korkeakoulututkintona. Lisäksi on suuri joukko ammattikoulun käyneitä ja kymmennys, joilla ei ole mitään peruskoulunjälkeistä tutkintoa.
No missäs ne kaikki yliopisto- ja AMK-opiskelijat asuvat?
Ai kato, Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Tampereella, Turussa, Jyväskylässä...
Vierailija kirjoitti:
Työmyyrä kirjoitti:
No missäs ne kaikki yliopisto- ja AMK-opiskelijat asuvat?
Ai kato, Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Tampereella, Turussa, Jyväskylässä...
Silti luku tuntuu mielestäni suurelta. Alapeukuista huolimatta.
Jos olisi sanottu, että nuoremmista ikäluokista 44% on korkeastikoulutettuja, olisin uskonutkin.
Vierailija kirjoitti:
Aika kiinnostava tuo mediaani. Palstallahan kukaan ei viitsi eväänsä liikauttaa töiden suhteen, joissa palkka ei ole kolmea tonnia, kun tuilla eläen saa saman. Vai saako?
Ei saa mutta alle kolmen tonnin palkalla tarttuisin kirjaan
Ilman korkeakoulututkintoa Helsingin ulkopuolella 98000 vuositulot.
Ei siis kannata muuttaa Helsinkiin, eikä jatko-opiskella.