Käydään usein erään kaverin kanssa yhdessä kaupassa (kimppakyyti) ja tämä kaveri on nyt taloudellisissa vaikeuksissa, silti ostaa niin tyhmi...
Hän ei seuraa kilohintaa, ostaa hetken mielijohteesta, vieroksuu laputettuja tuotteita, ostaa valmiiksi leikattuja tai tuunattuna ateriakippoja/salaatteja, ostaa tiettyjä kalliita merkkejä jne. En viitsi aikuista ihmistä alkaa opastamaan, mutta oma 18 vuotias ymmärtää talouden päälle enemmän kuin tämä kaveri. Kuitenkin hän kertoo rahahuolistaan avoimesti ja mielelläni otan hänet kyytiin mukaan kun käyn kaupassa, helpottaakseni hänen elämää, mutta voi pojat että se rahan tuhlaaminen ruokakauppaan ihmetyttää.
Oletteko te huomanneet/oppineet kuinka tiukassa rahatilanteessa kannattaa toimia ja mitä kannattaa ostaa, vai ostatteko edelleen kalliita tuttuja tuotteita ja kärvistelette kassalla?
Harmi, että talousasioiden hallinta ei kuulu opetussuunnitelmaan, jokaisen vanhemman vastuulle jää opettaa omat lapset ja nuoret kuluttamaan järkevästi.
Kommentit (710)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalielämässäni elän järkevästi, teen kausiraaka-aineista ja katson kilohintaa. Voin elää halvalla.
Mutta kun nt olen joutunut työttömäksi ja rahaa on vähän, ja sekin tulee pikkupikkutipoissa, en enää pystykkään tuohon. Kilohintojen ja punalappuisten köyttö vaatii, että ostaa isoja paketteja kerralla ja pystyy laittamaan niistä ruokaa heti. Sillä tavalla voi kyllä saada kympilla viisi ateriaa ja jokainen nistä maksaa vain kaksi euroa - mutta pitäisi olla se kymppi, jonka voisi sijoittaa kerralla. Mulla on käytössä vain kaksi ja puoli euroa, enkä saa enempää ennen kuin huomenna. Mun on siis pakko ostaa kilohinnaltaan kallis einesateria.
Ja elämä on täynnä samankaltaisia juttuja, tilaisuuksia, jotka näen, mutta joita en vaan pysty hyödyntämään.
Ei kai sun 2,5 eurolla kannata ostaa mitään kallista einesateriaa. Tuolla rahalla saat aineet jo johonkin kunnolliseen ruokaan, josta voit pakastaa osan ja käyttää ne muutamat seuraavat eurot taas hankkiaksesi jotakin, mitä tarvitset ruoanlaitossa. Tai tee vaikka kattilallinen keittoa. 2,5 eurolla saa varmaan jo jonkun nakkikeiton aikaiseksi. Siitäkin riittää jo useammalle päivälle. Tai joku perunalaatikko. Perunoita, halvin tonnikalapurkki ja kerma. Sekin mahtuu jo 2,5 euron budjettiin ja riittää seuraavallekin päivälle.
Vuosituhat on vaihtunut, tonnikala on kallista. Kaupanpäälle tönkkösuola. Eli toosio typerä ostos järkevälle.
Jaa no just ostin jokin aika sitten tonnikalapurkkeja 99 senttiä kappale alennuksesta. Perunat maksaa 69 senttiä kilo ja kerma jonkun 60-80 senttiä eli mahtuu juuri tuohon budjettiin. On sitä suolaa liharuoissakin.
Kermaa et saa tuohon hintaan.
Eikö halvin ruokakerma ole jotain muutama kymmenen senttiä. Kyllä kaksi tölkkiä kiloon perunoita riittää.
Puhe olikin kermasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävää uusavuttomuutta ja osin saamattomuutta tässä keskustelussa, olen sanaton. Heitetään ruokaa roskiin kun ei osata tai viitsitä tehdä jotakin esim raastaa juurikin sitä juustokänttyä pakkaseen.
Tienaan itse 6000€/kk ja ikinä meillä ei ruokaa roskiin heitetä. Kaikki kastikepullojen jämätkin käytetään. Kunnioitan ruokaa ja erityisesti eläinperäisiä tuotteita. Syön kasvispainotteisesti mutta muutaman viikossa kanaa, lihaa ja kalaakin tulee syötyä. Maitotuotteet päivittäin käytössä. Kyllä sen verran pitäisi sekasyöjiltä kunnioitusta löytyä ettei sentään eläinperäisiä tuotteita roskiin heitetä. Äärimmäisestä välinpitämättömyydestä ja tyhmyydestä kertoo tuollainen.Kuka on heittänyt roskiin juustoa? Itse olen tuo, joka ei juustoa edes käytä ja joka vaan luetteli mahdollisia syitä, miksi juustoa voi mennä tavallaan hukkaan, jos se on könttinä, eli kilohinta ei olekaan enää niin paljon halvempi kuin viipaloidun juuston, kun VIIMEISEN PALAN JOUTUU KÄYTTÄMÄÄN KERRALLA, vaikka siitä määrällisesti riittäisi useammaksi kerraksi.
Varmasti jokainen osaa käyttää juuston ruoanlaittoon, mutta jos muuten ei juustoa ruokaansa kaipaa, vaan käyttää sitä viipaleina leivälle, se könttijuusto ei yhtäkkiä säästäkään niin paljon kuin ajattelisi, kun loppua ei saa viipaloitua. Tästä tämä keskustelu alun perin lähti.
Kyllä voi ihmisiä kiehuttaa yksi juuston viipalointi pahasti.
"Kuka on heittänyt juustoa roskiin?"
No et ehkä sinä kun et juustoa käytäkään, mutta esimerkiksi tuo yksi kommentoija tuolla muutama sivu sitten: "Me ostetaan nykyään vaan siivitettuja juustoja. Ne ei kyllä ole niin paljoa höylättävää juustoa kalliimpia että kenenkään talous siihen kaatuisi. Kilohinnassa ei ole suurta eroa. Viipaleet menee kaikki. Höylättävästä menee yleensä se loppu roskiin kun homehtuu. Kukaan ei viitsi höylätä sitä loppua ja juusto jää käyttämättä."
Okei. Ilmeisesti joku sitten heittää. Voisiko ihmiset elää sen asian kanssa, että toiset tekee niin? Tai vinkkinä: Jos haluaa antaa neuvoja, mikään neuvo harvoin menee perille syyllistämällä uusavuttomuusesta. Voi ihan ystävällisesti kysyä, onko tullut ajatelleeksi toisenlaista vaihtoehtoa.
Miettikää ihmiset, teettekö te aina kaiken täydellisesti. Ette varmasti. Jos joku neuvoo teitä syyllistämällä, pyörittelemällä silmiä ja arvostellen käyttäytymistänne, otatteko tältä ihmiseltä neuvoja vastaan? Tuskin, vaan ärsyynnytte siitä, että joku puhuu teille ylhäältä päin ja kertoo, kuinka kuuluu tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no,sanonpa vaan,yksinasujana. On halvempaa ostaa vaikka valmiiksi siivutettua juustoa,kuin isoa könttää. Ei jää hukkaan mitään. Samoin valmis salaattipussi,ei jää roskia roskiin. No kalja toki,en juo itse,siihen en sano mitään. Mutta sma noi punalappuset. Ei yksiasuja voi kauheasti niitäkään ostaa,ei ne kestä pakastaa. Ainakaan kauaa siis.
Esim kaali on halpaa,mutta kun se painaa 5kiloa yksi kaali,ei jaksa vetää viittä päivää kaalia!
Miten ihmeessä sulla jää juustosta hukkaan, jos ostat palana etkä siivutettuna?
Salaatti on kallista ja ravintoarvo on nolla, joten eihän sitä kannata edes ostaa.
Me ostetaan nykyään vaan siivitettuja juustoja. Ne ei kyllä ole niin paljoa höylättävää juustoa kalliimpia että kenenkään talous siihen kaatuisi. Kilohinnassa ei ole suurta eroa. Viipaleet menee kaikki. Höylättävästä menee yleensä se loppu roskiin kun homehtuu. Kukaan ei viitsi höylätä sitä loppua ja juusto jää käyttämättä. Eikä tarvita raastettakaan mihinkään niin vähää että loppua kukaan raastaisi. Niinpä ne siivutetut tulee meillä halvemmaksi. Ostetaan Arki siivuja.
Välillä toki ostan ison juuston jos on vaikka punalamppu ja ilta-ale. Silloin se monesti raastetaan ja tehdään vaikka pitsaa.Salaatin ostan samasta syystä valmiina salaattisekoituksena. Niin usein on jäänyt hävikkiin se yksittäinen salaatinloppu. Toki sitäkin välillä ostan jos tarjouksessa. Se sekoitus mitä ostan maksaa alle 2 euroa. (Rucolaa ym) Saman verran melkein maksaa se ruukku.
Valitsen usein myös kilohinnalta kalliimpaa mutta pienemmissä erissä myytäviä juttuja. Miksi ostan ison säkin jotakin vain siksi että on halvempi kilohinta? Jos tiedän että kaappiin jää loppu pyörimään niin älytöntä. Monesti myös hinta on halvempi vaikka onkin kalliimpi kilohinta kun ostaa vaan sen verran mitä tarvitsee. Pyrin ostamaan vaan tarpeeseen ja silloin ei tule hävikkiä niin paljoa.
Mekin ollaan 6 hengen talous mutta hävikkiä tulee kun ei mekään määräänsä enempää syödä.Jätä sinä salaatit kauppaan jos et käytä. Me käytetään leivän päälle ja salaattipohjiin. Eikä se nyt kyllä kovin kallistakaan ole.
Onpa ihmeellistä, että juustopalojen jämät heitetään roskikseen. Niistä saa esim. erittäin hyvän maun munakkaaseen tai juustokeiton tai mausteeksi kastikkeisiin. Itsellä rasia jääkaapissa johon juustojämät ja ne hyödynnetään kaikki, eivät ole ikinä homehtuneet. Olen yksinasuva leski eikä ikinä tule ruokahävikkiä, vaikka ei nuukasti tarvitse elääkään. Syötävää ruokaa jonka olen ostanut, en roskikseen heitä.
Ja ne juustot voi ihan syödäkin. Ei juuston syömiseen tarvita mitään ruokaa ympärille.
Tottakai voi syödä jos eivät ole kovettuneet koviksi kannikoiksi, joskus ihan kivikoviksi. Silloin on parempi ehkä sulatella ne munakkaisiin ja juustokeittoon ym.
No kaikki ei halua sulatella kivikovia juustokönttejä munakkaisiin. Joku kermajuuston jämä niin siihen tulee tosi äkkiä paha maku kun vanhentuu.
Siksi meillä ostetaan niitä viipaleita.
Saat ihan vapaasti keräillä juustonjämiä kippoon. Kaikkien ei tarvitse toimia samoin. Meillä talous kestää ne viipaleet ja kuten totesin niin meillä ne viipaleet tulee käytettyä, toisin kuin kovettuneet ja vanhentuneet juustonjämät.Tässä puhuttiinkin ihmisistä jotka elää yli varojensa. Voi kait sitä syödä vaikka kaviaaria joka päivä ja heittää siitäkin puolet pois jos talous kestää.
Voi että. Se että ostaa viipalejuustoa vs kokonaisen niin ei tarkoita että ihminen ui rahassa.
Viipalegouda Arki maksaa kilolta 8.63 euroa. Palana saman kilohinta on 7.63 euroa. Hintaero ei ole kovinkaan suuri. Varsinkaan jos viipaleista käytetään kaikki kun se että palajuustosta ei. Höylätessäkin saattaa juustoa mennä hukkaan jos on vähän murenevampaa juustoa, saati että loppu jää usein käyttämättä.
Veikkaan että jokaisen talous kestää ostaa ne viipaleet halutessaan.
Meille on järkevämpää ostaa viipaleita. Ihan älytöntä että ketju vääntyy siihen että ihmisiä ärsyttää se että ostetaan viipaleina se juusto!ET nyt ymmärtänyt pointtia. Kyse oli siitä, miksi juustoa joutuu hukkaan, kun sen palana ostaa. Miksi sitä ei voi syödä loppuun asti?
Ehkä siksi, että loppupalasta ei saa enää höylättyä ohuita viipaleita? Jos juustoa käyttää vaan leivän päällä, joutuu joko laittamaan leivälle juuston loputtua paksun köntin, syömään palan sellaisenaan tai heittämään sen pois. Jokaisessa esimerkissä sitä menee tavallaan hukkaan. En tiedä. En itse köyhänä edes syö juustoa sen hinnan vuoksi.
Hukkaan se menee vain, jos sen heittää pois. Kahdessa muussa esimerkissä se menee ravinnoksi, se ei silloin suinkaan mene hukkaan.
Pointti oli että näissä kahdessa esimerkissä juustoa joutuu käyttämään kerralla enemmän kuin muuten käyttäisi, koska sitä ei saa viipaloitua ohuemmiksi siivuiksi. Eikös sitä silloin mene tavallaan hukkaan?
Ei se hukkaan mene, vaan ravinnoksi.
p kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että iso osa näistä ostoksiaan suunnittelemattomista ihmisistä ei osaa kokata eikä hahmota siis sitä, mistä oikeaa ruokaa itse kotona tehdään. Taitaa olla ensimmäinen (tai toinen) sukupolvi, jolla on ollut *mahdollisesti* tarjolla aina valmisruokaa & eineksiä. Ei ole joutunut itse käsittelemään alkuraaka-aineita lainkaan. En syytä tietenkään tästä ketään - eihän se ole oma vika, jos ei ole opetettu! Huomasin näet, että poikani aikanaan kotitaloustunneilla ei oppinut yhtään mitään - tosin hän oli jo sitä ennen tottunut kotona avustamaan ruuanlaitossa ja leipoi jo omatoimisestikin kaikenlaista.
1) Koulussa pitäisi kiinnittää enemmän huomiota ihan perusasioihin keittiö- ja ruoka-asioissa: mikä on peruna (tai porkkana, kananmuna, sipuli, jauheliha jne), mitä se maksaa ja miten sitä käsitellään! (Tiedän, kuulostaa nipottamiselta, mutta antaisi hyvät lähtövalmiudet jokaiselle.)
2) Yksinasuvan todellakin kannattaa ostaa myös niitä jättimäisiä pakkauksia! Ostan aina isoja tarjouspakkauksia ja ne joko jaetaan kaverin kanssa tai esim. ruoka valmistetaan & pakastetaan heti. Turha nillittää, että sinkun elämä on paljon kalliimpaa. Asuminen vie leijonanosan sinkun tuloista, mutta ruokamenoihin on helpompi vaikuttaa. Toisaalta, siinä missä sinkku syö yksin, mukana syö myös lähes maksutta toinenkin eli 'hieman reilu sinkkuannos' riittää kyllä kahdelle ruokailijalle.
3) Kaikki hävikkilaatikot ym. käytetään hyväksi. Ostan joka viikko yhden vihanneshävikkilaatikollisen (2 euroa) ja hävikkileipää ison pussillisen (3 euroa), joskus saa vielä lisää leipää asukastalolta maksutta. Lisäksi käyn läpi kaikki mahd. laputetut tuotteet. Normaalihintaisena ostetaan lähinnä maito (tätä menee viikossa korkeintaan 1.5 l) ja levite. Kun aikaa on (olen tk-eläkkeellä), voin käsitellä vihannekset ja hedelmät sekä laittaa osan välittömästi käyttöön, on myös helppo kehittää vaihtelevia & uudistuvia reseptejä omaan tapaan.
4) Etnisistä kaupoista haetaan 2 - 4 x vuodessa kunnon täydennys mausteisiin ja kuiva-aineisiin (mm.riisit, pavut). Näistä ostamme myös lihaa, jos sitä muutaman kerran vuodessa syömme. Hinta on edullinen ja tarjonta erinomainen. Esim. nauta-karitsajauheliha jauhetaan ostajan näkyvissä ja hänen valitsemistaan paloista (hinta jäi viime viikolla alle 6 e/kg).
5) Kala on aika hintavaa, tölkkitonnikalaa en mielelläni ostaisi. Onneksi tuttu eläkeläismies käy kalassa päivittäin ja hän vaihtaa mielellään tuoreita kaloja johonkin itse leipomaani (sämpylät, pullat) tai valmistamaani ruokaan (lihapullat vaihtuvat siikaan...). Kalaa hän toki syö itsekin paljon, mutta vaihtelua kaipaa jokainen. Tässä molemmat voittavat! :)
6) Opettakaa lapsillenne ruokatarvikkeiden käsittelyä ja ruuanlaittoa jo aivan pienestä lähtien, ottakaa lapset mukaan keittiöön, jos yhtään heitä kiinnostaa. Omat lapseni innostuivat jo 3 - 4-v. kyselemään, miten heidän herkkukeittonsa (tuolloin nakkisoppa) tehdään... aloitimme perunan kuorimisesta. :) Eka- ja tokaluokkalaisina he jo leipoivat omatoimisesti esim. perinteisen kahvikakun tai tekivät pannaria. Kumpikin elää nyt jo omillaan, mutta ovat näköjään kyllä omaksuneet järkevän ostosten teon - tosi mukavaa meistä, ettei tarvitse olla huolissaan heidän pärjäämisestään. Tiukoilla olemme kaikki eli tulot ovat pienet, mutta syömme kaikki todella hyvin ja hyvää ruokaa, viitseliäästi tehtyä. Emme ole ylipainoisia ja herkuttelemmekin joskus. Näin ei olisi, jos jokainen meistä silpaisisi vaikka 10 - 15 e päivässä kaupan valmissalaattiin, täytettyyn patonkiin (tai kolmioleipään), mukaan otettavaan kahviin *erityinen inhokkini, koska kotona saa parempaa!* ja donitsiin, iltapalapizzaan jne. ;)
Lapsia voi alkaa opettamaan jo ihan vauvasta asti. Ainakin meidän puoli vuotias tykkää katsoa keittiössä, kun me kokataan. Yleensä mä vielä selitän, että mitä me tehdään. En tiedä vielä onko tästä mitään käytännönhyötyä sen lisäksi, että vauva pysyy tyytyväisenä, mutta toivon, että se herättää myös hänen kiinnostuksensa kokkailuun.
Vierailija kirjoitti:
Yksinasujana en todellakaan ala pyörittämään mitään ruokavarastosirkusta, enkä pelleilemään pakasterasioiden kanssa. Itse asiassa pakastinta en edes pidä päällä. Turha sähkösyöppö, paitsi ehkä jonkun vodkapullon jäähdytykseen. Siinäpä se kaikki vapaa-aika sitten menisikin parin euron säästön tähden rasiarumbatessa. Roskiin menee vaan kaikki 2 kg perunasäkit ym. Järkevämpi ostaa muutama irtoperuna siihen mitä meinaa parin päivän sisällä syödä. Siinä vaiheessa en todellakaan katso mitään kilohintaa, vaan otan parhaan näköiset/kokoiset potut riippuen siitä miten ne aion valmistaa.
Osta päivittäin einesruokaa. Mitä turhaa pelleillä pottujen kanssa ja jotain parin potun keittorumbaa harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no,sanonpa vaan,yksinasujana. On halvempaa ostaa vaikka valmiiksi siivutettua juustoa,kuin isoa könttää. Ei jää hukkaan mitään. Samoin valmis salaattipussi,ei jää roskia roskiin. No kalja toki,en juo itse,siihen en sano mitään. Mutta sma noi punalappuset. Ei yksiasuja voi kauheasti niitäkään ostaa,ei ne kestä pakastaa. Ainakaan kauaa siis.
Esim kaali on halpaa,mutta kun se painaa 5kiloa yksi kaali,ei jaksa vetää viittä päivää kaalia!
Salaatti on kallista ja ravintoarvo on nolla, joten eihän sitä kannata edes ostaa.
Ravintoarvo nolla? Miksi vöität tuollaista?
Ihmettelyn sijaan olisit voinut kertoa mitä ravintoa sinä kuvittelet salaatista saavasi? Vettä toki, onko jotain muuta merkittävää määrää?
Olen eri henkilö mutta vastaan kysymykseesi mielellään. Salaattipisseissa on kaikenlaisia vihreitä lehtiä, muun muassa pinaattia, vuonankaalia, mangoldia ja niin edespäin. Voit ihan itse googlata mitä ravinteita niistä saa. Jopa jäävuori salaatissa on kuitua.
Salaattihan ei nimityksenä tarkoita mitään tiettyä kasvia vaan kasvisten sekoitusta.
Oon melko pöljää väittää että on olemassa kasviksia joiden ravintoarvo non olla.
Olet nolo :) Taisit tajuta itsekin ettei salaatissa todellakaan ole merkittäviä määriä yhtään mitään muuta kuin vettä. Nyt kuitenkin puhutaan niistä vihreistä kasveista, joita myydän kaupoissa mm. nimillä jäävuorisalaatti, friseesalaatti, lehtisalaatti jne.
Toki voit osoittaa minun olevan väärässä ja kertoa mitä ravintoaineita sinä kuvittelet noissa olevan. Ole hyvä, anna mennä vaan :)
Tämä menee vähän ohi.
Mutta olen eronnut kahden teinin äiti. Poika 20 ja tytär 16. Isä on lähivanhempi.
Äitini kuoli nyt kesällä syöpään. Nuo lapset olivat hänelle enemmän, kuin oma elämä. Lasten isä käytti tätä härskisti hyväksi ja ostatti kaiken äidilläni. Lapset tottuivat siihen.
Molemmat lapset asuvat kotona. Mietin, mitä tulee kun lähtevät omilleen? Mummilla oli molemmille säästövakuutukset. Poika tuhlasi omansa alle vuodessa eikä edes ajokorttia ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusavuttomuutta jos ei saa juustopalan kantaa käytettyä mihinkään. Tuollaisen pienen juustonokareen voi vaikka raastaa käytännössä ihan mihin tahansa ruokaan: laatikkoon, kastikkeeseen, keittoon, risottoon, munakkaaseen, pastaan... jopa salaatin sekaan jos ei muuta keksi! Sinne uppoaa ja antaa makua. Aivan käsittämätöntä jos joku heittää juustonlopun roskiin siksi että sitä ei pysty enää höylällä viipaloimaan.
Itse leikkaan sen loppupalan terävällä veitsellä niin ohuiksi siivuiksi leivän päälle kuin pystyy. Ei ne nyt niin ohuita ole kuin juustohöylällä, mutta ihan hyvin menee. Eikös juustohöylä ole sellainen keksintö, mitä ei kovin monessa maassa edes käytetä, eli veitsellä leikaten se juusto pitää siivuttaa monessakin maassa.
Mutta ei siivuteta edes veitsellä vaikka juustohöyliä olen nähnyt vaikka missä maassa. Voileipien syönti päällystettynä leikkeleillä ja juustoilla on tapa Pohjoismaissa. Juustosta leikataan paloja jos jonkin näköisiä, ei siivuja. Esim. näin Välimeren maissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävää uusavuttomuutta ja osin saamattomuutta tässä keskustelussa, olen sanaton. Heitetään ruokaa roskiin kun ei osata tai viitsitä tehdä jotakin esim raastaa juurikin sitä juustokänttyä pakkaseen.
Tienaan itse 6000€/kk ja ikinä meillä ei ruokaa roskiin heitetä. Kaikki kastikepullojen jämätkin käytetään. Kunnioitan ruokaa ja erityisesti eläinperäisiä tuotteita. Syön kasvispainotteisesti mutta muutaman viikossa kanaa, lihaa ja kalaakin tulee syötyä. Maitotuotteet päivittäin käytössä. Kyllä sen verran pitäisi sekasyöjiltä kunnioitusta löytyä ettei sentään eläinperäisiä tuotteita roskiin heitetä. Äärimmäisestä välinpitämättömyydestä ja tyhmyydestä kertoo tuollainen.Kuka on heittänyt roskiin juustoa? Itse olen tuo, joka ei juustoa edes käytä ja joka vaan luetteli mahdollisia syitä, miksi juustoa voi mennä tavallaan hukkaan, jos se on könttinä, eli kilohinta ei olekaan enää niin paljon halvempi kuin viipaloidun juuston, kun VIIMEISEN PALAN JOUTUU KÄYTTÄMÄÄN KERRALLA, vaikka siitä määrällisesti riittäisi useammaksi kerraksi.
Varmasti jokainen osaa käyttää juuston ruoanlaittoon, mutta jos muuten ei juustoa ruokaansa kaipaa, vaan käyttää sitä viipaleina leivälle, se könttijuusto ei yhtäkkiä säästäkään niin paljon kuin ajattelisi, kun loppua ei saa viipaloitua. Tästä tämä keskustelu alun perin lähti.
Kyllä voi ihmisiä kiehuttaa yksi juuston viipalointi pahasti.
"Kuka on heittänyt juustoa roskiin?"
No et ehkä sinä kun et juustoa käytäkään, mutta esimerkiksi tuo yksi kommentoija tuolla muutama sivu sitten: "Me ostetaan nykyään vaan siivitettuja juustoja. Ne ei kyllä ole niin paljoa höylättävää juustoa kalliimpia että kenenkään talous siihen kaatuisi. Kilohinnassa ei ole suurta eroa. Viipaleet menee kaikki. Höylättävästä menee yleensä se loppu roskiin kun homehtuu. Kukaan ei viitsi höylätä sitä loppua ja juusto jää käyttämättä."
Okei. Ilmeisesti joku sitten heittää. Voisiko ihmiset elää sen asian kanssa, että toiset tekee niin? Tai vinkkinä: Jos haluaa antaa neuvoja, mikään neuvo harvoin menee perille syyllistämällä uusavuttomuusesta. Voi ihan ystävällisesti kysyä, onko tullut ajatelleeksi toisenlaista vaihtoehtoa.
Miettikää ihmiset, teettekö te aina kaiken täydellisesti. Ette varmasti. Jos joku neuvoo teitä syyllistämällä, pyörittelemällä silmiä ja arvostellen käyttäytymistänne, otatteko tältä ihmiseltä neuvoja vastaan? Tuskin, vaan ärsyynnytte siitä, että joku puhuu teille ylhäältä päin ja kertoo, kuinka kuuluu tehdä.
Vielä fiksumpaa olisi ymmärtää että on olemassa tilanteita joissa viipaloitu juusto oikeasti on se parempi vaihtoehto. Omassa elämässäni tilanteet ja energiatasot vaihtelevat. Silloin kun oikeasti tiedän että könttijuuston hallinta ei minulta syystä tai toisesta onnistu, ostan juustoa viipaloituna. Ja se on ihan oikeasti fiksua ja se osoittaa että elän joustavasti, itseni tuntien ja tlanteiden hallinta pysyy minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinasujana en todellakaan ala pyörittämään mitään ruokavarastosirkusta, enkä pelleilemään pakasterasioiden kanssa. Itse asiassa pakastinta en edes pidä päällä. Turha sähkösyöppö, paitsi ehkä jonkun vodkapullon jäähdytykseen. Siinäpä se kaikki vapaa-aika sitten menisikin parin euron säästön tähden rasiarumbatessa. Roskiin menee vaan kaikki 2 kg perunasäkit ym. Järkevämpi ostaa muutama irtoperuna siihen mitä meinaa parin päivän sisällä syödä. Siinä vaiheessa en todellakaan katso mitään kilohintaa, vaan otan parhaan näköiset/kokoiset potut riippuen siitä miten ne aion valmistaa.
Osta päivittäin einesruokaa. Mitä turhaa pelleillä pottujen kanssa ja jotain parin potun keittorumbaa harrastaa.
Kolme (isoa) perunaa + pari porkkanaa/muita juureksia + jauheliha + sipuli = 5 litraa jauhelihakeittoa, josta syö helposti koko perhe
Isot perunat kypsyy keitossa eikä ole niin vmäisiä kuoria. Porkkanat, sipulin ja muut jutut (esim. sellerin) voi jättää pois jos ei kiinnosta. Yhtä helppo ruoka kuin nistipata, ainut vmäinen osuus on perunoiden/juuresten kuoriminen. Itse sen muutaman ison potun ja porkkanan jaksan just ja just kuoria. Valmiskeittoa on surkea määrä kun tykkään syödä kerran päivässä isosti + voi maustaa miten tykkää. Niissä on myös selleriä mikä aiheuttaa pahoinvointia.
Itsellä ei tosin löydy mikroakaan, että ne valmisateriat vaatii vähän vaivaa lämmittää.
Hyvät rahat on helppo napata hyvin pienellä vaivannöollä.
4000eur/ruho/vuosi saa kulumaan helposti.
2000eur/ruho/vuosi voi syödä terveellisesti ja maukkaasti.
Eli neliruhoinen perhe voi käyttää vuosittain 8000 eur johonkin muuhun ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelyn sijaan olisit voinut kertoa mitä ravintoa sinä kuvittelet salaatista saavasi? Vettä toki, onko jotain muuta merkittävää määrää?
Olen eri henkilö mutta vastaan kysymykseesi mielellään. Salaattipisseissa on kaikenlaisia vihreitä lehtiä, muun muassa pinaattia, vuonankaalia, mangoldia ja niin edespäin. Voit ihan itse googlata mitä ravinteita niistä saa. Jopa jäävuori salaatissa on kuitua.
Salaattihan ei nimityksenä tarkoita mitään tiettyä kasvia vaan kasvisten sekoitusta.
Oon melko pöljää väittää että on olemassa kasviksia joiden ravintoarvo non olla.Olet nolo :) Taisit tajuta itsekin ettei salaatissa todellakaan ole merkittäviä määriä yhtään mitään muuta kuin vettä. Nyt kuitenkin puhutaan niistä vihreistä kasveista, joita myydän kaupoissa mm. nimillä jäävuorisalaatti, friseesalaatti, lehtisalaatti jne.
Toki voit osoittaa minun olevan väärässä ja kertoa mitä ravintoaineita sinä kuvittelet noissa olevan. Ole hyvä, anna mennä vaan :)
Salaatti sisältää A-, E-, K- ja C-vitamiinia, folaattia, niasiiniekvivalenttia, riboflaviinia, tiamiinia, vetykloridia ja karotenoideja. Jäävuorisalaatti on pehmeälehtisiä lajeja arempi hallalle. Sato korjataan loppukesästä.
Opettele käyttämään Google-hakukonetta. Älä investoi noin paljon tunnetta ja henkistä energiaa anonyymeihin keskusteluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme (isoa) perunaa + pari porkkanaa/muita juureksia + jauheliha + sipuli = 5 litraa jauhelihakeittoa, josta syö helposti koko perhe
Isot perunat kypsyy keitossa eikä ole niin vmäisiä kuoria. Porkkanat, sipulin ja muut jutut (esim. sellerin) voi jättää pois jos ei kiinnosta. Yhtä helppo ruoka kuin nistipata, ainut vmäinen osuus on perunoiden/juuresten kuoriminen. Itse sen muutaman ison potun ja porkkanan jaksan just ja just kuoria. Valmiskeittoa on surkea määrä kun tykkään syödä kerran päivässä isosti + voi maustaa miten tykkää. Niissä on myös selleriä mikä aiheuttaa pahoinvointia.
Itsellä ei tosin löydy mikroakaan, että ne valmisateriat vaatii vähän vaivaa lämmittää.
Kun korvaa irtorehut pakastekeittojuureksilla laatu paranee, hinta puolittuu ja työmäärä vähenee 95%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon melko pöljää väittää että on olemassa kasviksia joiden ravintoarvo non olla.Olet nolo :) Taisit tajuta itsekin ettei salaatissa todellakaan ole merkittäviä määriä yhtään mitään muuta kuin vettä. Nyt kuitenkin puhutaan niistä vihreistä kasveista, joita myydän kaupoissa mm. nimillä jäävuorisalaatti, friseesalaatti, lehtisalaatti jne.
Salaatti sisältää A-, E-, K- ja C-vitamiinia, folaattia, niasiiniekvivalenttia, riboflaviinia, tiamiinia, vetykloridia ja karotenoideja. Jäävuorisalaatti on pehmeälehtisiä lajeja arempi hallalle. Sato korjataan loppukesästä.
Opettele käyttämään Google-hakukonetta. Älä investoi noin paljon tunnetta ja henkistä energiaa anonyymeihin keskusteluihin.
Sitä salaattia pitää syödä kymmeniä kiloja kerralla, jotta siitä saa jotain merkittävää määrää noita mainitsemiasi. Miksi sinä valehtelet tällä palstalla, että salaatti on jotenkin ravinteikasta? Kukaan ei syö salaattia kymmeniä kiloja kerralla, vaan pari lehteä muun ruoan lisukkeena. Taidat olla sellainen numerotaidoton pöljä :D
Mun on paljon helpompi, äärimmäistä köyhyyttä kokeneena, tehdä kaupassa järkeviä valintoja nyt, kuin oli silloin. Kaupassa oli yleensä täysi paniikki päällä, tilillä 2e rahaa ja sillä pitäisi ruokkia itsensä viikko. Kun tietää jo lähtiessä, että ei vaan tule toimimaan. Ja on jo valmiiksi kauppaan mennessä nälkä, keho on ollut kehnolla ravinnolla ja huutaa vitamiineja ja muita ravintoaineita ja itkettää ja pelottaa ja väsyttää... Kuinka moni teistä arvostelijoista on huomannut esim nälkäisenä kaupassa käydessään, että hups, tuli tehtyä heräteostos?
Joo, mutta nyt kun kauppaan voi mennä rauhallisemmin mielin, niin on helpompi tehdä hyviä valintoja silloinkin, kun rahat ovat tiukassa. Ja on vähän eri asia olla niukasti viikko tai kuukausi, kuin vaikka vuosi.
Voisitte joskus myös oikeasti ajatella, miten tällainen jee suste lu vaikuttaa voimavarojensa äärirajoilla kamppailevan ihmisen olemiseen. Haluatteko olla se kamelin viimeinen korsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän kopsasin Mtvuutisten sivuilta. Uskon, että tieto pitää paikkansa.
Kahdessa kupillisessa rucolaa on vain noin kymmenen kilokaloria. Kahden kupin annos täyttää 20 prosenttia päivittäisestä A-vitamiinin tarpeesta, yli 50 prosenttia K-vitamiinin tarpeesta sekä 8 prosenttia C-vitamiinin, folaatin ja kalsiumintarpeesta.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän kopsasin Mtvuutisten sivuilta. Uskon, että tieto pitää paikkansa.
Kahdessa kupillisessa rucolaa on vain noin kymmenen kilokaloria. Kahden kupin annos täyttää 20 prosenttia päivittäisestä A-vitamiinin tarpeesta, yli 50 prosenttia K-vitamiinin tarpeesta sekä 8 prosenttia C-vitamiinin, folaatin ja kalsiumintarpeesta.
eri
Hehheh
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni ostaa kaljan kalliilla litrahinnalla. Tismalleen samaa kaljaa, mutta esim 1/2 litran tölkissä. Ja rahassa hänellä on tiukkaa. Ei tajua.
En käytä kaljaa, mutta onko sitä sitten jotain monen litran perhekoko-pullojakin olemassa?
Huhhuh mitä settiä. Palstan hullujen konsensus siis on että yksinasuvan ruokatalous tulee toimia niin, että ostetaan pienimmällä kilohinnalla massiivisia määriä ruokaa, sitten sitä ruokaa tehdään valtavia määriä joita ei kuitenkaan syödä, vaan annostellaan pakastimeen, josta niitä sitten sulatellaan ravintoköyhdytettynä käyttöön. Kyseenalaistaisin kyllä sen ihmisen mielenterveyden joka tämmöistä oikeasti harrastaa.
Niin, ihmiset eivät aina toimi ihanteellisesti. Ajatella. Uskomatonta. :)
Minulla menee ruokaan aivan liikaa rahaa tuloihini nähden, mutta ihan sama. Olen nirso, juuri mikään ei maistu paitsi sushi (en tahdo tehdä itse, eikä kaikkia ainesosia edes saa ostettua mistään) ja pari vaihtelevaa ravintola-annosta. Jos herkuttelen, syön kalliita artesaanileipomoiden tuotteita, koska halvemmat eivät maistu suussani hyvältä. Maistan heti mm. kasviöljyt, kookosrasvan sekä teolliset makeutusaineet.
t. masentunut