Sanajahti: Mitä nämä sanat tarkoittaa??
Pelailin tuossa Sanajahtia, ja siellä tulee lähes joka kierroksella vastaan sanoja, joiten merkitystä en ymmärrä. Mietin, että onko noi sanat oikeasti omituisia vai olenko vain tyhmä ja yleissivistymätön kun en tiedä mitä ne tarkoittaa? :D
Esim:
vaata
reti
lääte
huki
ecu
finis
niisi
mar
häppä
ketsi
pusta
plootu
ecu
Mun mielestä noi kuulostaa ihan siansaksalta, tai siltä että oikeat sanat olis kirjoitettu väärin, esim. ketsi=sketsi :D
Mutta kertokaahan!
Kommentit (12)
Huki, häppä ja pusta mulle selvät, muista ei lemuakaan.
Ton hukin oon kyllä joskus kuullut, mutta en tiennyt että se on virallinen sana :D -AP
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 14:27"]
Ton hukin oon kyllä joskus kuullut, mutta en tiennyt että se on virallinen sana :D -AP
[/quote]
Ei kai se virallinen sana olekaan vaan murretta tai slangia, samoin kuin vaikka häppä.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 14:28"]
[/quote]
Ei kai se virallinen sana olekaan vaan murretta tai slangia, samoin kuin vaikka häppä.
[/quote]
Mutta jotenkin hassua että se sitten hyväksytään Sanajahdissa sanaksi, välillä kun jotkut omasta mielestä paljon tavallisemmat sanat eivät kelpaa :D -AP
Ecu = euro-rahan vanha nimitys 1990-luvun lopulta. Finis = latinaksi loppu.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 14:30"]
[/quote]
[/quote]
Sanajahdissa olen useinkin törmännyt tuohon, että se hyväksyy selvästi puhekielisiä sanoja / murreilmaisuja, mutta ei sitten jotain ihan oikeita yleiskielisiä sanoja.
Mutta jotenkin hassua että se sitten hyväksytään Sanajahdissa sanaksi, välillä kun jotkut omasta mielestä paljon tavallisemmat sanat eivät kelpaa :D -AP
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 14:30"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Höh, meni teksti väärään väliin. Mutta tässäpä paremmin jäsenneltynä:
Sanajahdissa olen useinkin törmännyt tuohon, että se hyväksyy selvästi puhekielisiä sanoja / murreilmaisuja, mutta ei sitten jotain ihan oikeita yleiskielisiä sanoja.
-9
Joo, ei hyväksy esim. sanaa 'luomu' :D
Aika outoja sanoja kyllä, mutta kaikki löytyvät Kielitoimiston sanakirjasta: http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/ (en jaksa kopioida selityksiä tänne).
Laitan niitä jotka tiedän:
huki = vuoro (esim. pelatessa jotain toiselle: "on sun huki")
häppä = viina
pusta = unkarilainen aro
plootu = muinainen metalliraha, olisikohan ollut ruotsalainen