Pähkinäallergisia paikalla?
Pystyttekö käyttämään mantelimaitoa? Tekis mieli kokeilla, mutta vähän pelottaa.
Manteliöljyä voin käyttää, sillä siinä ei ole niitä allergisoivia (proteiinit?) mukana.
Kommentit (12)
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 09:05"]
Pystyn ja kookospähkinää.
[/quote]
Kuulostaapa hyvältä. Mä myös pystyn käyttämään kookospähkinää ja ihan pienet määrät cashewta.
Tarkoitatko maapähkinä- vai puupähkinä-allergisia? On vähän niin kuin olisi allerginen kissalle tai koiralle. :-)
Meillä maapähkinäallergikko voi huoletta syödä mantelia, mutta puupähkinäallergikko ei. Puupähkinäallergikko voi kuitenkin sietää osaa puupähkinöistä, eli kaikki ei automaattisesti ole oireita aiheuttavia kyseiselle yksilölle.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 09:10"]
Tarkoitatko maapähkinä- vai puupähkinä-allergisia? On vähän niin kuin olisi allerginen kissalle tai koiralle. :-)
Meillä maapähkinäallergikko voi huoletta syödä mantelia, mutta puupähkinäallergikko ei. Puupähkinäallergikko voi kuitenkin sietää osaa puupähkinöistä, eli kaikki ei automaattisesti ole oireita aiheuttavia kyseiselle yksilölle.
[/quote]
Minulla on noi molemmat. Eli kaikki lajikkeet on pahoja. Paitsi kookospähkinä ja manteli. Hassua, opin taas jotain uutta :) Luulin että kaikki pähkinä allergikot ovat joko todella allergisia kaikille tai sitten sietävät joitakin. En ole ajatellut tuota puu tai maa hommaa... -2-
Kuulunkohan molempiin? En pysty syömään mantelia, cashewta pieniä määriä. Kookospähkinä on ainoa, josta ei tule mitään oireita.
Maapähkinät (siis ne mitä sanotaankin maapähkinäksi) ovat kaikkein pahimmat. Ei kestä koskeakaan yhtään. Mutta yhtälailla kaikki hazel-, saksanpähkinät jne. aiheuttaa anafylaktisia oireita.
Mutta olis kiva kuulla, jos sinulla on aiheesta lisää tietoa. Olen vain elänyt allergian kanssa enkä koskaan kuullutkaan, että pähkinäallergiaa on erityyppistäkin.
Ap
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 09:21"]
Heh! Aivan sama vastaus kuin mulla
Ap
[/quote]
Minulla on noi molemmat. Eli kaikki lajikkeet on pahoja. Paitsi kookospähkinä ja manteli. Hassua, opin taas jotain uutta :) Luulin että kaikki pähkinä allergikot ovat joko todella allergisia kaikille tai sitten sietävät joitakin. En ole ajatellut tuota puu tai maa hommaa... -2-
[/quote]
Niin joo ja nyt vasta tajusin, että sä pystyt siis myös syömään mantelia ja siksi mantelimaitokin käy. Mä en pysty syömään mantelia yhtään. Olen kokeillut joskus Tuplaa ja riisipuurossa oleva manteli on käynyt suussa. Ei onnistu. Eli onnistuukohan se maidon kokeilukaan sitten? :(
Ap
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 09:21"]
[/quote]
[/quote]
Ei varmaan kannata sitä mantelimaitoa kokeilla. Koita kookosvettä tai soijamaitoa. Kerran join ystäväni tekemää smoothieta ja siinä oli maapähkinää ihan pikkasen. Suu oli sen jälkeen tulessa ja kurkku turposi. Sinulle voi käydä samoin sen manteli maidon kanssa. -2-
Niin kookospähkinä ei ole kasvitieteellisesti pähkinä, niin se kyllä käy pähkinäallergisille.
Manteli menee, mutta aiheuttaa lieviä oireita, mutta kookospähkinä vie sairaalaan.
Mantelihan ei ole pähkinä, joten tätä ei kannattane pähkinäallergisilta kysyä. Mun mies ei pysty syömään hasselpähkinoitä, saksanpähkinoitä, maapähkinöitä (joka ei sekään ole pähkinä), mutta manteleita voi syödä.
Olen allerginen kaikkein eniten hassel-pähkinälle, erittäin pahan anafylaktisen shokin olen saanut myös syödessäni salaattiä, johon oli laitettu pistaasipähkinää. En ole varma mille kaikille pähkinöille olen allerginen, joten vältän kaikkea missä on pähkinää. Manteleita olen ainakin vielä toistaiseksi pystynyt syömään, tosin en niitäkään mitenkään erityisesti syö.
Pystyn ja kookospähkinää.