Vinkkejä orkidean hoitoon?
Jouluasetelman mukana oli valkoinen orkidea, sellainen perus. Miten hoidan sitä oikein? Olen nyt kerran viikossa upottanut sen noin puoleksi tunniksi veteen. Mutta mitäs muuta?
Kommentit (9)
Olen käyttänyt näitä ohjeita:
http://www.suomenorkideayhdistys.fi/perhosorkidean-hoito/
Toimii hyvin, mulla on noita kolme ja kaikissa on tullut uudet kukkavanat alkuperäisten jälkeen parin kuukauden sisällä. Artikkelin mukaan seuraavilla kerroilla ei ehkä mene niinkään kauaa.
Mulla ollut vuoden sellanen, kukkii kuin viimeistä päivää tälllläkin hetkellä, nuppuja.
Se on ihan vaan valoisalla ikkunalla. Huone viileähkö kyllä en tiedä onko merkitystä. Kastelen juurelle kerran viikossa.
Mä pidän suojaruukussa aina vähän vettä ja enpä oikeastaan muuten mitenkään. Kukkivat.
No, meillä ei oikein ole viileää tilaa.., paitsi yksi ikkunalauta, johon sitten oikeasti käy veto. Eli voisi kukkia uudelleen jo parin kuukauden päästä?
Voi, tai sitten vasta vuoden päästä. Ota noista nyt selvää?
Mutta itse ostin ekaa kertaa jouluruusun. Aivan ihana kukka, nytkin tulossa kuusi uutta kukkaa.
No mulla ei tosiaan mennyt kauaa. Lannoitin sitä kukintojen välillä orkidealannoitteella. Kukintojen aikana ei kuulu lannoittaa. Orkideat eivät pidä kovasta vedosta. Meillä ne ovat melko varjoisella ikkunalaudalla ja siitä ikkunasta ei tuuleteta. Noi ohjeet on hyvät. Juurista näkee, milloin pitää kastella. Talvella voi mennä parikin viikkoa kastelukertojen välillä. 3.
Joo orkideat pitävät puolivarjoisesta paikasta ja sellaisesta kosteammasta ilmasta jota on usein esim. omakotitaloissa tai kerrostaloissa siinä huoneessa jossa on parveke.
Meillä on talvella yhtä kuiva ilma joka huoneessa. Pitäisikö laittaa ilmankostutin sen orkidean viereen?
Ei kai muuta, kukkii aikansa. Hyvällä tuurilla, jos niitä lehtiä jaksaa katsella kukkii uudestaan. Itse en jaksa.